Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi asunto ei kiinnosta ostajia?

Vierailija
07.04.2025 |

Asunto myynnissä kasvavassa kaupungissa, ei kuitenkaan pääkaupunkiseudulla. Hinta on realistinen suhteessa sekä tällä hetkellä myynnissä oleviin vastaaviin asuntoihin että viime aikoina toteutuneisiin kauppoihin. 

Asunto ollut markkinoilla vajaan kuukauden ajan, kiinnostuneita ollut  tasan 1, joka jätti huomattavan alhaisen tarjouksen hintapyyntöön verrattuna. 

Olin käsittänyt että asuntokauppa on alkanut hiljalleen elpyä taas. Mutta onko sittenkään?

Pilkkahintaan en myy. Asun sitten tässä, jos ei mene järkevään hintaan kaupassa. Jonkin verran neuvotteluvaraa hinnassa toki on.

Kiinteistönvälittäjällä siis myynnissä, en itse varsinaisesti myy. 

Kommentit (247)

Vierailija
221/247 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä yhtään: pörssimiljonääri lykkää asunnon ostoa kun "on niin epävarmaa".

Nimim. Takuueläke ja Ikiperrsauki

Ehkä tämä liittyy siihen miksi olet ikuisesti persaukinen ja toiset ovat pörssimiljonäärejä.

Vierailija
222/247 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otitko itse kuvat? Kuvilla on tänä päivänä suurin merkitys, ja ehdottomasti drone-kuvat ympäristöstä.

Ammattilaisen ottamat kuvat on. Ei drone-kuvia kylläkään

Ap

Ns. Ammattilaisia on moneen lähtöön. Onko kuvat otettu matalalta niin ettei edes keittiön pinnat näy? Dronekuvat ehdottomasti.

Drone kuvat ovat enimmäkseen turhia, ehkä omakotitaloissa joskus hyödyllisiä. Hyvä pohjapiirustus on sen sijaan oltava, itse asuntoa etsiessä hyppäsin yli kaikki ilmoitukset, joista pohjapiirustus puuttui. 

Kyllä ne auttavat jos ovat fiksusti otettuja eli näkee kokonaisuuden ja vähän ympäristöäkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/247 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mulla on myynnissä metro- ja ratikkaradan varrella iso saunallinen kaksio, lähes ovelta lähtee lenkkipolut, kauppaan ja kirjastoon 100m, putkiremontoitu äskettäin, keittiö myös päivitetty, rauhallinen alue ja yhtiö, hintaa 160 000e, ei kelpaa. Kai sen pitäisi olla uutta ja kiiltävää ja hienolla alueella että kelpaisi nykyihmisille?

Nyt ei vaan ihmiset uskalla ottaa mitään riskejä. Itsellänikin on hyväkuntoinen vain 20 vuotta vanha kaksio, jonka haluaisin myydä voidakseni muuttaa lähemmäs työpaikkaani, jotta voisin luopua autosta. En vaan uskalla tehdä sitä. Mun pitäis ostaa tai vuokrata uusi asunto ja sitten vain luottaa siihen, että tää menee nopeasti kaupaksi, etten jää kahden asunnon loukkuun. Rahat on itsellänikin loppu ja säästöt hupenee koko ajan, ei enää jää pienestä palkasta yhtään mitään ylimääräistä, kun aiemmin vielä jäi. Mitä

Miksi et voi laittaa asuntoa myyntiin ja muuttaa vasta sitten, kun asunto on myyty ? Me myytiin mökki ja heti perään auto. Nämä säästyneet rahat laitettiin asuntolainaan.

Vierailija
224/247 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hintapyyntösi ei ole realistinen

Kysymys oli, että miksi asunto ei kiinnosta.

Jos asunto kiinnostaa, sitä mennään katsomaan riippumatta hintapyynnöstä. Jos se vielä sittenkin kiinnostaa, siitä tehdään tarjous, jonka ostaja pystyy maksamaan.

Eli asunto on potentiaalisen ostajan kannalta väärässä paikassa, huonokuntoinen, isoja remontteja tulossa, väärä määrä makuuhuoneita, rumasti vastikään remontoitu jne. Tai alueella ei ole potentiaalisia ostajia.

Joku näistä.

Jos hintapyyntö on liian korkea, asuntoa ei mennä katsomaan. Liian korkea hintapyyntö karsii tehokkaasti potentiaaliset ostajat, koska ei ole realistista tinkiä pyyntihinnasta kovin paljon.

Vierailija
225/247 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hintapyyntösi ei ole realistinen

Kysymys oli, että miksi asunto ei kiinnosta.

Jos asunto kiinnostaa, sitä mennään katsomaan riippumatta hintapyynnöstä. Jos se vielä sittenkin kiinnostaa, siitä tehdään tarjous, jonka ostaja pystyy maksamaan.

Eli asunto on potentiaalisen ostajan kannalta väärässä paikassa, huonokuntoinen, isoja remontteja tulossa, väärä määrä makuuhuoneita, rumasti vastikään remontoitu jne. Tai alueella ei ole potentiaalisia ostajia.

Joku näistä.

Jos hintapyyntö on liian korkea, asuntoa ei mennä katsomaan. Liian korkea hintapyyntö karsii tehokkaasti potentiaaliset ostajat, koska ei ole realistista tinkiä pyyntihinnasta kovin paljon.

Täällähän kilvan vingutaan, että kaikissa hinnoissa on ilmaa ja pitää tarjota reilusti alle. Menikö nyt pupu pöksyyn?

Eihän kukaan niin hölmö ole, että näkemättä tarjoaa. Eikä kukaan mene katsomaan, jos ei ole ensin kiinnostunut.

Riippuu tietysti mihin tarkoitukseen asuntoa ostaa, mutta en minä mene pelkästään halvan hinnan perusteella katsomaan yhtään mitään. Jos hinta on hyvin alhainen, saatan ajatella, että sitä laskee joku sellainen tekijä, jota ei ole kerrottu ilmoituksessa. Kuten vaikkapa naapurissa oleva tehosikala tms.

Voin sen sijaan hyvinkin mennä katsomaan korkean hintapyynnön kohdetta, jos se sattuu kiinnostamaan. Sitten neuvotellaan.

Vierailija
226/247 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin sen sijaan hyvinkin mennä katsomaan korkean hintapyynnön kohdetta, jos se sattuu kiinnostamaan. Sitten neuvotellaan.

Hyvin suuri osa tavallisista ostajista ei mene katsomaan ylihintaista kohdetta. Sitä myy todennäköisesti itsepäinen myyjä, jolla on suuria kuvitelmia hinnasta eikä suostu tinkimään. Turha käydä katsomassa, jos on muutakin tarjontaa.

Vierailija
227/247 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hintapyyntösi on aivan vi---tun liian kova

Vierailija
228/247 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostajan näkökulmasta hintaa on aina liikaa. Se että hinta on kohdillaan tarkoittaa ostajalle että hinnan pitäisi olla halpa.

Puhutaan asioista niiden oikeilla nimillä. 

Vierailija
229/247 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostajan näkökulmasta hintaa on aina liikaa. Se että hinta on kohdillaan tarkoittaa ostajalle että hinnan pitäisi olla halpa.

Puhutaan asioista niiden oikeilla nimillä. 

Ei tuo pidä paikkaansa tosiostajan kohdalla. Jos hinta on kohdallaan ja kohde miellyttää, niin kaupat syntyvät.

Vierailija
230/247 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vajaa kuukausi ei ole pitkä aika. Sinulla taitaa olla epärealistinen kuva tämän hetken myyntiajoista

Jep, realistinen myyntiaika on vähinään kuukausia.

Myynyt nyt yli vuoden. Uskon että menee vasta kun saadaan Lindtmanin hallitus ja epävarmuus vähenee. Tai jos rauha Ukrainaan.

Vierailija
231/247 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otitko itse kuvat? Kuvilla on tänä päivänä suurin merkitys, ja ehdottomasti drone-kuvat ympäristöstä.

Niinpä! Itse ottamalla saa paremmat kuvat, jos on esim. nainen kuvaamassa joka yhtään osaa kuvata. Meillä myynti-ilmoitukseen kuvat kävi joku "ammattikuvaaja" ottamassa. Asuntooni tulee kolmesta ilmansuunnasta valoa. Kuvaaja tuli sateisena talvipäivänä klo 15 kuvaamaan. Ihanan valoisa asuntoni näyttää synkältä mörön pesältä. Kuvaaja vielä erikseen sammutti kaikki valot ja ylivalotti pimeässä hailakoita kuvia.

Dronekuvat on ostajalle täysin turhia, vai koska aiot lennellä itse katsemassa talosi kattoa? Ainoastaan jos olisi tasakatto joka kerää altaallisen vettä katolle, tuosta olisi hyötyä. Silloin voisi sanoa että ostaja tiesi virheestä kun lammikko näkyy kuvissa.

Vierailija
232/247 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Eli nyt se myyjänkin mielipide sittenkin vaikuttaa asunnon arvoon? "

Ei arvoon mutta siihen että onko valmis myymään johonkin hintaan vai ei. Jos kauppoja ei synny niin todellinen arvokaan ei määrity.

Mutta selviäähän siinä asunnon todellinen arvo sen omistajan silmissä. Jos en suostu myymään asuntoani tarjotulla hinnalla 100,000e, niin sillä on MINULLE OMISTAJANA sen verran (tai siis vähintään hieman enemmän) arvoa. Ei se maailma niinkään mene että kaikki muut huutelijat saavat kertoa mielipiteensä asunnon arvosta, mutta omistajan pitäisi vaan hyväksyä se.

Ihan samalla lailla rakas kissani on myös minulle vähintään 500,000e arvoinen. Alle sen on turha tarjota enkä myisi, ja sen ylittävissä tarjouksissa vaatisin silti päästä kissaa tapaamaan joka viikko. Kissan arvo on tuo, koska minä niin määritän. Vaikka tarjoaisit 100,000e, en sillä kissaa myisi eli se olisi liian alhainen tarjous, koska kissan arvo minulle on 500k. Et voi väittää että kissan arvo olisi ALLE tarjotun 100k koska kaupat ei toteutuneet.

Vierailija
233/247 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulevaisuus on monella nyt hämärä. Jos ei ole erityistä tarvetta, riskien ottamista uuden asunnon muodossa kannattaa välttää tai lykätä.

Kiitos, tämä oli aidosti valaiseva kommentti. 

Nuo muut kommentit, että hinta liian korkea... Ymmärrän kyllä miten markkinat toimivat. Jos kysyntää ei ole, niin lähtemällä laskemaan hintaa jossain kohti toki tulee se piste jossa joku ostaa. 

Se tässä kiinnosti, että miksi kysyntää on tällä hetkellä niin vähän. 

Ap

Et tuota itse tajunnut? OK.

Vierailija
234/247 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mutta selviäähän siinä asunnon todellinen arvo sen omistajan silmissä. Jos en suostu myymään asuntoani tarjotulla hinnalla 100,000e, niin sillä on MINULLE OMISTAJANA sen verran (tai siis vähintään hieman enemmän) arvoa."

Vaikka kympin setelillä oli minulle vaikka viidensadan euron arvo niin se ei silti ole sen arvo. Itse voi toki antaa asioille ihan minkä arvon tahansa mutta vaikka mitä väittäisitte niin se todellinen arvo määräytyy vasta kun joku sen haluaa ostaa. 

Vierailija
235/247 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian kova hinta. Kyllä minäkin haluaisin 72000 euroa maksaneesta sijoituskaksiostani sen 80000 euroa joka oli sen hinta korkeimmillaan. Nykyarvo on noin 60000-62000 euroa ja yhtiölainoja neljä erilaista. Lisäksi vastike törkeän korkea. En myy koska en saisi edes tuota tällä hetkellä. Todella todella moni kuvittelee asuntonsa hinnan paljon korkeammaksi kuin mitä markkina-arvo on. 

Tuossa on lähistöllä yksi järvenrannalle rakennettu talo, josta pyydetään noin 350000 euroa ja se on ollut kaupan jo pitkään. Kukaan täällä päin ei maksa siitä 250000 euroa enempää. Silti omistaja luupäisesti ei suostu tinkimään markkina-arvon mukaista hintaa.

Vierailija
236/247 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on uutena muuttujana se, että jos tipahdat ansiosidonnaiselle, et saa asumistukea omistusasuntoon. Se voi olla se, joka kaataa monella talouden. Aikaisemmin on vielä tuossa tilanteessa selvinnyt ainakin jonkun aikaa. Lisänä pätkätyöläisiltä poistettu 300 euron suojaosuus, eli nyt jokainen euro leikkaa tukia.

Onhan kuitenkin se itse tienattu euro käytettävissä

E86n ymmärrä,miksi pitäisi saada meidän veroeuroja, jos itsekin pystyy tienaamaan.

Vierailija
237/247 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Olin käsittänyt että asuntokauppa on alkanut hiljalleen elpyä taas."

Nimenomaan hiljalleen. Ei niin, ettei kukaan ei joutuisi odottamaan ostajaa pitempään tai että kaikki saisivat haluamansa summan. 

Se elpyminen taitaa koskea etenkin kohtuuhintaisia suuria asuntoja. Ainakin meidän taloyhtiössä meni pari isoa asuntoa aika äkkiä kaupaksi, 5h+k. Toiseen muutti monilapsinen perhe.

Vierailija
238/247 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liian kova hinta. Kyllä minäkin haluaisin 72000 euroa maksaneesta sijoituskaksiostani sen 80000 euroa joka oli sen hinta korkeimmillaan. Nykyarvo on noin 60000-62000 euroa ja yhtiölainoja neljä erilaista. Lisäksi vastike törkeän korkea. En myy koska en saisi edes tuota tällä hetkellä. Todella todella moni kuvittelee asuntonsa hinnan paljon korkeammaksi kuin mitä markkina-arvo on. 

Tuossa on lähistöllä yksi järvenrannalle rakennettu talo, josta pyydetään noin 350000 euroa ja se on ollut kaupan jo pitkään. Kukaan täällä päin ei maksa siitä 250000 euroa enempää. Silti omistaja luupäisesti ei suostu tinkimään markkina-arvon mukaista hintaa.

...eli sinä haluaisit ostaa sen hinnalla 250k, mutta myyjä ei halua myydä niin halvalla.

"Silti omistaja luupäisesti ei suostu tinkimään markkina-arvon mukaista hintaa." Tässä käy nyt niin, että asunto pysyy myyjän hallussa ja he nauttivat järvenrannasta joka ilta. Sinä et nauti järvenrantatalosta.

Vaikka asunto olisi 10 vuotta myynnissä, sitä ei ole PAKKO myydä hinnalla, joka ei myyjälle kelpaa.

Vierailija
239/247 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myyjä päättää myyntihinnan ja ostaja ostohinnan. Jos ne eivät kohtaa niin voivoi. Usein pyydetään asunnosta korkeaa hintaa vaikka tekemättä on kaikki putkiremontit ja kiinteistö vetelee viimeisiään. Kuvitellaan että ostaja maksaa hyvän hinnan lisäksi vielä päälle tulevat remontit. Ehei, ei se niin mene. 

Vierailija
240/247 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myyjä päättää myyntihinnan ja ostaja ostohinnan. Jos ne eivät kohtaa niin voivoi. Usein pyydetään asunnosta korkeaa hintaa vaikka tekemättä on kaikki putkiremontit ja kiinteistö vetelee viimeisiään. Kuvitellaan että ostaja maksaa hyvän hinnan lisäksi vielä päälle tulevat remontit. Ehei, ei se niin mene. 

Myyjä päättää myyntihinnan ja ostaja ostohinnan. Jos ne eivät kohtaa niin voivoi. Usein tarjotaan asunnosta matalaa hintaa vaikka on tehty kaikki putkiremontit ja kiinteistö on ylläpidetty. Kuvitellaan että myyjä maksaa surkean hinnan lisäksi vielä päälle tulevat mielikuvitusremontit, joita harhainen ostaja epäilee ehkä olevan tulossa, vähintään ainakin naapuritalossa alkavat rempata. Ehei, ei se niin mene. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kolme