Lapsi ei uskalla mennä kaverisynttäreille. Help.
Eskarilainen lapsi, joka on vähän arka uusiin tilanteisiin. Hän saa välillä kutsuja kaverisynttäreille, mutta ei uskalla niille mennä, kun ei ole koskaan käynyt kyseisten lasten kotona, ei tunne heidän vanhempiaan jne. En siis itsekään ole koskaan edes nähnyt näiden lasten vanhempia, ainoastaan kyseiset lapset. Sanoo, että menisi, jos minä olisin siellä mukana koko ajan, mutta ne kutsut on siinä muodossa kirjoitettu, että vanhempien ei selvästi oleteta olevan mukana ja ei kai 7-vuotiailla enää olekaan. Miten ratkaisisit tilanteen, neuvoja?
Kommentit (77)
Minä olen ollut (erityis)lapseni mukana kaverisyntyäreillä etukäteen sovittuna. Syntyärisankarin äiti istui sohvalla kännykkää räpläten, minä sitten siellä lasten kanssa. Ei sanonut mulle koko aikana mitään. Edes kahvia ei tarjottu. Melko noloa..
Minä olen ollut ensimmäisillä kaverisynttäreillä mukana, kun lapsi jännitti niin kovin. Taisi olla viisivuotias silloin. Juhlien järjestäjille sopi aivan hyvin, että hörpin kahvia keittiössä sen parin tunnin ajan. Seuraavalla kerralla lapsi ei enää tarvinnut minua mukaan vaan reippasti lähti hauskoihin kemuihin ilman vanhempia. Meilläkin on kerran ollut yksi äiti eikä se ole minua ollenkaan haitannut.
Jotenkin aika kamalia vastauksia suurin osa tässä ketjussa. Jos joku lapsi on arka tai jännittää, niin eikö häntä pitäisi tsempata eikä irvailla ja haukkua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuommoista tilannetta ole koskaan ollut.. vaikka hiljaisempiakin on kutsuttu, niin kyllähän lapset ovat tuttuja keskenään.
Ei mulla olisi aikaa alkaa kahvejakin keittämään ja rupatteluun, kun on ne juhlat siinä hoidettavana ja joku ohjelmanumero vedettävänä.
Tämä ketju on tietenkin täynnä trolleja, joille kaikkinainen kanssakäyminen on hirveän raskasta, mutta kyllä yleensä synttäreillä niistä extravanhemmista on enemmän apua kuin vaivaa.
- kolmen lapsen kokemuksella,edelleen
Mun mielestä on ärsyttävää ja surullistakin, kun joku ei suostu hyväksymään, että erilaisia kokemuksia ja näkemyksiä on. On niin outo ajatus, että eihän se voi olla tottakaan, vaan täytyy ilman muuta olla trollausta. Sulla voi olla lapsia kolme, mutta kokemus on silti vain omasi. Mun kokemus taas on se, että mieluummin järjestän juhlat vain lapsille, en heidän vanhemmilleen, ja syynä on sekä tilanpuute että erilainen sosiaalinen kuormittavuus. Tahdon keskittyä lapsiin ja en ole kokenut, että vieraasta aikuisesta olisi lastenjuhlassa apua, vaan vaivaa ja säätöä. Meidän kotona on lapsille minun säännöt, ja varsinkin jos tapahtuu joku pieni kriisi tai mielipaha, haluan hoitaa tilanteen ja lohduttaa lapsia itse. Vierailla aikuisilla voi olla aivan erilaisia lähestymistapoja. Suurin osa on tietysti fiksuja ihan tavallisia ihmisiä, mutta en jaksa ylimääräistä aikuisten välistä säätöä kun keskityn järkkäämään kestejä muksuille. Kaikki ihmisten välinen kanssakäyminen ei ole minulle silti raskasta ja vastenmielistä, vaikka tunnistankin omat sosiaaliset rajani ja kuormitustekijät.
Mutta jos lapsi ei uskalla tulla ilman vanhempaa, kyllä hänen läsnäolonsa sopii, kunhan on etukäteen sovittu. Yllättäen ei sovi tuppautua toisen kotiin.
Tää palsta on välillä hieman... Häiriintynyt? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuommoista tilannetta ole koskaan ollut.. vaikka hiljaisempiakin on kutsuttu, niin kyllähän lapset ovat tuttuja keskenään.
Ei mulla olisi aikaa alkaa kahvejakin keittämään ja rupatteluun, kun on ne juhlat siinä hoidettavana ja joku ohjelmanumero vedettävänä.
Tämä ketju on tietenkin täynnä trolleja, joille kaikkinainen kanssakäyminen on hirveän raskasta, mutta kyllä yleensä synttäreillä niistä extravanhemmista on enemmän apua kuin vaivaa.
- kolmen lapsen kokemuksella,edelleen"Mutta jos lapsi ei uskalla tulla ilman vanhempaa, kyllä hänen läsnäolonsa sopii, kunhan on etukäteen sovittu. Yllättäen ei sovi tuppautua toisen kotiin."
Ulkopuolelta huutelen, mutta eikös moni nimen omaan sanonut, että kysyy onko OK? Ja oletus on että useimmille on. Ja kaikki eivät asiasta edes kuormitu. Jotku hyväksyy pitkin hampain ja jotkut sitten torppaa tarvittaessa koko idean kohteliaasti.
Vierailija kirjoitti:
Eikö se ole sille vanhemmalle noloa jäädä pyörimään paikalle?🙈
Onhan se noloa, myös kutsujen järjestäjälle, jos äiti haluaa tunkea juhliin mukaan. Kuinka sanoa, ei kiitos, sinua ei ole kutsuttu, loukkaamatta. Ilman, että mamma lähtee ipana matkassaan perävalot vilkkuen..
Kyllä meillä on ollut "sanaton sopimus" että kahvi riittää äideille ja tarjottavat ovat sitten lapsille.
Ja omaan kotiin 4 vierasta lasta on aivan maksimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ainakaan kehtaisi. Jos lapsi ei kykene olemaan muutamaa tuntia erossa, niin jättäköön juhlat väliin. Menkööt, sitten kun on siihen valmis.
Voi tätä suomalaisen häpeän määrää. Itse olen ihan mielelläni mennyt mukaan, jos olen näin saanut aran lapsen houkuteltua synttäreille. Mallistahan se lapsi oppii, mikä on hävettävää ja mikä ei, samoin kuin menemään rohkeasti uusiin paikkoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- kolmen lapsen kokemuksella,edelleenMun mielestä on ärsyttävää ja surullistakin, kun joku ei suostu hyväksymään, että erilaisia kokemuksia ja näkemyksiä on. On niin outo ajatus, että eihän se voi olla tottakaan, vaan täytyy ilman muuta olla trollausta. Sulla voi olla lapsia kolme, mutta kokemus on silti vain omasi. Mun kokemus
Huh, onneksi ei ole kaltaistasi kohdalle sattunut, vaikka tosiaan on paljon juhlia tullut järjestettyä ja vieraana oltua.
Minä en kyllä missään nimessä vaatisi vieraan, ehkä ensimmäistä kertaa elämässään kaverisynttäreillä olevan lapsen pelkoa, jännitystä tai mielipahaa hoidettavaksi omalla tyylilläni ja omilla säännöilläni, samalla kun organisoin tekemistä kymmenelle muulle muksulle. Kauhistuttaa jo ajatuskin. Yleensä se vanhempi itse parhaiten tietää, kuinka lapsi saadaan lämpiämään ja osallistumaan. Ja minä saan keskittyä itse juhlien järjestelyihin, siinäkin on usein aika tekeminen, kun osa lapsista on puolestaan hyvin vilkkaita ja innokkaita keksimään omaa tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni ei todellakaan vanhempaa paikalle lastenkutsuille! Voisiko sen sijaan rohkaistua menemään yhdessä jonkun toisen kaverinsa kanssa?
Miksi ei voisi vanhemmat olla alle kouluikäisten mukana?
Aina alle kouluikäisillä on vanhempi mukana synttäreillä. Muuten voi mennä hulinaksi ja tulla onnettomuuksia.
Olen varmaan vähän vanhanaikainen, mutta ajattelen, että jos kutsun vieraita kotiini, vieraiden mukavuus menee oman mukavuudenhaluni edelle. Samoin olen varmaan vähän vanhanaikainen, mutta lasten tarpeet menevät aikuisten tarpeiden edelle.
Näillä säännöillä ovat lasteni syntymäpäivävieraat olleet tervetulleita joko vanhempiensa kanssa tai ilman, aivan miten heille ja tilanteeseen parhaiten sopii.
Voisit viedä lapsen synttäreille ja sanoa että sinä istut hetken aikaa autossa ulkopuolella jos lapsesta tuntuu ikävältä niin hän voi lähteä sinun kanssa kotiin. Kyllä sitä puolikin tuntia ihan keveästi istuu odottamassa.
Kuka uskaltaa jättää pientä lastaan yksin johonkin vieraaseen synttäripaikkaan? Ihan mitä vaan voi käydä. Jos on monta lasta niin yksi aikuinen ei vaan riitä valvomaan tilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se noloa, myös kutsujen järjestäjälle, jos äiti haluaa tunkea juhliin mukaan. Kuinka sanoa, ei kiitos, sinua ei ole kutsuttu, loukkaamatta. Ilman, että mamma lähtee ipana matkassaan perävalot vilkkuen..
Ei sille äidille tarvitse sanoa että häntä ei kutsuttu. Kun tietää hyvin itsekin. Mutta vähemmän kiusallista olisi olla tekemättä siitä numeroa. Se mamma varmasti myös haluaisi olla muualla, mutta ongelma taisi olla, että sitten ei muksukaan suostu tulemaan.
Ja lastenjuhlathan ne piti olla, Eikö? Mutta ei aralle lapselle.
Olisi kiva kuulla että saiko ap apua täällä asiaansa, vai kävikö vähän toisin päin... 😀
Toivottavasti homma oikeasti ratkeaa mukavasti. Tsemppiä
Minun lapsen kaverisynttäreillä oli kaverin pikkuveli ja vanhemmat mukana. Kun toivat lapsensa ja häntä alkoi pelottaa jäädä yksin synttäreille. Ei harmittanut ketään, kun tämäkin uskalsi sitten jäädä juhlimaan.