Miten kummassa lapsen kaverisynttärit järjestetään?
Meillä on pieni kerrostaloasunto, jonne ei millään mahdu kuin muutama vieras. Lapsi haluaa kuitenkin kutsua koko päiväkotiryhmän synttäreilleen (kaikki viskareita eli 5-6 -vuotiaita). Lapsia ryhmässä on 16. Kotia on mahdoton harkitakaan, kun ei meillä mahdu pöydän ääreenkään istumaan kuin 4. Talossa ei ole mitään kerhohuonetta jota voisi vuokrata. Ja lapseni inhoaa hoploppeja, temppuratoja ja seikkailupuistoja niin sellainen myöskään ei käy. Miten te muut oikein järjestätte nämä kaverisynttärit? Siis jos tulijoita olisi koko luokka tai koko päikkyryhmä?
Kommentit (377)
Tässäpä idea maaseudulla asuville mummoille ja papoille, jotka kaipaavat vähän vilskettä: avaa suuri pihasi ja grillipaikkasi perheille kekkerien järjestämistä varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei Ap, olet saanut aika kamalia vastauksia enkä ihmettele yhtään, jos ne ovat lisänneet ahdistustasi. Onneksi joukossa on kuitenkin myös ihan hyviäkin vinkkejä. Olen itse järjestänyt kolmelle lapselleni useammat kaverisynttärit ja ollut myös useilla lasten kaverisynttäreillä mukana silloin kun lapset olivat ihan pieniä. Olen järjestänyt sekä isompia lähes 20 lapsen synttäreitä että pienempiä muutaman kaverin synttäreitä. Toki on aika eri asia järjestää kaverisynttäreitä maaseudulla Keski-Suomessa kuin isossa kaupungissa pääkaupunkiseudulla. Isoin ero näyttää kuitenkin olevan vanhempien asenteissa ja ajattelutavoissa. Olen aika järkyttynyt tästä dissauksen määrästä.
On ihan ymmärrettävää, että useimmat haluavat kutsua synttäreille vain muutamia parhaimpia kavereita. Se on mielestäni ihan ok. Mutta on ollut aika järkyttävää lukea vastauksia, kun joku haluaisi tehdä eri t
Tämä. En jaksanut ihan kaikkia vastauksia lukea, mutta onhan tuo nyt aika selvää että provo on kyseessä kun ei tartu mihinkään oikeasti hyviin vinkkeihin vaan keksii vaan koko ajan syitä miksi joku juttu ei onnistu.
AP:n ei kannata edes haaveilla että vanhemmat jäisivät juhliin kaitsemaan lapsiaan. Kukaan vanhempi ei halua jäädä tuon ikäisten juhliin varsinkaan kun ei edes tunne juhlien järjestäjää. Tämä ehkä voisi vielä toimia joillakin pienemmillä paikkakunnilla mutta pääkaupunkiseudulla ei todellakaan. Itsekin kahden lapsen äitinä voin sanoa että lapsi työnnetään ovesta sisään ja häivytään hyvin äkkiä paikalta.
Itse olen kerran ollut apuna naapurissa juhlissa joissa omakin lapseni oli. Paikalla oli noin kymmenen lasta ja kolme aikuista.
"Jos AP:lla ei ole varaa edes juhlatilan vuokraan, miten hän voisi palkata avukseen vielä henkilökuntaa? Kyllä opiskelijatkin ottavat palkan. Henkilökuntaa täytyy myös ohjata. En usko, etttä se on kokemattomalle kovinkaan rentoa. Jos budjettia on, voi toki antaa koko järjestämisvastuun ammattilaiselle, ja olla itse vain mukana. Mutta AP on ilmoittanut monta kertaa, että rahasta on tiukkaa eikä voi järjestää monen sadan euron juhlia."
On toki eri asia maksaa 30-50 euroa näppärälle 18-vuotiaalle tytölle (oma tyttäreni kykenisi tähän), kuin 500 euroa Hoplopille.
Siis kun minä järjestin kotisynttäreitä, niin mulle ois ollut ihan kauhu, jos ne lasten vanhemmatkin olisi tulleet kestittäväksi. Mitoitus oli tehty siten, että vain lapset mahtuivat pöydän ympärille, ja tarjoilut oli varattu lapsille. Kun järkättiin kaikenlaista ohjelmaakin (erilaisia rasteja tms. lapsille), niin en olisi mitenkään ehtinyt kahvittelemaan tai edes keittämään ja kaatelemaan kahvia aikuisille samalla.
Todellakin 5v+ kaikki vaan jättää lapsensa synttärijuhliin. Niihin kutsuihin laitetaan yleensä alku- ja loppuaika, esim. 9.4.2025 klo 16-18, jolloin kaikki tietää hakea omansa pois klo18.
Hoplop-synttäreillä joku on joskus kysynyt, että onko meillä riittävästi valvojia, ja tarviiko jäädä, ja siellä tietysti olen sanonut, ettei tarvi jäädä (koska on sovittu riittävästi valvojia), mutta saa jäädä ja ottaa kahvia halutessaan.
Vilkaisin nopsasti seurakuntasalien vuokria Helsingissä, kun niitä täällä kuvitellaan vuokrattavan pikkurahalla. Omassa seurakunnassani (jossa on paljon erilaisia tiloja) vuokra lauantaina ei-kirkollisiin perhejuhliin on seurakunnan jäsenille 200e ja seurakuntaan kuulumattomille 500e.
Koulun liikkasaleja voi saada 100-200 eurolla tarvittavaksi ajaksi mutta ne on yleensä varattuja monta kuukautta etukäteen, eivätkä käytössä kesällä.
Helsingissä on paljon porukkaa, täällä tilat maksaa.
Miksi ei vaan järjestä juhlia oman budjetin ja pystymisen mukaan?
Mäkin olisin halunnut kutsua häihin 350 vierasta. Oli kauheaa valikoida, ja ehkä joku pahoitti mielensäkin. Mutta pakkohan se oli vierasmäärää rajata, kun budjetti ei riittänyt kuin 100:lle.
Käsitin, ettei Ap asu pääkaupunkiseudulla, pitääkö paikkansa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan oltua kivoilla ulkosynttäreillä leikkipuistossa ja metsässä. Tarjoiluna mm pillimehut, donitsit ja kotona tehty pizza. Oli kivaa.
Tämä olisi ihan hyvä, mutta entä jos sataa paljon vettä? Ja muutenkin on ihan koiran ilma. Ap
Elämä on. Kyllä lapset siitä selviää. Sinne voi jonkun siirrettävän sadekatoksen tuoda.
Mutkun ap:lla ei varmasti ole varaa/kuljetusta/oikeastaan edes kiinnostusta edes hommata mitään sadekatosta.
Ap - kun jokaiseen ratkaisuehdotukseen on ongelma.
Älä viitsi sentään olla ilkeä. En ole koskaan järjestänyt kaverisynttäreitä ja nyt olen tilanteessa, että joudun järjestämään ne ihan yksin ilman kenenk
Sadekatoksen voi vuokrata monesta paikasta kuljetuksella ja pystytyksellä. Se kyllä maksaa muutaman huntin, mitä aloittajalla ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Käsitin, ettei Ap asu pääkaupunkiseudulla, pitääkö paikkansa?
Ei, vaan nimenomaan asuu.
No ehkä pitäisin kotona. Poikkeuksellisesti voi raivata isoimman huoneen tyhjäksi ja sinne vähän koristeita. Oviaukkoon tai muuhun sopivaan paikkaan herkkukioski johon voi ottaa jonkun tuttavan tai olla itse. Tai lapset vuorotellen "myyjänä" eli ei mitään kakkuja ja pöytä pönötystä. Muutama karkkivaihtoehto ja pussit, pillimehua, jätskiä, poppriapurkeista ym.
Onginta, pinjata tai muu vähän tilaa vievä ohjelma.
Loppu pätkän voitte mennä ulos leikkimään joko vapaasti tai polttopalloa, väristä ym. Jos on huono keli niin sisäleikkiä esim. Rikkinäinen puhelin tai silmäniskumurhaaja.
Vanhempia ei yleensä kutsuta. 1 kerran on kutsuttu ja yhden kerran tuli mukana kun lapsi ei uskaltanut yksin tulla. Takana satoja kaverisynttäreitä erimuodoissaan. Järjestänyt itse useat kymmenet. Kaiki on aina olleet lasten mielestä tosi kivoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, nythän ilma kohta lämpenee niin voi ulkonakin.
Ja muutenkin Uno roblemos. Aina olemme kutsuneet koko ryhmän lasten tarhasta. Etsi paikkakunnalta ilmainen kerhopaikka. Näitä on paljonkin jos ei muuta niin kirkollakin on tai joku kylätoimikunnan tila. Annat vaivasta vaikka 50 euroa. Muuten hinta karkaa kun joku HopLoppi 20 päältä maksaa jo 500 euroa vaikka tarjoilut hyvät onkin.
Kirkko ei vuokraa tiloja seurakunnan ulkopuoliseen toimintaan ja viikonloput on todella varattuja joka tapauksessa. Kylätoimikunnat harvemmin omistaa maksuttomia tiloja, vuokraa pitää maksaa niistäkin. Miksi ihmiset kuvittelevat, että saavat ilmaiseksi tilat ja todennäköisesti siivouksenkin, vaikka eivät itse ole mukana kaupunginosatoiminnassa?
Esim meidän kaupungissa on mikä lie asukasyhdistyksen/työttömien hallussa oleva aika iso tila ostoskeskuksesssa. Ilmainen varauksella mutta siivota pitää omat jälet. Ei maksa mutta itse annoin 50 euroa kahvirahaksi.
Minä olen järjestänyt juhlat koko päiväkotiryhmälle ihan kotona (meillä on kyllä iso talo). Tässä lähellä olisi myös nuorisotiloja joita voisi vuokrata, jos olisi ahtaampi koti. Aina on jonkun vanhemmat jääneet paikalle (alle 6-vuotiaiden tapauksessa), olen kyllä laittanut kutsuun että saa tulla. Ohjelmana herkut, lahjat, onginta ja sitten ulos leikkimään - kaava on toiminut vuodesta toiseen. Nuorisotilassa lapsi oli synttäreillä jossa pelasivat kai sählyä.
Helsingissä voi vuokrata tiloja varaamo.hel.fi kautta. Koko ryhmän synttäreille riittää hyvin 1h30min/1h45 min. Kaksi tuntia on jo pitkä aika. Syömiseen menee max. puolituntia ja leikkeihin ja ohjelmaan riittää 1h. Osa vanhemmista hakee lapsensa kuitenkin myöhässä. Tarjottavien kanssa kannattaa pitää malttia. Kakun voi korvata jäätelöllä, harva lapsi tykkää täytekakusta. Lisäksi vähän nakkirullia, keksejä, popparia ja namia sekä limsaa. Lapset syövät yllättävän vähän synttäreillä. Tärkeintä on yhdessäolo ja osallistuminen. Avuksi voi pyytää ystävän tai jonkun toisen lapsen äidin.
Olen järjestänyt erilaisia kaverisynttäreitä: perinteisiä kotona sekä keilahallissa, hoplopissa, megazonessa, elokuvateatterissa ainakin. Vieraita on yleensä ollut max 10. Yksillä synttäreillä oli pieniä juhlijoita, osa oli 4-vuotiaita, ja tuolloin sovin kaikkien vanhempien kanssa, että halutessaan voivat jäädä synttäreille. Keitin kahvit ja oli jotain tarjolla, mutta fokus oli lapsissa ja heidän touhuissaan. Kotisynttäreitä stressasin aina tosi paljon ja siksi tuli pidettyä useammat noissa maksullisissa paikoissa, vaikka ovatkin aika kalliita. Kaksi lapsistamme ovat syntyneet kesäaikaan ja kotisynttäreissä on siten ollut mahdollista olla osin ulkona ja tehdä siellä leikkejä ja kisoja.
"Esim meidän kaupungissa on mikä lie asukasyhdistyksen/työttömien hallussa oleva aika iso tila ostoskeskuksesssa. Ilmainen varauksella mutta siivota pitää omat jälet. Ei maksa mutta itse annoin 50 euroa kahvirahaksi."
Varmaan pienemmillä paikkakunnilla voi olla tällaisia. PK-seudulla kaikki yhdistykset rahoittaa omaa toimintaa tilojen vuokrauksilla, jos heillä sellainen on. Ei niitä saa ilmaiselsi tai pikkurahalla yksityiskäyttöön muut kuin toiminnassa mukana olevat.
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä voi vuokrata tiloja varaamo.hel.fi kautta. Koko ryhmän synttäreille riittää hyvin 1h30min/1h45 min. Kaksi tuntia on jo pitkä aika. Syömiseen menee max. puolituntia ja leikkeihin ja ohjelmaan riittää 1h. Osa vanhemmista hakee lapsensa kuitenkin myöhässä. Tarjottavien kanssa kannattaa pitää malttia. Kakun voi korvata jäätelöllä, harva lapsi tykkää täytekakusta. Lisäksi vähän nakkirullia, keksejä, popparia ja namia sekä limsaa. Lapset syövät yllättävän vähän synttäreillä. Tärkeintä on yhdessäolo ja osallistuminen. Avuksi voi pyytää ystävän tai jonkun toisen lapsen äidin.
Tarvii myös ajan koristeluun ja siivoukseen, eli ehkä 3,5-4h. Tällaisista jutuista näkee, ettå monet ei vaan oo järjestäneet ikinä juhlia, ja luulee kaiken menevän suitsait itsestään.
Meidän "kuplassa" kaverisynttäreitä järjestetään yleensä noin 4-5 -vuotiaasta. Viskareilla on täällä yleensä vielä vanhempi mukana, mutta eskarilaisilla ei enää. Yksin en järjestäisi ainakaan vähänkään isompia synttäreitä, kaikki tuon ikäiset lapset eivät välttämättä selviydy itsenäisesti vessakäynneistä ja voi olla vaikea ennakoida mitä kaikkea sinulle tuntemattomat lapset voivat keksiä. Itse kirjoittaisin kutsukorttiin selvästi, että toivon vanhemman ilmoittavan etukäteen, jollei voi jäädä juhliin, mikäli et saa apukäsiä muualta. Muutenkin kannattaa kirjoittaa todella selkeästi mihin päivään mennessä tarvitset vastauksen (muista kysyä allergiat), ja lähettää vaikka vielä juhlapäivän aamuna muistutusviesti, jossa on alku ja loppuaika, osoite ym.
Itsekin olen sitä mieltä, että kaverisynttäreillä ei kannata liikaa panostaa lasten syötäviin, vaan tarjoilla juurikin popcornia, minidonitseja, keksejä ym helposti laitettavaa ja siivottavaa. Vanhemmille voi sitten vaikka leipoa brownien kahvin kanssa :)
Noin 1,5-2 tuntia on yleensä riittävä aika, ja kannattaa miettiä etukäteen jotain pientä ohjelmaa, jos leikit eivät lähdekään käyntiin, tai meno menee liian hurjaksi. Aarteenetsintä (palkintona vaikka pienet namipussukat) saa lapset seuraamaan "suunnitelmaa" (esim. ulos siirtyminen) ja on suosittu.
Itsekin suosittelisin kaverien määrän rajaamista esim neljään-viiteen, päiväkodin opettajalta voi kysyä kenen kanssa lapsesi leikkii eniten ja millainen ryhmä toimisi. Itse olen myös välillä kysynyt, onko ryhmässä joku lapsi, joka leikkii kivasti lapseni kanssa, mutta jota ei yleensä kutsuta.
Jos kuitenkin välttämättä haluat kutsua koko ryhmän, huolehdi etukäteen, että saat apukäsiä lasten vanhemmista, omista tutuista... Puitteiden ei tarvitse olla hienot (Ilmapallot ovat useimmille viskareille tärkeämmät kuin sisustus), mutta vessa pitää olla käytettävissä. Jos asut Helsingissä, Varaamo-palvelusta voit vuokrata leikkipuistojen, koulujen ym tiloja alkaen vajaa parikymppiä tunnilta.
Ajattele siivousta jo etukäteen ja piilota helposti rikkimenevät ja hankalasti siivottavat tavarat (1000 palan palapelit...). Jos et ole vahtimassa esim ruokapöydän vieressä, kannattaa huolehtia, ettei ensimmäinen lapsi rohmua heti koko tarjoilulautasellista herkkuja. Muista, että kaikki lapset eivät käyttäydy kuten sinun lapsesi :D
Tsemppiä!
Mieheni veli vaimoineen järkkäsivät vähän aikaa sitten isot lastenjuhlat, juhlakalu täytti 5v. Paikkana oli kiva ja nätti kaupunginosatalo Hesassa. Synttäreillä oli parikymmentä ja lasta ja toinen mokoma aikuisia. Kova pyöritys! Kaikkia aikuisia en tuntenut, joten he varmaankin olivat näitä kaverilasten vanhempia. Tunniksi oli lapsille palkattu leikittäjä. Heillä budjetti oli alle tonnin kuulemma. Olivat tehneet osan tarjoiluista itse, mutta jotain oli ollut pakko tilata valmiina kylmäsäilytystilojen puutten vuoksi. Heillä oli aika hienot tarjoilut joten siitä voisi ehkä vähän nipistää.
Tuskin seikkailupuisto oikeasti olisi edes vaihtoehto, jos kerran juhlat eivät saa maksaa pari sataa.