Sametti: haluan vaihtaa takaisin alkuperäiseen sukupuoleeni:
https://www.iltalehti.fi/tv-ja-leffat/a/7d9fd668-3432-4a3f-a979-aa9e07d…;
Tänään telkkarissa.
Kommentit (1830)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Affirmaatioilla tarkoitetaan positiivisia voimalauseita.
Tämä nyt tiedoksi kaikille, jotka eivät tiedä mitä tämä sana tarkoittaa.
Affirmatiivinen hoitomalli tarkoittaa potilaan myötäilyä ja uskomista ilman kysymyksiä ja selvityksiä. Joissain itsemäärittelymaissa sukupuoliristiriidan syiden selvittely keskusteluterapiassa ja transition realiteeteista kertominen määritellään eheyttämiseksi. Transeille kelpaa vain täydellinen alistuminen.
Sukupuoli ristiriita voi olla ilman, että on trans. Jos se on ohimenevä syy kuten mielenterveys häiriö tai nuoruuteen kuuluva kasvuvaihe silloin hoitoja ei pidä antaa . Siksi kahden vuoden vakaa kokemus ei riitä, vaan viisi vuotta olisi riittävän pitkä aika.
Millä tiedolla ja kokemuksella puhut edes koko asiasta? Olin terapiassa yli kymmenen vuotta ja lääkkeitä söin . Ei parantunut transsukupuolisuus, mutta hoidot tehosi ja olen töissä ja maksan veroja ilman sitä olisin kuollut.
Miksi ihmiset saa puhua ja luulla päättävänsä muiden asioista jotka
A) ei kuulu niille
B) ei vaikuta niihin mitenkään
C) ei ymmärrä asiaa vaikka kuinka selittäisi koska empatia ja ymmärrys kyky on nolla
Miksi mode ei poista tätä trans foobista keskustelua?? Ma mu ja ei saa haukkua edes vihjailla. Mutta transsukupuolisia ilmeisesti saa haukkua ja väittää hulluiksi ja levittää misinformatiota . Minä tiedän asiasta enemmän kuin te ja te olette trans asioissa kuin Maria Nordin teidän puheet perustuu pelkään uskomuksen eikä mihinkään tutkittuun tietoon!! Trans fobia alas!!
Vierailija kirjoitti:
Faktaa ..
Jopa 24% amerikkalaisista katuu tatuointeja.
Jopa 30% katuu kauneus leikkauksia
Ja jopa 60% katuu sitä, että teki lapsen.
Trans hoitoja katuu vain n. 0.3% ja niistäkin suurin osa syrjäytymisen takia, kun on syrjäytetty ulos perheestä tai kaveripiirissä ja sairaalassa hoito on epäasiallista eikä lääkärit tiedä hormonihoitojen sivuvaikutuksia tai ylipäätään yhtään mitään muuta kuin dernitologian.
Vääriä diagnooseja on kaikissa sairauksissa varsinkin kun trans diagnoosi perustuu itse diagnoosiin ainakin aluksi.
Itse olen käynyt läpi skidi 1 ja skidi kaksi testit joissa pois suljetaan skitsofrenia, psykoosi, dissosiaatio häiriö.
Minun oma kokemus oli vakaa ja pitkä yli kymmenen vuotta kestänyt.
Joten kaksi vuotta nykyinen kriteeri on aivan liian lyhyt.
Kuitenkaan hoitoja ei pakoteta niitä sai suorastaan ruikutta
Transhoitojen katumisprosenteista ei ole olemassa mitään tutkittua tietoa. Iso osa potilaista katoaa transpolien tutkalta. Syitä katoamiseen ei tiedetä. Tutkimuksista katoaa myös ihmisiä. Tällä hetkellä Suomen palveluvalikoiman suositukset sanovat, että transhoitojen tieteellinen näyttö on ohut.
Väärän diagnoosin saavat muutkin kuin valehtelijat, esim. juuri Sametti, joka suhtautui hoitoihinsa erittäin vakavasti ja haki niistä paljon tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi mode ei poista tätä trans foobista keskustelua?? Ma mu ja ei saa haukkua edes vihjailla. Mutta transsukupuolisia ilmeisesti saa haukkua ja väittää hulluiksi ja levittää misinformatiota . Minä tiedän asiasta enemmän kuin te ja te olette trans asioissa kuin Maria Nordin teidän puheet perustuu pelkään uskomuksen eikä mihinkään tutkittuun tietoon!! Trans fobia alas!!
Transasioista ei saa sanoa mitään muuta kuin setan viralliseati siunaamaa sisältöä, jotta ei olisi transfobinen. Varmasti siksi. Jos transaihe ei kestä kritiikkiä, sille on syynsä: se perustuu uskomuksiin, ja kun niistä alkaa keskustelemaan kriittisesti, joillekuille tulee Paha Mieli, ja siksi he haluavat, että keskustelut poistetaan.
Samaistun todella paljon Sametin juttuihin. Onneksi omassa nuoruudessani, kun koin että en ollut nainen, en törmännyt trans-asiaan. Olisin takuulla yrittänyt hoitaa transhoidoilla kaikkea erilaisuuttani ja päätynyt vaan fyysisesti sairaaksi ja henkisesti kauemmas itsestäni.
Itselläni sukupuoliristiriita meni ohi, kun kasvoin aikuiseksi ja sisäistin että olen biseksuaali ja että on muitakin kaltaisiani naisia. Että sukupuoli on keho, ei rooli, eikä mitään rooleja tarvitse täyttää, jos ei siltä tunnu.
Onneksi sain kasvaa rauhassa eikä ympäriltä ohjattu mihinkään rooliin tai suuntaan.
Katumisen mahdollisuutta ei vähennetä tutkimusjaksosta tai hoidoista leikkaamalla, koska silloin hormonit tilataan ulkomailta - kuten moni jo tekeekin koska ei pääse tutkimuksiin tai niissä kestää hävyttömän kauan. Tutkimusjaksoon pitäisi panostaa ja potilaiden tyytyväisyyttä pystyä seuraamaan paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Faktaa ..
Trans hoitoja katuu vain n. 0.3% ja niistäkin suurin osa syrjäytymisen takia, kun on syrjäytetty ulos perheestä tai kaveripiirissä ja sairaalassa hoito on epäasiallista eikä lääkärit tiedä hormonihoitojen sivuvaikutuksia tai ylipäätään yhtään mitään muuta kuin dernitologian.
Vääriä diagnooseja on kaikissa sairauksissa varsinkin kun trans diagnoosi perustuu itse diagnoosiin ainakin aluksi.
Itse olen käynyt läpi skidi 1 ja skidi kaksi testit joissa pois suljetaan skitsofrenia, psykoosi, dissosiaatio häiriö.
Kuitenkaa
Propagandaa.. puhunut Tays transpolin lääkärin kanssa jokainen detfansioitunut kyllä merkitään ja seurataan. Ei ne julkisilla puolella asiaan puutu .
Kyllä niitä seurataan kysy vaikka chatgpt. Pitkään on asiaa seurattu.
Ihmisiä katoaa sen takia, jos ihmiset on tyytyväinen hoitoihin eikä esimerkiksi halua jatkaa hormonihoitoa tai leikkauksia ja se ei tarkoita että katuu, vaan se että sai elämän raiteilleen jo pienellä hoidolla.
Kaikki kun ei kaikkia hoitoja halua ja mitään seurantaa ei ole se on totta. Ne jotka katuu ne kyllä menee tilastoihin
Vierailija kirjoitti:
Samaistun todella paljon Sametin juttuihin. Onneksi omassa nuoruudessani, kun koin että en ollut nainen, en törmännyt trans-asiaan. Olisin takuulla yrittänyt hoitaa transhoidoilla kaikkea erilaisuuttani ja päätynyt vaan fyysisesti sairaaksi ja henkisesti kauemmas itsestäni.
Itselläni sukupuoliristiriita meni ohi, kun kasvoin aikuiseksi ja sisäistin että olen biseksuaali ja että on muitakin kaltaisiani naisia. Että sukupuoli on keho, ei rooli, eikä mitään rooleja tarvitse täyttää, jos ei siltä tunnu.
Onneksi sain kasvaa rauhassa eikä ympäriltä ohjattu mihinkään rooliin tai suuntaan.
No sitten olet idiootti joka ei sen vertaa tunne omaa iseän . Säälittävää . Sä et ole trans et ole koskaan ollut .et voi verrata ja tietää millaista se oikeasti on haluta leikata omat tissit saksilla irti!
Ja ihan vaan tiedoksi ettei myöskään sametti koskaan ollut trans . Et myöskään sinä. Trans sukupuolisuus ei 'parane'
"Propagandaa.. puhunut Tays transpolin lääkärin kanssa jokainen detfansioitunut kyllä merkitään ja seurataan. Ei ne julkisilla puolella asiaan puutu .
Kyllä niitä seurataan kysy vaikka chatgpt. Pitkään on asiaa seurattu.
Ihmisiä katoaa sen takia, jos ihmiset on tyytyväinen hoitoihin eikä esimerkiksi halua jatkaa hormonihoitoa tai leikkauksia ja se ei tarkoita että katuu, vaan se että sai elämän raiteilleen jo pienellä hoidolla.
Kaikki kun ei kaikkia hoitoja halua ja mitään seurantaa ei ole se on totta. Ne jotka katuu ne kyllä menee tilastoihin "
Ei ole propagandaa. Miten niitä detransitioita seurataan, jotka eivät ole yhteydessä transpoliin? Ei mitenkään. Kaikki eivät ole. Tutkimuksissa ei voi myöskään pakottaa olemaan mukana. Olen tutustunut aiheeseen ja lukenut siitä paljon, mun ei tarvitse kysyä chatgpt:ltä (voi kuulostaa uskomattomalta, että ihmiset tulevat toimeen ilman tekoälyä nykyään).
Mutta mistä tiedät, ovatko kadonneet tyytyväisiä vai ei? Et mistään. Voit vain kuvitella. Toisilla detransitio tapahtuu vasta pitkän ajan, jopa kymmenien vuosien kuluttua.
Ja palkon voit vaikka ihan heti googlata palkon suositukset ja lukea omilla silmilläsi, mitä siellä sanotaan. Tiivistelmässä sanotaan esim. näin:
"Niin transsukupuolisuuteen kuin muihin sukupuoli-identiteetin ristiriitoihin liittyva tutkimus on vahaista ja vertailevia tutkimuksia ei juuri loydy. Palko katsoo, etta jatkossa HUS:n ja TAYS:n sukupuoli-identiteetin ristiriitojen tutkimukseen ja hoitoon erikoistuneiden moniammatillisten poliklinikoiden tulisi kerata laajasti tietoa diagnostisesta prosessista, eri hoitomenetelmien vaikutuksista psyykkiseen hyvinvointiin, sosiaaliseen ja ammatilliseen toimintakykyyn seka elamanlaatuun. Tietoa toimenpiteiden haitoista ja niita katuvista tarvi- taan myos lisaa."
Onko tämäkin mielestäsi propagandaa?
Mä toivon että te kaikki trans foobikot hyppäätte järveen ja teiltä viedään samalla tavalla joku teille tärkeä asia ja leimataan hulluksi teidän ominaisuuden takia. Toivottavasti diabetestä ei hoideta Suomessa se se vasta niin itseauheutti sairaus että ei kiinnosta verorahoilla maksaa kun joku syödä ämppää pullaa ja kaljaa ja makkaraa ja sitten ihmettelee ku varpaat tippuu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten olet idiootti joka ei sen vertaa tunne omaa iseän . Säälittävää . Sä et ole trans et ole koskaan ollut .et voi verrata ja tietää millaista se oikeasti on haluta leikata omat tissit saksilla irti!
Ja ihan vaan tiedoksi ettei myöskään sametti koskaan ollut trans . Et myöskään sinä. Trans sukupuolisuus ei 'parane'
Hauskaa kuitenkin, että ihminen, joka ei ollut "koskaan trans", sai transsukupuolisuuden diagnoosin ja eli transsukupuolisena monta vuotta. Jos diagnosointiprosessilla ei voi erottaa oikeita transsukupuolisia vääristä kuin vasta jälkikäteen, olisi aika perusteltua lopettaa hoidot julkisella puolella kokonaan, varsinkin, kun jo palveluvalikoiman suosituksetkin sanovat, että hoidot eivät perustu tieteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Transasioista ei saa sanoa mitään muuta kuin setan viralliseati siunaamaa sisältöä, jotta ei olisi transfobinen. Varmasti siksi. Jos transaihe ei kestä kritiikkiä, sille on syynsä: se perustuu uskomuksiin, ja kun niistä alkaa keskustelemaan kriittisesti, joillekuille tulee Paha Mieli, ja siksi he haluavat, että keskustelut poistetaan.
Onko sulla tietotaitoa puhua kriittisesti skitsofrenian hoidosta oletko psykiatri tai tutkija???
Vierailija kirjoitti:
Mä toivon että te kaikki trans foobikot hyppäätte järveen ja teiltä viedään samalla tavalla joku teille tärkeä asia ja leimataan hulluksi teidän ominaisuuden takia. Toivottavasti diabetestä ei hoideta Suomessa se se vasta niin itseauheutti sairaus että ei kiinnosta verorahoilla maksaa kun joku syödä ämppää pullaa ja kaljaa ja makkaraa ja sitten ihmettelee ku varpaat tippuu
Diabeteksen hoito perustuu tieteelliseen tutkimukseen. Transhoidot eivät. Diabetesdiagnoosi ei perustu arviointiin, jossa on mahdollisuus huijatakin, eikä se ole sairaus, joka voi johtua psykiatrisesta sairaudesta (esim. dissosiaatiohäiriö).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla tietotaitoa puhua kriittisesti skitsofrenian hoidosta oletko psykiatri tai tutkija???
En puhunut skitsofrenian hoidosta mitään, enkä ole siihen tutustunut. Mutta tosiaan Suomessa palveluvalikoimaneuvoston suosituksetkin sanovat, että hoidot eivät perustu tieteeseen.
Jos transhoidot olis vaan yksityisasia, niin ei saisi niin paljon kritiikkiä tällaisella anonyymipalstalla. Mutta ihmisiä ärsyttää, miten pitää puhua näkemäänsä todellisuutta vastaan, jos/kun pitää affirmoida jonkun toisen sukupuolikokemusta (vrt. Late Mäntylä) tai on paha ja syrjivä.
Musta olis ihan ok, että kukin sais tehdä omilla rahoillaan itselleen mitä tekee, käyttää hormoneja jne, mutta mikään miten muokkaa itseään ei antaisi mitään oikeutta vaatia toisilta mitään erityiskohtelua (esim. näkemään itseään jossain tietyssä sukupuolessa).
Täällä frotee. Kannattaa miettiä kaksi kertaa mitä sukupuolelleen tekee. Moni asia ratkeaa kun ikä alkaa kolmosella.
Vierailija kirjoitti:
Katumisen mahdollisuutta ei vähennetä tutkimusjaksosta tai hoidoista leikkaamalla, koska silloin hormonit tilataan ulkomailta - kuten moni jo tekeekin koska ei pääse tutkimuksiin tai niissä kestää hävyttömän kauan. Tutkimusjaksoon pitäisi panostaa ja potilaiden tyytyväisyyttä pystyä seuraamaan paremmin.
Kerrankin edes joku puhuu asiaa. Valvomattomana ja tietämättä omia aloitus hormoni arvoja voi saada vakavia vaurioita aikaan . Se on oikeasti paljon vaarallisempaa ja jos joku nuori ottaa tietämättään jotain aivan muuta kuin luulee saavansa lisäksi, jos hormonia pistää lihaksen sijaan verisuonten seurasi voi olla kohtalokas
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrankin edes joku puhuu asiaa. Valvomattomana ja tietämättä omia aloitus hormoni arvoja voi saada vakavia vaurioita aikaan . Se on oikeasti paljon vaarallisempaa ja jos joku nuori ottaa tietämättään jotain aivan muuta kuin luulee saavansa lisäksi, jos hormonia pistää lihaksen sijaan verisuonten seurasi voi olla kohtalokas
Noita samoja argumentteja käyttävät ihmiset, jotka ovat sitä mieltä, että transhoitoja pitäisi saada ilman tutkimuksia, omalla päätöksellä. Jo nyt ihmiset, joita transpoli ei diagnosoi transsukupuolisiksi, tilaavat noita hormoneja ulkomailta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ihan vaan tiedoksi ettei myö
On normaalia, että seksuaalivähemmistöön kuuluvat nuoret ja monet muutkin kyseenalaistavat sukupuoltaan lapsina ja nuorina. Ennen vaan ajateltiin, että se menee 95 %:lla tai yli ohi aikuistuessa ja niitä joilla ei mene voidaan sitten aikuisina auttaa hormoni- jne. hoidoilla. Nyt tämä ollaan täysin unohdettu, transnarratiivi on muuttunut että se olisi kaikilla jotenkin pysyvä tila. Ei ole. Ei edes hoidetuilla kokemus ole välttämättä pysyvä.
Mutta hyvä että sulla on hoidot auttaneet. Sulle ei tee hyvää lukea tätä keskustelua. Tämä on toiselaista vertaistukea, joten sun kannattaa jättää tämä palsta ja tehdä jotain muuta kivempaa sen sijaan.
Faktaa ..
Kuitenkaan hoitoja ei pakoteta niitä sai suorastaan ruikuttaa ja anoa. Ja prosessi kesti yli kaksi vuotta ennen kuin edes sai koko diagnoosin.
Jos valehtelee sen kahden vuoden aikana niin mahdollista on, että tulee väärä diagnoosi mutta ei nyt katumisen mahdollisuuden takia pitäisi kieltää trans hoitoja. Tässä maailmassa on paljon asioita mitä voi katua ja ei niitä kaikkia sen takia voi kieltää. Varsinkin, kun tosiaan tuo 0.3% on aika pieni kärpäsen paska. Tuolla sametilla on selkeästi vaikeaa hyväksyä että hän teki itse virheen ja syyttää siitä nyt muita.
Itse harkitsin vielä kun sain aloitettua hoidot joita olin odottanut koko elämäni , mutta en kadu vaan se pelasti elämäni. Se oikeasti pelasti henkeni ja ilman niitä en olisi nyt tässä. Vaikka sainkin pysyviä haittavaikutuksia joista ei kerrottu ainakaan siis suomeksi en silti ole vihainen .
Se mitä pitäisi parantaa on tiedon saantia ei estää hoitoja jonkun yhden sametin takia