Sotkuinen koti, mistä apua
En jaksa pitää kotia siistinä. Meillä on täysi kaaos, vaikka on vain yksi lapsi. Hän on 3-vuotias ja todella kova levittämään leikkejään joka puolelle asuntoa. Itse olen kokoaikaisesti vuorotyössä ja opiskelen ylempää korkeakoulututkintoa työn ohessa. Ja kai olen myös masentunut... on ollut aika rankkoja vuosia sen jälkeen kun lapsen isä kuoli. Jaksaminen ei vaan riitä, jos saan siivottua niin menee korkeintaan 3 päivää että lapsi on saanut uudelleen sotkun aikaan. Mun on pakko ruokaakin laittaa ja pestä pyykkiä, en voi koko ajan kulkea perässä kieltämässä älä ota älä koske.. lelujen määrää olen koittanut rajata, mutta lapsi nyt keksii leikkiä mistä vaan: sohvatyynyt, kirjat, keittiövälineet yms vedetään pitkin lattioita. Älkää heti tuomitko vaan antakaa neuvoja kiitos. Itsellekin olisi helpompaa palautua kivassa kodissa, ei kaatopaikalla.
Kommentit (48)
Tuon ikäinen osaa kyllä kerätä ne lelut itse pois jo. Sun pitää opettaa, että se on osa sitä leikkiä.
Leluja voi vaihdella .Laittaa talteen osa ja osa käyttöön ja vaihtaa , että eivät kyllästy.
Vierailija kirjoitti:
Auri Kananen siivoaa ilmaiseksi.
🧹🧽
Vierailija kirjoitti:
Tee lasu, sä tarvitset apua, sun masennus vaikuttaa eniten lapseen!
Tätä suosittelen, koska näyttää siltä että vamhemman ja lapsen välinen vuorovaikutus ei toimi, 3v osaa jo leikkiä ja touhuta yhdessä aikuisen kanssa kotitöitä yms. Tuollainen tavaroiden levittely on yleensä siinä 1-2v sellaista tekemistä kun ei ole vielä oikein mitään taitoja. 3v on kuitenkin jo aika iso lapsi, osaa puhua, ei tarvitse vaippoja, syö ja pukee enimmäkseen itsenäisesti yms.
Vierailija kirjoitti:
Auri Kananen siivoaa ilmaiseksi.
Ei siivoa enää, kun on raskaana. Lopetti hommat.
Marie Kondokin totesi, että ei onnistu lasten kanssa.
Up until now, I was a professional tidier, so I did my best to keep my home tidy at all times, she said through an interpreter. I have kind of given up on that in a good way for me. Now I realise what is important to me is enjoying spending time with my children at home.
https://www.independent.co.uk/life-style/health-and-families/marie-kond…
Hyviä vinkkejä täällä. Itse liputan tavaroiden vähentämisen nimiin (tyhjät tasot ym. heti paljon kivempi olla). Tehosiivous 15min. illalla ennen iltatoimia. Sekä robotti-imuri, jonka voi laittaa päivällä rallattamaan kun itse töissä. Tuon imurin takia on "pakko" toteuttaa tuo illan tehosiivous, sekä pölyä ym. ei pääse kertymään tasoille ja huoneilmaan kun imuri hoitaa siivouksen päivittäin.