Jos asuisit yksin, mikä olisi optimaalinen asunnon koko?
Itselle sopiva olisi noin 60 neliötä, riippuen toki pohjasta. Saisi erillisen vieras/harrastehuoneen ja kunnon keittiön.
Kommentit (116)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolmio jossa avokeittiö, saareke ja tilaa isolle ruokapöydälle.
Ehkä 65m2
Mihin tarvitset ylimääräisen huoneen makuuhuoneen lisäksi?
3 lastenlasta yökylässä usein ja lisääkin ehkä tulee vielä
Noin 75-80 neliöö varmaan ok. Harrastukselle pitää olla oma tila ja myös vierashuone. Erillinen keittiö eikä olkkarin nurkassa.
50 neliön kaksio. Tää nykyinen on aika iso, mutta alan tottumaan tähän.
Vierailija kirjoitti:
Asuin aikoinaan yksin 69m2 kolmiossa. Makuuhuoneeseen mahtui parisänky, pienempään vieras/työhuoneeseen juuri ja juuri levitettävä sohva, kirjahylly ja pöytä. Olkkari oli kompaktinkokoinen ja sen yhdeydessä ollut avokeittiö säästi neliöitä. Lisäksi oli parveke. Pidin todella sen asunnon pohjasta.
Nykyisessä on 78m2, mutta tässä on myös sauna ja erillinen wc. Eteisessä on aivan turhia hukkaneliöitä.
Minulla on kolmio, jossa alle 70 neliöön mahtuu sauna, erillis-wc, hyvä vaatehuone, yllättävän iso makuuhuone ja kohtalainen työ/vierashuone. Lisäksi parveketta on n. 10 neliötä. Tietysti jostain sitten puuttuu neliöitä, joten olohuone on pieni, kun avokeittiö ei ole pienin mahdollinen, jääkaappi ja pakastinkin ovat täysikokoiset kaapit. Olen aikaisemmin asunut 10 neliötä isommassa kolmiossa, jossa lisäneliöt olivat käytännössä kaikki olohuoneessa. Perhe ehkä kaipaa isoa olohuonetta, mutta yksinasuvana en sitä kaipaa. Minulle riittää, sohva ja televisio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pieni kolmio riittäisi. Keittiö, työhuone ja makuuhuone.
Eikö se ole kaksio?
kaksio! Paitsi muualla maailmassa se ois kolmio.
Meillä lasketaan keittiä ja huoneet. Tuo on siis kaksio.
3-4h, 75-90m2
kirjasto ja ompeluhuone. Mielellään kolmessa kerroksessa. Ehkä kylpyhuone kylpyammeella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pieni kolmio riittäisi. Keittiö, työhuone ja makuuhuone.
Eikö se ole kaksio?
kaksio! Paitsi muualla maailmassa se ois kolmio.
Meillä lasketaan keittiä ja huoneet. Tuo on siis kaksio.
Niin, keittiö ja kaksi makuuhuonetta on kolmio. Kuinka monelle tää pitää vielä selittää?
Unelma olisi oma luoto saaristossa, jossa olisi 20 neliön mökki mukavuuksilla. Sen verran suojainen paikka, että voisi kasvattaa perunaa ja hedelmäpuita.
Olen aina asunut yksin, asunnot olleet 20 neliötä, 45 neliötä ja nykyinen 25 neliötä ja tämä oikein passeli. 45 neliön kaksio oli aivan liian iso (ja kallis). Olen minimalisti joten pieni kelpaa hyvin. Luonani ei myöskään koskaan käy ketään.
En ole kokeillut. 55m2 voi olla pieni. 75? 100? Pitäisi olla malliasuntoja nähtäväksi. Nyt on 40 neliötä.
En tarvitse omaa erillistä makuuhuonetta, saati sitten vierashuonetta. Kuka ihme sitäkin edes käyttäisi? Kaverit asuu suurin osa samassa kaupungissa ja ne, ketkä ei voi kyllä nukkua vaikka hotellissa, jos jäävät kaupunkiin yöksi silloin kerran vuoteen, kun käyvät.
Saunallinen yksiö 38m2 on oikein passeli.
N38
Minun 53 neliötä saunalla ja parvekkeella on aika hyvä. Olkkarissa levitettävä sohva vieraita varten.
Suomen oloissa yli 60 neliötä jos joutuu olemaan paljon kotona, sauna, lasitettu parveke ja riittävästi luonnonvaloa, sehän ei ole itsestäänselvyys vaikka niin voisi olettaa. Semmoinen 40 neliötä saattaa riittää jos on työssäkäynti muualla, alle 35 on liian vähän jatkuvaan asumiseen jopa standardienkin mukaan.
Vierailija kirjoitti:
3-4h, 75-90m2
kirjasto ja ompeluhuone. Mielellään kolmessa kerroksessa. Ehkä kylpyhuone kylpyammeella.
Älyttömintä ikinä 3krs noin pienillä neliöillä - per kerros vain 25-30m2 miinus portaikko n 4m2 per kerros eli asuintilaa 21-26m2 per kerros??
1 kerros vessa, vh ja eteinen + 10 m2 keittiö.
2 krs olohuone
3 krs 2 mh a' 8m2 ja kph 5m2
tai 3 mh a' 7m2 (ei laillista Suomessa) ja kph 5m2
Juu ei toimi!
Eikä ole, koska oletettavasti työhuoneella tarkoitetaan toista makkaria eikä olohuonetta.