Kuinka kauan käytätte aikaa työhakemuksen tekoon?
Tuli vaan tällainen kysymys mieleen, kun itselläni näihin tuhraantuu helposti kokonainen päivä. Olen nyt lähettänyt noin 60 hakemusta kun jäin työttömäksi alkuvuodesta ja kyllähän tämä ihan kokopäivä työstä käy, kun nämä haluaa tehdä hyvin ja huolellisesti.
Kaikkiin paikkoihin pitää tehdä yksilölliset hakemukset, joten copy paste tekstiä ei voi käyttää. Chatgpt jeesaa vähän, mutta ei sekään tarjoa mitään persoonallista, vaan se täytyy tulla luovasti ihan omasta päästä.
Hakuvideon tekoonkin menee helposti monta tuntia, kun en minä ainakaan saa kuvattua niitä kerralla purkkiin. Sitten sen perään pitää vielä editoida se video kunnolliseksi.
Ärsyttää, kun juuri nyt on niin valtavasti ihmisiä kilpailemassa samoista muutamista työpaikoista.
Onko siis muita, joilla kanssa kuluu tähän hommaan tuhottoman paljon aikaa?
Kommentit (52)
Mulla menee yleensä 1-2 tuntia. Eniten aikaa vie se, että millaisen pohjan hakemukseen valitsen. Yritän aina saada sen hakijayrityksen logojen väreihin sopivaksi.
Vierailija kirjoitti:
Näin työttömänä aikaa menee 2 minuuttia per hakemus. En enää jaksa edes panostaa, koska töitä josta maksetaan palkkaa, ei ole minulle tarjolla.
Mitäs jos kuitenkin vaikka kymmenkertaistaisit tuon ajan, niin sitten saattaa jossain kohtaa tulla vastaan työtä, josta maksetaan ihan palkkaakin.
Kyllä noihin hakemusten rustaamiseen helposti 2-3 tuntia menee. Itse sain määräaikaisen työn hakemuksella, johon olin käyttänyt aikaa 4 tuntia. Siinä kerroin raatorehellisesti itsestäni. Vahvuudet ja puutteet.
Vierailija kirjoitti:
Työkkärin ehdotuksiin teen hakemuksen vartissa. Samalla sapluunalla, nimet vaan vaihtuu.
Sitten mielenkiintoiseen työhön teen hakemusta muutaman tunnin.
Videopaikkoihin en hae ollenkaan.
Valitettavasti vain nykyään aika moneen paikkaan tarvitaan videohakemus.
Ei mulla ole koskaan yli tuntia näihin mennyt ja aina on töitä löytynyt.
Vierailija kirjoitti:
Kaksi tuntia menee suunnilleen hakemuksen räätälöintiin.
Mulla aika lailla sama juttu. Olen yleensä aika ronkeli siinä, minkä kuvan itsestäni kelpuutan hakemukseen mukaan.
Menee noin 2-4 tuntia yhteen hakemukseen. En halua oikein käyttää aiempia pohjia, kun eivät ole tuottaneet tulosta.
samalla sitä tutustuu yritykseen, kun etsii heidän sivuiltaan jotain mihin voi hakemuksessa viitata.
käytän apuna tekoälyä, mutta kirjoitan suurimmanosan omin sanoin.
Myös cv:tä muokkaan jos tarvitsee.
Hakemuksia tänä vuonna jo about 100 tullut tehtyä. Kyllähän siinäkin kehittyy :D alussa oli tosi vaikea kehua omaa osaamista. Nyt olen rohkaistunut siinä huimasti.
Kokonainen päivä kuulostaa kyllä tavattomalta. Hartaudella ei aina tarkoita paremmin. Eivätkä copypaste ja yksilöity/räätälöity hakemus ole toistensa vastakohtia.
Kela maksaa raha. Hyvä yritys. Ei työ.
Joku puoli tunti tai kaksi on mennyt, oon kyllä jo kolmannessa vakkaripaikassa töissä ja monta määräaikaistakin pestiä tullut tehtyä. Joskus olen tehnyt sen hakemuksen valmiiksi ja seuraavana päivä uusilla silmillä ja aivoilla vielä katsonut ja korjannut.
Videohaastatteluun nykyiseen työpaikkaan meni valmisteluineen ehkä 4 tuntia. Sen sai onneksi kuvata jokaiseen kysymykseen erikseen. Ja inhoan kuvata itseäni.
Mulla ainakin valmis työnhakupohja ollut, jota sitten olen muokannut ko. tehtävän mukaisesti. CV on kerran tehty alusta asti ja siihen sitten vaan lisännyt viimeisimmät tiedot.
Aloitan siitä, että laitan Wordiin ranskalaisilla viivoilla työnanatajan ilmoittamat vaatimukset ja toiveet ja sitten koittanut jokaiseen niihin vastata työhakemuksessa mahdollisimman hyvin. Jos joku ei omalla kohdalla toteudu, niin viittaan siihen kuitenkin jollain tasolla halusta kehittyä ko. asiassa tms.
Sitten jotain ekstraa lisännyt, vaikka työpaikan arvoihin ja brändiin liittyen, jos ne on käytettävissä työpaikan verkkosivuilla tai siinä typaikkailmoituksessa.
Jos nyt joku harrastus tai ominaisuus on, mistä työssä voisi ola hyötyä, nostan sen myös esiin.
Minä laitan työhistorian, aiemmin tehdyt työtehtävät ja koulutuksen. Siinä on jo kaikki oleellinen tieto mitä työssä yleensä tarvitaan, ja ne mahtuu yhdelle sivulle. Jos nämä ei riitä, en edes tarvii sellaista työpaikkaa. Jos joku firma tarvii jonkun päätoimisen puhujan, kirjailijan tai esiintyjän, laittakoon nämä vaatimukset jo siihen hakuilmoitukseen. Mitään esittelyvideoita en ala tekemään. Enkä ala itse sellaisia katsomaan. Työhaastattelun voin tehdä videopuheluna esim Whatsapp, teams, tms, jos matka on pitkä, tai joku muu ja ihan oikeasti perusteltu syy. Itse kun etsin työntekijöitä, kerroin lyhyesti työtehtävät ja vaatimukset, ja puh numeron mistä minut tavoittaa. Haastattelu kasvotusten ja loput kysymykset tehtiin silloin. Kättä päälle sopivimman kanssa, kirjoitettiin sopparit ja sovittiin aloituspäivämäärä. Eikä ollut ikinä mitään rekrytointi ongelmaa.
Kyllä kai noi nykyajan hakemuspelleilyt taitaa olla se suurin syy työttömyyteen, ja myös siihen "työvoimapulaan"?
Lukeeko noita lähetettyjä hakemuksia edes yksikään ihminen? Välillä tuntuu, että kaikki lentää suoraan silppuriin ja haku on pantu ulos vain siksi, että se on ollut pakko tehdä. Tehtävään on jo etukäteen valittu joku henkilö.