Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuvola käski alottamaan soseet vaik haluisin viel imettää

14.03.2007 |

eli siis oltiin juuri 4 kk neuvolassa ja oli lääkärin tarkastus, siellä oltiin sitä mieltä et meidän 4 kk tytön paino liian alhainen, nyt oli pituutta 66cm ja painoi 6090g...viimeks eli 3kk neuvolas oli 63,5 cm ja 5700g...eli vaan 400 g oli tullu painoa lisää...olisin niin tahtonut imettää sinne 6 kk asti ja sitten alottaa soseita mutta nyt kai pakko. tyttö on tyytyväinen lapsi eikä juuri ikinä itke, nukkuu pitkät yö unet jne. joten ei sillä nälkä taida olla mutta en ymmärrä miten noin vähän paino noussu juuri kun pääsin imetyksestä nauttimaan.... onko kellään muilla näin pieniä vauvoja? olemmet isän kanssa molemmat pitkiä ja hoikkia joten itse en kovin huolestunut ole mutta mietityttää lääkäri sanoi että pulleampi pitäisi olla...

Kommentit (65)

Vierailija
61/65 |
16.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin Laurea Amk:ssa vuonna 2004 valmistuneista JOKAINEN terveydenhoitaja on myös imetysohjaakoulutuksen saanut. Tuo 25% tuntuu kyllä melko vähäiseltä siihen suhteutettuna, onhan Laurea kuitenkin yksi suomesn suurimmista ammattikorkeakouluista.

Vierailija
62/65 |
16.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kuinka moni näistä valmistuneista on nyt töissä ja kuinka moni ennen tätä uudistusta on neuvoloissa töissä? En yhtään epäile että n 25% terkoista on saanut kyseisen koulutuksen, koska suurin osa on valmistuneet ennen 04 uudistusta, eikö. Mä valmistuin v -94 ja silloin ei koulutukseen kuulunut imetys valmennusta.

Meidän neuvolassa vasta noin kolmannes saanut kuolutusta imetysohjauksesta, mutta ne jotka sen on saaut toki on breeffannut muita, mutta eihän se ole sama kuin itse sen olisi saanut.

-MM-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/65 |
16.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

[color=blue]Anteeksi epäselvyys. Tarkoitin äitiys- ja lastenneuvoloissa työskentelevistä (luku olikin kolmannes, oli pakko tarkistaa ;) ) terveydenhoitajista. Tietääkseni tämän hetkiseen th-koulutukseen se sisältyy. Kätilöidenkin opintosuunnitelmaan se on vasta joitakin vuosia sitten lisätty.

Vierailija
64/65 |
16.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko vielä kommentoida tähän neuvoloiden imetystietouteen, että vaikka kaikki terkat olisivatkin saaneet edes jonkinlaisen ohjauksen imetykseen, vaikka toisten priiffauksena, niin se ei siltikään tarkoita sitä että kaikki välittäisivät itse eteenpäin näitä tietoja. Luulen, että joukossa on aika paljon niitäkin neuvoloiden terkkoja, jotka ajattelevat että kyllä sitä ennekin aloitettiin kiinteät 3 tai 4kk iässä ja hyvin vauvat pärjäsivät. Ja niitä jotka suosittelevat niitä 3 tunnin imetysväljejä jo ihan vastasyntyneillekin. Meillä sellainen neuvolaterkka, ja hän on kyllä alle 30 v. Samoin synnärillä katsottiin hitaasti kun imetin 1-2 h välein n. 1 h kerrallaan lapsen tahtisesti, sitä lisämaitoa sitten kovasti halusivat antaa jo yhden vuorokauden ikäiselle :(.

Vierailija
65/65 |
16.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä nyt vielä sotkeennun tähän. Jos kyseessä oli ensimmäinen mittauskerta, kun paino oli laskussa ja kun pituutta oli tullut hyvin, voinee odotella jonkin aikaa ja mennä neuvolaan punnitukseen tsekkaamaan tilanteen. Rintaruokitut (ja muutkin) vauvat usein hakevat kasvukanaviaan ekan puolen vuoden aikana. Suhteellinen paino saa olla jonkin verran miinuksella, se voi olla lapselle luontaista.

Ketjussa on puhuttu paljon terkkareiden imetystietoudesta. Siitä mullakin on vaihtelevia kokemuksia. AP oli kuitenkin käynyt myös lääkärissä. En tunne kaikkia taustoja, mutta luulen, että lääkärillä on ollut jokin syy ottaa kiinteiden aloittaminen puheeksi. Kannattaa selvittää asia lääkärin kanssa tai pyytää toisen lääkärin mielipide. Mulla on ollut lääkäreiden imetysasenteista vain kannustavia kokemuksia, vaikka esikoisemme syntyi keskosena eikä pärjännyt aluksi pelkästään omalla maidollani.

Äidit usein tietävät, saako lapsi tarpeeksi maitoa, mutta sitä ei valitettavasti voi tietää, onko maito tarpeeksi ravitsevaa juuri kyseiselle vauvalle.