Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka kauan käytätte aikaa työhakemuksen tekoon?

Vierailija
10.04.2025 |

Tuli vaan tällainen kysymys mieleen, kun itselläni näihin tuhraantuu helposti kokonainen päivä. Olen nyt lähettänyt noin 60 hakemusta kun jäin työttömäksi alkuvuodesta ja kyllähän tämä ihan kokopäivä työstä käy, kun nämä haluaa tehdä hyvin ja huolellisesti. 

Kaikkiin paikkoihin pitää tehdä yksilölliset hakemukset, joten copy paste tekstiä ei voi käyttää. Chatgpt jeesaa vähän, mutta ei sekään tarjoa mitään persoonallista, vaan se täytyy tulla luovasti ihan omasta päästä. 

Hakuvideon tekoonkin menee helposti monta tuntia, kun en minä ainakaan saa kuvattua niitä kerralla purkkiin. Sitten sen perään pitää vielä editoida se video kunnolliseksi. 

Ärsyttää, kun juuri nyt on niin valtavasti ihmisiä kilpailemassa samoista muutamista työpaikoista. 

Onko siis muita, joilla kanssa kuluu tähän hommaan tuhottoman paljon aikaa?

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En täyttele hakemuksia. Olen periaatteen ihmisiä enkä mene töihin. 

Vierailija
22/52 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän siihen aikaa saa menemään. Ensin selaat työpaikkailmoituksia ja valitset kiinnostavimmat tai/ja ne joihin voit ehkä olla sopiva. Tutustut yritykseen heidän nettisivuillaan eli teet taustatyöt ennen kuin ryhdyt rustaamasn hakemusta. CV on hyvä vä olla sellainen että kelpaa mahdollisimman moneen paikkaan minimaalisilla muutoksilla. Hakukirje kannattaa tehdä tekoälyä hyödyntäen, toki omin muokkauksin. Aikaa menee useampi tunti helposti. Motivaatiota syö se että tulee hylätyksi kerta toisensa jälkeen.

Sivuhuomiona, täytin juuri 60v ja suoraan sanottuna oletin haettavien paikkojen määrän tippuvan yhteen. Työkkäri tietää yhtä hyvin kuin minä ettei tässä iässä enää ikinä töihin pääse vaikka kuinka monta hakemusta lähettäisi. Marinin hallitus poisti meiltä ikääntyviltä eläkeputken ja ansiosidonnaisen lisäpäivät. Kysyin työkkärin virkailijalta mitä heillä on tarjota tilalle. Kovin oli hiljaista puhelimen toisessa päässä. Samalla kun lähti kuntien työllistämisvelvollisuus millä nollattiin ansiosidonnainen. Joten lähetän seuraavat kuusi vuotta joka kuukausi neljä turhaa hakemusta paikkoihin joihin mua ei ikinä tulla palkkaamaan. Millä tässä pitäisi tulla toimeen? Tämän ikäistä ei oteta edes rekrytointikoulutuksiin joista hyvällä tuurilla voisi saada edes vähäksi aikaa töitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on mielenkiintoinen tehtävä, niin kyllä mä käytän hakemuksen tekemiseen useamman tunnin. Ei niitä kannataa hutiloiden tehdä, jos hommaa oikeasti haluaa. 

Vierailija
24/52 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän riippuu ihan alasta ja tehtävästä. Jos hakee työvoimapulaa kärsivälle alalle, niin varmaan sellainen ihan persutason hakemus riittää. 

Päällikkötehtäviin sitten tarvitsee panostaa työnhaussa ja siihen menee aikaa. Rekryprosessi on hidas ja sisältää eri tasoja. 

Vierailija
25/52 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämähän riippuu ihan alasta ja tehtävästä. Jos hakee työvoimapulaa kärsivälle alalle, niin varmaan sellainen ihan persutason hakemus riittää. 

Päällikkötehtäviin sitten tarvitsee panostaa työnhaussa ja siihen menee aikaa. Rekryprosessi on hidas ja sisältää eri tasoja. 

Oli tarkoitus kirjoittaa perustason, ei persutason..

Vierailija
26/52 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sä voita kopioida suurimman osan tekstistä, sieltä täältä muuttaa vähän lauseita. 

Vierailija
27/52 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menee noin puoli tuntia. Teen vanhan hakemuksen pohjille vähän muutaen tekstiä. Olen joskus käyttänyt aikaa enemmänkin, mutta ei se ole muuttanut tilannetta miksikään. Nyt vain ei ole töitä tarjolla kaikille halukkaille. 

Vierailija
28/52 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on joku alusta, jonne on pakko se koko prosessi tehdä, niin siinähän kestää, kun pitää kaikki tekstit tehdä sinne alusta asti.

Ja joskus tulee vastaan haku, jossa vaaditaan anonyymiteettiä. Siinä joutuukin pohtimaan eri tavalla, että miten kertoa itsestään ja urastaan, kun ei saa mitenkään vihjata kuka on?

Vierailija
29/52 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkärin ehdotuksiin teen hakemuksen vartissa. Samalla sapluunalla, nimet vaan vaihtuu.

Sitten mielenkiintoiseen työhön teen hakemusta muutaman tunnin.

Videopaikkoihin en hae ollenkaan.

Vierailija
30/52 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

omalla alallani hakemukseen kuuluu vähän muutakin kuin hakukirje ja cv, ja kunnollisen materiaalin tekemiseen menee kahdesta viikosta kuukauteen. Ja ne on yleensä tehtävä englanniksi, joten aikaa pitää varata myös kielentarkastukseen. Toisaalta työpaikkoja on auki noin yksi vuodessa.

Vierailija
31/52 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi tein työhakemuksen 13 vuotta sitten, joten paha sanoa. Mutta jos nyt kylmiltään lähtisin tekemään, niin kyllä siihen menisi useampi tunti. Pitäisi ensin selvittää, millainen on moderni työhakemus jne..

Vierailija
32/52 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelliseen hakemukseen meni 2 päivää ja 1200 euroa. Teetin videohakemuksen ammattilaisella ja tuli kyllä todella hyvä hakemus. Nyt vain jännätään, että johtaako tämä jatkoprosessiin. 

Vierailija
33/52 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla menee paljon aikaa yrityksen, tuotteiden ja toimialan tilanteen selvittämiseen. Tausta täytyy käydä läpi, kuten myös työntekijäkokemukset ja vaihtuvuus..

90% avoimista työpaikoista ei tule koskaan edes hakuun. Ne täytetään sillä periaatteella, että tietääkö joku työyhteisössä hyvää tyyppiä talon ulkopuolta, jolle voisi tehtävää tarjota? Monelle firmalle paikan laittaminen julkiseen hakuun on vihoviimeinen vaihtoehto, koska se työllistää heitä niin paljon. 

Vierailija
34/52 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

cv on työpöydällä valmiina, liitän sen sähköpostiin, enkä kirjoita viestikenttään mitään, tiedot ja yht.tiedot ovat cv:ssä

otsikkoon laitan aina haettavan työn tittelin, että aikaa tähän menee noin 15 sekuntia

yleensä laitan ne 4 pakollista paikkaa kerralla, niin sitten se aikan on noin 7 sekuntia per paikka

tämän olen tehnyt nyt 3 vuoden ajan ja vastaukset ovat olleet 50/50 eli puolet ei vastaa mitään ja toiset puolet tulee se automaattinen "ei tällä kertaa"

ps osassa on niin pitkä hakuaika, että laitan saman paikan 4 viikon kuluttua uudestaan, eikä siellä silti lue "ei tälläKÄÄN kertaa"

Vierailija
35/52 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt ollut työtön 14 kuukautta. Ensimmäisen puolen vuoden ajan käytin niihin aikaa paljon ja hioin tekstiä kunnolla. Mutta kun yksikään hakemus ei johtanut mihinkään, niin pikkuhiljaa olen luovuttanut. Teen nyt niitä alle puoli tuntia per hakemus, enkä usko enää koskaan saavani töitä. 

Vierailija
36/52 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edelliseen hakemukseen meni 2 päivää ja 1200 euroa. Teetin videohakemuksen ammattilaisella ja tuli kyllä todella hyvä hakemus. Nyt vain jännätään, että johtaako tämä jatkoprosessiin. 

Meneehän tämä ihan kummaliseksi peliksi, jos työhakemuksen tekemiseen menee paljon rahaa ja aikaa. Todellakin toivon, että sulla tärppää, kun olet tuon verran hakemukseen sijoittanut. 

Vierailija
37/52 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tehokas työelämässä ja tottunut tarkkaan ja nopeaan työskentelyyn. Minulla on sana hallussa ja asiat nopeasti prosessoitu.

En saa millään kerrottuja aikoja menemään hyviin ja tehtäväkohtaisesti räätälöityihin hakemuksiin.

Sama. 

Olen muutenkin aina hyvin tehokas, koulussakin peruskoulusta yliopistoon tein kokeet ja tentit nopeasti ja tehokkaasti. Tästä huolimatta sain aina parhaita arvosanoja. En koe mitään lisäarvoa turhalla viilaamisella. 

Vierailija
38/52 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä paikkaa oikein hait? Osa-aikaideksi kotisiivoojaksi, somevaikuttajaksi, aasientuntijaksi? 

Tuohan on muuten sitä innovatiivista yrittäjyyttä, joku medianoomi ei oo työllistynyt niin nyt sit nyhtää toisilta työttömiltä rahat noin. 

Vierailija
39/52 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin työttömänä aikaa menee 2 minuuttia per hakemus. En enää jaksa edes panostaa, koska töitä josta maksetaan palkkaa, ei ole minulle tarjolla. 

Vierailija
40/52 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä paikkaa oikein hait? Osa-aikaideksi kotisiivoojaksi, somevaikuttajaksi, aasientuntijaksi? 

Tuohan on muuten sitä innovatiivista yrittäjyyttä, joku medianoomi ei oo työllistynyt niin nyt sit nyhtää toisilta työttömiltä rahat noin. 

Hain paikkaa, johon vaadittiin videomuotoinen hakemus tekstimuotoisen sijaan. Eikä kyseessä edes ollut media- tai viestintäalan työ. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kuusi