Jos asuisit yksin, mikä olisi optimaalinen asunnon koko?
Itselle sopiva olisi noin 60 neliötä, riippuen toki pohjasta. Saisi erillisen vieras/harrastehuoneen ja kunnon keittiön.
Kommentit (101)
Tämä 210neliötä on minulle sinkkunaiselle oikein sopiva.
Asun suurimmaksi osaksi nyt eron jälkeen yksin 81 neliön parvekkeellisessa rivarikolmiossa. Melkein aikuiset lapset ovat luonani välillä, heitä varten halusin ehdottomasti kaksi makuuhuonetta. Tilanne on ihan tuore, olen asunut tässä alle kuukauden. Muutin tähän yli 200 neliön omakotitalosta, jonne ex lasten kanssa jäi.
Yksin ollessani huomaan, etten välttämättä käy toisessa makkarissa tai parvekkeella päivän aikana kertaakaan. Toisen makkarin kaapit ovat myös tyhjillään lasten tavaroita varten. Yksin minulle riittäisi helposti siis kaksio.
Suurin osa asuu aika ahtaasti. Miksi tykkäätte asua ahtaasti? Itse tarvitsen avaruutta ja tilaa, siksi asun yksin ok-talossa.
Mulla on 67 neliön kolmio parvekkeella, just hyvä.
120m2 singeli M, autotalli olisi pitänyt tehdä isompi-semmoinen 2 autoa + vene kokoluokkaa
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa asuu aika ahtaasti. Miksi tykkäätte asua ahtaasti? Itse tarvitsen avaruutta ja tilaa, siksi asun yksin ok-talossa.
En asu ahtaasti, vaikka asun yksiössä. Kaikki tavarani mahtuvat tänne väljästi, arki sujuu ja pystyn tekemään kotona sitä mitä haluankin.
Varmaan joku 70-80 m2 olisi ihan hyvä. Kolmio yhdellä työhuoneella/vierashuoneella. Keittiö, ruokailutila ja olohuone saisi olla isoja. Jos kerrostalo, niin iso parveke, johon mahtuu myös syömään.
Vierailija kirjoitti:
Kaikella on aikansa. Minäkin asuin isossa omakotitalossa, kun perheessä oli 5 jäsentä. Nyt seniorivuosina 50 m2 on ihan sopiva, ei liikaa siivottavaa. Jos löytyy, ostaisin 2mh asunnon, nyt vain yksi mh.
Semmone 100 neliötä. Haluan kunnollisen keittiön saarekkeella ja kylpyhuoneen spa-tunnelmalla, työhuoneen, pukeutumishuoneen, ison olohuoneen ja ison makuuhuoneen.
Miksi yhden ihmisen pitää asua niin leveästi? Itselle riittää 45 neliötä hyvin kaksiossa.
Varmaankin kaksi isoa makuuhuonetta, keittiö, ruokailutila, olohuone, kylpyhuone, sauna ja erillinen wc, vaatehuone ja parveke olisi sopiva.
Riippuu täysin siitä, pitäisikö se siivota itse jne.
Eli puhutaanko tosielämästä näillä resursseilla jotka minulla on, vai jostain ideaalisesta huoneistosta?
Realistisesti ottaen pärjäisin ehkä yksiössä. Tosin tavaroita pitäisi karsia kovalla kädellä, mikä voisi olla ihan hyväkin juttu.
En kuitenkaan haluaisi asua yksiössä. Vähintään tilava kahden makuuhuoneen asunto pitäisi olla, noin 65 neliötä. Tuosta ylöspäin.
Riippuu siitä, olisiko elämäni se, mikä nyt (paitsi ilman miestä) vai oikeasti täysin sinkku. Jos sama kuin nyt, niin tämä koti, 210 neliömetriä. Olisi kaikille lapsille tilaa tarvittaessa käydä kylässä ja mahtuisi kaikki mitä meillä on.
Jos ei lapsia olisi, sata neliötä ehkä riittäisi. Vierashuone, oma huone, keittiö, olohuone, sauna, erillinen ruokailutila, mielellään jonkinlainen kirjasto/työhuone.
Minulla on juuri sen kokoinen. Makkari, keittiö ja olohuone erikseen. Kelpaa pyytää vieraita.
Ennen omakotitaloa asuin 75-neliöisessä rivarinpätkässä. Siinä oli keittiö, olohuone, makkari vaatehuoneella sekä työhuone ja kodinhoitotila, kylppäri ja sauna. Mielestäni hyvä asunto, sellaisessa voisin uudelleenkin asua. Maksoin lainaa 400 euroa kuussa ja 150 euroa hoito- ja rahoitusvastiketta sekä 20 euroa vesimaksua. Hyvä hinta. Nykypalkalla lyhentäisin lainaa tonnin kuussa.
Mä tykkäisin semmosesta minikodista, iha asuntoautonkin koko kävisi.
Mulla on 73 neliöö. Kaksio. Iso vaatehuone.
Olen tyytyväinen ja viihdyn.
Pieni kolmio olisi just hyvä 52-65 m2. Haluaisin makuu- ja etätyö/ompeluhuoneet ja erillisen keittiön tai edes keittokomeron, jonka oven voisi sulkea.
Asun yksin, nyt 73 neliötä. Mahtuisin vähän pienempiinkin neliöihin, mutta kolmiossa haluan jatkossakin asua (eli olisi myös työhuone / vierashuone). Joku 65-70 neliötä riittäisi.