Paljonko sinulle jää rahaa laskujen jälkeen kk??
Oletko työelämässä, eläkkeellä, perhevapaalla, työtön jne??
Kommentit (153)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tulee aika vähä-älyinen vaikutelma näistä jotka kuvittelee että esim 10% on sama kuin nolla, joten kaikki "top 10" vastaukset olisi siten trollausta... "
Vain vähä-älyinen kutsuu...no oikeastaan ketään vähä-älyiseksi. Vaatii tietynlaista järjen puutetta sanoa tuollaisia asioita. Ei anna kovin hyvää kuvaa sanojasta.
Vain vähä-älyinen suuttuu kun vähä-älyistä käytöstä sanotaan vähä-älyiseksi.
Vain narsisti (tai psykopaatti) haastaa riitaa kaikesta mahdollisesta. Kumpi mahdat olla?
Eipä tuo kiinnosta. Ketään.
Vierailija kirjoitti:
Ja TAAS täällä vastaa Suomen rikkain kerma :D Jos työmatkat lasketaan työhön kuluvaan aikaan, teen joka viikko noin 60h työviikkoa ja pakollisten laskujen jälkeen (sis ruoka) ei käteen jää lähellekään tollaisia summia mitä muilla. Mut tää elintaso riittää mulle just nyt oikein hyvin :) N33
Katselin samaa itse, että on äveriästä porukkaa täällä.
Tienaan itse ihan sopivasti ja keskituloihin taidan mennä, pakollisten laskujen (vuokra+vakuutukset+liittymät+sähkö+kulkemiset) jälkeen jää n. 1500e/kk, josta sitten ruoat ja muut ei-kiinteät kustannukset.
Jotta vastaukset olisivat millään lailla yhteismitallisia tai vertailukelpoisia, pitäisi määritellä mitä tarkoitetaan laskuilla.
joku ostaa kaikki palvelut laskuilla ja hänellä on kaikki mahdolliset (turhat) suoratoistopalvelut.
Toinen maksaa laskulla vain vuokran, sähkön ja puhelimen; muut käteisellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tulee aika vähä-älyinen vaikutelma näistä jotka kuvittelee että esim 10% on sama kuin nolla, joten kaikki "top 10" vastaukset olisi siten trollausta... "
Vain vähä-älyinen kutsuu...no oikeastaan ketään vähä-älyiseksi. Vaatii tietynlaista järjen puutetta sanoa tuollaisia asioita. Ei anna kovin hyvää kuvaa sanojasta.
Vain narsisti (tai psykopaatti) haastaa riitaa kaikesta mahdollisesta. Kumpi mahdat olla?
Eipä tuo kiinnosta. Ketään.
No sinä ainakin vahvistat sen vähä-älyisen vaikutelman sillä, että väität jonkun ensinnäkin "haastavan riitaa" (mitä haastamista on huomauttaa että 10% on 10%?) ja vieläpä "kaikesta mahdollisesta" kun kyse oli _yhdestä_ kommentista. Sulla ei pitäisi olla oikeutta äänestää tuolla suolakinkun älykkyydellä.
Laskujen jälkeen jää 2 900/kk nettotuloista n 2 000/kk euroa ruokaan, bensaan, matkusteluun ym. Tästä vielä säästötilille 500 eur ja rahastoihin 500 eur.
N53
Olen eläkkeellä, jää käteen laskujen jälkeen 3500 €.
Meillä laskuihin kuuluu vuokra, sähkö, netti, puhelinlaskut, vakuutukset, auton kulut pl. polttoaine, julkisen liikenteen vuosikortti, jäsenmaksut sekä yhteisellä luottokortilla maksettavat asiat eli ruoka- ja taloustavaraostokset, netflix ja spotify.
Näiden jälkeen jää 7100e/kk.
Olen yksineläjä jolla lapset jo täysi-ikäisiä ja maksan kaikki menot yksin. Käteen jää säännöllisten menojen jälkeen keskimäärin noin 300 €/kk. Olen pienipalkkainen ja ollut kahdesti lomautettunakin neljän viime vuoden sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Saan työeläkettä brutto noin tonnin 44 työvuoden jälkeen, joten ei paljon jää enää säästöön.
Niin, ne rikkaat työeläkeläiset, joita monet ovat kadehtineet tälläkin keskustelufoorumilla...
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeellä, pari tonnia jää normaalien laskujen jälkeen. Joskus tulee jotain isompia hankintoja ja budjetti vähän notkahtaa.
Täytyy olla iso bruttoeläke. Oma nettoeläkkeeni on 1500 €. Kun siitä maksaa kaiken yksin, jää melko vähän säästöön. Joskus pitää ostaa lääkkeitä. Silmälääkärissäkäynti ja uudet lasit ovat toivelistalla. Ehkä joskus myöhemmin. Vaikeuksissa oleva täysi-ikäinen lapsi tarvitsee välillä apua. Onneksi oma ikäpolveni tottui jo lapsena nuukaan elämäntapaan. Muuten tästä ei selviäisi. Joskus on vaikeaa saada puolitutut ymmärtämään, että ei ole varaa käydä ravintolassa tai kalliissa tapahtumissa.
Itse asiassa en ihan tarkkaan tiedä.
Viimeisen 20 vuoden aikana on kaksi kertaa käynyt niin, että ennen tilipäivää on kortti näyttänyt kieltä, koska ei katetta. Molemmilla kerroilla oli niin, että edellisenä päivänä oli joku iso ostos ja en muistanut ostoksen jälkeen lisätä korttitilille rahaa.
Jos tili on 15. päivä, niin voin mennä Prismaan 14. päivä ja ostaa ostoskärryyn viikonlopun eväät ilman että tarvitsee miettiä onko siihen varaa.
Minulla on tapana palkkapäivänä tyhjentää kortti(palkka)tili ylimääräisestä ja jättää sinne vain sen verran, kun palkkaa tuli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paras talousneuvo jonka olen kuullut on, että maksa palkasta aina ensin itsellesi. Tarkoittaa, että ensin palkasta laitetaan x summa säästöön, sitten maksetaan laakut ja lopulla summalla pitää sinnitellä loppukuukausi.
Näin olen toiminut jo ainakin 20 vuotta ja varallisuutta ja puskuria on kertynyt niin hyvin että ostin alkuvuodesta asunnon ilman velkaa. Silti edelleen elän saman ohjeen mukaan ja välillä loppukuusta pitää katsoa tarkaan mitä ruokakaupasta voi ostaa.
Kiitos neuvosta, tuo oli hyvin sanottu, itse olen yrittänyt säästää mutta aina tulee jotain yllättäviä menoja ja teini-ikäiset lapseni pyytää rahaa ja heille pitää vaatteita ostaa ym. niin harvoin mitään jää säästöön.
Tuo on hyvä neuvo, mutta ei toimi esim. meillä
Voihan sitä hyvin yrittää elää ilman sähköä, puhelinta tai vettä. Perhe voisi syödä vain kaksi kertaa päivässä kuten joku maailman köyhimmistä kertoi äskettäin.
Pakollisten menojen jälkeen jää n 700 viiva 800€. Tyttärelle annan 250€ ja pojalle 250€. Sitten minulle jää n 200 viiva 300€ kuuksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen mielenterveyskuntoutuja. Saan tukia Kelalta ja Ilmariselta yht. 1200e. Pakolliset menot on n. 450 kuussa. Eli jää ruokaan ja muuhun 750e kuussa.
Aion ajaa alas lääkityksen sillä olo on ollut jo pitkään hyvä ja haluaisin kokeilla nukkua luonnollisesti. En esim nykyään kunnolla muista mun unia. Haluaisin myös pudottaa painoa. Jos lääkkeen lopetus onnistuu, olen työtön työnhakija ja saan sitten vähemmän rahaa. Toisaalta pystyn menemään töihin / jaksan opiskella paremmin työllistävän ammatin ja voin alkaa tienata rahaa tulevaisuudessa. Toivon että tää kuntoutuminen jatkuu hyvin
Lääkkeiden poisjättäminen on iso riski. Sivusta tuli seurattua, kun äitini tuttava harrasti sitä. Hänelle tuli turhia sairaalareissuja. Toivottavasti teet noin vain lääkärin opastuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokran jälkeen jää 0 €. Olen opiskelija. Söin viimeksi viikko sitten.
Eikö löydy 3 euroa summa millä opiskelijat syövät.
Se olisi vain yksi ateria päivässä.
Asumiskustannukset, pakollinen auto ja puhelin yms. Laskut plus 20e edestä suoratoistoja menoina. Ruokaan, hygieniaan, taloustavaroihin ja vaatteisiin jää 460-580e kuussa. Minä ja päiväkoti-ikäinen lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Asumiskustannukset, pakollinen auto ja puhelin yms. Laskut plus 20e edestä suoratoistoja menoina. Ruokaan, hygieniaan, taloustavaroihin ja vaatteisiin jää 460-580e kuussa. Minä ja päiväkoti-ikäinen lapsi.
Unohtui, teen 80% työaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
80 euroa. Varaa lääkkeisiin ei ole. Mutta hei, tuilla elää leveesti ja silleen
Miksi et hae toimeentulotukea? Mulla sossu maksaa lääkkeet ja asumiskulut! Käteen jää 600€ kuukaudessa mistä maksan netfliksin ja puhelinlaskun.
Se ei ole niin, että kun henkilö X toimeentulotukea, niin kaikki muutkin saavat sitä ja saman verran. Jos olisi niin, niin eihän kenelläkään olisi mitään hätää näinä vaikeina aikoina.