Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kummassa lapsen kaverisynttärit järjestetään?

Vierailija
08.04.2025 |

Meillä on pieni kerrostaloasunto, jonne ei millään mahdu kuin muutama vieras. Lapsi haluaa kuitenkin kutsua koko päiväkotiryhmän synttäreilleen (kaikki viskareita eli 5-6 -vuotiaita). Lapsia ryhmässä on 16. Kotia on mahdoton harkitakaan, kun ei meillä mahdu pöydän ääreenkään istumaan kuin 4. Talossa ei ole mitään kerhohuonetta jota voisi vuokrata. Ja lapseni inhoaa hoploppeja, temppuratoja ja seikkailupuistoja niin sellainen myöskään ei käy. Miten te muut oikein järjestätte nämä kaverisynttärit? Siis jos tulijoita olisi koko luokka tai koko päikkyryhmä? 

Kommentit (377)

Vierailija
361/377 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ei ole hyvä idea kutsua koko ryhmää. Miten juhlan dymnamiikka eroaisi tavallisesta päiväkotipäivästä? Mun mielestä lapsen kaveritaitoja ja -suhteita vahvistaa paremmin se, että omissa juhlissa saa keskittyä muutamaan kaveriin. Päiväkodissa sitten harjoitellaan ryhmätaitoja ja siinä ympäristössä opastan lasta ottamaan kaikki leikkiin ja tasapuolisesti huomioon. Mutta kotona saa rauhoittua muutaman kaverin seuraan eikä tarvi jaksaa koko ryhmän hulinaa.

Jos olisi iso budjetti ja paljon aikuisia yhdessä järjestämässä ja vahtimassa, niin miksi ei joskus voisi kutsua kaikkiakin. Mutta ei yksinäisen ja vähävaraisen tarvi järjestää aktiviteettejä koko ryhmälle, en näe syytä miksi siihen pitäisi edes pyrkiä.

Vierailija
362/377 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie herkut päiväkotiin, "tädit" hoitaa homman.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/377 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vie herkut päiväkotiin, "tädit" hoitaa homman.

Saako näin muka tehdä?

Vierailija
364/377 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen syntymäpäivien järjestäminen ei ole päiväkodin/eskarin "tätien" tehtävä. Vaikka nykyään kaikki omien lasten kasvattamiseen liittyvät asiat yritetään ulkoistaa jonkun muun vastuulle,  lapsen syntymäpäivien järjestäminen on lapsen vanhempien tehtävä. Tai no, rahalla toki voi siirtää vastuun jollekin firmalle...

Vierailija
365/377 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju on todella ikävää luettavaa. Ap kertoo ihan avoimesti olevansa yksinäinen ihminen ja ainoa vanhempi, ja olleensa koko lapsen elämän ajan myöskin ilman mitään tukiverkostojen apua ja tukea. Eli varsin tiukoilla. Ja silti yrittää toteuttaa lapsensa toiveen synttärijuhlista, ja vieläpä niin ettei kukaan ryhmän lapsista tulisi sorsituksi ulkopuoliseksi. Silti ap saa täällä lähinnä kuraa niskaansa. Näinkö te kohtelette live-elämässäkin kanssasisaria, jotka kertovat teille olevansa yksinäisiä ja tiukoilla?

Ei, vaan on yritetty neuvoa, miten voisi järjestää omin voimin ja pienellä budjetilla kivat ja rennot juhlat, missä voisi vaikka tutustua toisiin vanhempiinkin, ja viihtyä itsekin. Avainsana on juhlan vierasmäärä. Aloittaja sen sijaan haluaa ottaa isoja riskejä. Silloin voi mennä juhlat pannukakuksi ja myös välit kiristyä muihin vanhempiin (jos esim. joutuva

Mutta kun ei se ole mitenkään mahdotonta pitää niitä juhlia just vaikka puistossa. Kutsuun kun laittaa että vanhemmat mieluusti mukaan, niin tulee ne keitä huvittaa tutustua ja ovat siis todennäköisesti mukavammasta päästä vanhempia. Ap:n idea on lytätty täysin ihan turhaan ja haukuttu päälle (mutta se nyt ei vauvapalstalla ole mitään yllättävää). Joillain tuntuu vaan olevan kovin ahdas näkemys siitä mitä synttäreiden kuuluu olla. 

Vierailija
366/377 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sinä et osaa vastata sulle esitettyyn suoraan kysymykseen, niin miten sä pärjäät reppana 16 vieraan lasten kysellessä  sulta kuorossa, kyselyikäisiä kun ovat. Aivan kuten sinäkin olet vieläkin

Olen jo vastannut. Oletan että suurimmalla osalla on mukana se oma äiti tai isä. En todellakaan kuvittele olevani ainoa aikuinen 16 lapsen kanssa. Enkä kuvittele että 16 vanhempaa vain jättäisi pelkästään minulle oman lapsensa 16 lapsen sekaan. Ap

Oletus on tunnetusti kaikkien munausten äiti.

Tietenkin ajattelin kirjoittaa kutsuun sen. Ap

Hanki

Mihin tilaan mahtuu yli kolmekymmentä ihmistä, joista puolet leikkiviä 5-6 vuotiaita ja puolet toisilleen lähes vieraita aikuisia? Mitä ne aikuiset tekee sen pari tuntia?

Aikuiset auttaa niitä lapsia, juttelee keskenään ja juo kahvia ja syö mitä lapsilta jää (todennäköisesti kun lapset malttaa syödä vähän karkkia ja loput jää yli). Ainakin minusta on ollut mukava tutustua lasten kavereitten vanhempiin, vaikken edes ole mikään erityisen sosiaalinen tyyppi. Sitten onkin helpompi sopia leikkitreffejä myöhemmin. Me siis on järjestetty joskus koko ryhmälle juhlat ja hyvin meni. Tosin ehkä puolet tuli paikalle. Kutsuun toki kirjoitettiin minkälainen tilaisuus kyseessä. 

Vierailija
367/377 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mihin koristeluun? Siis minä olen järjestänyt todella monet lasten synttärit, mutta ei niihin kyllä ole noin kauaa mennyt koskaan. Eihän arki-iltana ole tuollaista aikaa tähän käyttää. "

Kyse oli vuokrattavissa tiloissa järjestettävästä juhlasta 16 lapselle ja heidän vanhemmilleen. Ei sinne voi yhtäaikaa vieraiden kanssa tupsahtaa.

Täällä on 15 sivun verran yritetty ehdottaa aapeelle, että järjestäisi pienet muutaman lapsen juhlat kotona, mutta hän ei halua.

No juu, pitää varmaan joku puoli tuntia etukäteen tulla että saa tarjoilut pöytään, mutta oikeastiko joku käyttää tunteja lasten synttäritilan koristeluun? Kyllä ne juhlat voi vähemmälläkin höösäämisellä järjestää eikä se isompikaan porukka ole ongelma, jos ei ota liikaa paineita siitä että pitäisi olla jotain hienoa ja spesiaalia. Joku turvallinen tila, herkkuja ja joku puuha jonka voi järjestää kun meno alkaa mennä liian villiksi. Toki kannattaa pyytää että vanhempia tulee mukaan ja keittää kahvit heille. 

Vierailija
368/377 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä näyttää olevan kyse lapsesta joka haluu sitä ja tätä mutku ei sit haluu tuota. Sanot hänelle ettei kotiin mahdu koko porukka ja jos lapsi ei halua kutsua 3-4 kaveria sit kaverisynttäreitä ei pidetä. Piste.

Vierailija
369/377 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulun liikuntasalissa? Itse järkkäsin aina Hoplopissa tai muussa vastaavassa.

Kaikki ei asu kaupungeissa. Lähimpään Hoplopiin on 150km

Me asutaan pk-seudulla niin hoploppi tms täällä on, mutta lapseni inhoaa niitä paikkoja, ei halua koskaan mennä niihin, niin ei tunnu kivalta pakottaa synttäreitä paikkaan mitä inhoaa. Ap

Kutsu porrastetusti 5 kaveria klo 12, seuraavat 5 klo 13.30 ja seuraavat 5 klo 15. Sukulaiset ja kummit voivat käydä seuraavana viikonloppuna. Mulla on 3 lasta ja ihan yksin oo kaikki synttärit järjestänyt, aloittanut leipomisen pari viikkoa etukäteen, samoin limujen, sipsien, karkkejen ym herkkujen hamstrauksen viikkoja ennen juhlia pikkuhiljaa. Ruokapöytä nostettiin keskelle olohuonetta ja parvekkeelta tuoleja lisäistuimiksi. Ja naapurilta saatiin myös tuoleja lainaa. Meillä kaikki lapset syntyneet sydäntalvella, niin parveketta ei voinut käyttää lisätilaa. Kyllä se siitä suttaantuu, lapset eivät valita eivätkä arvostele.

Vierailija
370/377 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjestät juhlat kotona ja pistät porukan puoliksi tai kolmeen osaan. Eli vietätte synttäreitä useampana päivänä. 

Vierailija
371/377 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö syanidia, vıtun pökäle.

Vierailija
372/377 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tuollaista lapsilaumaa ottaisi kotiin, mutten myöskään Hoplopiin enkä puistoon, ellei olisi lisäkäsiä apuna vahtimassa. Ihan normaalia on kertoa lapselle, että kuinka monta lasta saa kutsua (tuon ikäisiä sanoisin 5-8kpl, silti saa luultavasti olla itse hiki päässä etenkin sisätiloissa). Ja synttäreiden sopiva kesto 1,5h-2h, ettei pääty vaan riitoihin ja itkuun sokerihumalassa. Yksi vaihtoehto on, että synttäripäivää juhlitaan unelmapäivä ystävän kanssa -teemalla. Yhden parhaan kaverin kanssa mennään leffaan, mäkkäriin, metsäretkelle, mitä tahansa keksiikään ja mistä oma lapsi tykkää. 

Vierailija
373/377 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi kun täytti neljä, oli aika vasta muutettu uudelle alueelle eikä tunnettu oikeastaan ketään siltä alueelta, ei siis myöskään muitten vanhempia, eikä lapsi osannut nimetä vielä ketä ryhmästä haluaa kutsua. Kutsuttiin sitten koko ryhmä vanhempineen. Kaikki tykkäsi tosi paljon ja kehui miten kiva oli nähdä muitakin vanhempia ja vaihtaa puhelinnumeroita. Ei ollut vaikeaa eikä raskasta. 

Vierailija
374/377 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpöhöpö, vain Porvoossa lapsen synttäreille tulee koko luokka tai ryhmä.

Vierailija
375/377 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisin todeta lapselle, että maailmassa ei saa kaikkea haluamaansa. Voit kutsua 3 kaveriasi.

Tai sitten olisin aikuinen ja googlaisin kaikki mahdolliset alueen vuokrattavat tilat, sieltä löytyy kyllä joku kerhotila tms., jossa synttärit on helppo järjestää. On pieni keittiö, jääkaappi jne.

Minulla vain ei ole autoa. Eli vaikka saisinkin jostain 5 km päästä vuokrattua kerhotilan niin en keksi miten saisin sinne raahattua tarjottavat ja kakun. Googlasin jo pitopalveluitakin ja kyllä mahdottoman kalliiksi tulee vuokrata juhlatila ja pitopalvelu 16 lapselle täällä pk-seudulla. Etenkin kun tila ja ennakkoon sovittu henkilömäärä on pakko maksaa vaikka lopulta paikalle pääsisi vain 4 vierasta. Ap

Vinkkinä, että lapset ei välitä kakusta. Ei kannata tarjota kakkua ollenkaan. Tarjoa esim. karkkeja, sipse

Aina on ollut kaverisynttäreillä niin, että joku on ollut sitä kakkua vailla ja sitten on niitä, jotka eivät sitä syö. Sen lisäksi osa syö vain kakkupalasta päälliset ja osa taas pelkät sisukset.

Minä annan vinkkinä, ettei kannata kaikkia karkkeja, sipsejä ja keksejä laittaa tarjolle kerralla, vaan vaikka puolet määrästä, sillä joukkoon mahtuu aina se rohmu, joka lastaa lautasensa ylitäyteen heti kun silmä välttää ja sitten viimeiset jää ilman. Niitä kippoja voi täytellä sitten lisää, kun rupeavat tyhjenemään. Yleensä tuollainen rohmu ei edes kaikkea ottamaansa syö eli kannattaa rajoittaa niitä ottamisia ja sanoa, että lisää saa sitten, kun syönyt ne mitä nyt sai.

Vierailija
376/377 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö, vain Porvoossa lapsen synttäreille tulee koko luokka tai ryhmä.

Useamman kerran tuli koko ryhmän tai luokan synttäreitä järjestettyä, yleensä aina ulkoistettuna. Vähän pienempänä oli kotisynttäreitä, missä vieraita oli kymmenkuntakin joskus. Juuri eskari ja ensimmäisten luokkien aikaan. Kymmenvuotiaana oli viimeiset kaverisynttärit, ne olivat sitten aina vain muutamalle parhaalle kaverille. Kuten vaikka elokuvissa ja hampurilaisravintolassa syönti sen jälkeen.

Vierailija
377/377 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen pahoillani AP, että olet saanut täällä aika nihkeitä kommentteja. Totuus on kuitenkin se, että noin isoa laumaa et voi yksin kaitsea yhtään missään. Jos et saa muita aikuisia sinne mukaan (tolle porukalle melkein tarvisi sun lisäksi kaksi lisää, koska meno voi olla melkoista sekoilua), niin juhlat pitää jättää välistä. Mieti itsekin millaista touhua on 16 viisivuotiasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kolme