Jos asuisit yksin, mikä olisi optimaalinen asunnon koko?
Itselle sopiva olisi noin 60 neliötä, riippuen toki pohjasta. Saisi erillisen vieras/harrastehuoneen ja kunnon keittiön.
Kommentit (101)
Kun tilaa on itselle riittävästi, mutta ei liikaa:
Vähemmän siivoamista
Vähemmän tavaraa (roinaa)
Vähemmän maksettavaa kuluihin
Kotoisampaa, kaikki lähellä & löytyvät
Minulla on saunallinen kaupunkikaksio 48 m ja mökki maalla 45 m. (Maalla sauna piharakennuksessa, jota en laske asuinneliöihin.) Minulle tämä on ideaalinen tilanne.
-eläkeläinen ilman eläimiä
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli aikoinaan yksin asuessa 62-neliöinen kaksio. Ihan fine.
Itselläni on 58m2. Riittää mainiosti. Olohuoneesta voisi nipistää keittiön hyväksi.
Joku 30 neliötä kun on hyvä pohja ja hyvä kylppäri johon mahtuu pesukone. Kun olen kerran yksin, en voi monessa huoneessa olla samaan aikaan. Eli en tarvitse isoa keittiötä tai makuuhuonetta erikseen. Asuin viime vuonna työn takia yksin kolmiossa, ja en siellä kyllä oleskellut kuin siinä makuuhuoneessa jossa mun sänky oli. Miksi olisin erikseen tönöttänyt vaikka olohuoneessa, tai yksin syönyt keittiössä, katsoin telkkaria siellä makuuhuoneessa ja söinkin siinä telkkaria katsellessa, tai tietokoneen ääressä.
Jos tarvitsisin enemmän tilaa, se tarkoittaisi, että se tila on vain tavaran säilömistä varten, ja sehän on typerää rahan hukkaa, on paljon parempiakin keinoja käyttää rahansa.
Nyt on aika ihanteellinen 30 neliötä hyvällä pohjalla.
Sata neliötä olisi passeli. Tilaa riittäisi vaikka joku läheinen tulisi vähän pitempään vieraisille. Omille harrastuksille ja projekteille olisi myös kivasti tilaa. Nykyisessä asunnossa on 65 neliötä ja se on liian vähän. Inhoan ahtaita koteja ja tunnetta että seinät kaatuu päälle. Pitää olla tilaa hengittää.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa asuu aika ahtaasti. Miksi tykkäätte asua ahtaasti? Itse tarvitsen avaruutta ja tilaa, siksi asun yksin ok-talossa.
Itse asun 46m2 saunallisessa kaksiossa ja mielestäni tämä on mulle just hyvä. En koe tätä mitenkään ahtaaksi. Toki pitää muistaa että kerrostalossa mulla on käytössä iso häkkikomero ja kuivaushuone. Tässä asunnossa on todella onnistunut pohja ja lisäksi jopa pieni piha. Mun vanhemmat asuvat maalla isossa okt:ssa ja niiden kaikki vapaa-aika tuntuu menevän kodinhoidossa ja pihatöissä. Melkein puolet talosta on huoneita joissa käydään vain siivoamassa. Ja kaikki kuitenkin lämmitetään läpi talven. En näe tullaisessa itselleni hirveästi järkeä. Jos joskus kaipaan lisää avaruutta, niin kävelen tien toiselle puolelle metsään pururadalle.
Jos saisi samanlaisella pohjalle 52 neliöisen kaksion, kun missä olen aikaisemmin asunut, niin se olisi riittävä. Huonommalla pohjalla lisätila olisi tarpeen.
Vierailija kirjoitti:
Asun nyt miehen kanssa talossani, jossa on 33 neliötä. Jos jäisin yksin, asuisin tässä edelleen. Mielestäni oikein sopiva yhdelle ja toki kahdellekin.
Niin minustakin. Ja varmasti paljon kodikkaampikin.
Tää 16m2 on aivan fine. Vuokra 500e ja matkaa manskulle 200m.
- taka-töölö
Sinä tulet maksamaan 1000€/kk vuokraa 25m2 kopista ja olemaan onnellinen.
Nyt kun lapset muuttaneet pois, asun 90neliön neliössä. Ajattelin vaihtaa kolmioon. Lapsilla pitää olla tilaa ja huone kun tulevat käymään. Pk- seudulla asun.
Mä oon tuo 90neliössä asuva. Varmaan on ihmisillä paljon eroa siinä, onko opiskelija, muuten vaan sinkku, tai tällainen kun minä , lapset jo maailmalla. Silloin pitää olla riittävästi tilaa lapsille olla vaikka kesäloma. Näin meillä.
Iso kolmio. kaksi makuuhuonetta, olohuone + keittiö
Noin 45 neliötä riittäisi loistavasti. En ole sentimentaalinen, joten kaikki turha kama päätyy nopeasti kierrätykseen.
Noin 70 neliötä. Kunnon tila jokaiselle tarpeelle ja iso vaatehuone.
Nyt on 80 neliötä ja se on hyvä. Olen kotihiiri, joka olen lähes aina kotona, myös teen työtä pelkästään kotona, joten tarvin tilaa. Hyvä olla esim. erillinen työhuone.
Ihan hyvin tulisin toimeen 10 neliön kopilla. Nyt on 3 huonetta ja keittiö. Sänky mahtuisi keittiöönkin. Kaikki tarvitsemani tavarat mahtuisivat vaikka henkilöautoon.