Yle: 15-vuotias Emmi ei pysty menemään kouluun lainkaan
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011151196.html
Emmin kaltaisia kouluakäymättömiä nuoria on Suomessa tuhansia.
Keksiikö joku yhdistävän tekijän näille?
Kommentit (227)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole yhtä syytä. Mielenterveys, kiusaaminen jne.
Ja sitten iso porukka on vaan rajattomia ja veteliä. Kotona hyväksytään se, että kynnys jäädä kotiin on kovin matala, eka annetaan yksittäinen päivä jäädä lojumaan jne. Sitten homma karkaa käsistä. Usein samassa perheessä on sama ongelma useammalla lapsella eli on ns. perheen tapa. Siksi sanonkin, että yhtikäs yhtään päivää ei saa lapsen jäädä huvikseen kotiin lojumaan. Ei yhtään. Vaikka olisi kokeisiin unohdettu lukea tai joku opettaja on inhottava tai muuten vaan väsyttää, kun ei nukkunut tarpeeksi. Se on pirulle pikkusormen antamista.
Meillä nuori aloittaa oksentelun jos muuten ei voi jäädä koulusta pois niin vetoaa vatsatautiin. Kyllä ne keinot keksii, meillä käy jo viidettä vuotta yläastetta kaikkiin ei vaan voi vaikuttaa. Edes lastensuojeluei osannut auttaa vaikka vuoden yrittivät.
Kotona kovempi kuri, vaadi opettelemaan koulupäivän sisältö kotona, ei älylaitteita, puhelinta, viikorahaa, kotiarestia kun ei mee kouluun. Sun vanhemmuus on täysin hukassa. Mä vaadin mun lapsilta käytöstapoja ja vastuullisuutta ihan on taaperosta asti kasvatettu lapsia oppimaan taitoja ja ottamaan vastuuta itsestään.
En olisi saanut jäädä kotiin, olisi väkisin viety kouluun, ja tämä oli 70- luvulla
Tulos siitä kun lapsille tie tasoitetaan pieninä.Helpo ratkaisu antaa kaikessa periksi.Kun tämä meidän Pasikyllikki on tälläinen,ei häntä voi komentaa.Tämä Pasikyllikki riehuu kaupassa,ravintolassa,konsertissa,yms ihan kaikkialla.Voi että tulee lapselle mielipahaa jos rajoitetaan.Sama tyyppi riehuu päiväkodissa,vanhemmille ehdotetaan hieman normi kasvatus ajatuksia,ei käy.Koulu alkaa,alla aste menee vielä jollain tasolla.Saadaan kouluun 6 luokalla alaa jo olemaan vaikeuksia.Sitten on jo myöhäistä Pasikyllikki ei ole koskaan joutunut kokemaan pettymystä,että jotakin ei saa tai ei voi tehdä.Saati että näin toimitaan vaikka ei tunnu nyt juuri kivalta Aina oli oltava vain fantsuu ja kliffaa.Vanhemmat lapsien täytyy oppia kokemaan niitä pettymyksiä jotta pystyy normaali arjessa pärjäämään.Te valvotte että koulun mennään,kotona ei maata vain siksi ettei huvita.Ryhtiliike vanhemmuuteen!
Vierailija kirjoitti:
Kotona kovempi kuri, vaadi opettelemaan koulupäivän sisältö kotona, ei älylaitteita, puhelinta, viikorahaa, kotiarestia kun ei mee kouluun. Sun vanhemmuus on täysin hukassa. Mä vaadin mun lapsilta käytöstapoja ja vastuullisuutta ihan on taaperosta asti kasvatettu lapsia oppimaan taitoja ja ottamaan vastuuta itsestään.
Sä oot joku hullu tai teillä on jotkut hullujen kriminaaligeenit.
Ei mun ole tarvinnut lapsille opettaa juurikaan mitään. Ottavat mallia mun käytöksestä ja lukemaan oppivat viisi vuotiaana itsestään. Jos kysyvät jotain niin vastaan. Ihan suomen kielellä kommunikoidaan. Ei tarvitse huutaa tai uhkailla. Koulu sujui hyvin vanhemmalla ja nuorin on yläasteella.
Ei mun suvussa ole erityisesti kasvatettu lapsia mitenkään muuten kuin ruualla ja tarjoamalla hyvä unirytmi.
Kauhistelen aina että onneksi ei tullut mitään hulluja lapsia kuin joillain saattaa olla. Onnesta se taitaa olla pitkälti kiinni, kun siskolla on ihan kaheleita lapsia ja ei saa niihin mitään järkeä päähän taottua edes kovalla kurillakaan.
Varo kuitenkin ettei sun lapsiin tartu toi sun pelkos ja epävarmuus. Epävarmuus heikentää lasten myöhäistä menestymistä työuralla. He elävät sun takia stressissä.
Stressissä kasvatettu vihanneskin on pahan makuinen.
Vierailija kirjoitti:
Oppimisvaikeudet on yleisiä ja suurin osa pärjää ihan perusryhmässä näistä huolimatta.
Oletko käynyt koululuokassa? Opettajana kommentoin, että oppimisvaikeuksia on aina ollut ja tulee aina olemaan. Sinun käsityksesi pärjäämisestä on täysin erilainen kuin minun, koska työssäni joudun joka päivä miettimään, kuinka tämän vaikean asian opettaisin niin, ettei kukaan kokisi pärjäämättömyyttä. Tuen tarpeet tunnistetaan, mutta ei ole resursseja auttaa niissä.
Mutta iltaisin pystyy istumaan saman koulun pihalla mopon ritsillä vapea imemässä?
Mistä se johtuu että näitä mieleltään sairaita syntyy koko ajan ? Yhteiskunnan elättihän se tästäkin tulee.
Vierailija kirjoitti:
En olisi saanut jäädä kotiin, olisi väkisin viety kouluun, ja tämä oli 70- luvulla
Ei tässä perusongelma ole se, ettei joku mene kouluun, vaan se, ettei hän opi asioita. Koulua käydään oppimisen takia. Jos lapsella on vaikeita luki-häiriöitä, se ei auta yhtään mitään, että hän istuu läsnä luokassa pystymättä seuraamaan opetusta tai ei saa yhtään tehtävää tehtyä ilman apua. Emmin kaltaiset nuoret tarvitsevat enemmän opettamista ja selkokielistämistä kuin suurin osa ikätovereista. Opettajan on täysin mahdotonta isossa luokassa edetä hitaimman oppijan mukaan. Opetukselle annetaan tuntikehys ja selkeät oppimistavoitteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä oot joku hullu tai teillä on jotkut hullujen kriminaaligeenit.
Ei mun ole tarvinnut lapsille opettaa juurikaan mitään. Ottavat mallia mun käytöksestä ja lukemaan oppivat viisi vuotiaana itsestään. Jos kysyvät jotain niin vastaan. Ihan suomen kielellä kommunikoidaan. Ei tarvitse huutaa tai uhkailla. Koulu sujui hyvin vanhemmalla ja nuorin on yläasteella.
Ei mun suvussa ole erityisesti kasvatettu lapsia mitenkään muuten kuin ruualla ja tarjoamalla hyvä unirytmi.
Kauhistelen aina että onneksi ei tullut
Sun lapsista kasvaa meidän kansakunnan tulevia johtajia.
Hienoa että elämä menee sujuvasti eteen päin ilman ongelmia. Tosi hurjaa miten vaikeaa on monilla perheillä lasten kanssa nykyään, kun ennen ne lapset kasvoi itsestään maidolla ja perunalla.
Eipä tullut 70-80 luvuilla , kouluaikanani, yhtään tapausta vastaan, ettei lapsi tai nuori olisi halunnut tulla kouluun. Tai varmaan oli niitä , jotka ei halunneet, mutta tuli silti. Alakoulussa taisi olla jonkun ekaluokkalaisen vanhempi koulupäivän koko ajan takana istumassa, syyslukukauden. Oli jotain ujoutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten iso porukka on vaan rajattomia ja veteliä. Kotona hyväksytään se, että kynnys jäädä kotiin on kovin matala, eka annetaan yksittäinen päivä jäädä lojumaan jne. Sitten homma karkaa käsistä. Usein samassa perheessä on sama ongelma useammalla lapsella eli on ns. perheen tapa. Siksi sanonkin, että yhtikäs yhtään päivää ei saa lapsen jäädä huvikseen kotiin lojumaan. Ei yhtään. Vaikka olisi kokeisiin unohdettu lukea tai joku opettaja on inhottava tai muuten vaan väsyttää, kun ei nukkunut tarpeeksi. Se on pirulle pikkusormen antamista.
Meillä nuori aloittaa oksentelun jos muuten ei voi jäädä koulusta pois niin vetoaa vatsatautiin. Kyllä ne keinot keksii, meillä käy jo viidettä vuotta yläastetta kaikkiin ei vaan voi vaikuttaa. Edes lastensuojeluei osann
Aha. Onko sillä merkitystä, miksi ei mene kouluun? Pitäisikö sitä selvittää, miksi feikkaa mahatautia, vai onko vastaus aina kaikkeen että "kovempi kuri"?
Tiedoksesi että sekään ei toimi kaikkiin. Kaikki ei pysy kotiarestissa, kaikki ei ppettele koulupäivän sisältöä kotona jne mitä luettelit. Kovapäinen lapsi voi vain kieltäytyä. En tee. Mitäs sitten, vanhempi? Kun lapsi hatkaa sieltä sun arestista (sinunkin täytyy joskus nukkua, ja silloin se lähtee) ja on kolme päivää pois. Tulee hyväksikäytettynä takaisin. Mitäs sitten? Kannattiko se aresti? Miten pitkälle vedät kurin? Mitä kaikkea otat lapselta pois jotta se alkaisi tottelemaan? Vaatteet, ruoka, oma huone, missä menee raja?
Kiristäminen ei ole maailman parasta vanhemmuutta, vaan se on sitä että menet missä aita on matalin. Monia lapsia kasvatetaan ihan toisin ja onnistuneesti.
Se että jonkun lapsi tottelee, on sen lapsen valinta. Ei vanhemman erinomaisuutta, vaan se lapsi valitsee totella. Syystä tai toisesta. Ja osa lapsista valitsee että enpä tottele. Jotkut mieluummin lähtevät kotoa, jopa lopullisesti, kuin alistuvat aikuisen mielivaltaan. Niitäkin on. Onnea sinulle, että sinun lapsesi valitsivat totella kuriasi. Pääsit helpolla.
Vierailija kirjoitti:
Mistä se johtuu että näitä mieleltään sairaita syntyy koko ajan ? Yhteiskunnan elättihän se tästäkin tulee.
No ainahan näitä on ollut. Ihan aina. Eikä kaikista tule elättejä. Monenlaisia vaihtoehtoja on.
Lue jotain muuta kuin sarjakuvia niin tietäisit.
Vierailija kirjoitti:
Mutta iltaisin pystyy istumaan saman koulun pihalla mopon ritsillä vapea imemässä?
S-s-sä et ymmärrä!
Vierailija kirjoitti:
se o su laiste aikuiste vika et meit voi pahoin
"Se että jonkun lapsi tottelee, on sen lapsen valinta. Ei vanhemman erinomaisuutta, vaan se lapsi valitsee totella. Syystä tai toisesta. Ja osa lapsista valitsee että enpä tottele. Jotkut mieluummin lähtevät kotoa, jopa lopullisesti, kuin alistuvat aikuisen mielivaltaan. Niitäkin on. Onnea sinulle, että sinun lapsesi valitsivat totella kuriasi. Pääsit helpolla."
Unohdit sen, että joitakin kasvatetaan pelolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä nuori aloittaa oksentelun jos muuten ei voi jäädä koulusta pois niin vetoaa vatsatautiin. Kyllä ne keinot keksii, meillä käy jo viidettä vuotta yläastetta kaikkiin ei vaan voi vaikuttaa. Edes lastensuojeluei osann
Näin mäkin olisin kommentoinut jos tää lapsi ei olis syntynyt. Muut lapseni kun on liiankin tunnollisia ja vastuunottavia.
Tunnen yhden jolla jäi peruskoulu kahdeksannella luokalla kesken. Ongelmana sukupuoli-identiteetti johon ei saanut tarvitsemaansa hoitoa. Hän hankki hormonit täysi-ikäisenä ulkomailta ja palasi koulun penkille, ja on sittemmin jatkanut lukioon. Joissakin tapauksissa halu opiskella on kyllä siellä jossain, mutta vointi ei vaan riitä siihen.
Meno on nykyään villimpää kuin siellä sun (ja mun) kultaisessa nuoruudessa. Nykyään ne vapettaa sisällä ja ulkona. Poltettiinko ennen sisällä? No ei.
Kouluissa on nykyään valvontakamerat, silti varastetaan ja diilataan. Kännykällä voi tilata kukkaa ja vahvempaakin. Nykyään koulussa on "vapaampaa" kun opettajilta on kurinpito-oikeudet viety. Ja oppilaat tietää sen. On ihan tavallista että myös ns hyvämaineisen yläkoulun pihaan tulee silloin tällöin poliisipartio selvittelemään, joku heilunut puukon kanssa, tai muuta vastaavaa. Tunneilla meuhkataan, se on ihan vakio. Ei ollut ennen.
Tällaista ei silloin kasarilla ollut kuin pahimmissa lähiöissä. Jos niissäkään.