Miten kummassa lapsen kaverisynttärit järjestetään?
Meillä on pieni kerrostaloasunto, jonne ei millään mahdu kuin muutama vieras. Lapsi haluaa kuitenkin kutsua koko päiväkotiryhmän synttäreilleen (kaikki viskareita eli 5-6 -vuotiaita). Lapsia ryhmässä on 16. Kotia on mahdoton harkitakaan, kun ei meillä mahdu pöydän ääreenkään istumaan kuin 4. Talossa ei ole mitään kerhohuonetta jota voisi vuokrata. Ja lapseni inhoaa hoploppeja, temppuratoja ja seikkailupuistoja niin sellainen myöskään ei käy. Miten te muut oikein järjestätte nämä kaverisynttärit? Siis jos tulijoita olisi koko luokka tai koko päikkyryhmä?
Kommentit (377)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et mitenkään. Tällä tavalla haettu tarkoituksellinen ristiriitojen sekamelska voi olla vain provo.
Ei ole mikään provo. Lapsellani on pian synttärit ja hän haluaa kaverisynttärit. Hänellä vain ei ole mitään muutamaa parasta kaveria vaan koko päikkyryhmä on kaikki yhtä hyviä kavereita. Ap
Älä sitten täällä kysele, jos lapsesi on päättänyt millaiset pidetään ja sinulla ei ole mitään sanomista, niinkö?
Pidit sitten millaiset kutsut hyvänsä, kerro se vieraille etukäteen. Miten monet räkätaudit meillä on sairastettu keväisin, kun synttäreille on menty kutsuttuna ohuissa sukkahousuissa ja juhlamekossa, ja vasta paikan päällä on selvinnyt, että koko synttäriaika vietetään ulkona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä voi vuokrata tiloja varaamo.hel.fi kautta. Koko ryhmän synttäreille riittää hyvin 1h30min/1h45 min. Kaksi tuntia on jo pitkä aika. Syömiseen menee max. puolituntia ja leikkeihin ja ohjelmaan riittää 1h. Osa vanhemmista hakee lapsensa kuitenkin myöhässä. Tarjottavien kanssa kannattaa pitää malttia. Kakun voi korvata jäätelöllä, harva lapsi tykkää täytekakusta. Lisäksi vähän nakkirullia, keksejä, popparia ja namia sekä limsaa. Lapset syövät yllättävän vähän synttäreillä. Tärkeintä on yhdessäolo ja osallistuminen. Avuksi voi pyytää ystävän tai jonkun toisen lapsen äidin.
Tarvii myös ajan koristeluun ja siivoukseen, eli ehkä 3,5-4h. Tällaisista jutuista näkee, ettå monet ei vaan oo järjestäneet ikinä juhlia, ja luulee kaiken menevän suitsait itsestään.
Mihin koristeluun? Siis minä olen järjestänyt todella monet lasten synttärit, mutta ei niihin kyllä ole noin kauaa mennyt koskaan. Eihän arki-iltana ole tuollaista aikaa tähän käyttää.
Ei ne kaikki tule kuitenkaan jos koko ryhmän kutsuu. Paitsi ehkä jos järjestää ne jossain hoplopissa, jonne on muuten kallis sisäänpääsy. Minusta on ollut ihan kiva että päikkyikäisillä on vanhemmat mukana, ainakin joillain, tuleepahan samalla tutustuttua kaverien vanhempiin.
Vierailija kirjoitti:
Jos et ole koskaan järjestänyt kaverisynttäreitä, on mielestäni vastuutonta kutsua kerralla 16 päiväkoti-ikäistä lasta. Kutsu lapsia sen verran, kun teille mahtuu ja että pystyt heistä huolehtimaan. Lapsi ei tällaista asiaa ymmärrä eikä päätä. Kerro lapsellesi, että nyt valitaan 5 (tai mikä se tarkka luku nyt olisikaan) vierasta ja se on äidin päätös.
Tämä! Ihan maksimissaan kuusi lasta ja kotona voi järjestää.
Hei,
Mä olen kaksi tai kolme kertaa järjestänyt juhlat koko lapsen luokalle (eskari+1-2-luokat). Lapsia luokalla oli vähän reilu 20, juhliin tuli paikalle suurin osa. Koska synttärit oli syyskuun puolessa välissä, päädyin kerrostalomme (iso piha) vietettäviin pihasynttäreihin. Joku vuosi juhlien järjestäminen venyi reippaasti lokakuun puolelle mutta silloinkin pihalla tarkeni. Ohjelmana näillä on ollut perinteistä onkimista, ilmapalloja, jätti saippuakuplia, joku peli ja aarteenetsintää ainakin, vaihteli vuosittain.
Koska lapset tunsivat toisensa koulusta, mitään suurempia ohjelmanumeroita ei edes tarvittu, aika kului muutenkin. Lähinnä piti pitää huolta, ettei kukaan jää yksin ja jos jäi, kannustaa menemään mukaan muiden kanssa.
Tarjoiluna meillä oli ihan perinteiset, kakkua, popparia, keksejä, karkkeja, ehkä kuppikakkuja joku vuosi. Joka tapauksessa sellaista, joka on helppo syödä pihalla (kakkua lukuunottamatta) keikkaavien paperilautasten sijaan taisi olla käytössä syvemmät kipot ja juomana pillimehut. Yhtenä vuonna lainattiin naapurilta grilli ja tarjottiin hodareita.
Lapseni on pari kertaa kutsuttu vastaaville juhlille, ne on järjestetty (vuokrattavissa) kerhotiloissa kerrostalon kellarissa. Jotkut taloyhtiöt vuokraavat näitä myös ulkopuolisille. Niissä on herkkujen nauttimisen jälkeen menty lähelle leikkipuistoon hulinoimaan.
Omien kokemusten perusteella aika vaivatonta ja tykkäsin siitä, ettei tarvinnut jättää ketään ulkopuolelle tai kutsumatta.
Vierailija kirjoitti:
Pitäkää leffasynttärit. Sinne mahtuu kaikki. Oma lapseni on ollut tuollaisilla synttäreillä. Siellä näytettiin piirretty elokuva ja pakettiin kuului nameja ja popcorneja.
Tämä olikin kiva ja ihan uusi idea!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä annan lapsen pitää kaverisynttärit sitten, kun osaa itse emännöidä vieraitaan.
Tarjottavat toki järjestän, mutta ei tulisi mieleenkään alkaa paimentamaan kokonaista päiväkotiryhmää.
Mielestäni kaverisynttärit ovat vähän isompien juttu. Ehkä ekaluokkalaiset osaavat jo itse keksiä ryhmässä tekemistä.
Omasta lapsuudesta ysärin alusta muistan, että kaverisynttäreitä alettiin pitämään vasta joskus 9v tienoolla.
Ei voi verrata. Oman lapsen kohdalla osa jo lopetti kaverisynttäreiden järjestämisen tuon ikäisenä. Yläkoulun puolella niitä ei enää juuri ollut.
Jep. 10-vuotiaana oli kaikilla yleensä viimeiset kaverisynttärit, sen jälkeen ne oli lähinnä noloja.
Vierailija kirjoitti:
Järjestättekö te ylipäätään kaikki lapsillenne kaverisynttäreitä? Tarkoitan nyt lapsia, jotka täyttää 6-10 vuotta. Vai jättääkö suurin osa oikeasti järjestämättä kokonaan? Ap
Kyllä järjestetään, mutta ei missään nimessä 16 vieraalle. 4-6 vierasta on maksimi.
Lapsi kutsuu muutaman kaverin. Ongintaa ja tarjoilua, leffaa.
Jos ei mahdu koko päikkyryhmä pitää harkita jotain paikkaa esim mäkkäriä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tilaa ihan hitosti, ja synttärit kesällä. 5-6 vuotiaiden tapauksessa en mielellään haluaisi yli 8 vierasta missään nimessä.
Tuttavaperhe teki tammikuussa niin, että vuokrasivat paikallisen koulun liikuntasalin muutamaksi tunniksi, maksoi jotain kymppejä. Sinne toivat helppoa ruokaa, just jotain pillimehua, keksejä yms. kertsilautasia.
Ohjelmassa oli jotain puoli-ohjattua liikuntaa ja juoksentelua ympäriinsä. Koululta sai kai jotain välineitä käyttää myös. Pari tuntia tätä ja kaikilla oli kuulemma mukavaa. Mukaan tuli tietty joitakin aikuisiakin, niin ei tarvinnu yksin hallita koko roskaa. Suosittelen tätä.
Muut ikävää palautetta ap:lle antaneet, hävetkää. Lasten vanhemmat eivät kaipaa tuollaisia hapannaamakommentteja.
On totta, että osa kommenteista on asiattomia, mutta voisi ap:kin vähän mennä itseensä (jos siis oikeasti ei provoile). Miksi pitää tarttua vain niihin vastauksiin, joista löytää jotain valitettavaa? Luulisi, että jos ei provoile, niin olisi jotain kiinnostusta lähestyä asiaa vähän ratkaisukeskeisemmin, eikä vain valittamalla ja jankkaamalla, että pakko nyt on saada kutsua 16 lasta (+ vanhemmat), vaikka ei olisi tiloja, osaamista eikä rahaa niin isojen juhlien järjestämiseen.
Esim. siihenkin, miten valita ne 4-5 kutsuttavaa, tuli useampi hyvä vinkki, mutta niihin ei ap sanonut mitään. Lukuisista paikkaehdotuksista kommentoi vain seikkailupuistoja, että ei käy, kun lapsi ei tykkää ja yhtä museota, että on kallis. Ohjelma- ja tarjoiluehdotuksiin ei mitään kommenttia.
Sitten taas jos ei oikeasti ole mitään kiinnostusta löytää ratkaisuja, niin on asiatonta provoilemalla käyttää hyväkseen niitä ihmisiä, jotka oikeasti uskovat, että hänellä on nyt huoli lapsensa synttäreistä ja yrittävät auttaa.
"On totta, että osa kommenteista on asiattomia, mutta voisi ap:kin vähän mennä itseensä (jos siis oikeasti ei provoile). Miksi pitää tarttua vain niihin vastauksiin, joista löytää jotain valitettavaa? Luulisi, että jos ei provoile, niin olisi jotain kiinnostusta lähestyä asiaa vähän ratkaisukeskeisemmin, eikä vain valittamalla ja jankkaamalla, että pakko nyt on saada kutsua 16 lasta (+ vanhemmat), vaikka ei olisi tiloja, osaamista eikä rahaa niin isojen juhlien järjestämiseen.
Esim. siihenkin, miten valita ne 4-5 kutsuttavaa, tuli useampi hyvä vinkki, mutta niihin ei ap sanonut mitään. Lukuisista paikkaehdotuksista kommentoi vain seikkailupuistoja, että ei käy, kun lapsi ei tykkää ja yhtä museota, että on kallis. Ohjelma- ja tarjoiluehdotuksiin ei mitään kommenttia.
Sitten taas jos ei oikeasti ole mitään kiinnostusta löytää ratkaisuja, niin on asiatonta provoilemalla käyttää hyväkseen niitä ihmisiä, jotka oikeasti uskovat, että hänellä on nyt huoli lapsensa synttäreistä ja yrittävät auttaa."
Puolustat oikeutta olla ilkeä? Mistähän ne kiusaajatkin mahtavat tulla... Ketjussa on yli kaksisataa viestiä, ei minua ihmetytä, ettei Ap reagoi jokaiseen, varsinkaan, kun sävy muuttui hyvin ikäväksi jo alkuvaiheessa. Aihe toki kiinnostaa monia muitakin kuin Ap:ta.
"Mihin koristeluun? Siis minä olen järjestänyt todella monet lasten synttärit, mutta ei niihin kyllä ole noin kauaa mennyt koskaan. Eihän arki-iltana ole tuollaista aikaa tähän käyttää. "
Kyse oli vuokrattavissa tiloissa järjestettävästä juhlasta 16 lapselle ja heidän vanhemmilleen. Ei sinne voi yhtäaikaa vieraiden kanssa tupsahtaa.
Täällä on 15 sivun verran yritetty ehdottaa aapeelle, että järjestäisi pienet muutaman lapsen juhlat kotona, mutta hän ei halua.
Vierailija kirjoitti:
"Mihin koristeluun? Siis minä olen järjestänyt todella monet lasten synttärit, mutta ei niihin kyllä ole noin kauaa mennyt koskaan. Eihän arki-iltana ole tuollaista aikaa tähän käyttää. "
Kyse oli vuokrattavissa tiloissa järjestettävästä juhlasta 16 lapselle ja heidän vanhemmilleen. Ei sinne voi yhtäaikaa vieraiden kanssa tupsahtaa.
Täällä on 15 sivun verran yritetty ehdottaa aapeelle, että järjestäisi pienet muutaman lapsen juhlat kotona, mutta hän ei halua.
Olen ollut tuollaisissa lasten kaverisynttäreissä, jossa vieraat ehtivät juhlapaikalle ennen päivänsankaria ja tämän vanhempia. Vieraat ihmettelivät mihin mennä ja sitten samaan aikaan yrittävät onnitella sankaria, kun vanhemmat ryhtyivät laittamaan juhlatilaa valmiiksi tarjoiluja varten. Lopulta suurin osa ajasta meni odotteluun ja varsinainen ohjelma juostiin läpi juuri ennenkuin vieraat lähtivät. Noissa juhlissa vieraat olivat nuorempia, niin vanhemmat oli kutsuttu mukaan ja hyvä niin. Vanhemmat sitten etsivät vessat ja ohjelmapisteet. Tai jälkimmäisiä ei edes kaikkia löytynyt.
Silloin, kun omat lapseni oli pieniä, pidettiin muutamat synttärit Hesessä. Silloin siellä oli joku synttärivastaava, joka vahti ja viihdytti tenavia, itse ei edes tarvinnut olla mukana. Vieläköhän tällaista palvelua on tarjolla? Omat lapseni ovat jo aikuisia, joten en ihan kärryillä ole nykypäivän synttäreistä.
Vierailija kirjoitti:
Silloin, kun omat lapseni oli pieniä, pidettiin muutamat synttärit Hesessä. Silloin siellä oli joku synttärivastaava, joka vahti ja viihdytti tenavia, itse ei edes tarvinnut olla mukana. Vieläköhän tällaista palvelua on tarjolla? Omat lapseni ovat jo aikuisia, joten en ihan kärryillä ole nykypäivän synttäreistä.
Mä olen ollut parikymmentä vuotta sitten töissä mäkissä, juurikin tämmösenä asiakasemäntänä joka piti lastensynttäreitä. Muistaakseni 8 oli maksimimäärä tenavia. Oli siinä jotkut ikärajatkin, mutten muista enää.
"Puolustat oikeutta olla ilkeä? Mistähän ne kiusaajatkin mahtavat tulla... Ketjussa on yli kaksisataa viestiä, ei minua ihmetytä, ettei Ap reagoi jokaiseen, varsinkaan, kun sävy muuttui hyvin ikäväksi jo alkuvaiheessa. Aihe toki kiinnostaa monia muitakin kuin Ap:ta."
Sävy muuttui turhautuneeksi, kun Ap ei halunnut ottaa vinkkejä vastaan, vaan intti että täytyy voida järjestää synttärit 16 lapselle ilman apua, rahaa ja kokemusta. Toi nyt on vaan kunnon paukapäisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Pidit sitten millaiset kutsut hyvänsä, kerro se vieraille etukäteen. Miten monet räkätaudit meillä on sairastettu keväisin, kun synttäreille on menty kutsuttuna ohuissa sukkahousuissa ja juhlamekossa, ja vasta paikan päällä on selvinnyt, että koko synttäriaika vietetään ulkona.
Miksi alapeukku? Sinusta ok, että lapsi jäätyy kylmissään, sairastuu ja juhlavaatteet on kuralla kyllästetty.
En jaksanut lukea ketjua loppuun asti joten en tiedä tuleeko tässä kuinka paljon toistoa, mutta muutama vinkki.
-et tarvitse vuokratilan lisäksi enää pitopalvelua lapsille. Vuokraat pelkän tilan ja ostat itse evästä. Googleta "vuokrattavat tilat" ja oma paikkakunta.
-et tarvitse omaa autoa tai taksia. Menet sillä kyydillä, millä yleensäkin liikut eli julkisilla, jalan, pyörällä yms. Kai sinä jotenkin lapsesi kanssa liikut paikasta toiseen? Myös mahdollisessa Porvoossa?
- Jos tunnet vanhempia, pyydä heistä muutama jäämään paikalle vahtimaan lapsia. Tai pyydä apukäsiä muualta. Älä oleta, että kaikkien vanhemmat jäävät kahville vahtimaan omaa lastaan ellet sitä erikseen pyydä.
-olipa tila vuokralla tai mistä vain, joudut todennäköisesti siivoamaan sen itse. Varaa tähän aikaan ja sellaiset syötävät ettei tule sotkua.
-järjestä tekemistä ja noin isolle laumalle useampaa tekemistä. Ja pidä juhlat lyhyenä, noin 1,5 h tai max 2 h.
-Jos on vaikeaa, pidä pienemmät juhlat.
Oikeasti 1,5-2 h synttärit on sopivat. menee 1 tunti kun syödään ja avataan lahjat. Liian tarkkaa ei kannata ohjelmoida, mut hihassa kannattaa olla jokin rauhallinenleikki jos meno äityy villiksi. Parhaat kaverit voi jäädä erikseen sovitusti vielä pidempään leikkimään/ yöksi. Tämä on toiminut ainakin meillä.