Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi ei uskalla mennä kaverisynttäreille. Help.

Vierailija
08.04.2025 |

Eskarilainen lapsi, joka on vähän arka uusiin tilanteisiin. Hän saa välillä kutsuja kaverisynttäreille, mutta ei uskalla niille mennä, kun ei ole koskaan käynyt kyseisten lasten kotona, ei tunne heidän vanhempiaan jne. En siis itsekään ole koskaan edes nähnyt näiden lasten vanhempia, ainoastaan kyseiset lapset. Sanoo, että menisi, jos minä olisin siellä mukana koko ajan, mutta ne kutsut on siinä muodossa kirjoitettu, että vanhempien ei selvästi oleteta olevan mukana ja ei kai 7-vuotiailla enää olekaan. Miten ratkaisisit tilanteen, neuvoja?

Kommentit (77)

Vierailija
21/77 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uutisissa on ollut juttua lapsista, joiden synttäreille ei kukaan tule. Siksi on outoa, että tulemisen ehdoksi asetetaan että vanhempi ei ainakaan saa tulla mukaan.

Vierailija
22/77 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä pahaa siinä nyt on, että äiti tulee mukaan? Moni lapsi ei uskalla uusiin vieraisiin paikkoihin ilman omaa vanhempaa. Tässähän kyseessä ei ollut mikään kaverin tuttu koti, vaan ilmeisesti joku puolituttu lapsi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/77 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan ap:n lapsi curling-vanhemmuuden uhri, vai oikeasti kasvatuksesta riippumatta noin arka? 4-vuotiaalta tuon ymmärtää hyvin, mutta 7-vuotias? Kyläilettekö koskaan? Asutteko jossain maaseudulla eristyksissä kaikesta normaalista? Tuon ikäisen pitäisi pärjätä koulussakin?

Kyllä meidän perhe kyläili eikä asunut eristyksissä. Itse kuitenkin pelkäsin mennä ikätoverien synttäreille, vieraaseen paikkaan. 

Vierailija
24/77 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muistan ku karkasin seitsemän vuotiaana kaverille jonka luona en ollut koskaan käynyt, koska äiti ei koskaan päästänyt minua synttäreille tai mihinkään.

Potkulaudalla menin kaksi kilometriä kaverin luokse, kun tiesin kuitenkin missä talossa hän asuu koska meillä oli sama koulu taksi kyyti. 

Siinä sitten hädissään poliiseja jo äiti meinasi kotona soittaa, mutta äitin vaiston avulla hän onneksi hoksasi soittaa kaverin kotiin lanka puhelimeen. 

En sen jälkeen saanut ainakaan enään koskaan lupaa mennä mihinkään ja nyt olen sosiaalisesti kömpelö eikä ole kavereita.

Tarinan opetus . Lapsia kannattaa kannustaa sosiaalisiin tilanteisiin, myös silloin kun he ovat arkoja, sillä lapsena opittuja tai oppimatta jäämiä tapoja on äärimmäisen vaikea muuttaa aikuisena.

Tuosta voi kehittyä jopa ahdistuneisuus häiriö.

Laita se lapsi sinne juhliin ja saata hänet. Sano lapselle, että on ainakin vähän aikaa siellä . Ei sitä tiedä kuinka kivaa niillä on.

Enemmän haittaa siitä on jos ei mene. Kaveri saattaa ihmetellä eikä halua enää olla kaveri, jos ei synttäreille mene.

Vierailija
25/77 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä pahaa siinä nyt on, että äiti tulee mukaan? Moni lapsi ei uskalla uusiin vieraisiin paikkoihin ilman omaa vanhempaa. Tässähän kyseessä ei ollut mikään kaverin tuttu koti, vaan ilmeisesti joku puolituttu lapsi. 

Tilanpuute? Paine kestittää aikuisia tarjoiluilla, kun ei aikuisille kehtaa tarjota popcornia ja prinsessakakkua. Seurustelu lasten kaitsemisen ohella voi käydä raskaaksi.

Vierailija
26/77 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä muistan ku karkasin seitsemän vuotiaana kaverille jonka luona en ollut koskaan käynyt, koska äiti ei koskaan päästänyt minua synttäreille tai mihinkään.

Potkulaudalla menin kaksi kilometriä kaverin luokse, kun tiesin kuitenkin missä talossa hän asuu koska meillä oli sama koulu taksi kyyti. 

Siinä sitten hädissään poliiseja jo äiti meinasi kotona soittaa, mutta äitin vaiston avulla hän onneksi hoksasi soittaa kaverin kotiin lanka puhelimeen. 

En sen jälkeen saanut ainakaan enään koskaan lupaa mennä mihinkään ja nyt olen sosiaalisesti kömpelö eikä ole kavereita.

Tarinan opetus . Lapsia kannattaa kannustaa sosiaalisiin tilanteisiin, myös silloin kun he ovat arkoja, sillä lapsena opittuja tai oppimatta jäämiä tapoja on äärimmäisen vaikea muuttaa aikuisena.

Tuosta voi kehittyä jopa ahdistuneisuus häiriö.

Laita se lapsi sinne juhliin ja saata hänet. Sano lapselle, että on ai

Onpa typerää vanhemmuutta. Harmi sinun kannalta. Tän on täytynyt tapahtua jossain tuppukylässä? 

Vierailija
27/77 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun järjestin ensimmäisen lapseni ensimmäisiä kaverisynttäreitä, laitoin kutsuun että vanhemmat myös tervetulleita mukaan. Kaksi vain jätti lapsen ovelle ja huikkasi että tulee parin tunnin kuluttua hakemaan, kolme vanhempaa taisi jäädä. Mikäs siinä, kiva tutustua lapsen kavereiden vanhempiin. Istuskeltiin ja juteltiin ja vähän paimennettiin lapsia. Keitin myös kahvia meille.

Samalla tavalla ollaan nyt toimittu. Joskus olen tutun kaverin synttäreille jättänyt lapsen kun on lapsellekin niin sopinut.

On niin lapsesta kiinni, että kuinka haluaa jäädä yksin. Joku voi olla arka ja haluaa siksi että vanhempi on ainakin osan aikaa mukana. Joku taas voi riehaantua ja sen takia on hyvä että vanhempi jää pitämään silmällä. On myös ihan hyvä harjoitella sitä hetken yksinoloa -ilman vanhempia. Niinkin voi tehdä, että vanhempi käväisee välillä jossain vaikka kävelylenkillä ja tulee taas jatkamaan juhlia.

Vierailija
28/77 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onkohan ap:n lapsi curling-vanhemmuuden uhri, vai oikeasti kasvatuksesta riippumatta noin arka? 4-vuotiaalta tuon ymmärtää hyvin, mutta 7-vuotias? Kyläilettekö koskaan? Asutteko jossain maaseudulla eristyksissä kaikesta normaalista? Tuon ikäisen pitäisi pärjätä koulussakin?

Kyllä meidän perhe kyläili eikä asunut eristyksissä. Itse kuitenkin pelkäsin mennä ikätoverien synttäreille, vieraaseen paikkaan. 

Sama täällä. Kun olin itse lapsi, niin olin mielelläni kaikkien tuttujen lasten kotona kyläilemässä, jos tunsin sen kodin, olin ollut siellä ennenkin ja jos tunsin sen kaverin äidin ja isän. Ja olin ulkona taloyhtiön pihassa ilman omia vanhempia liihottamassa kavereiden kanssa jo viisivuotiaana. En ollut arka lapsi. Mutta silti en uskaltanut mennä vähän tuntemattomampien eskarikavereiden kaverisynttäreille, koska en ollut käynyt heillä ennen eikä äiti saanut tulla mukaan. En sitten mennyt. 

Vierailija
29/77 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä aikanaan käytiin ovella kääntymässä. Vietiin lahja, ja jos ei lapsi uskaltanut mennä, lähdettiin kotiin. Olin vähän neuvoton, kun lapsi halusi mennä ja ei kuitenkaan uskaltanut. Kaikkiin harrastuksiinkin menin mukaan alkuun, että tottui. Jotenkin se sitten meni ohi vuosien varrella. 

Mutta olisin yhteydessä vanhempiin, josko saisit olla hetken mukana taustalla, tukena. Itsekin taisin olla joissain juhlissa alkuun. 

Vierailija
30/77 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolmen lapsen kokemuksella voin sanoa, että aina tarvittaessa on järjestynyt vanhemman mukanaolo, sekä meidän synttäreillä että ollessamme vieraina. Eikä kukaan lapsi tai aikuinen ole sitä kummeksunut.

Sama meillä. Ketään ei oo jätetty juhlista siksi että tarvitsee vanhemman mukaan. 

Vierailija
31/77 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten lapsella muuten sujuvat sosiaaliset suhteet? Tempautuuko leikkiin, pitääkö puolensa ristiriitatilanteissa, entäpä joustavuus?

Autismikirjon hännältä kuulostaa?

Vierailija
32/77 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilanpuute? Paine kestittää aikuisia tarjoiluilla, kun ei aikuisille kehtaa tarjota popcornia ja prinsessakakkua. Seurustelu lasten kaitsemisen ohella voi käydä raskaaksi.

Miksi ei kehtaa tarjota lastenjuhlissa kaikille prinsessakakkua? Ne mahdolliset aikuiset ovat saattajia eikä aikuistenjuhlissa.

Vierailija
33/77 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trollaamistahan tämä palsta on täynnä.

Mutta tosiaan. Ei mielestäni outoa vinkata vanhemmille, että lasta vähän jännittää ja jäädä sitten hetkeksi tai pidemmäksi aikaa jos haluaa. Todennäköisesti siis on ok kutsujille. Eikä mitään draamaa tarjoiluiden miettimisistä tietenkään tarvitse tehdä. Syö popparia ja mehua sitten kun lapset on osansa saaneet. 

Lapsissa ja aikuisissa on paljon eroja. Joku ei jännitä yhtään ikäisiään, mutta pelkää vieraita aikuisia. Meillä oli toisin päin. Poika jännitti lähinnä ikäistänsä uutta seuraa / tilanteita. Tossa iässä on myös paljon eroja eri vaiheissa. Joku leikkii mielellään ilman vanhempia jo 4v. Joku vasta 8v.

Tossa ei kuitenkaan ole kuin muutama vuosi välissä vaikka vanhemmasta tuntuisi että "pitäähän jo noin ISON osata ne ja ne jutut..." 

Jotkut ei oo mielellään aikuisenakaan juhlissa. Myös tempperamenttipiirteet vaikuttaa. 

Vierailija
34/77 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lapsi on kutsuttu tuntemattomaan perheeseen vieraaksi? Ei tietenkään osallistu yksin, eikä vanhemman kanssa.

Todella outo tilanne. En ole moisesta koskaan kuulutkaan. Vain kaverit ja läheisiä

Vierailija
35/77 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olkoon penskas menemättä sitten kokonaan. Roikkukoon äitinsä haaroissa vaikka koko loppuikänsä. 

Miksi olet ilkeä?

Miksi sä olet elossa?

Vierailija
36/77 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni ei todellakaan vanhempaa paikalle lastenkutsuille!   Voisiko sen sijaan rohkaistua menemään yhdessä jonkun toisen kaverinsa kanssa? 

Miksi ei voisi vanhemmat olla alle kouluikäisten mukana?

En mä haluaisi. Mikään ei olisi niin kiusallista naapurin Liisasta rojahtaa kestitettäväksi. Mitä ihmettä sille sitten puhuu?

Vierailija
37/77 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, jos kyseessä on lapseni 7v synttärit. Aikani menee lasten kestitsemiseen, ei näiden äitien. Joten kiitos ei.

Vierailija
38/77 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auttaisitko jos olisit yhteydessä kutsujan vanhempaan ja puhuisit lapsesi tilanteesta. Tuskin kukaan pahastuu jos vanhempi on hetken paikalla. Todennäköisesti käy niin että leikit ja synntärihumu vie mukanaan eikä lapsi sinua sitten paikalle kaipaakaan. 

mites jos sen kutsujan pyytäis teille ensin kylään. yhteiset leikit,välipala jne lähentää.

Vierailija
39/77 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuommoista tilannetta ole koskaan ollut.. vaikka hiljaisempiakin on kutsuttu, niin kyllähän lapset ovat tuttuja keskenään.

Ei mulla olisi aikaa alkaa kahvejakin keittämään ja rupatteluun, kun on ne juhlat siinä hoidettavana ja joku ohjelmanumero vedettävänä.

Vierailija
40/77 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni ei todellakaan vanhempaa paikalle lastenkutsuille!   Voisiko sen sijaan rohkaistua menemään yhdessä jonkun toisen kaverinsa kanssa? 

Miksi ei voisi vanhemmat olla alle kouluikäisten mukana?

jos pieni asunto,kuinka monien vanhemmat mukaan. mikäs siinä jos talo ja pihaa,hyvä sää, on tilaa vanhemillekin. muuta- täähän alkaa muistuttaa perhetuttavuuden luomista. ikäänkuin olisi  tykättävä niistä aikuisista, heille tarjottavaa,seurustella, emännöidä. uusia aikuisia perhetuttuja. juhlat niin kuin laajenis.  vähän eri kun naapurin ja koulun lapset leikkii keskenään, mitään oheistuotetta, siihen kuuluu vanhemmatkin. talo täyteen tai se pieni kolmio täyteen sakki. lasten ehdoilla bileet ja niiden valvonta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kahdeksan