Paljonko sinulle jää rahaa laskujen jälkeen kk??
Oletko työelämässä, eläkkeellä, perhevapaalla, työtön jne??
Kommentit (153)
Velaton okt, asumiskulut vaihtelevat kuukausittain koska talvella menee enemmän sähköä lämmitykseen. Keskimääräisesti kiinteät asumiskulut (käyttösähkö, sähkön siirto, nuohous, kiinteistövero, jätemaksu, vesimaksu, kotivakuutus) talvella 350 €/kk, kesällä 200 €/kk. Pidän excel-taulukkoa menoista, joten olen tarkkaan selvillä mitä minäkin kuukautena menee näihin. Maksetaan miehen kanssa puoliksi asumiskulut. Muut joka kuukausi maksettavat laskut minulla ovat puhelinlasku 30 €, liikuntaharrastus 55 €, lapsen harrastusmenot n. 30 €/kk. Nettotulot 3000 € niin laskujen jälkeen jää n. 2700 €. Tästä sitten autojen käyttökulut ja ruokaostokset ja koiran ruuat. En harrasta shoppailua, vaatteet ostan 90 % kirppiksiltä. Säästöön on jäänyt joka kk n. 2000 €, joskus enemmänkin. Kotona asuu yksi alaikäinen lapsi joka täysi-ikäistyy tänä vuonna, on menossa töihin ja maksaa sen jälkeen palkastaan omia menojansa (puhelinlasku, oman auton kulut, harrastusmenot). Miehellä nettotulot n. 3200 € ja hänellä samankaltainen tilanne mitä tulee säästöihin yms.
Nettotulot 2800e/kk + 500e/kk (palkka + vuokratulo) = 3300e/kk
Laskuihin, eli pakollisiin asumismenoihin 1300e, joten jää 2000e. Tuosta jää n 500e säästöön joka kk.
Nettotulot 2800, ja siitä menee yleensä ruokaan 600 e ja dieseliin 200. Vakuutuksiin n. joka toinen kk 200 e. Ainoat kuukausittaiset laskut mulla taitaa olla puhelin ja sali, yht. 70 e/ kk. Kaikki loput jää elämiseen, säästöön ja sijoituksiin. Mies maksaa sähkön ja veden. Meillä velaton ok-talo ja kummallakin hyvät tulot.
Vierailija kirjoitti:
Laskuihin, eli pakollisiin asumismenoihin 1300e, joten jää 2000e. Tuosta jää n 500e säästöön joka kk.
Isoa vuokraa pyydät jos 500 on puhtaana käteen jäävä summa kulujen ja verojen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Eipä muut uskaltaneet laittaa
tuloja, menoja numeroilla,
MITÄ PELKÄÄTTE ?
Miksi laittaisin raha-asioistani yhtään mitään palstalle? Ei kuulu ap:lle.😁
Saan työeläkettä brutto noin tonnin 44 työvuoden jälkeen, joten ei paljon jää enää säästöön.
Osa-aikatyöläinen matalapalkka-alalla. Pakollisten menojen jälkeen käteen jää n. 250€ jolla maksetaan ruoat, vaatteet yms. Kädestä suuhun elän.
Olen yhden kouluikäisen lapsen vanhempi, lapsi asuu luonani ja tapaa etävanhempaa kerran tai kaksi kuussa. Olen työssäkäyvä. Muita tuloja ovat lapsilisä (168 €) ja elatustuki (198 €). Asumme omistusasunnossa, jonka kulut maksan kokonaisuudessaan itse, lainaa on vielä paljon jäljellä.
Pakollisten kuljen (asuminen, kotivakuutus, ruoka) jälkeen rahaa jää noin 1 600 €
Tästä summaa syö vielä remonttilainaa n 400 €/kk, auton kulut n 140 €/kk, harrastuskulut n 100 €/kk ja ammattiliiton ja kassan jäsenyys 35 €/kk eli todellisuudessa noin 900 € jää säästöön per kuukausi
Annan laskut papalle ja tilille tulee vielä ylimääräistä tukien päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isoa vuokraa pyydät jos 500 on puhtaana käteen jäävä summa kulujen ja verojen jälkeen.
Velaton asunto pääkaupunkiseudulla? :D Jos vuokra on tonnin ja vastike on max 400 €/kk, jää aika kivasti käteen
-eri
Vierailija kirjoitti:
Annan laskut papalle ja tilille tulee vielä ylimääräistä tukien päälle.
Ajeletko myös papan bemarilla?
Eläkkeellä, pari tonnia jää normaalien laskujen jälkeen. Joskus tulee jotain isompia hankintoja ja budjetti vähän notkahtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos maksaisin kaikki laskut, ei elämiseen jäisi perheelle yhtään mitään. Joudun siis kikkailemaan jatkuvasti eräpäivien kanssa ja siirtelemään niitä. Yritän jättää sen verran, että ruokakaupasta selvittäisiin. Yleensä se kaatuu joka kuukausi siihen, että tuleekin jokin yllätysmeno, joltakin hajoaa kengät, tai lohkeaa paikka hampaasta. Sitten viedään pulloja kauppaan ja syödään pelkkää kaurapuuroa viimeiset päivät.
Mikä tässä ärsyttää, on se, että tämä ei ole mikään välivaihe tai että olisimme nuoria opiskelijoita tms., vaan olemme keski-ikäisiä, keskituloisia. Olisi kiva tehdä joskus jotain ekstraa tai tarjota sellaista lapsillekin, vaikka syödä ravintolassa tai matkustaa.
Eli pakko oli saada se 400 000 e talo ja uusi Tesla, eihän vähempään voi tyytyä?
Tästä ihan tavallisesta kerrostaloasunnosta on tosiaan vielä reippaasti lainaa ja auto on maksanut 6000 euroa, siitäkin on lainaa.
Töissä Turun seudulla. Pari autoa, pari teiniä. Asuntolainaa lyhennetään isosti, kun halutaan siitä eroon. Säästöön/sijoitukseen itselläni jää reilu 1500€/kk. Vaimo hoitaa yhtiövastikkeen ja ruokaostokset, hänellä jää säästöön/sijoitukseen about 1000€/kk.
Sijoittajat ja vuokraloordit kertoo aina tilille tulevan summan ennen veroja, koska he ilmottavat ja maksavat verot vaan kerran vuodessa. Helppo sanoa että tilille tulee joka kuukausi tonni osinkoa vaikka todellisuudessa siitä jää käteen 700 tai alle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Velaton asunto pääkaupunkiseudulla? :D Jos vuokra on tonnin ja vastike on max 400 €/kk, jää aika kivasti käteen
-eri
Verot unohdit tästäkin.
Vierailija kirjoitti:
Paras talousneuvo jonka olen kuullut on, että maksa palkasta aina ensin itsellesi. Tarkoittaa, että ensin palkasta laitetaan x summa säästöön, sitten maksetaan laakut ja lopulla summalla pitää sinnitellä loppukuukausi.
Näin olen toiminut jo ainakin 20 vuotta ja varallisuutta ja puskuria on kertynyt niin hyvin että ostin alkuvuodesta asunnon ilman velkaa. Silti edelleen elän saman ohjeen mukaan ja välillä loppukuusta pitää katsoa tarkaan mitä ruokakaupasta voi ostaa.
Kiitos neuvosta, tuo oli hyvin sanottu, itse olen yrittänyt säästää mutta aina tulee jotain yllättäviä menoja ja teini-ikäiset lapseni pyytää rahaa ja heille pitää vaatteita ostaa ym. niin harvoin mitään jää säästöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paras talousneuvo jonka olen kuullut on, että maksa palkasta aina ensin itsellesi. Tarkoittaa, että ensin palkasta laitetaan x summa säästöön, sitten maksetaan laakut ja lopulla summalla pitää sinnitellä loppukuukausi.
Näin olen toiminut jo ainakin 20 vuotta ja varallisuutta ja puskuria on kertynyt niin hyvin että ostin alkuvuodesta asunnon ilman velkaa. Silti edelleen elän saman ohjeen mukaan ja välillä loppukuusta pitää katsoa tarkaan mitä ruokakaupasta voi ostaa.
Kiitos neuvosta, tuo oli hyvin sanottu, itse olen yrittänyt säästää mutta aina tulee jotain yllättäviä menoja ja teini-ikäiset lapseni pyytää rahaa ja heille pitää vaatteita ostaa ym. niin harvoin mitään jää säästöön.
Tuo on hyvä neuvo, mutta ei toimi esim. meillä, sillä kaikkia laskuja ei edes pysty maksamaan, vaan pitää siirrellä eräpäiviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on hyvä neuvo, mutta ei toimi esim. meillä, sillä kaikkia laskuja ei edes pysty maksamaan, va
Siinä tapauksessa kuluja pitää karsia.
-eri
Jotain 1300 ennen ruokaostoksia. Autoa ei ole. Tosin asun vuokralla (690E/kk).
Eläkkeellä. Myin velattoman kämpän ja asun vuokralla, jotta perijöillä ei tule ongelmia vanhan kämpän kanssa.