Miksi asunto ei kiinnosta ostajia?
Asunto myynnissä kasvavassa kaupungissa, ei kuitenkaan pääkaupunkiseudulla. Hinta on realistinen suhteessa sekä tällä hetkellä myynnissä oleviin vastaaviin asuntoihin että viime aikoina toteutuneisiin kauppoihin.
Asunto ollut markkinoilla vajaan kuukauden ajan, kiinnostuneita ollut tasan 1, joka jätti huomattavan alhaisen tarjouksen hintapyyntöön verrattuna.
Olin käsittänyt että asuntokauppa on alkanut hiljalleen elpyä taas. Mutta onko sittenkään?
Pilkkahintaan en myy. Asun sitten tässä, jos ei mene järkevään hintaan kaupassa. Jonkin verran neuvotteluvaraa hinnassa toki on.
Kiinteistönvälittäjällä siis myynnissä, en itse varsinaisesti myy.
Kommentit (247)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
" Ostaja voi hyvinkin ajatella että olisi valmis maksamaan asunnosta vaikkapa 300 000€, mutta ei pysty sitä maksamaan ennen kuin on oman asuntonsa saanut myytyä. Ei sen asunnon arvo ole alempi siksi, että ostaja ei ole vielä saanut rahojaan irti edellisestä kodistaan."
Minäkin voisin maksaa asunnosta miljoonan jos minulle ensin vain tulisi jostain miljoona.
Ei arvo perustu jonkun muun haaveisiin siitä että ostaisi jos olisi rahaa. Vasta jos on rahaa niin sitten se ostohalu määrittää arvon.
Samoin asunnon arvo ei perustu siihen, että joku haaveilee ostavansa sen halvalla.
Niin, se arvo perustuu siihen mitä joku siitä on valmis maksamaan niin että myyjä sen sitten hyväksyy. Niin olen koko ajan sanonut. Sitä ennen arvo on silkkaa spekulointia eli ei todellinen arvo ollenkaan.<
Ei. Myyjällä voi olla kiire myydä asunto, jolloin hän joutuu vastaanottamaan sen arvoa alemman hinnan.
Tyhjennä asunto romusta, valokuvista jne., pidä siistinä.
Ai että rahhoo pitäis sulle antaa. Ei käy. Ruokaan ja asumiseen menee iso osa. Lopuilla reissataan.
Ei kannata pistää rahojaan mihinkään asumuksiin, miinukselle jäät jos ei enää oma kämppä kelpaa.
Kolme tärkeintä asiaa
Hinta, Kunto ja Sijainti. Jos kaikki täsmää, kaupat syntyvät.
Vierailija kirjoitti:
"Edelleenkään hinta ja arvo eivät ole sama asia."
Jos lähdetään ihan hiuksia halkomaan niin eivät ole mutta käytännössä ne eivät voi erota pidemmällä aikavälillä kovin paljon. Jos eroavat niin kyse on jonkin sortin kuplasta tai talouden vakavasta häiriötilasta.
Yhtään normaalimpana aikana arvon ja hinnan pitäisi vastata toisiaan.
Eivät tietenkään eroa pitkällä aikavälillä, eikä varsinkaan jos kauppoja käsitellään isona massana.
Mutta yksittäisen asunnon myynnissä hinta ja arvo eivät välttämättä kohtaa. Jos vain sattuu pitempi jakso, että asunnosta riippumattomasta syystä ei juuri sen puolen vuoden aikana kenelläkään ole tarvetta kyseisen tyyppiselle asunnolle sillä alueella, niin ei se oikeasti sen asunnon arvoa pudota alas.
Loppujen lopuksi isoja kasvukeskuksia lukuunottamatta asuntojen myyntiajat on juuri siksi pitkiä, että on pakko odottaa oikeaa ostajaa. Jos sitä ostajaa ei ehdi odottamaan, niin eipä se silti asunnon arvoa laske, vaikka saatavasta hinnasta joutuukin tinkimään olosuhteiden pakossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei mene kaupaksi koska naapuri metelöi siellä. Ei ole sellaista meteliä mihin isännöitsijä voisi puuttua. On yritetty sitä ja on keskusteltukin naapurin kanssa. Me halutaan myydä asunto häiritsevän naapurin takia, mutta sen takia kukaan ei asunnosta kiinnostu. Muuten kiinnostuneita on ollut eikä hinta ole ollut este.
Menet naapurin luo ennen kuin teillä on asuntonäyttö ja isket satasen kouraan ja sanot että saat tuon jos pysyt tunnin poissa kotoa.
Jos naapuri mekkaloi asunnossaan jatkuvasti, niin tuo on kyllä syy kaupan purkamiselle, jos jätetty kertomatta noin olennainen asumiseen vaikuttava asia.
Jos kyse ei ole niin isosta melusta että siihen taloyhtiö voi puuttua niin automaattisesti asia ei ole noin. Silloin lasketaan normaaleihin asumisen ääniin.
Minä asuin taloyhtiössä, jossa oli häirikkö. Kesti vuosia saada hänet pois, eikä syy ollut se, että hän olisi metelöinyt "normaalein asumisen äänin". Omistusasujaa ei ihan noin vain heitetä ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
" Ostaja voi hyvinkin ajatella että olisi valmis maksamaan asunnosta vaikkapa 300 000€, mutta ei pysty sitä maksamaan ennen kuin on oman asuntonsa saanut myytyä. Ei sen asunnon arvo ole alempi siksi, että ostaja ei ole vielä saanut rahojaan irti edellisestä kodistaan."
Minäkin voisin maksaa asunnosta miljoonan jos minulle ensin vain tulisi jostain miljoona.
Ei arvo perustu jonkun muun haaveisiin siitä että ostaisi jos olisi rahaa. Vasta jos on rahaa niin sitten se ostohalu määrittää arvon.
Samoin asunnon arvo ei perustu siihen, että joku haaveilee ostavansa sen halvalla.
Niin, se arvo perustuu siihen mitä joku siitä on valmis maksamaan niin että myyjä sen sitten hyväksyy. Niin olen koko ajan sanonut. Sitä ennen arvo on sil
Ei. Myyjällä voi olla kiire myydä asunto, jolloin hän joutuu vastaanottamaan sen arvoa alemman hinnan.
Ihanaa, että joukko av-mammoja osaa määritellä kaikkien Suomen kotien hinnat. :) On vain kummallista, ettette ole jo perustaneet yhdistystä tai yritystä, joka voisi kertoa ne hinnat yhtä aukottomasti ja yhtä suurella auktoriteetillä muillekin. Teidän vaikutusvalta yltää ainoastaan tällä palstalle.
Teille itsellenne toki aina käy niin, että laitatte kotinne myyntiin ja siihen tulee vähintään 20 kilpailevaa tarjousta, ja hinta nousee 30 tonnia yli myyntihinnan. Eli ette itse osanneet arvioida hintaa oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just pörssi romahti ja kokoajan irtisanomisilmoituksia Suomeen. Ukrainen sota jatkuu... Ajankohta on nyt tosi huono.
Huonot ajat olleet nyt monta vuotta... Jotenkin luulisi että jossain kohtaa se tarve ostaa asunto pitäisi kuitenkin päästä purkamaan. Kaikesta huolimatta, elämä jatkuu. Uusi polvi nousee ja tarvitsee ensiasunnon, ja perheen perustaneet tarvitsevat isomman asunnon
Ilmeisesti paine ei kuitenkaan vielä(kään) ole tarpeeksi kova.
Itse en taivu antamaan periksi sijoittajille ja muille opportunisteille jotka nyt yrittävät hyötyä tästä tilanteesta ostamalla asuntoja pilkkahintaan.
Ap
En ole itse perillä, mutta parin vuoden sisällä on ostettu monta asuntoa. Ei ihmiset kaduilla asu. Koko asuntomarkkinat ovat tukossa. On vuokralaisten markkinat, asuntoja on myynnissä, mökkejä.
Ei tarvikaan taipua, mutta jos asunnolle ei ole ostajaa, on liian korkea myynti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Edelleenkään hinta ja arvo eivät ole sama asia."
Jos lähdetään ihan hiuksia halkomaan niin eivät ole mutta käytännössä ne eivät voi erota pidemmällä aikavälillä kovin paljon. Jos eroavat niin kyse on jonkin sortin kuplasta tai talouden vakavasta häiriötilasta.
Yhtään normaalimpana aikana arvon ja hinnan pitäisi vastata toisiaan.
oppujen lopuksi isoja kasvukeskuksia lukuunottamatta asuntojen myyntiajat on juuri siksi pitkiä, että on pakko odottaa oikeaa ostajaa. Jos sitä ostajaa ei ehdi odottamaan, niin eipä se silti asunnon arvoa laske, vaikka saatavasta hinnasta joutuukin tinkimään olosuhteiden pakossa.
Mutta mihin sinä vedät rajan? Kyllä asunnon/talon arvo voi laskea parin vuoden aikana, saati pitemmän ajan kuluessa. Pinnat nuhjaantuu ja kodinkoneet saattaa olla jo muutenkin tiensä päässä jne. Tällä palstallahan on vallitseva näkökulma, ettei mitään pintaremonttia kannata tehdä uutta omistajaa varten, koska tämä haluaa rempata itse (kaikki eivät todellakaan halua). Remppaostaja todellakin laskee mielessään hintaa alemmas, mitä vanhemmasta kodista on kyse, ellei ole kyse jostain harvinaisuudesta, jota himoitsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just pörssi romahti ja kokoajan irtisanomisilmoituksia Suomeen. Ukrainen sota jatkuu... Ajankohta on nyt tosi huono.
Huonot ajat olleet nyt monta vuotta... Jotenkin luulisi että jossain kohtaa se tarve ostaa asunto pitäisi kuitenkin päästä purkamaan. Kaikesta huolimatta, elämä jatkuu. Uusi polvi nousee ja tarvitsee ensiasunnon, ja perheen perustaneet tarvitsevat isomman asunnon
Itse en taivu antamaan periksi sijoittajille ja muille opportunisteille jotka nyt yrittävät hyötyä tästä tilanteesta ostamalla asuntoja pilkkahintaan.
Ap
Ap:lla on hauska ajatus, että kaikilla muilla pitäisi olla paine ostaa asunto, mutta juuri hänellä ei.
Ei kai tämä ketju ole täynnä samoja asunnonomistajia valittamassa kun eivät saa myytyä kuin niissä ketjuissa joissa kehutaan kuinka riskitöntä asunnon omistaminen on ja siitä pääsee eroon koska vaan ja joka tapauksessa sen arvo on eksponentiaalinen juuri niin kauan kuin palsta mamma sattuu asustelemaan siinä vaikkei laita latin latia talon ylläpitoon kuten remontit?
Kuinka moneen kertaan olen lukenut kuinka tyhmää on maksaa vuokralordin kukkaroon kun samalla maksaa omaa? Noniin, siinä sitten olet. Naimisissa sen kämppäsi kanssa. Eroon et pääse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei mene kaupaksi koska naapuri metelöi siellä. Ei ole sellaista meteliä mihin isännöitsijä voisi puuttua. On yritetty sitä ja on keskusteltukin naapurin kanssa. Me halutaan myydä asunto häiritsevän naapurin takia, mutta sen takia kukaan ei asunnosta kiinnostu. Muuten kiinnostuneita on ollut eikä hinta ole ollut este.
Menet naapurin luo ennen kuin teillä on asuntonäyttö ja isket satasen kouraan ja sanot että saat tuon jos pysyt tunnin poissa kotoa.
Kalliiksi tulisi, koska kyllä ennen kaupantekoa ihmiset käy katsomassa uutta asuntoaan useaan kertaan. Naapuri on myöskin siis muuta kuin yksi ihminen. Ja kuten sanoin, hänen kanssaan keskustelu on turhaa eikä johda mihinkään. Jos johtaisi, emme olisi muuttoaikeissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap:lla on hauska ajatus, että kaikilla muilla pitäisi olla paine ostaa asunto, mutta juuri hänellä ei.
🤜😆
Millä rahalla niitä asuntolainoja maksellaan jos töitä ei ole? Siksi kukaan ei osta. Maailmalla myrskyää Trumpin vuoksi ja Suomen talous kuralla. Ei asuntomarkkinat tule piristymään vuosiin. Verratkaa asuntojen hintoja ihmisten käytettäviin tuloihin. Niihin verrattuna asunnot ovat vieläkin kalliita.
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa, että joukko av-mammoja osaa määritellä kaikkien Suomen kotien hinnat. :) On vain kummallista, ettette ole jo perustaneet yhdistystä tai yritystä, joka voisi kertoa ne hinnat yhtä aukottomasti ja yhtä suurella auktoriteetillä muillekin. Teidän vaikutusvalta yltää ainoastaan tällä palstalle.
Teille itsellenne toki aina käy niin, että laitatte kotinne myyntiin ja siihen tulee vähintään 20 kilpailevaa tarjousta, ja hinta nousee 30 tonnia yli myyntihinnan. Eli ette itse osanneet arvioida hintaa oikein.
Täällä ei kukaan muu ole mitään hintoja määritellyt kuin se, jonka mielestä arvo on se hinta jolla kauppa toteutuu.
Muut ovat yrittäneet tälle kertoa että se myyntihinta ei välttämättä ole sama kuin arvo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä ei kukaan muu ole mitään hintoja määritellyt kuin se, jonka mielestä arvo on se hinta jolla kauppa toteutuu.
Muut ovat yrittäneet tälle kertoa että se myyntihinta ei välttämättä ole sama kuin arvo.
Mutta sinä tunnut tietävän, että arvo on jotain muuta. Mistä sinä sen tiedät?
Vierailija kirjoitti:
Mutta sinä tunnut tietävän, että arvo on jotain muuta. Mistä sinä sen tiedät?
Mistä sinä tiedät, että se toteutunut myyntihinta on juuri se oikea arvo?
"Mutta sinä tunnut tietävän, että arvo on jotain muuta. Mistä sinä sen tiedät?"
-----
Arvo on suhteellinen käsite, toisin kuin hinta joka on tarkasti määritelty. Yhdelle arvokas asia voi toiselle olla täysin arvoton. Hinta ja arvo eivät todellakaan siis ole sama asia. Joku, joka haluaa asua maalla voi arvostaa maalaistaloa hyvinkin korkealle, minä taas en sellaista ottaisi ilmaiseksikaan jollen sitten voisi sitä tuotolla myydä.
Syitä:
Suurjännitejohdon läheisyys
Haju
Vuokratontti
Ikä (lähestyvät remontit asunnossa tai yhtiössä)
Oudot värit
Tapetit
Vanha keittiö ja/tai kylpyhuone
Huonot kuvat
Liikaa krääsää tai vanhat huonekalut tai muu sottainen ilme
Huono sisustus
Paljon puuta näkyvillä
Puolipaneelit
Huono välittäjä ilman verkostoa
Vesivahinko (korjattunakin)
Kunnassa/kaupungissa huono työllisyystilanne
Pitkään myynnissä ollut kohde, varsinkin omakotitalo, ei ole ostajille houkutteleva. Pitkä myyntiaika herättää epäilyksiä, ehkä kohteessa on jotain ongelmia. Se laskee arvoa.