Olen 45-vuotias, enkä ole koskaan käynyt äänestämässä!
En enää edes kehtaisi mennä, kun en tiedä miten siellä kuuluu toimia.
Kommentit (15)
Sama juttu ja olen kohta 60v. Samat naamat kiertää kehää haukkumassa vuorollaan muita, tätä samaa ollut koko ajan. Ei maksa vaivaa.
Kaikilla meillä on omia kummallisuuksia. Älä ap välitä tyhmistä kommenteista. Minä taas en uskalla ajaa pyörällä.😅
Mua ahdistaa se äänestystilanne. Pitäisi olla mahdollisuus äänestää netissä. Silloin kyllä äänestäisin.
Mulla sama, sama myös sunnuntain kirkon kanssa. En osaisi mennä ja tietäisi miten toimitaan.
pahinta on se metallinpaljastin ovella ja aseistetut vartijat jotka osoittaa rynkyllä samalla kun nostat kädet ilmaan ja annat toisen tunnustellla kropan. Sitten passin tarkastus on pahin, koska sulta kysytään lapsuuden aikaisia puhelinnumeroita ja että varmasti olet se kuka passissa on.
Pitkän prosessin 2h jälkeen pääset jonottamaan marketin jonoon neljäksi tunniksi.
Siinä meni koko työpäivä äänestäessä.
Olen 46v ja käynyt jokaiset vaalit mitä kohdalle on sattunut.
Äänestämään on helppo mennä. Henkkarit ojennetaan jokaiselle vaalityöntekijälle, jonne jono ohjaa. Mitään ei tarvi puhua. Virallisen äänestyspäivänä tarvii näyttää henkkarit kerran ja saa lapun käteen. Numero lappuun äänestyskopissa ja leima lapuun sekä pudotetaan uurnaan vaalityöntekijöiden luona.
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama, sama myös sunnuntain kirkon kanssa. En osaisi mennä ja tietäisi miten toimitaan.
Mä oon käynyt sunnuntaikirkossa joskus rippikoulun yhteydessä😅 siinä ei ollut mitään haastavaa. Tai mitään miten oisi pitänyt toimia
Mäpäs olenkin 49 enkä koskaan ole äänestänyt enkä myöskään tule koskaan äänestämään.
Vau, kiitos tästä tiedosta. Olet siis sivistymätön juntti. Onneksi mun lähipiiriin ei kuulu tuollasia, itsekin äänestänyt kaikissa vaaleissa nuoresta lähtien.
Ap. Olet tosi fiksu. Itselläni meni kauan ennen kuin tajusin , että todellisuudessa Suomessa on lumedemokratia. Yksipuoluejärjestelmä
Hallitukset ja valeoppositiot. Hävettää, että olen joskus äänestänyt.
Näin äänestät ennakkoon:
Jonotat vuoroasi, virkailija ottaa sinut vastaan ja näytät hänelle henkilöllisyystodistuksen. Saat häneltä vaalilipun. Mene koppiin. Kopin seinillä näkyy vielä ehdokkaat ja heidän numeronsa, jos olet unohtanut oman ehdokkaasi numeron. Lappuun kirjoitat vain numeron.
Poistu kopista ja mene tiskille. Virkailija katsoo henkkarisi, leimaa lappusi ja antaa sinulle kuoren. Laita leimattu lappu kuoreen ja liimaa se kiinni. Allekirjoita sinulle ojennettu lappu, jonka jälkeen virkailija allekirjoittaa sen ja laittaa sulkemasi kuoren kanssa toiseen kuoreen ja selkeästi ilmoittaen tiputtaa sitten äänesi ääniuurnaan.
Siinäpä se.
YouTubessa löytyy myös "Näin äänestät vaalipäivänä selkokielellä" -video.
Sitten pidetään suu supussa yhteiskunnan asioista ja vaan hymyillään jos ei ole edes yrittäny vaikuttaa
Vierailija kirjoitti:
Vau, kiitos tästä tiedosta. Olet siis sivistymätön juntti. Onneksi mun lähipiiriin ei kuulu tuollasia, itsekin äänestänyt kaikissa vaaleissa nuoresta lähtien.
Sä oletkin täydellinen ihminen, oikein yhteiskunnan parhaimmistoa!🤗
Se on kyllä ihan omaa tyhmyyttä.