Aikuinen autismin kirjolla
Olin lapsena outo. En ihan sopinut porukkaan, tiesin paljon monista asioista, ja innostuin eri jutuista kuin muut. Mokasin usein sosiaalisesti. Minulla oli tik-oireita. Otin asiat kirjaimellisesti, enkä koskaan oikein ymmärtänyt valehtelua, enkä ihan tiennyt, milloin pitää kiinni säännöistä, milloin joustaa. Joten pidin kiinni. Olin erittäin hyvä koulussa, samoin yliopisto-opinnoissa, joten kukaan ei ollut huolissaan. Seurustelusuhteet olivat minulle vieraita, tutut pojat eivät välttämättä kiinnostuneet, vaikka vieraammilta (jotka näkivät vain ulkonäön) tuli aloitteita. No aikanaan yliopistossa oli kyllä nörttejä joiden kanssa löytyi sama sävel, ja minulle puoliso.
Puolet lapsistani on saanut nepsydiagnoosin, ja olen miettinyt, olenko autistinen. Tein itse testin, josta pisteet meni heittämällä yli. Onko mitään hyötyä lähteä jollekin neurologille asiaa tutkimaan? Aika vahva todennäköisyys on, että saisin diagnoosin? Mutta mitä se muuttaisi? Ei tätä voi lääkitä, ja olen niin vanha, että tuskin mikään valmennus ja terapiakaan olisi merkittävä. Ja elämäni on ok. Ehkä lähinnä joitakin kipupisteitä lasten suhteen se voisi auttaa. Mutta auttaako se enempää kuin vilpitön anteeksipyyntö?
Mitä mieltä, hyödyttääkö aikuisen autisminkirjon tutkiminen?
Kommentit (287)
Vierailija kirjoitti:
Vaikka autismikirjon häiriöissä esiintyy älyllistä kehitysvammaisuutta, ei poikkeuksellisen korkea älykkyysosamäärä ole tavatonta. Autismiin liitetään myös erityiskykyjä eli savant-taitoja, kuten äärimmäisen nopeaa päässälaskentaa tai huomattavia musikaalisia kykyjä.
Kehitysvamma tai suuri älykkyys, kumpaan sinä kuulut?
Esim jos äiti on autisti, jolla on korkea tai normaalikin ÄO, hänellä on suuri riski saada kehitysvammainen autistinen lapsi syystä, että hän ei ymmärrä miten tärkeää on äidin ja vauvan välinen vuorovaikutus. Miten vauvaa täytyy sylitellä, laulaa ja jutella hänelle. Hymyillä ja nauraa, koska lapsi rakastaa äitinsä hymyileviä kasvoja ja hän tuntee itsensä ehjäksi ja rakastetuksi. Autistiset naiset ovat yleensä täysin ilmeettömiä hoitaessaan vauvojaan. Jos nyt ylipäätään muistavat hoitaa heitä omilta kiinnostuksen kohteiltaan.
Jos autismi ei kerran ole sairaus, niin tietäiskö joku onko siitä sitten ihmiselle enemmän hyötyä vai haittaa,vai mitä siitä sitten on, jos yleensä on?
(jos näet ole mitään näistä, niin sittenhän se ei voikaan olla kerrassaan yhtään mitään)
Vierailija kirjoitti:
Jos autismi ei kerran ole sairaus, niin tietäiskö joku onko siitä sitten ihmiselle enemmän hyötyä vai haittaa,vai mitä siitä sitten on, jos yleensä on?
(jos näet ole mitään näistä, niin sittenhän se ei voikaan olla kerrassaan yhtään mitään)
Autismi ei ole sairaus ja vamma se on vain silloin, kun aivorakenteen poikkeavuus ilmenee niin, ettei henkilö suoriudu yhteiskunnan normien mukaisesta elämästä.
Kyse on siis hermostollisesta poikkeavuudesta, joka voi ilmetä eri tavoin. Hyvä keskittymiskyky, kyky erottaa detaljeja ja hyvä muisti sekä kyky yhdistellä eri asioita voi ilmetä ns. neroutena. Poikkeuksellinen sensitiivisyys aistia hajuja, makuja, ääniä ja tuntemuksia voisi olla erityinen kyky, ellei näitä sinänsä hyviä ominaisuuksia normiyhteiskunnassa katsottaisi pikemmin haitallisiksi. Joka tapauksessa esim. koulumaailma on aistiärsykkeineen monelle autistilapselle niin kuormittava, etteivät hänen muutkaan hyödylliset ominaiauutensa pääse esille.
Olen itse jo iäkäs autisti, nainen. Diagnoosin sain vasta vähän aikaa sitten. Tuntuu hullulta, miten väärinymmärretty ja väärindiagnosoitu olin koko ikäni. Olisiko kannattanut tukea ja edistää hyvinvointiani työelämässä kiusaamisen sijaan? Nythän olen ollut yhteiskunnan elättinä hyvällä eläkkeellä lähes 40 vuotta. Kun ensin olin opiskellut ja suorittanut tutkinnon, siihen aikaan kuulemma Suomen kalleimman.
Antiwoke-lahkolaiset saivat vaaleissa turpaansa. Myllytys tulee jatkumaan seuraavissa eduskuntavaaleissakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autismi ei ole sairaus ja vamma se on vain silloin, kun aivorakenteen poikkeavuus ilmenee niin, ettei henkilö suoriudu yhteiskunnan normien mukaisesta elämästä.
Kyse on siis hermostollisesta poikkeavuudesta, joka voi ilmetä eri tavoin. Hyvä keskittymiskyky, kyky erottaa detaljeja ja hyvä muisti sekä kyky yhdistellä eri asioita voi ilmetä ns. neroutena. Poikkeuksellinen sensitiivisyys aistia hajuja, makuja, ääniä ja tuntemuksia voisi olla erityinen kyky, ellei näitä sinänsä hyviä ominaisuuksia normiyhteiskunnassa katsottaisi pikemmin haitallisiksi. Joka tapauksessa esim. koulumaailma on aistiärsykkeineen mone
Tuntemani autistit ovat yleensä eläkkeellä. Yhteiskunta ei edes yritä työllistää heitä sopiviin hommiin.
Jospa antaisit autistien keskustella täällä keskenään, kaikki tajuaa ettei sulla oo keskusteluun mitään annettavaa ja joka toinen trollaus-viesti näyttäis olevan samasta kynästä, ilmeisesti koitat lietsoa vihaa autisteja kohtaan tai jotain. Tosi köyhää koittaa saada ylemmyydentuntoa tai iloa lyttäämällä ihmisiä joilla on valmiiksi vaikeuksia, varsinkin kun empatiakyvystä vielä oli puhe, sillä on turha tämän trollin brassailla. Mä en voi käsittää mistä nykyään näin katkeria ja vihaisia ihmisiä sikiää.
Jaa, mitenköhän se niin on? Eivät nämä tuntemani autistit ole minulle verisukulaisia? Yksi tällainen autisti on esimerkiksi naapurikadulla asuva. Taidat tosiaan olla kovastikin kirjolla?😁