Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sotkuinen koti, mistä apua

Vierailija
11.04.2025 |

En jaksa pitää kotia siistinä. Meillä on täysi kaaos, vaikka on vain yksi lapsi. Hän on 3-vuotias ja todella kova levittämään leikkejään joka puolelle asuntoa. Itse olen kokoaikaisesti vuorotyössä ja opiskelen ylempää korkeakoulututkintoa työn ohessa. Ja kai olen myös masentunut... on ollut aika rankkoja vuosia sen jälkeen kun lapsen isä kuoli. Jaksaminen ei vaan riitä, jos saan siivottua niin menee korkeintaan 3 päivää että lapsi on saanut uudelleen sotkun aikaan. Mun on pakko ruokaakin laittaa ja pestä pyykkiä, en voi koko ajan kulkea perässä kieltämässä älä ota älä koske.. lelujen määrää olen koittanut rajata, mutta lapsi nyt keksii leikkiä mistä vaan: sohvatyynyt, kirjat, keittiövälineet yms vedetään pitkin lattioita. Älkää heti tuomitko vaan antakaa neuvoja kiitos. Itsellekin olisi helpompaa palautua kivassa kodissa, ei kaatopaikalla. 

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteinen leikki siivota leikit pois. Kyl se tuossa iässä kiinnostus on levitellä. Mut näppärästi kiinnostuu myös siivoamaan takaisin. Kerätäänpä lelut pois ja humpsahdetaan välipalalle. Nämä on vähän kuin potalle opettelu pieni rutiini ennen toista rutiinia.

Ja ainahan pikkulapsiperheessä on jotain levällään. Sitä kestää hetken vain.

Vierailija
22/48 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuon ikäinen ymmärtää jo puhetta, ei ole käynyt mielessä opettaa lapselle että esim keittiövälineet ei ole leikkimistä varten? Kuulostaa lapselta jolla ei ole mitään rajoja, annetaan touhuilla mitä lystää. 

En ymmärrä tätä ajattelutapaa. Lapsille paras leikki on juuri leikin keksiminen esineestä kun esineestä. Antamalla lapsen keksiä leikki kaikista (turvallisista) ympärillä olevista tavaroista, luo vahvaa pohjaa lapsen luovuudelle ja älykkyydelle.

Ei siitä mitään tule, jos penska joka ikinen päivä levittelee kaappien sisällöt ympäriinsä. Nykyään on niin paljon kaikenlaisia leluja että kyllä lapset kehittyy ilman että tarvitsee jotain kattiloita ja pannuja hakata. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee lasu, sä tarvitset apua, sun masennus vaikuttaa eniten lapseen!

Vierailija
24/48 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen isovanhemmat varmaan auttavat mielellään. Kysypä. Isän puoleltahan lapsi on heidän ainoa yhteytensä kuolleeseen poikaan.

Vierailija
25/48 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuon ikäinen ymmärtää jo puhetta, ei ole käynyt mielessä opettaa lapselle että esim keittiövälineet ei ole leikkimistä varten? Kuulostaa lapselta jolla ei ole mitään rajoja, annetaan touhuilla mitä lystää. 

En ymmärrä tätä ajattelutapaa. Lapsille paras leikki on juuri leikin keksiminen esineestä kun esineestä. Antamalla lapsen keksiä leikki kaikista (turvallisista) ympärillä olevista tavaroista, luo vahvaa pohjaa lapsen luovuudelle ja älykkyydelle.

Ei siitä mitään tule, jos penska joka ikinen päivä levittelee kaappien sisällöt ympäriinsä. Nykyään on niin paljon kaikenlaisia leluja että kyllä lapset kehittyy ilman että tarvitsee jotain kattiloita ja pannuja hakata. 

Eikä kaikki lapset edes ole älykkäitä ja kehittskelpoisia ja sekin on ok.

Vierailija
26/48 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi ottaa mallia aikuisesta. Kun aikuinenkin viihtyy sikolätissä, lapsi tottuu siihen. Olet itse luonut itsellesi masentavan ympäristön. Kierre on valmis. Viikkosiivouksesta tai siivoojan käynnistä ei ole mitään hyötyä jos kämppä alkaa rämettyä puoli tuntia siivouksen päätyttyä.

Opettele elämään siistimmin. Älä jätä tavaroita lojumaan. Opeta lapsellekin että jokainen esine palautetaan omalle paikalleen HETI käytön jälkeen.

Karsi tarpeeton roina ja minimoi säilytystilat.

Vierailija
27/48 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilukot vaan kaikkiin kaappeihin.

Otat vaikka yhden korin leluja kerrallaan, tai jätät lelukaapin avoimeksi, voi sitten levittää miten tahtoo omat lelunsa. Helpottaa kun ei oo ihan koko omaisuus kuitenkaan ympäri asuntoa...

Vierailija
28/48 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä vinkkejä jo saitkin, tavaran vähennys, päivittäin 15 minuuttia tavaroiden paikoilleen laittoa, avun kysymistä. 

Lisäisin itse vielä sen, että ole armollinen itsellesi. Aikansa kutakin. Sotkuista oli meilläkin kun lapset oli pieniä. 

Nykyään oikein hämmästelen, kuinka koti pysyy kuin itsestään järjestyksessä, kun kotona lapsista enää yksi 17-vuotias.

Vierailija
29/48 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttikö isä huumeita vai miksi lähti aikaisin?

Vierailija
30/48 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No palkata ulkopuolista apua tai pyytää kaveripiiristä siivoustalkoisiin muutama ystävä. Idealla; Yhdessä siivousta, välillä ruokaa, ehkä vähän janojuomaakin. 

Tai sitten jos yksin tahtoo; Pitää hyväksyä, että ottaa aikansa. Vuoden prosessi, jos on todellakin kaaos päällä. Koska moni muu sitoumus menee siivouksen ohi.

Huone kerrallaan. Kaikki turha pois. Ja harkintaa uusiin hankintoihin. Kaikelle oma väljä paikkansa.

Minä vuosien varrella olen tasaisesti pitänyt roinatalkoita tasaisesti. Laittanut tavaraa (sitä "voi että kun sain lahjaksi raaskinko antaa pois"-tavaraakin surutta) kiertoon. Hankkinut uutta vain harkitusti. Viimeinen niitti itsellä oli avioero; Kun sottapytty puoliso tuli muutettua omilleen. Kotini on sen jälkeen ollut siisti, rauhallinen ja avara. 

Olen kotoisin perinteisestä hamsteri-perheestä, jossa mitään ei raaskittu heittää pois ja perintönä odottaa 2 omakotitaloa ja liuta piharakennuksia täynnä roinaa paikkakunnalla, joka on ollut muuttotappiolla ja pystyyn kuollut jo viimeiset vuosikymmenet. Ei kiitos. Olen päättänyt kieltäytyä kaikesta. En kaipaa moista elämääni ja välit vanhempiinikin ovat katki. 

Vierailija
31/48 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä missään tapauksessa edes harkitse siivoojan palkkaamista. Kunnon äiti hoitaa kaiken itse, eikö niin?

Ei siivoojan palkkaaminen auta päivittäisen sotkun hallintaan. Meillä on käynyt siivoja vuosikymmeniä, aina ennen hänen tuloaan on tulee tavarat saada paikalleen, jotta hän edes pystyy siivoamaan.

Ei se siivooja auta siihen päivittäisen sotkun hallintaan mutta se vapauttaa siihen aikaa. Sen sijaan, että jynssää itse jotain suihkuseinää, niin siivoja putsaa sen ja itselle jää aikaa muuhun. 

Vierailija
32/48 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ystäväni sai omat lapsensa vuosia ennen minua. Toteutin häneltä saamaa esimerkkiä ja täytin keittiön alakaapit ns. lapsen keittiökamoilla, jotka olivat siis normaaleja muovirasioita, kauhoja, jne., mutta itse käytin ruuanlaittoon ja leivontaan vain yläkaapeissa olevia vastaavia tavaroita. Leikin jälkeen lapsen "keittiökamat" oli aina helppo laittaa takaisin alakaappeihin, ilman että olisi tarvinnut miettiä niiden pesemistä, tms. 

Ps. Mielestäni valmiit lelut, jossa valmistaja on keksinyt jo valmiiksi miten niillä tulee leikkiä ovat kyllä varmin tapa tuhota lapsen luovuus. Käpylehmissäkin aikoinaan olennaisinta oli niiden tekeminen, ei niinkään se valmiilla leikkiminen...

Vierailija
33/48 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä missään tapauksessa edes harkitse siivoojan palkkaamista. Kunnon äiti hoitaa kaiken itse, eikö niin?

Ei siivoojan palkkaaminen auta päivittäisen sotkun hallintaan. Meillä on käynyt siivoja vuosikymmeniä, aina ennen hänen tuloaan on tulee tavarat saada paikalleen, jotta hän edes pystyy siivoamaan.

Ei se siivooja auta siihen päivittäisen sotkun hallintaan mutta se vapauttaa siihen aikaa. Sen sijaan, että jynssää itse jotain suihkuseinää, niin siivoja putsaa sen ja itselle jää aikaa muuhun. 

Tämä. Ihmisillä on kyllä todella kankea ajatusmaailma. Siivoojan kanssa voi myös sopia, että lelujen ja tavaroiden kerääminen kuuluu diiliin. 

Vierailija
34/48 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon on just noita kivoja kikkoja, että lelut siivotaan koreihin, tarjolla on rajattu määrä leluja ja ne on ikätasoisia, kaikki vauvalelut on laitettu jo pois. Todellisuudessa tuohon auttaa kaikista parhaiten aika. Oma lapsi on nyt tokaluokkalainen ja järjestyksen pito on huomattavasti helpompaa kuin mitä se oli pari-kolme vuotta sitten. Taaperon ja leikki-ikäisen kanssa järjestyksen pito oli koko ajan tulipalojen sammuttelua ja jatkuvaa siivousta ja järjestelyä, ei sille tullut loppua. Ja jos antoi vähän lipsua, niin kaaos oli taattu. 

Vierailija
35/48 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Ihmisillä on kyllä todella kankea ajatusmaailma. Siivoojan kanssa voi myös sopia, että lelujen ja tavaroiden kerääminen kuuluu diiliin. 

Ja siivoja käy sitten päivittäin pari kertaa (tai ainakin joka ilta) laittamassa ne lelut ja tavarat paikoilleen? Aika varakas pitää olla, että tuohon riittää rahat...

Vierailija
36/48 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni kannattaa opettaa siivoamaan heti leikin päätyttyä tavarat paikoilleen, näin tehden ei tavaroita vielä ehkä ole niin paljon levällään etteikö lapsi saisi niitä itse paikoilleen. Tietysti tavaroille pitää olla selkeästi omat paikat jotka lapsikin tietää. Yksi keino hallita lelujen määrää on se että laittaa vaikka esim junaradat johki varastoon/ yläkaappiin ja ottaa vaikka vain legot leikkiin, sitten joskus esim kuukauden kuluttua antaa junaradat ja laittaa legot kaappiin. Näin ei sitä 'hiplettä' ole niin paljon kerättävänä ja silti lapsi vielä saa leikin kaikista niistä tyynyistä, kirjoista, pehmoleluista yms.

Jos tuntuu että tavaraa on liikaa niin on aivan 'sallittua' ja suotavaa että laitat kiertoon ne mitkä ei teidän arkea muuta paremmaksi. Meillä on tapana kerran tai kahdesti vuodessa käydä lasten tavarat läpi yhdessä heidän kanssa ja laittaa kiertoon mitkä ei enää ole leikissä eivätkä tahdo niitä säästää, samalla karsiutuu rikkinäiset yms pois.

T. Neljän äiti

Vierailija
37/48 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja siivo

Olet varmaan niitä ihmisiä, jotka siivoavat siivoojaa varten. Kyllä se vaan vapauttaa aikaa sille järjestelyllekin, että siivooja kerran kuussa laittaa tavarat paikoilleen ja etsii ne sohvan ja sängyn alta yhteen paikkaan. Sinä päivänä ei sitten tarvitse siivota vaan aikaa jää jollekin muulle asialle. Vaikka sen lapsen kanssa olemiselle. Seuraavana päivänä on sitten vähemmän sotkua siivottavaksi ja ne saa siinä vartissa paikoilleen.

Vierailija
38/48 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohon on just noita kivoja kikkoja, että lelut siivotaan koreihin, tarjolla on rajattu määrä leluja ja ne on ikätasoisia, kaikki vauvalelut on laitettu jo pois. Todellisuudessa tuohon auttaa kaikista parhaiten aika. Oma lapsi on nyt tokaluokkalainen ja järjestyksen pito on huomattavasti helpompaa kuin mitä se oli pari-kolme vuotta sitten. Taaperon ja leikki-ikäisen kanssa järjestyksen pito oli koko ajan tulipalojen sammuttelua ja jatkuvaa siivousta ja järjestelyä, ei sille tullut loppua. Ja jos antoi vähän lipsua, niin kaaos oli taattu. 

Tässä ketjussa annetut neuvot ja kikat auttaa juuri siihen tulipalojen sammutteluun, eli miten sen tekee helpoiten. Isomassa kuvassa vain aika auttaa.

Tosin en ole aivan varma siitä, että auttaako aikakaan kovin nopeasti. Edelleen meillä teinit haluavat viettää eniten aikaa meidän avokeittiö- / olohuoneessa. Omissa huoneissaan eivät pahemmin viihdy. Näin ollen tämä yhteinen tila on jatkuvasti myös edelleen täynnä heidän tavaroitaan, koulukamoja, elektroniikkaa, milloin minkäkin "projektin" osia, jne. Yritän ajatella positiivisesti, että muutaman vuoden kuluttua aika kyllä korjaa asian. Sitten voin rauhassa siistissä ja puhtaassa kodissa soitella kavaten heidän perään ja anella heitä tulemaan käymään ja vaikka vähän sotkemaan paikkoja. :)

Vierailija
39/48 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Ihmisillä on kyllä todella kankea ajatusmaailma. Siivoojan kanssa voi myös sopia, että lelujen ja tavaroiden kerääminen kuu

Kyllä, olen tosiaan niitä ihmisiä, jotka siivoavat (=laittavat tavarat paikoilleen) ennen siivojan käyntiä. Tosin laitan tavarat aina paikalleen myös ennen kun alan itse siivoamaan. :)

Vierailija
40/48 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, saitko mitään apua / inspiraatiota tästä ketjusta? :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kolme