Eiköhän jokainen nainen saa itse päättää kotirouvaksi ryhtymisensä, kun se on mahdollista. Olen huomannut että eniten kotirouvia kadehditaa
Eiköhän jokainen nainen saa itse päättää kotirouvaksi ryhtymisensä, kun se on mahdollista.
Olen huomannut, että eniten kotirouvia kadehtivat etenkin naiset, joilla itsellään ei ole nykytilanteessakaan, eikä edes ole koskaan ollutkaan mahdollisuuttakaan vaihtoehtoisesti ryhtyä kotirouvaksi miehensä elätettäväkseen.
Aivan pariskunnan keskinäinen yksityisasia, jääkö puoliso kotiin vai meneekö töihin. Ei kuulu muille.
Kommentit (445)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mistä niitä omia varoja kertyy, jos jää kotiin ja antaa miehen elättää?"
Esimerkiksi sijoituksista. Kyllä ne on minulle vuosikymmenien aikana tuottaneet mukavasti omaa rahaa. Alkupottina oli omat säästöt palkkatyöstä sekä pieni perintö sukulaiselta.
Kaikki ei saa mitään perintöä. Eikä niin hyvää palkkaa, mistä voisi sijoittaa.
No mutta siksihän minä kirjoitin, että esimerkiksi. Tapoja on monia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä "kotirouva" trendihän on someilmiö. Nämä bloggaa, instaa ja tiktokkaa siitä ihanasta "tradwife" elämäntavasta, mikä on kuitenkin täysin lavastettua.
Varmaan nuori insta ym sukupolvi joo, ja hehän onkin sitten jotain "influenssereita", pitäis vaan tietää mihin tyhjäpäihin ne influenssaa. Aikuiset naiset on sit erikseen, pidetään omat asiat omina.
Keski-ikäisiä nuo oman elämänsä Sirpa Selänteet ovat.
Minua harmittaa, että elämästä niin iso osa meni raatamiseen. En silti kadehdi niitä, joilla nyt on mahdollisuus jäädä jo nuorena pois töistä ja elää vaikka sijoituksillaan. Ehkä minun lapsiani joskus onnistaa myös. Nauttikaa vapaudesta.
Vierailija kirjoitti:
Saa päättää, mutta on hyvä muistuttaa siitä että moni kotirouva on jäänyt tyhjän päälle kun ukko on lähtenyt toisen matkaan. Kun ei ole koulutusta eikä työtä voi tuntua vähän tukalalta.
Jos mieheni jättäisi minut, niin en jäisi tyhjän päälle, vaan saisin omaisuudestamme puolet. Sillä eläisin hyvin loppuelämäni ja lisäksi on kuukausittainen säännöllinen tulo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikille ei sovi kotirouvan elämä, koska kotirouvalle tärkeä ominaisuus on itseohjautuvuus. Toiset taas tarvitsevat ulkopuolisen tahon, joka ohjaa ihmisen tekemään tiettyjä asioita tiettynä aikana ja kellonlyömällä.
Lasten kanssa nimenomaan asiat tapahtuu tiettynä aikana ja kellonlyömänä. Ei silloin kun sua itteä sattuu huvittamaan.
Nyt puhutaan kai kotirouvista, ja käsittääkseni kotiäidit ovat kotona lasten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
"Mistä niitä omia varoja kertyy, jos jää kotiin ja antaa miehen elättää?"
Esimerkiksi sijoituksista. Kyllä ne on minulle vuosikymmenien aikana tuottaneet mukavasti omaa rahaa. Alkupottina oli omat säästöt palkkatyöstä sekä pieni perintö sukulaiselta.
Mitä ihmeen perintöjä nuori lisääntymis-iässä oleva nainen muka saa? Mä sain ekan perintöni toiselta vanhemmaltani vasta nelikymppisenä ja senkin vain siksi, että isäni kuoli syöpään jo 68-vuotiaana. Äitini perin paljon myöhemmin. Keneltä sä oikein perit? Ja luuletko kaikkien perivän jotain sukulaisia? Kaikki ei saa perintöä edes vanhemmiltaan ja jos saa, ei sitä yleensä nuorena saada ja sijoitella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikille ei sovi kotirouvan elämä, koska kotirouvalle tärkeä ominaisuus on itseohjautuvuus. Toiset taas tarvitsevat ulkopuolisen tahon, joka ohjaa ihmisen tekemään tiettyjä asioita tiettynä aikana ja kellonlyömällä.
Lasten kanssa nimenomaan asiat tapahtuu tiettynä aikana ja kellonlyömänä. Ei silloin kun sua itteä sattuu huvittamaan.
Nyt puhutaan kai kotirouvista, ja käsittääkseni kotiäidit ovat kotona lasten kanssa.
Niin? Sun mielestä lasten kanssa kotona oleminen tarkoittaa sitä, ettei tartte ajasta ja kellosta piitata ollenkaan? Onko sulla mitään kokemusta lapsista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa päättää, mutta on hyvä muistuttaa siitä että moni kotirouva on jäänyt tyhjän päälle kun ukko on lähtenyt toisen matkaan. Kun ei ole koulutusta eikä työtä voi tuntua vähän tukalalta.
Jos mieheni jättäisi minut, niin en jäisi tyhjän päälle, vaan saisin omaisuudestamme puolet. Sillä eläisin hyvin loppuelämäni ja lisäksi on kuukausittainen säännöllinen tulo.
Siis miehen omaisuudesta. Tämän takia kannattaa tehdä avioehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan yhteisestä omaisuudestamme, johon kuuluu myös minun omaisuus. Avioehto on varmasti hyvä siinä tapauksessa, jos puoliso vaihtuu usein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan yhteisestä omaisuudestamme, johon kuuluu myös minun omaisuus. Avioehto on varmasti hyvä siinä tapauksessa, jos puoliso vaihtuu usein.
Mies siinä kuitenkin häviää rahallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Sun mielestä lasten kanssa kotona oleminen tarkoittaa sitä, ettei tartte ajasta ja kellosta piitata ollenkaan? Onko sulla mitään kokemusta lapsista?
Älä nyt kiihdy turhaan. Kotiäiti on kotiäiti, kotirouva on kotirouva. Kotiäiti on yleensä kotona lasten kanssa vuoden tai pari silloin, kun lapset ovat pieniä. Jossakin vaiheessa lapset päivähoitoon ja äiti menee töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies siinä kuitenkin häviää raha
Ei häviä, vaan saa puolet omaisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä sekä minä että mies olemme olleet kotirouvia kun lapset ovat olleet pienempiä. Töitä pitää kuitenkin tehdä jotta saa eläkettä.
Kukin tekee mahdollisuuksiensa mukaan. Sinä ehkä tarvitset työeläkkeesi. Eivät kaikki kotirouvat ole varattomampia kuin miehensä.
Jep. Tässä keskustelussa kaikki kotirouvat ovat akateemisesti koulutettuja miljonäärejä.
Ehkä ei kaikki, mutta minä olen. Siis olen akateemisesti koulutettu ja miljonäärejä olemme yhdessä mieheni kanssa. Ja Suomen pölyt olemme karistaneet jaloistamme aikapäiviä sitten. Emme palaa Suomeen eivätkä niin tee lapsemmekaan, varsin todennäköisesti.
Miksi sitten roikut täällä?
Miksen? Ihmettelen teidän touhujanne ja pidän yllä suomenkielen taitoa.
Miksi tämä kotirouva-aihe nostetaan jatkuvasti esille? Aina uusia aloituksia samasta aiheesta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tämä kotirouva-aihe nostetaan jatkuvasti esille? Aina uusia aloituksia samasta aiheesta.
Miksi tulet sitä lukemaan? Kiinnostaa varmaan palstalaisia, kun jo parikymmentä sivua kommentteja.
Ja kaikki yh:t elävät valtion eli veronmaksajien lompakolla! Asumistuet, korotetut lapsilisät, päiväkodit ja muuta erikoistukea ja apua tietenkin valtiolta veronmaksajien rahoilla. Kunnon lompakkoloisia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähemmän miehelle jää, kuin jos olisi se avioehto.
Tämä kotiäitinollaus on niin kulunutta. Suurin osa ei varaudu tulevaisuuteen mitenkään. Eletään sitä paskaduunista saadulla pienellä palkalla väkisin töitä tehden, töiden jälkeen katsotaan telkkua ja mussutetaan herkkuja. Hyvä jos ne vahinkolapset edes saadaan kasvatettua jotenkuten.