Sametti: haluan vaihtaa takaisin alkuperäiseen sukupuoleeni:
https://www.iltalehti.fi/tv-ja-leffat/a/7d9fd668-3432-4a3f-a979-aa9e07d…;
Tänään telkkarissa.
Kommentit (1830)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Transhoidot olisi syytä kieltää. Samaa hulluutta kuin eheytyshoidot.
Transhoidot ovat eheytyshoitoja, joilla tehdään homoseksuaalisista nuorista transheteroita ja poistetaan autismikirjolaiset geenipoolista.
😂😂😂😂😂😂
Huolestuttavinta tässä on se jos joku ihan oikeasti vääntää tosissaan noita salaliittoteorioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, mistä tuon keksit? Pointtini oli, että on todella yleistä, että kehon muutokset tuntuvat vastenmielisiltä. Sama juttu raskausaikana.
eikö tää keskustelu koske transsukupuolisuutta? siis jos et halunnut pojille tapahtuvia hormonaalisia muutoksia niin miten sitten sua oltais voitu luulla transsukupuoliseks
Koskee. Pointtina tässä on nyt se, että kun nyt tuo transsukupuolisuus on pinnalla, sitä ehdotetaan vaihtoehdoksi niille, jotka ahdistuvat murrosiästä. Tästä on olemassa todella paljon esimerkkejä, etenkin Yhdysvalloista, joissa "hoitoja" tehdään todella nuorille. Teini-ikä on identiteetin muodostumisen aikaa, ja siinä iässä on ihan luonnollista, että omaksutaan muodissa olevia ajatuksia. Transsukupuolisuus on nykyajan nuorisokulttuuria. Ennen nuorisokulttuurit keskittyivät musiikin ympärille, nyt identiteetin. (Tästä on puhunut mm. brittipsykiatri Az Hakeem, joka teki parikymmentä vuotta töitä transsukupuolisten parissa.)
Mulle ei 90-luvulla kukaan keksinyt tietenkään ehdottaa transsukupuolisuutta. Tiesin, että sellainen ilmiö on olemassa, mutta ei se ollut valtavirtaa. Nyt on. Minä olin ja olen edelleen aika epätyypillinen sukupuoleni edustaja, joten jos olisin nuori tänä päivänä, ihan varmasti transsukupuolisuus tulisi kohdallani esille, joko itse keksittynä asiana tai jonku ulkopuolisen ehdottamana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Transhoidot ovat eheytyshoitoja, joilla tehdään homoseksuaalisista nuorista transheteroita ja poistetaan autismikirjolaiset geenipoolista.
😂😂😂😂😂😂
Huolestuttavinta tässä on se jos joku ihan oikeasti vääntää tosissaan noita salaliittoteorioita.
Mitä salaliittoteorioita? Jos kaksikymmentä vuotta sitten joku olisi kertonut, että julkisilla rahoilla aletaan toteuttamaan tällaisia hoidoiksi kutsuttuja silpomisleikkauksia, niin varmasti silloinkin olisi näitä väitteen esittäjiä syytetty salaliittoteorioista
Ihan kuin sille julkiselle rahalle ei terveydenhoidossa olisi muutakin käyttöä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
😂😂😂😂😂😂
Mitä salaliittoteorioita? Jos kaksikymmentä vuotta sitten joku olisi kertonut, että julkisilla rahoilla aletaan toteuttamaan tällaisia hoidoiksi kutsuttuja silpomisleikkauksia, niin varmasti silloinkin olisi näitä väitteen esittäjiä syytetty salaliittoteorioista
Ihan kuin sille julkiselle rahalle ei terveydenhoidossa olisi muutakin käyttöä
Kyllä noita toimenpiteitä on tehty jo kymmeniä vuosia verovaroin. Toki aikaisemmin transpolille hakeutuvien ihmisten määrä oli hyvin pieni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, mistä tuon keksit? Pointtini oli, että on todella yleistä, että kehon muutokset tuntuvat vastenmielisiltä. Sama juttu raskausaikana.
eikö tää keskustelu koske transsukupuolisuutta? siis jos et halunnut pojille tapahtuvia hormonaalisia muutoksia niin miten sitten sua oltais voitu luulla transsukupuoliseks
Koskee. Pointtina tässä on nyt se, että kun nyt tuo transsukupuolisuus on pinnalla, sitä ehdotetaan vaihtoehdoksi niille, jotka ahdistuvat murrosiästä. Tästä on olemassa todella paljon esimerkkejä, etenkin Yhdysvalloista, joissa "hoitoja" tehdään todella nuorille. Teini-ikä on identiteetin muodostumisen aikaa, ja siinä iässä on ihan luonnollista, että omaksutaan muodissa olevia ajatuksia. Transsukupuolisuus on nykyajan nuorisokulttuuria. Ennen nuorisokulttuurit keskittyivät musiikin ympärille, nyt identiteetin. (Tästä on puhunut mm. brittipsykiatri Az Hakeem, joka teki parikymmentä vuotta töitä transsukupuolisten parissa.)
Mulle ei 90-luvulla kukaan keksinyt tietenkään ehdottaa transsukupuolisuutta. Tiesin, että sellainen ilmiö on olemassa, mutta ei se ollut valtavirtaa. Nyt on. Minä olin ja olen edelleen aika epätyypillinen sukupuoleni edustaja, joten jos olisin nuori tänä päivänä, ihan varmasti transsukupuolisuus tulisi kohdallani esille, joko itse keksittynä asiana tai jonku ulkopuolisen ehdottamana.
jos et ikinä halunnut olla mieskään niin voisit ehkä nykykulttuurissa esim määritellä itses ei-binääriseks/muunsukupuoliseks ja elää ihan niinkuin elit sillonkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
😂😂😂😂😂😂
Ihan kuin sille julkiselle rahalle ei terveydenhoidossa ol
Kyllä noita toimenpiteitä on tehty jo kymmeniä vuosia verovaroin. Toki aikaisemmin transpolille hakeutuvien ihmisten määrä oli hyvin pieni.
Jooh, älä. Toi samettikin tais käydä transhoidot läpi joskus 10-15v sitten
Ei pidä paikkaansa. Sukupuolileikkauksia on julkisella tehty 20 vuotta. Ja sen takana oli yllätys yllätys Lipposen hallitus, joukossa tutun omaisesti vihreät ja vasemmistoliitto. Lipponen leikkasi kaikesta muusta, mutta lisäsi tällaisen ylimääräisen kustannuksen terveydenhoitoon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koskee. Pointtina tässä on nyt se, että kun nyt tuo transsukupuolisuus on pinnalla, sitä ehdotetaan vaihtoehdoksi niille, jotka ahdistuvat murrosiästä. Tästä on olemassa todella paljon esimerkkejä, etenkin Yhdysvalloista, joissa "hoitoja" tehdään todella nuorille. Teini-ikä on identiteetin muodostumisen aikaa, ja siinä iässä on ihan luonnollista, että omaksutaan muodissa olevia ajatuksia. Transsukupuolisuus on nykyajan nuorisokulttuuria. Ennen nuo
jos et ikinä halunnut olla mieskään niin voisit ehkä nykykulttuurissa esim määritellä itses ei-binääriseks/muunsukupuoliseks ja elää ihan niinkuin elit sillonkin.
Minkä takia mun pitäisi määritellä itseni ei-binääriseks/muunsukupuoliseksi?
Ei 90-luvulla ollut ilmassa sellaista vaihtoehtoa, että voisi haluta olla mies. Tai siis kyllä mä tavallaan halusin, mutta se ei tarkoittanut mitään. Se oli aivan yhtä suurta fantasiaa kuin se, että tulisin yhtäkkiä miljonääriksi. Joo, ja tosiaan tuohon aikaankin Suomessa oli transhoitoja olemassa, olen tavannutkin erään transihmisen n. vuonna 1995, mutta ei ollut sellaista yleistä ajatusmallia, että jos et ole stereotyyppinen nainen, tai jos keho ahdistaa, niin se tarkoittaakin sitä, että et olekaan sitä sukupuolta, jota olet. Tämä transmuoti on silkkaa meemiä, matkimista.
Miksi pitäisi erikseen luokitella itseään yhtään miksikään? Pitääkö samalla liittyä myös setaan? ja tietenkin alkaa ravaamaan jossain marsseilla joka vuosi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koskee. Pointtina tässä on nyt se, että kun nyt tuo transsukupuolisuus on pinnalla, sitä ehdotetaan vaihtoehdoksi niille, jotka ahdistuvat murrosiästä. Tästä on olemassa todella paljon esimerkkejä, etenkin Yhdysvalloista, joissa "hoitoja" tehdään todella nuorille. Teini-ikä on identiteetin muodostumisen aikaa, ja siinä iässä on ihan luonnollista, että omaksutaan muodissa olevia ajatuksia. Transsu
Itse olin myös ysärillä "poikamainen" teinityttö, ja kovin kaipasin että olisinpa mies. Mutta tosiaan, ei sellaista mahdollisuutta realistisesti ollut. Historiasta luin, että joissain kulttuureissa oli vuosisatoja ollut tapa, että tällaiset ei-naiselliset naiset saattoivat leikata tukkansa lyhyeksi, alkaa käyttää miesten vaatteita, sitoutua aviottomuuteen ja lapsettomuuteen, ja tulla kohdelluksi miehinä. Ajattelin, että olisipa meilläkin tuollaista, olisin heti ryhtynyt tuolla tapaa mieheksi. Leikkauksia tuskin olisin halunnut, jos niitä olisi ollut tarjolla, varmaan koska olen aseksuaali, joten ei mulla ole oikein mitään väliä minkälaiset sukuelimet siellä vaatteiden alla on.
Vierailija kirjoitti:
Jooh, älä. Toi samettikin tais käydä transhoidot läpi joskus 10-15v sitten
Sametti on 38-vuotias
Eli kävi transhoidot läpi juuri noin 20v sitten
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi erikseen luokitella itseään yhtään miksikään? Pitääkö samalla liittyä myös setaan? ja tietenkin alkaa ravaamaan jossain marsseilla joka vuosi
Yhyy nyyh miks ihmiset käy marssilla miksei homot voi olla vaan kiltisti kaapissa näkymättöminä
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Sukupuolileikkauksia on julkisella tehty 20 vuotta. Ja sen takana oli yllätys yllätys Lipposen hallitus, joukossa tutun omaisesti vihreät ja vasemmistoliitto. Lipponen leikkasi kaikesta muusta, mutta lisäsi tällaisen ylimääräisen kustannuksen terveydenhoitoon
legendan mukaan lipponen itse tekee noita trans leikkauksia on se niin hullu leikkaamaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhyy nyyh miks ihmiset käy marssilla miksei homot voi olla vaan kiltisti kaapissa näkymättöminä
Eihän tuossa sitä kommentoitu.
Pakko sanoa, että Pride-tapahtumissa ja -kulkueissa homot eivät taida enää olla pääosassa. Eihän esim. Helsingin prideillä järjestetä miestenbileitä enää lainkaan. Naistenbileet järjestetään, mutta ne ovat avoimia kaikille. Pride on enemmän mausteheterotapahtuma nykyään.
"Sä sivuutat sen faktan, että kasvu on tapahtunut nimenomaan nuorten tyttöjen ryhmässä. Jos kyse olisi "tietoisuuden lisääntymisestä", niin transbuumi jylläisi joka segmentissä. Yläkoulutytöistä 8 prosenttia on sukupuoleltaan moninaisia. Nuorisobarometrissä nuorista naisista 25 prosenttia identifioitui lgbtqiap2x-persoonaksi ja sukupuolispeshulius oli moninkertaistunut. Sen sijaan nuorten miesten kuuluminen seksuaali- tai sukupuolivähemmistöön oli pysynyt ennallaan. Lisäksi tuo vähemmistöidentifioituminen korreloi vahvasti punavihreyden kanssa. Transbuumi on erittäin sukupuolittunut ja ilmenee lähinnä länsimaiden valkoisten keskiluokan tyttöjen keskuudessa. Todennäköisesti kyse on sosiaalisesta tartunnasta, joka leviää somessa transaktivistien ja punavihreiden piirien tuuttaamana."
Nuorten tyttöjen pahoinvoinnin kanavoitumisessa on selvää "evoluutiota": anoreksia -> viiltely -> sukupuoliahdistus. Noissa on vahva psykososiaalinen komponentti ja "tarttuminen" ja "muoti" sekä mallioppiminen. Some mahdollistaa uppoamisen samanmielisten yhteisöön vaikka asuisi perähikiällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko sanoa, että Pride-tapahtumissa ja -kulkueissa homot eivät taida enää olla pääosassa. Eihän esim. Helsingin prideillä järjestetä miestenbileitä enää lainkaan. Naistenbileet järjestetään, mutta ne ovat avoimia kaikille. Pride on enemmän mausteheterotapahtuma nykyään.
vähän kommentoitiin niin
vai etkö itse muka luokittele itseäs mihinkään et heteroks et homoks et naiseks et mieheks et mikskään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vähän kommentoitiin niin
vai etkö itse muka luokittele itseäs mihinkään et heteroks et homoks et naiseks et mieheks et mikskään
Ei kommentoitu. Siinä ei sanottu, että homojen pitäisi olla näkymättömissä. Minä en ollut se, joka kysyi, miksi pitää erikseen luokitella itsensä joksikin, mutta olen kyllä sikäli tuon kommentoijan kanssa samaa mieltä, että kaikki eivät tarvitse luokitteluja ja jopa kaihtavat niitä. Toiset taas ehdottomasti haluavat luokitella itsensä milloin minkäkin piirteen kautta. Ei esim. homoseksuaalisuus ole kaikille sellainen juttu, josta tulee iso identiteettiasia. Toisille taas on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vähän kommentoitiin niin
Miksi pitäisi luokitella itseään yhtään mihinkään? Miksi ei voi vain olla ihminen?
Tuntuu siltä, että luokittelu on erityisesti sateenkaariväelle hyvin tärkeä osa. Kukaan muu ei luokittele ketään mihinkään lokeroihin
Vierailija kirjoitti:
Niin, jotkut pettyvät ja toiset eivät. Yksi kokemus ei vielä kerro koko totuutta. Mutta hyvä että tätäkin puolta tuodaan esiin, niin se ehkä herättelee keskustelua myös tästä puolesta. Kokeehan joku mieskin painetta ollakseen hetero, kunnes lopulta myöntää ettei sitten olekaan.
Nämä ovat vaikeita asioita joilla ei ulkopuolisten pitäisi kauheasti huudella puoleen tai toiseen.
Tutkimuksein mukaan yli puolet sukupuolta vaihatenista katuu päätöstä. Näistä tutkimuksistaei vain puhuta ääneen ettei faktat häiritse sateenkaariväen totuutta.
:D joo-o