Miten kummassa lapsen kaverisynttärit järjestetään?
Meillä on pieni kerrostaloasunto, jonne ei millään mahdu kuin muutama vieras. Lapsi haluaa kuitenkin kutsua koko päiväkotiryhmän synttäreilleen (kaikki viskareita eli 5-6 -vuotiaita). Lapsia ryhmässä on 16. Kotia on mahdoton harkitakaan, kun ei meillä mahdu pöydän ääreenkään istumaan kuin 4. Talossa ei ole mitään kerhohuonetta jota voisi vuokrata. Ja lapseni inhoaa hoploppeja, temppuratoja ja seikkailupuistoja niin sellainen myöskään ei käy. Miten te muut oikein järjestätte nämä kaverisynttärit? Siis jos tulijoita olisi koko luokka tai koko päikkyryhmä?
Kommentit (400)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisin todeta lapselle, että maailmassa ei saa kaikkea haluamaansa. Voit kutsua 3 kaveriasi.
Tai sitten olisin aikuinen ja googlaisin kaikki mahdolliset alueen vuokrattavat tilat, sieltä löytyy kyllä joku kerhotila tms., jossa synttärit on helppo järjestää. On pieni keittiö, jääkaappi jne.
Minulla vain ei ole autoa. Eli vaikka saisinkin jostain 5 km päästä vuokrattua kerhotilan niin en keksi miten saisin sinne raahattua tarjottavat ja kakun. Googlasin jo pitopalveluitakin ja kyllä mahdottoman kalliiksi tulee vuokrata juhlatila ja pitopalvelu 16 lapselle täällä pk-seudulla. Etenkin kun tila ja ennakkoon sovittu henkilömäärä on pakko maksaa vaikka lopulta paikalle pääsisi vain 4 vierasta. Ap
Eiköhän teidän rahoillenne löydy järkevämpääkin käyttöä kuin kutsua isoa kakaralaumaa kakuille ym. tarjottaville. Koska asuntonne on pieni eikä autoakaan ole, niin se kertoo jo jotakin. Ostaisin niilläkin rahoilla jonkun elämysreissun lapselleni jonnekin, vaikka Puuhamaahan.
Vierailija kirjoitti:
Joo, nythän ilma kohta lämpenee niin voi ulkonakin.
Talvella vasta on kiva mennä laavulle paistamaan makkaraa.
Lapset on joka tapauksessa vuoden ympäri ulkona päiväkodissa, joten ihmettelen miksi mielestäsi pitäisi odottaa lämpimämpiä kelejä?
Itse en kyllä ikinä suostuisi järjestämään noin monelle juhlia. Olen perheen aikuinen ja maksan kemut, joten minä päätän montako tulee ja lapsi keitä ne on.
En ikinä alkaisi vahtia ja passata 16 vierasta lasta.
Vierailija kirjoitti:
Tänne onkin syntynyt kiinnostavaa keskustelua, kiitos! Itse olen järjestänyt useammat kaverisynttärit ja kirjoittelinkin aiemmin omia vinkkejäni, mutta nyt haluaisin kysyä teiltä:
Jos järjestätte synttärit esim. lähimetsässä tai puistossa, miten ratkaisette vessaan pääsyn? Siis jos on kyse isommasta hädästä. Monet pienemmät lapset huomaavat hädän (tai ujostelevat sanoa) ja sitten tulee kiire. Tämä on meillä rajoittanut juhlapaikan valintaa, mutta ehkä saan uusia ajatuksia. Kiitos!
Noin pienillä lapsilla on vanhemmat mukana ja hoitavat asian. Ja muuten sen mukaan mitä nyt yleensäkin tehdään kun hätä iskee. Laavuilla on huussit, metsässä puskia (muistakaa peittää isot hädät ja paperit). Puistossa ollaan vain sen aikaa kuin pystyy pidättelemään. Ja tosiaan jos joku 2 h on liikaa, lapset on niin pieniä muutenkin että vanhemmat mukaan.
Missään nimessä en alkaisi itse vahtia vieraita niin pieniä lapsia, että eivät ymmärrä itse vesaan mennä. Koska kuka silloin pitäisi silmällä niitä muita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisin todeta lapselle, että maailmassa ei saa kaikkea haluamaansa. Voit kutsua 3 kaveriasi.
Tai sitten olisin aikuinen ja googlaisin kaikki mahdolliset alueen vuokrattavat tilat, sieltä löytyy kyllä joku kerhotila tms., jossa synttärit on helppo järjestää. On pieni keittiö, jääkaappi jne.
Minulla vain ei ole autoa. Eli vaikka saisinkin jostain 5 km päästä vuokrattua kerhotilan niin en keksi miten saisin sinne raahattua tarjottavat ja kakun. Googlasin jo pitopalveluitakin ja kyllä mahdottoman kalliiksi tulee vuokrata juhlatila ja pitopalvelu 16 lapselle täällä pk-seudulla. Etenkin kun tila ja ennakkoon sovittu henkilömäärä on pakko maksaa vaikka lopulta paikalle pääsisi vain 4 vierasta. Ap
Yberit kulkee. Eikä maksa paljon kyyti sinne lähipuistoon. Tai jos on polkupyörä, niin molemmissa sarvissa menee Iso kassi ja tarakalla vielä isompi.
Hesburger, uimahalli. Onko isovanhempia, joilla olis iso talo?
Neljä viisikin aikuista ihmistä voi olla liian vähän valvomaan riehuvia lapsia. Vastuu on aivan liian suuri. Ja ne aikuisetkin pitää ruokkia. Sokerihumalassa tenavat villiintyvät ja tappelevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vinkkinä, että lapset ei välitä kakusta. Ei kannata tarjota kakkua ollenkaan. Tarjoa esim. karkkeja, sipse
Aina on ollut kaverisynttäreillä niin, että joku on ollut sitä kakkua vailla ja sitten on niitä, jotka eivät sitä syö. Sen lisäksi osa syö vain kakkupalasta päälliset ja osa taas pelkät sisukset.
Minä annan vinkkinä, ettei kannata kaikkia karkkeja, sipsejä ja keksejä laittaa tarjolle kerralla, vaan vaikka puolet määrästä, sillä joukkoon mahtuu aina se rohmu, joka lastaa lautasensa ylitäyteen heti kun silmä välttää ja sitten viimeiset jää ilman. Niitä kippoja voi täytellä sitten lisää, kun rupeavat tyhjenemään. Yleensä tuollainen rohmu ei edes kaikkea ottamaansa syö eli kannattaa rajoittaa niitä ottamisia ja sanoa, että lisää saa sitten, kun syönyt ne mitä nyt sai.
Höpsistä sanon minä. Kun ihmisiä kutsuu juhliin, niin tarjottavien pitää olla runsaat. Mikään ei ole rasittavampaa kuin se, että kylässä/juhlissa saa pelätä, että uskaltaako ottaa suupalan. Isännän sisko, kun kutsui meidät lastensa synttäreille, niin just oli kakku ja limppa sattunut loppuun. Eräs lastetarhanope kutsui meidät lapsensa synttäreille, kutsussa luki, että juhlat kestää tunti 15 min. Siellä oli muuten tarjolla rusinoita, ei karkkia.
onks mahdollista pitää teillä mut silleen et syötävä olis sellasta että ei sotkeudu paikat ja ei tarvii syödä pöydän ääressä? tyyliin mitä jos on vaikka jotain semi ohjattua tekemistä tai jos on vaikka jaettuna vähän et osa syö välillä ja sillä aikaa on vaikka joku tehtävärata tai ongota toisessa huoneessa? Ja jos ne juhlat ei oo ihan hirveen pitkät nii tuskin on mikää ongelma kenellekään melusta jos pitää vaikka päivällä viikonloppuna ja kertoo etukäteen :)) Ulkona voi olla vähän vaikee vahtia nii isoo määrää
Vierailija kirjoitti:
Ne muut pahoittaa mielensä jos pahoittaa. Sitä kutsutaan pettymyksiin siedättämiseksi. Lapsia ei kannata kasvattaa pumpulissa. Kaikkea ei voi maailmassa saada. Se olisi näköjään sekä äidin että lapsen hyvä oppia.
Jos nyt yritetään saada se mitä äiti/vanhempi/lapsi toivoo niin... Olettaen että budjetti pieni, joko porrastetaan kotisynttärit osiin (4-5 vierasta - 1,5 tuntia ja uusi porukka sisään) tai sitten hyväksytään ettei kaikkea voi saada. Ulos en missään nimessä juhlia veisi jos valvovia aikuisia vain 1 kpl.
Ohjelmaa ja helpot ruoat voi googlettaa.
Se oma lapsi nääntyy tuossa porrastusmallissa. Ettekö muista miten uuvuttavat omat ylppäriy oli kun vieraita lappoi koko päivän?
Juhlien järjestämisessä koko ryhmälle ei ole mitään järkeä. Lapsen haluamisella ei ole väliä, ei tuon ikäinen ymmärrä mitä on tahtomassa kun pyytää noin isoja juhlia.
Jatkossa ap annat sille raamit, jotka sopivat sinulle, ja lapsi saa sitten niiden sisällä päättää ja valita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vinkkinä, että lapset ei välitä kakusta. Ei kannata tarjota kakkua ollenkaan. Tarjoa esim. karkkeja, sipse
Aina on ollut kaverisynttäreillä niin, että joku on ollut sitä kakkua vailla ja sitten on niitä, jotka eivät sitä syö. Sen lisäksi osa syö vain kakkupalasta päälliset ja osa taas pelkät sisukset.
Minä annan vinkkinä, ettei kannata kaikkia karkkeja, sipsejä ja keksejä laittaa tarjolle kerralla, vaan vaikka puolet määrästä, sillä joukkoon mahtuu aina se rohmu, joka lastaa lautasensa ylitäyteen heti kun silmä välttää ja sitten viimeiset jää ilman. Niitä kippoja voi täytellä sitten lisää, kun rupeavat tyhjenemään. Yleensä tuollainen rohmu ei edes kaikkea ottamaansa syö eli kannattaa rajoittaa niitä ottamisia ja sanoa, että lisää saa sitten, kun syönyt ne mitä nyt sai.
Minä olen laittanut annostarjoilun. Jokainen lapsi saa vaika pienen herkkuvoileivän, leivoksen tms, 10 karamellia ja pikkukulhon kirsikkatomaatteja, mansikoita, mikä nyt vuodenaikaan sopii. Pitää sen makean ähmimisen hallinnassa ja opettaa annoskokoja.
Lapset on muuten yllättävän mielissään jostain pienistä kolmioleivistä tai sellaisista hienoista "sillimunaleivistä" mitä ennen tarjottiin. Ei tietenkään silliä lapsille vaan joku rullattu kalkkunasiivu. Leivokset voi tehdä kääretortusta tai muffinsseista.
Tuon voi ainakin tyttölapsille naamioida että leikitään "hienoa naista", se oli oman lapsuuteni lempileikki ja tuntuu uppoavan nykyäänkin kun saavat päälleen jonkun alushameen missä on pitsiä ja muovihelmet kaulaan ja sitten syödään hienosti.
En nyt ihan ymmärrä, miten jonkun mielestä täällä 16 lasta on niin kauhean paljon? Meillä ollut vuosittain 15-20 lasta tytön synttäreillä.
Ihan hyvin voi järjestää jotain kotiin. Jos kutsuu 16 niin 14 sanoo tulevansa ja todellisuudessa max 6 tulee oikeasti
Helsingissä voi ainakin vuokrata leikkipuistojen sisätiloja synttäreitä varten. Olen järjestänyt paritkin synttärit leikkipuistossa. Omat ruuat ja juomat voi viedä, vaikka taksilla, jos kavereilla ei ole autoa.
Vierailija kirjoitti:
En nyt ihan ymmärrä, miten jonkun mielestä täällä 16 lasta on niin kauhean paljon? Meillä ollut vuosittain 15-20 lasta tytön synttäreillä.
Sama juttu, mutta asutaan omakotitalossa. Harmittaa, kun synttärit on talvella. Kesällä pääsisivät myös pilalle. Itse nsutin lasten synttäreistä. Meillä ne on 4-6- tuntia kestävät. Välilläntuntuu että nimenomaan minulla menef korustelut ym. yli innostuksen. Seuraavat on yökyläsynttärit. Johon tulevat kaikki luokan tytöt.
Vuokraa joku tila, koulun, päiväkodin tms.
Löytyy edullisia monesta paikasta.
Jos lapsi on 5v niin 5 kaveria riittää. Ehtii olla näiden kanssa. Sinä olet aikuinen ja päätät. Ei 5-vuotias.
Pieneen asuntoon kun mahtuu koska 5 vuotiaat liikkuu/ leikkii lattialla. Kun ovat pöydässä pienen hetken syömässä niin aikuiset voi juoda kahvia seisaaltaan.
Vierailija kirjoitti:
Hesburger, uimahalli. Onko isovanhempia, joilla olis iso talo?
Ihanko oikeasti ehdotat uimahallia? Kuinkahan monta aikuista tulee paikalle vahtimaan että eivät huku? Eivät lapset enää ajattele olevansa syntymäpäivillä vaan uimassa.
Järkänny ihan kaikenlaisia juhlia, koska asun maassa jossa koko luokka sisaruksineen kutsutaan .. eli kevyesti 30 lasta +vanhemmat.
On seurakuntatiloja, on hoplop kaltaisia paikkoja ja uimahalli. Joissakin saa ruuankin.
Koti on ollut onneksi suuri.
Halpaa ei ole.
Mutta ollaan oltu myös ulkojuhlissa. PaperiKasseissa kaikille eväät.. voikkari, limu, sipsipussi. Ja erilaisa leikkejä.
Lapset ei välitä. Yhdessä leikkiminen tärkeintä. Eli vaikka siinä kerrostalon pihalla ;)
Kyllä on pienet murheet joillakin. Meillä ei järjestetty koskaan isoja kaverisynttäreitä lapsille, vaan lapset saivat kutsua omat kaverinsa. Päiväkotilapsia ei kutsuttu ollenkaan.