Muita, joilla kylmän sietokyky heikennyt iän myötä?
Teininä rakastin talvea ja kylmyyttä. Sitten 25 tienoilla kylmä alkoi olla epämukavaa. 35 iässä tarvitsin lisälämmitintä huoneeseen eikä alle 24 asteessa saanut unta.
Nyt ikää 52 ja pitää ottaa pikkupakkasilla ulkona olon jälkeen 20 minuutin kuuma suihku että pystyy tekemään mitään.
Verenkierto, munuaistoiminta jne. testattu normaaliksi lääkärillä.
Tätäkö se on sitten loppuelämä? Kuusikymppisenä pitää varmaan pitää mukana akkukäyttöistä vartalonlämmitintä kun menee -1 asteeseen ulos...
Kommentit (14)
Lihasmassan väheneminen iän myötä tekee tuon. Yksi hyvä syy lisää käydä salilla.
Itselläni on heikentynyt ihan kaiken sietokyky iän myötä.
Vierailija kirjoitti:
Sama. Jos ei saa optimaalisia olosuhteita, vetäydyn vaan peiton alle.
Vierailija kirjoitti:
Lihasmassan väheneminen iän myötä tekee tuon. Yksi hyvä syy lisää käydä salilla.
puoli tuntia soutulaitetta, vatsalihaslaitetta tai penkkipunnerrusta niin ei ole seuraavaan varttiin kylmä vaikka menee 20 asteen pakkaseen
Olen huomannut, että yhdys sanatkin ovat kaikonneet.
Vierailija kirjoitti:
"Autismikirjon henkilöillä on usein yli- ja aliherkkyyksiä liittyen ääniin, valoon, kosketukseen, hajuihin, makuihin ja väreihin. Kokonaisuuksien, asiayhteyksien ja sosiaalisten tilanteiden hahmottaminen on heille usein vaikeaa. Nämä voivat lisätä erityistä stressiherkkyyttä.
Autismikirjo - Aivosäätiö
Tykkään talvesta ja pakkasesta eikä mulla ole ikinä kylmä ulkona. Mutta päälle 5-kymppisenä mun naama ei enää valitettavasti kestä hyvin kylmyyttä: ihan parin minuutin jälkeen posket muuttuu kuumottaviksi ja tulipunaisiksi, silmät alkaa myös vuotaa pienestäkin viimasta niin ettei näe mitään. Joskus ollut myös selvää kylmäurtikariaa eli että on kylmästä lämpimään siirtymisen jälkeen noussut allergisia paukamia ja tullut yleistä turvotusta naamalle - mutta onneksi harvemmin. Mitään näitä ei ollut nuorempana ja sen takia kylmä sää ei enää niin houkuttele valitettavasti.
Avantouinti vois olla hyvä herättää verenkierto.
Vierailija kirjoitti:
..Ja palautuminen kaikesta kestää !
Aina inhonnut kylmää ja pitänyt lämpimästä, 35C on ihan ok mulle, jos rannikolla, sisämaassa jo liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Autismikirjon henkilöillä on usein yli- ja aliherkkyyksiä liittyen ääniin, valoon, kosketukseen, hajuihin, makuihin ja väreihin. Kokonaisuuksien, asiayhteyksien ja sosiaalisten tilanteiden hahmottaminen on heille usein vaikeaa. Nämä voivat lisätä erityistä stressiherkkyyttä.
Introverteillakin yleistä on korostunut aistiherkkyys. Useimmiten ääni-, valo- ja hajuaisti. Johtuu aivojen välittäjäaineista ja aivojen rakenteellisista ja toiminnallisista eroista. Ja se on täysin normaalia. Introvertteja on 30-50% ihmisistä. Jokaista herkkyys ei koske, mutta suurta joukkoa koskee. Introversio on persoonallisuuspiirre. Silti sen aivokemialliset ja-rakenteelliset erot ektrovertteihin verrattuna pystytään osoittamaan lääketieteellisin objektiivisin mitattavin tavoin. ADHD ei ole persoonallisuuspiirre kirjoittajien ja diagnosoijien mukaan. Vaikka sen diagnosoinnissa pääpaino on haastattelututkimuksella objektiivisten kokeellisten todentamistapojen sijaan. Tuossa on iso ristiriita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nää oireet ovat nähtävissä jo lapsena ei tuu iän myötä.
40+ jälkeen alkanut tuntua infernaalinen kipu vartalossa jos sisäilma on liian viileää saatika siten jos menee alle 5 asteen lämpötilaan ulos.
Joka on aika v-mäistä, Suomessa kun asutaan. En tiedä onko lääketieteellinen vaiva vai mikä. Nuorena hiihdin ja samosin metsissä talvisin ilman huolen häivää.