Lapsi ei uskalla mennä kaverisynttäreille. Help.
Eskarilainen lapsi, joka on vähän arka uusiin tilanteisiin. Hän saa välillä kutsuja kaverisynttäreille, mutta ei uskalla niille mennä, kun ei ole koskaan käynyt kyseisten lasten kotona, ei tunne heidän vanhempiaan jne. En siis itsekään ole koskaan edes nähnyt näiden lasten vanhempia, ainoastaan kyseiset lapset. Sanoo, että menisi, jos minä olisin siellä mukana koko ajan, mutta ne kutsut on siinä muodossa kirjoitettu, että vanhempien ei selvästi oleteta olevan mukana ja ei kai 7-vuotiailla enää olekaan. Miten ratkaisisit tilanteen, neuvoja?
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arkuus liittyy vatsan huonoon toimintaan. Lapsella on intoleranssi johonkin ruokaan, se voi olla gluteeni tai vaikka peruna. Aloita salapoliisityö ja selvitä haitallinen ruoka.
En vio vaikka olen itse sairas mt Vanhapiika. En ole yhtään mitään neuvon antajaksi ja kyyläksi. 🤣🤣🤣🤣
Arvasit oikein tämän paskan änkkääjän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä pahaa siinä nyt on, että äiti tulee mukaan? Moni lapsi ei uskalla uusiin vieraisiin paikkoihin ilman omaa vanhempaa. Tässähän kyseessä ei ollut mikään kaverin tuttu koti, vaan ilmeisesti joku puolituttu lapsi.
Tilanpuute? Paine kestittää aikuisia tarjoiluilla, kun ei aikuisille kehtaa tarjota popcornia ja prinsessakakkua. Seurustelu lasten kaitsemisen ohella voi käydä raskaaksi.
Miksi ei kehtaa tarjota lastenjuhlissa kaikille prinsessakakkua? Ne mahdolliset aikuiset ovat saattajia eikä aikuistenjuhlissa.
kaikenlaista ukkoo akkaa kotiinsa.eri asia lapset juhlii keskenään. randomeita himaan. paine tarjota kestitä seurustella. onko iiso talo vai tavis kolmio, on jo lasten takit,kengät,kuinka paljon vanhempia tulisi. tublaten tarjottavat.kukaan kehtaa olla tarjoamatta kun muutenkin juhlapäivä.
jos ne babyt kävisi vuoden mittaan toistensa luona kylässä,ehkä yökyläkin, niin olisi niin tuttu paikka mennä juhliinkin. viekää ovelle ja lappu vaikka käteen emännälle, soita jos meidän lapsi haluaa kotiin,tuun hakee heti.
10 lasta esim. jos jokaisella äippä mukana, huoneistoon 20 henkeä, kööri randomeita aikuisia sun kotiin, vedä kadulta sakkia sitten kanssa. on eri asia lapset leikkii keskenään kun ovatkin jo tuttuja esim luokalta. ei mitään pakkoseurustelua aikuisten kesken. sille kymppilaumalle kans kaakut ja kahvit simat ja mikähän kelpaa,toinen kattaus jotain tai tublaten täytekakkua ,piirakoita. entäs jos ei tsynkkaaaa noiden kanssa. -jutun aihetta mistä, täyttävät olohuoneen,mihin lapset mahtuu,lastenhuone aika pieni,max yksi yökyläilijä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä pahaa siinä nyt on, että äiti tulee mukaan? Moni lapsi ei uskalla uusiin vieraisiin paikkoihin ilman omaa vanhempaa. Tässähän kyseessä ei ollut mikään kaverin tuttu koti, vaan ilmeisesti joku puolituttu lapsi.
Tilanpuute? Paine kestittää aikuisia tarjoiluilla, kun ei aikuisille kehtaa tarjota popcornia ja prinsessakakkua. Seurustelu lasten kaitsemisen ohella voi käydä raskaaksi.
Miksi ei kehtaa tarjota lastenjuhlissa kaikille prinsessakakkua? Ne mahdolliset aikuiset ovat saattajia eikä aikuistenjuhlissa.
kaikenlaista ukkoo akkaa kotiinsa.eri asia lapset juhlii keskenään. randomeita himaan. paine tarjota kestitä seurustella. onko iiso talo vai tavis kolmio, on jo lasten takit,kengät,kuinka paljon vanhempia tulisi. tublaten tarj
Tai sitten voi ottaa vähän rennommin.
Vierailija kirjoitti:
Uutisissa on ollut juttua lapsista, joiden synttäreille ei kukaan tule. Siksi on outoa, että tulemisen ehdoksi asetetaan että vanhempi ei ainakaan saa tulla mukaan.
on eri asia lapset keskenään leikkii juhlii,kuin random ukkoi akkoi lappaa sun himaan, seukkaa jokunen tunti niitten kanssa ja tarjoilua kun kerran vieraita kylään. panosta tublaten. kengänrojua eteinen täynnä. esim. 10 lasta ja jokaisella aikuinen sisälle, sille kymmenelle sitten lisätarjoilua, seurustelua,eri kuin valvois lasten touhuja kauempaa. kymmenen vierasta pelmahtais sun himaan, onko 70m2 vai 400m2 asunto,siltikin. avoimien ovien päivä, naulakko ei riitä. sitten ne bileet laittakaan julkkistilaan. sinne voi lapata..
On tärkeää, että kysyt juhlien järjestäjältä, voisitkoko tulla mukaan jännittävän lapsen tueksi. Tässäkin ketjussa on käynyt ilmi, että ihmiset suhtautuvat vieraiden äitien ja isien läsnäoloon hyvin eri tavoin. Joillekin se on kuormittavaa, toisille täysin ookoo. Juhlien dynamiikka on tosi erilainen, kun mukana on myös aikuisia.
Olenpa törmännyt sellaiseenkin, että vanhemman oletettiin olevan mukana, vaikkei sitä eksplisiittisesti kutsussa mainittu. Sain kuulla juoruja jälkeenpäin, että olin pitänyt juhlan järjestäjää "ilmaisena lapsenvahtina", kun vain jätin lapsen juhliin ja lähdin omaan menoon...
Omiin juhliin en mielelläni halua vieraita aikuisia, mutta se on OK mikäli on tuollainen tilanne kuin aloituksessa. Sanon kyllä aikuisille suoraan, että en ehdi emännöidä heitä, koska haluan olla lasten kanssa ja vetää leikkejä heille. Kerran ainakin pari vanhempaa keittivät itse kahvit kun kerroin mistä tarpeet löytyy. Myöhemmin ollaan tutustuttu paremmin.
Itse tuntisin oloni, erittäin epämukavaksi, jos kotiini tupsahtaisi tuntemattomia äitejä istumaan synttäreiden ajaksi. Eri asia, jos juhlat jossain Hoplopissa. Omaan kotiini, en heitä halua. Omat lapseni ovat syntyneet 2000 luvun alussa, ei kukaan edes ehdottanut silloin tällaista, luojan kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
moninkertaiset tarjottavat,suolaista,makeaa ja maksaakin, tublajuhlat ikäänkuin. tyhjin suin kehtaa vieraita pitää, ei se yks kakkunen riitä laumoille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kaikenlaista ukkoo akkaa kotiinsa.eri asia lapset juhlii keskenään. randomeita himaan. paine tarjota kestitä seurustella. onko iiso talo vai tavis kolmio, on jo lasten takit,k
ai ei tarjoo mittän randon aikuislaumalle, nekö tunkee sun sohville. lapsille tila,koristeet,herkut varattu, vai ahtautuuko ne kodinhoitilaan. tilan puute jo, eteinen pieni,jos 10 lasta ja kymmenen aikuista, on siinä vaatteita ja kengän ronttosta, laukkuu,yms. ota rennosti, onko edes mitään synkkaamista kenenkään tuntemattoman kanssa. ihan ku vetäis kadulta sakkii,meille vaan rennost,avoimet ovet. normi emäntä kokee tarvetta tarjoilla jotain ,,noloa ettei mitään aikuisille. eli tublatarjottavat ja mihin katetaan, sinne lasten kattaukseen sekaanko,lastenkoristeet jne. jätä puhelinnumeros, soittakaa jos meijän minttu ei haluu olla, tuun hakee. itse en kehtai ängetä vieraan kotiin. joku asuntonäyttö vai. joo mee sä vaan ottaa rennost kadulle
Vierailija kirjoitti:
On tärkeää, että kysyt juhlien järjestäjältä, voisitkoko tulla mukaan jännittävän lapsen tueksi. Tässäkin ketjussa on käynyt ilmi, että ihmiset suhtautuvat vieraiden äitien ja isien läsnäoloon hyvin eri tavoin. Joillekin se on kuormittavaa, toisille täysin ookoo. Juhlien dynamiikka on tosi erilainen, kun mukana on myös aikuisia.
Olenpa törmännyt sellaiseenkin, että vanhemman oletettiin olevan mukana, vaikkei sitä eksplisiittisesti kutsussa mainittu. Sain kuulla juoruja jälkeenpäin, että olin pitänyt juhlan järjestäjää "ilmaisena lapsenvahtina", kun vain jätin lapsen juhliin ja lähdin omaan menoon...
Omiin juhliin en mielelläni halua vieraita aikuisia, mutta se on OK mikäli on tuollainen tilanne kuin aloituksessa. Sanon kyllä aikuisille suoraan, että en ehdi emännöidä heitä, koska haluan olla lasten kanssa ja vetää leikkejä heille. Kerran ainakin pari vanhempaa keittivät itse kahvit kun kerroin mistä tarpeet löytyy.
se on järkky taukki joka väittää juhlissa oleva lapsi on hoidossa. ihan naurettavaa. muinakin aikoina,vaikka yökyläkaveri tulee,ei hän ole hoidossa sanan siinä merkityksessä.
Eikö se ole sille vanhemmalle noloa jäädä pyörimään paikalle?🙈
Eli summa summarum. Päivitellään että 7v lapsi jännittää synttärijuhlissa oloa. Mutta samalla AIKUISET jännittää niin pirusti, että joku vaikka ihan naapurustosta oleva toinen AIKUINEN tulee hetkeksi sohvalle istumaan oman muksunsa tueksi? Ja todennäköisesti siellä ei niitä vanhempia montaa olisi istumassa.
Vähän ristiriitaista toistaalta. Mutta todella inhimillistä.
Monessa viestissä muuten tuli ilmi, että ei haluta random äitejä kotiin. Onko random isit parempia? Mä oon joskus hengaillut silleen 4 ja 5v synttäreiden taustalla. En todellakaan oleta mitään tarjoiluita enkä toisten koteja tule arvioimaan. Kiitän vaan lapseni puolesta kutsusta ja koitan nauttia naperoiden ilosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos edes joka kolmas muksu tulisi aikuisen kanssa, tarvittaisiin vielä toinen kakku ja muutakin tarjottavaa. Yksittäinen aikuinen vielä menee, mutta se ei onnistu että useampi jää. Meidän kotona ei ole edes istumatilaa kaikille vieraille ja aikuisille. Se on aika noloa seisottaa aikuisia vieraita, tai tarjota jotain vessan jakkaraa kakun syömistä varten. Mukaan änkeävä aikuinen tarkottaisi meillä sitä, että joku lapsi jää pois. Sekö on parempi?
Meillä kävi kerran niin, että lapsi aristeli yhden tutun tytön synttäreille menoa.
Ihmettelin kovasti, kun muuten oli sosiaalinen lapsi, eikä ollut ikinä ongelmaa jättämisen kanssa.
Eskarilaisia nämäkin. Äitiin otin yhteyttä ja hän oli hyvinkin ymmärtäväinen. Tyttäreni kun oli hänen tyttärensä ainoa kaveri, että tästä nyt pidetään kiinni kynsin ja hampain. 😄
Juhlapäivä koitti ja tää äiti ilmoitti, että synttärit siirtyikin isän luo. Ok.
Siitä sitten tyttäreni sai hepulin, että tätä pelkäs, hän ei halua sinne isälle mennä. Siellä on ne isoveljet ja ne on kauheita.. suostui kuitenkin lähtemään, jos mäkin tuun.
Isä otti vastaan ja pahoitteli, että näin ykskaks joutuu järkkäämään.. eikä ehtinyt ja rahatkin oli vähissä. Pöydässä oli jäätelököntti ja limukkaa sai lasillisen. Mulle ei tarjottu mitään, että lapsille riittää. Asia ok.
Isän kodissa ei juuri huonekaluja ollut. Kullekin joku jakkara ja patjoja. Leluja oli joka paikassa. Kyseessä oli miehen vanhempien omistama neliö. Auttovat poikaa, kun ero tuli. Hän on entinen nisti ja korvaushoitoa käyttää.. Hyvinkin avoin asioistaan.
Ne veljet 4 kappaletta oli kamalia. Järjetön esitys päällä. Painia, huutoa, hakkaamista, kissan rääkkäystä... Isä pyyteli anteeksi multa, eikä edes yrittänyt komentaa kakaroitaan.
Synttärityttöä hävetti ja itki. Veljet raakkui ja haukku. Isä.. jaa-a. Oma tytär suurinsilmin katseli.
Puoli tuntia mulle sitä riitti. Pahoitelin ja kysäsin, että sopisko synttäritytön lähteä meille, vaikka yökylään?
Järkättiin ihan omat kekkerit.
Suosittelen vahvasti mukaan menoa.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuommoista tilannetta ole koskaan ollut.. vaikka hiljaisempiakin on kutsuttu, niin kyllähän lapset ovat tuttuja keskenään.
Ei mulla olisi aikaa alkaa kahvejakin keittämään ja rupatteluun, kun on ne juhlat siinä hoidettavana ja joku ohjelmanumero vedettävänä.
Tämä ketju on tietenkin täynnä trolleja, joille kaikkinainen kanssakäyminen on hirveän raskasta, mutta kyllä yleensä synttäreillä niistä extravanhemmista on enemmän apua kuin vaivaa.
- kolmen lapsen kokemuksella,edelleen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuommoista tilannetta ole koskaan ollut.. vaikka hiljaisempiakin on kutsuttu, niin kyllähän lapset ovat tuttuja keskenään.
Ei mulla olisi aikaa alkaa kahvejakin keittämään ja rupatteluun, kun on ne juhlat siinä hoidettavana ja joku ohjelmanumero vedettävänä.
Tämä ketju on tietenkin täynnä trolleja, joille kaikkinainen kanssakäyminen on hirveän raskasta, mutta kyllä yleensä synttäreillä niistä extravanhemmista on enemmän apua kuin vaivaa.
- kolmen lapsen kokemuksella,edelleen
Sama ajatus minullakin. Mieluummin jaettu vastuu , kuin yksin vastuussa lapsilaumasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kaikenlaista ukkoo akkaa kotiinsa.eri asia lapset juhlii keskenään. randomeita himaan. paine tarjota kestitä seurustella. onko iiso talo vai tavis kolmio, on jo lasten takit,kengät,kuinka paljon vanhempia tulisi. tublaten tarj
Meinaatko, että kaikkien pilttien vanhemmat änkeävät luoksesi jos annat yhdelle luvan? Ehkä heilläkin on muuta tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Eikö se ole sille vanhemmalle noloa jäädä pyörimään paikalle?🙈
Itse en ainakaan kehtaisi. Jos lapsi ei kykene olemaan muutamaa tuntia erossa, niin jättäköön juhlat väliin. Menkööt, sitten kun on siihen valmis.
Tuli tuosta lapsenvahtijutusta mieleen, että meillä päin yksi perhe aina toi kaikki lapset lastenjuhliin, kun yksi oli kutsuttu.
Ekalla kerralla menin sanattomaksi, kun äiti iski mulle taaperon syliin, kun riisu vanhempia (2) muksuja. Olin ojentamassa takas, niin tämä tuumas, että pari tuntiahan se oli. Ehkä en just siihen kerkee, mutta yrittää... Ja ovi kiinni.
Onneksi teinisiskoni oli silloin meillä, että apukädet oli todellakin tarpeen.
Hakiessa rouvalle sitten sanoin, ettei tämä mikään yleinen hoitola ole. Kavereille vaan.
Muija närkästy, että olihan meillä naapurin veljeksetkin. Kyllä - kaksoset, joista lapsi sai kaverin kummastakin.
Sitten se ei enää päästänyt sitä kutsuakaan juhliin. Hyvä jos leikkimään. Muille kyllä vei pesuettaan yhä, kun eivät kohdanneet sanoa.
En vio vaikka olen itse sairas mt Vanhapiika. En ole yhtään mitään neuvon antajaksi ja kyyläksi. 🤣🤣🤣🤣