Neuvola käski alottamaan soseet vaik haluisin viel imettää
eli siis oltiin juuri 4 kk neuvolassa ja oli lääkärin tarkastus, siellä oltiin sitä mieltä et meidän 4 kk tytön paino liian alhainen, nyt oli pituutta 66cm ja painoi 6090g...viimeks eli 3kk neuvolas oli 63,5 cm ja 5700g...eli vaan 400 g oli tullu painoa lisää...olisin niin tahtonut imettää sinne 6 kk asti ja sitten alottaa soseita mutta nyt kai pakko. tyttö on tyytyväinen lapsi eikä juuri ikinä itke, nukkuu pitkät yö unet jne. joten ei sillä nälkä taida olla mutta en ymmärrä miten noin vähän paino noussu juuri kun pääsin imetyksestä nauttimaan.... onko kellään muilla näin pieniä vauvoja? olemmet isän kanssa molemmat pitkiä ja hoikkia joten itse en kovin huolestunut ole mutta mietityttää lääkäri sanoi että pulleampi pitäisi olla...
Kommentit (65)
anteeksi se. Enkä halua arvostella ketään...paitsi Emilynin lapsena olis pelottavaa olla;).. On niin nuori ja kapinallinen, kukaan kun ei tiedä mitään ja kaikki vauvat on täysin samanlaisia hänen mukaansa. Mun vauva olis kyllä taivaassa jos olisin omalla rintamaidolla yrittänyt elättää, mutta antaa kaikkien kukkien kukkia vaan :).
Muistelen jostain imetysoppaasta lukeneeni, että on ihan normaalia kun täysimetyn vauvan painokäyrässä tapahtuu notkahdus 4-5kk iässä, etenkin jos kasvu on siihen saakka ollut hyvää eli kyseessä ei pienipainoinen vauva. Se ei kuitenkaan ole merkki, että lapsi ei saisi tarpeeksi ravintoa. Varmaan nuo imetystukihenkilöt jne osaa vastata aiheeseen paremmin.
Vauvasi pituuskasvu on ollut hyvää ja hei, eihän me aikuisetkaan olla samasta muotista! Hoikilla vanhemmilla on varmaan helpommin sitten hoikat lapsetkin :-)
Imetyksen tehostamista voisi harkita alkuun ja jos painokäyrä jatkaa aina vaan laskua niin sitten ehkä ne kiinteät kehiin. Mitään pikaratkaisua kasvuongelmaan ne tuskin tuovat, alkuun kiinteiden syöminen on tosiaan maistelua ja kasvissoseissa pääsääntöisesti vähemmän energiaa jne kuin rintamaidossa.
ps. myöksään poikien ja tyttöjen kasvukäyriiä ei kannata verrata toisiinsa ja 1000g/kk painonnousu on aika hurjaa... eli ei se 400g/kk nyt ihan kauhean huono sekään ole.
että rintamaito riittää varmasti jokaiselle lapselle 6kk ikään saakka. Tuttavani rintamaidon laatua on tutkittu Naistenklinikalla nyt pariin otteeseen, koska hänellä oli/on erittäin pienipainoinen, täysiaikaisena syntynyt vauva. Todettiin, että tämän naisen rintamaito on hyvin laihaa ja rasvapitoisuus siinä on normaalia pienempi. Se ei siis ollut riittävä ravinnonlähde vauvalle, piste. Näin voi siis olla.
On huolestuttavaa ajatella noin pakonomaisesti täysimetyksestä. Se voi johtaa lapsen aliravitsemukseen, pienipainoisuuteen, kehitysviivästymään, kehityshäiriöihin. Älä Emilyn puhu täällä MUTUA, sillä et ilmeisesti kuitenkaan ole alan ihmisiä. Olet vain hurahtanut imetykseen ja nyt tuputat omia mututietojasi täällä faktoina. Se on vaarallista.
Rintamaito ei siis ole riittävä ravinnonlähde kaikille vauvoille 6kk asti. Monet lapset tarvitsevat lisäruokaa (korviketta tai kiinteitä) jo reilusti ennen puolne vuoden ikää.
e&e 8,5kk/2v10kk
Kirjoitit näin; " emilynille tiedoksi, että vauvat eivät automaattisesti osaa syödä soseita, vaan siksi sitä harjoitellaan"
Eli kuka se olikaan, joka yleistää? Minähän korjasin sinulle, että jotkut vauvat kyllä osaavat syödä soseita.
Olen aloittanut vauvallemme kiinteitten maistelun 6kk iässä. Hän täyttää ensi viikolla 7kk ja kiinteät ovat kuitenkin yhä maistelua, en kai minä purkillista sosetta toiselle väkisin suuhun tunge jos hän ne ulos sylkee.
Noi sun jutut on aiemminkin olleet sellaisia, että tekisi mieli tähän kirjoittaa jotain sellaista mikä täyttäisi asiattoman viestin kriteerin joten en viitsi. Enkä viitsi enempää sinulle asioista sanoa, kun vääristelet sanojani ja itse kiellät sanomasi. Että hohhoijaa vaan itsellesi.
Emilyn:
Noi sun jutut on aiemminkin olleet sellaisia, että tekisi mieli tähän kirjoittaa jotain sellaista mikä täyttäisi asiattoman viestin kriteerin joten en viitsi. Enkä viitsi enempää sinulle asioista sanoa, kun vääristelet sanojani ja itse kiellät sanomasi. Että hohhoijaa vaan itsellesi.
Lienee kyse siitä, kun minä puutun aina välillä tähän kiihkomieliseen kirjoitteluun, eikös?
(...olen vilpittömästi pahoillani!! Unohdin laittaa KAIKKI VAUVAT eivät osaa.... Sinänsä tällä asialla ei ole mitään tekemistä itse asian tai aiheen kanssa, vai onko? Jos kerrot mitä, niin jatketaan ihmeessä aiheesta keskustelua. Kukaan äiti ei lienee selvänäkijä kuitenkaan, että osaisi etukäteen tietää, " että kyllä minun vauvani alkaa syömään soseita heti purkkikaupalla, joten aloitanpa sitten vasta 6 kk iässä" )
Niin kuin tässä muutama muukin jo mainitsi, sinun kannattaisi lopettaa omien kiihkomielisten uskomustesi jakaminen faktoina, ja laittaa jotain linkkejä näiden " tosiasioiden" tueksi.
Asialliseen keskusteluun kuuluu perustelu.
Emilyn:
Eli kuka se olikaan, joka yleistää? .
Tuo " rintamaito riittää 6 kk saakka" on melkoinen yleistys itseltäsi.
N. 40 % vauvoista saa lisämaitoa. Melkoinen " virhearvio" prosentti, jos perustuu vain neuvolan (ja lääkäreiden?) tiedon puutteeseen....
pistän nyt oman lusikkanikin soppaan! Tuntuu, että nämä imetyskeskustelut junnaavat paikallaan. Aina samat kiihkoilijat käyvät tilittämässä kuinka imettää pitää 6kk asti tuli maitoa tai ei. Noh...ehkä ne kirjoitukset pitää vaan jättää omaan arvoonsa!
AP:lle. Mukavaa, että imetys on kohdallasi onnistunut. Mutta olisiko se niin kamalaa jos antaisit lapsesi maistella jo soseita. Soseiden maistelu ei mitenkään vie pois sitä hyvää vaikutusta mitä lapsesi rintamaidon kautta saa. Syöhän toiset lapset muutenkin enemmän ja toiset vähemmän...eihän silloin voi olla mitään käytännön haittaa siitä, että lapsi syö pikkasen vähemmän rintamaitoa. Ja sinun tapauksessasi rintamaidon juominen tuskin vähnee kun lapsi kerta tarvitsee lisäravintoa. Eli ihan saman maidon se vauva sieltä tissistä saa jatkossakin vaikka annat lisäksi soseita.
Ja tähän yleiseen keskusteluun! Tuntuu, että ihmisiltä on hävinnyt aivot äidiksi tulon myötä. Ajatellaan omaa napaa (MINÄ haluan täysimettää) enemmän kuin sitä mitä ammattilaiset neuvovat. Mennyt jokseenkin sairaaksi koko touhu. Äideille on tärkeämpää oma rooli imettäjänä kuin se miten lapsi voi ja saako lapsi tarpeeksi ravintoa ja kasvaako lapsi tarpeeksi. Mielestäni todella sairasta ja herää kysymys, että pitäisikö tällaisilla ihmisillä lapsia ollakaan? Nyky-yhteiskunnassa ollaan niin suorittajia kaikessa. Pyritään " täydellisyyteen" ja siinä samalla mennäänkin niin pitkälle hulluuden puolelle, että hommassa ei ole enää mitään järkeä. huoh.
Tässä Emilynin kommentti:
-Ja siihen kommenttiin taas, että neuvolasta eivät muka huvikseen ehdota lisäruokaa niin ehkä eivät huvikseen, mutta tiedon puutteesta johtuen kyllä
Miten voit kommentoida pokkana, että neuvolalla on tiedonpuutetta asiasta. Ihmiset siellä on koulutettu ajattelemaan lapsesi ja lastemme parasta. He varmasti tietävät asiasta 99% enemmän kuin äidit jotka ovat perustaneet huviksensa imetystuki ryhmiä ja neuvovat kahden lapsen kokemuksella muita siinä miten asiat pitää tehdä! Minä ainakin luotan neuvolaan. Toki pineissä asioissa voin ottaa riskejä ja tulkita asioita omalla tyylilläni, mutta en lähtisi lapsen kasvussa ja ravinnonsaannissa pelleilemään!
Ystäväni, joka työskentelee neuvolassa, istuu harva se päivä koulutuksissa ja harmittelee ainoastaan sitä, ettei asiakkaille jää tarpeeksi aikaa, kun koko ajan tulee jotakin uutta opiskeltavaa ja kutsuja koulutustilaisuuksiin ja kursseille.
Terkkarit siis saavat ENSIKÄDESSÄ uudet tiedot ja opit niin lapsen imetykseen, ravitsemukseen kuin kehitykseenkin liittyvissä asioissa. Ihan vaan tiedoksi sinulle emilyn.
Mikään Millan kirjoituksessa ei kieli minusta myöskään imetysvastaisuudesta, vaan terveen järjen käytöstä.
en minäkään (aivan kuin Dirah) ole tosiaankaan missään välissä kirjoittanut mitään siihen suuntaan, että olisin imetysvastainen. Ei kai kukaan ihminen ole imetysvastainen? En ole ainakaan koskaan sellaiseen ihmiseen törmännyt omassa elämässäni. Eiköhän kaikki ihmiset haluaisi imettää, vaikka kaikilta se ei välttämättä niin hyvin onnistukkaan. Itse imetin onnistuneesti, vaikka synnytinkin keskosen. Mutta mitään paineita asiasta en ottanut. Sitä kummasti menee asiat tärkeysjärjestykseen kun vauva on hengen vaarassa! Siinä ei imetys ole ihan ensimmäisenä mielessä ja sen onnistuminen.
Mutta annetaan Emilynille anteeksi kaikki nämä hänen ilkeät ja ajattelemattomat kommenttinsa. Uskon minäkin, että kyseessä on hyvin nuori ja tietämätön äiti. Mustavalkoinen ajattelutapa paljastaa luonteen kypsymättömyyden ja kykenemättömyys lukea toisten tekstejä paljastaa sen, että henkilö on myös ehkä hieman " hidas" . En siis tarkoita pahalla, vaan sitä että luetun ymmärtäminen tuottaa ilmiselmästi Emilynille ongelmia ja siksi en osaa hänelle noista kommenteista enää hermostua.
Jokatapauksessa on ihanaa, että nykyään otetaan asioista selvää ja ehkä vähän kyseenalaistetaan myös neuvoloita ym. Mutta järjenkäyttö on silti sallittua! Ei tarvitse heittäytyä tyhmäksi kun alkaa kiihkoilemaan oman asiansa puolesta. Eikö vaan?
Siis tässä keskustelussahan oli kyse alkuperäisen kirjoittajan vauvasta, ei Emilynin.
Pikkuisen mietityttää, koska tämän palstan ylläpito alkaa tosissaan bannaamaan nickejä??!!
Eiköhän tuo Emilynin viimeisin viesti paljasta ihmisen ajatusmaailman ja kypsyyden ihan tarpeeksi selkeästi :).
toiv.mua ei ole ymmärretty väärin, eihän neuvola ole minua kieltänyt että pitäs opettaa imetystä
vaikka alottasinki soseet, kysehän oli vaan siitä että mielelläni imettäsin sinne 6kk asti varsinkin kun alussa
neuvolassa pidettiin sitä hyvänä asiana kun tytöllä atoppinen iho ja veikattiin että sitten kun
soseita aletaan kokeilemaan niin pitää olla tarkkana viim 6kk iässähän soseita on alettava=), nytkin iho siinä kunnossa että kun kokeilee uutta rasvaa esimerkiksi niin
saattaa punoittaa ja tulehtua heti, siksi en ole pitänyt kiirettä soseilla kun vähän pelkään miten siinä käy...
tietysti jos paino vaatii ,enkä ole teilannut lääkäreitä tai neuvolan ammattilaisia mutta liian usein kuulee vaan että pitää luottaa
omaan tunteeseen omasta lapsesta eikä aina mustavalkoisesti neuvolaan, otan toki heidän havainnot korvan taakse mutta sitten funtsaan niitä kotona sitten,
ja siksi esim.ajattelin täältä kysellä muidenkin mielipiteitä asiasta.. ja vauvani painohan ei ole siis laskenut missään vaiheessa eikä pysynyt samana vaan aina noussut mutta
noussut vaan omalla pienellä käyrällään, toisin kun pituus mennyt yläkäyrällä . ilmeisesti tämä aihe on saanukin
paljon kannanottoja...iha hyvä=) vielä en ole päättänyt mitä teen, ehdoton mihinkään suuntaan en ole, varmaan tässä imetän pari viikkoa
ja käyn punnitsee neuvolassa ja kysäsee samalla terkalta mielipidettä, ja tosi varovasti sitten maistattelen ettei iho ala reagoimaan mitenkään, toivottavasti maitoni ei ala vähenemään, tuskinpa sentään jos vaan maistattelen pikkuhiljaa...mutta jotenkin tuntuu että eikai se paino
siitä kovasti nyt ala nousemaankaan kun on kropaltaan pitkä ja hoikka, niinkuin minäkin vauvana ja lapsena..
kylläpä paljon on ihmiset ottaneet kantaa...tärkeitä asioitahan nämä.
kiitos kaikille mielipiteistä, hyvä että täällä ostaan myös tukea ettei kaikki viestit mene riitelyksi =)
Heippa Jeminaz. Me alettin soseita maistelemaan heti kun tuli 4 kuukautta täyteen. Maidon tulo ei ole vähentynyt yhtään, eikä myöskään vauvan imemishalukkuus muuttunut millään tavalla. Rinta on edelleen parasta mitä tietää :) (meidän vaaveli ei suostu edes syömään pullosta).
Teet just niin kuin parhaaksi näet!!! :)
Emilynille haluan vielä sanoa, että toivon hänelle jaksamista vauva-arjessa, ja toivon että palstan hänessä herättämät tunteet eivät heijastu mihinkään muuhun kuin palstalle :( Luetun ymmärtämisessä on tosiaan vähän parantamisen varaa, joka keskustelussa kun ei ole kyse hänen vauvastaan.
Se siitä.
Apn tilanteessa kun ei ollut mitään hälyttävää, että soseita oli tarpeen aloittaa.
7kk ajan olen lukenut palstoilta mollausta niin nyt meni käämit ja siitä tuo edellinen viesti, joka varmaan pian poistetaankin. Olin tosin muutenkin jo jättänyt vauvasivut vähemmälle kun en itse näitä koe enää tarpeellisiksi mutta näköjään silti joku jaksaa tulla jauhamaan sontaa, jos imetyksestä puhuu myönteisesti.
Piste ja hyvästit.
on varmasti ihan hyvä vielä seurata tuota painoa ja tehdä ratkaisut sitten. Omasta kokemuksesta myös tiedän, että atooppinen iho ei välttämättä tarkoita allergioita, vauvahan on maitosi kauttakin saanut monenlaisia aineita, jotka olisivat saattaneet allergisoida. Jos neuvolassa on ollut jo puhetta soseiden hyvin hitaasta aloittamisesta, niin ehkä he tosiaan yrittävät tätä ennakoida ja siksi kehoittivat aloittamaan sen maistattamisen jo nyt. Jos aloitus tehdään vasta kuuden kuukauden iässä, niin silloin yleensä suositaan vähän nopeampaa etenemistä uusien ruoka-aineiden suhteen.
Emilynille kommentoisin vielä sen verran, että fanaattisuutta on juuri nämä KAIKKI vauvat pärjäävät kuusi kuukautta äidinmaidolla -kommmentit. Kun tämä ei vaan pidä paikkansa. Ihmekös sitten, että ne, jotka ovat kokeneet toisenlaisen todellisuuden sinulle myös siitä kommentoivat. Ja usealle se on todella todellisuutta eikä vain " neuvolatädin osaamattomuutta" .
[color=blue]Ja päädyit mihin ratkaisuun tahansa, niin kyllä sinä sen tiedät parhaiten! Kuulostat fiksulta ja vastuuntuntoiselta äidiltä, joka miettii eri vaihtoehtoja. Ymmärrän hyvin halusi jatkaa imetystä, kun pitkään sen kanssa on saanut taistella, itselläni oli sama tilanne. Ja suunnitelmasi imettämisestä kuulostaa hyvältä, ja siitä, että käyt oman mielenrauhasi vuoksi punnitsemassa vauvaasi vähän tiheämmin.
Kuten täällä todettiinkin, täysimetyksellä olevilla vauvoilla on täysin normaalia 4-5kk iässä notkahdus painokäyrässä, lisäruokaa saavilla se tulee usein myöhemmin. Jotkut tahot pitävät 100g/vko minimipainonnousuna, mutta täysin normaalina! Ja jos kerta itse olet ollut lapsena/vauvana hoikka, niin tietenkin geenit täytyy ottaa huomioon. Vauvasi ei tod. kuulosta " aliravitulta" , vaan terveeltä ja virkeältä!
Tuosta nlan imetystietoudesta olen [b]Emilynin[/b] kanssa samaa mieltä. Heillä muistaakseni 25% on ainoastaan imetysohjaajakoulutus (resursseja kunnilla ei ole), joten taitoja neuvoa siihen liittyvissä ongelmissa ei välttämättä ole (esim. th-anoppini ei edes tiennyt 6kk täysimetys
suosituksesta
vaikka on vielä tuolloin 2004 ollut nlassa töissä, kun nykyiset ohjeet ovat astuneet voimaan). Vaikka itse olen osittain saman alan ihmisiä (kätilö), ei minulla ole varaa sanoa, että " käyn siellä huvin vuoksi punnitsemassa lapseni" . Siellä seurataan kuitenkin paljon muutakin kuin käyriä: heijasteita, motoriikkaa, puheen kehitystä ym. ym. mistä heillä varmasti on parempi tietous kuin internetiä lukeneilla vanhemmilla.
Niin kuin joku sanoi, niin eihän kiinteät imetystä estä, mutta tutkimukset osoittaa äidinmaidon olevan parasta ravintoa 6kk ikään saakka
lapsen voidessa hyvin.
Kenelläkään äidillä ei ole oikeutta tehdä tästä hyvän äidin mittaria, ja kukaan täysjärkinen niin ei tee! Itse taistelin 2kk rintaraivareiden kanssa ja sitten alkoivat lukuisat yöheräilyt (nälkää!). Soitin monta puhelua kollegoilleni sekä nlaan ja lopulta pitkän harkinnan ja huonon omantunnon kanssa päädyin aloittamaan kiinteät tytön ollessa 4,5kk. Lähinnä itseäni harmitti suoliston kehittymättömyys, varsinkin kun suvussa allergioita piisaa. Mutta yöt parani viikossa ja annoin itselleni anteeksi tämän kamalan synnin ;) koska pystyin taas olemaan virkeä ja täyspäinen äiti, kun tarvitsi herätä enää 2-3 kertaa yössä. Uskon, että lapseni olisi kasvanut hyvin pelkällä maidolla (koko ajan tasainen kasvu ja maitoa on pakkanen pullollaan), mutta tämä oli minun ratkaisuni.
Tämä minunkin kirjoitus osoittaa varmasti sen, että äidit miettivät näitä jatkuvasti, kun tännekin pitää päästä oma tarina kirjoittamaan ja synninpäästöä hakemaan;) Tehdään jokainen niin kuin parhaaksi näemme, koska meistä jokainen on erilainen, samoin kuin lapsemme!! Ja yritetään - vaikka se vaikeaa näyttää olevankin - kunnioittaa niitä muitakin äitejä!
Tsemppiä ap:lle!
Yst. terv. A & I 5+kk
Meillä on 7,5kk vanha allerginen vauva, jota täysimetin 6kk. Kolmekuis neuvolassa painoa oli tullut noin 450g kolmessa viikossa ja tuolloin oma terveydenhoitaja aloitti painostuksen. kun oli kuukauden päästä lääkärineuvola, painoa oli tullut vain 40 ja vauvalla tuli vihreää ripulia 5-7 krt päivässä, päästiin sitten Jorviin allergiatutkimuksiin, maito- ja kananmuna-allergiat löytyi. Onneksi tuolloin neuvolassa oli sijainen joka ei edes kysynyt kiinteiden aloituksesta, vaan hänestä se oli ihan selvää etten aloita kiinteitä ennen kuin vauva on 6kk.
Kun vauva oli 4kk vanha, ei hän ollut mitenkään valmis kiinteille. Pari viikkoa ennen kuin hän oli 6kk, hän alkoi kiinnostua todella paljon muiden ruokailuista( istui sitterissä jos oli hereillä muiden syödessä), kaihoten katsoi kun muut söi. Ja miten ne kiinteät sitten upposivat kun aloitettiin maistelu? Hän olisi syönyt vaikka puoli kiloa bataattisosetta kerralla :' ), eikä koskaan ole sylkenyt ruokaa ulos suustaan, ensimmäisestä lusikallisesta alkaen on osannut niellä ja on ollut todella innoissaan lusikalla syömisestä.
Minusta on ollut todella ihanaa aloittaa kiinteät lapset kanssa joka ei ole enää ' pikkuvauva' , vaan syöttötuolissa istuva aktiivinen lapsi, joka ottaa itse aktiivisesti osaa syömiseen. Voin lämpimästi suositella!
ap:lle sanoisin ettei tietenkään se oma imetys saa olla se pääasia, vaan lapsen paras. Sinä tunnet lapsesi paremmin kuin neuvolan tädit, etenkin kun on hyvin nukkuva, tyytyväinen vauva kyseessä, niin kannattaa itse miettiä mikä on teille paras. Ja jos teilläkin mahdollisesti vauvalla allergioita, niin silloin hidas aloitus paras. Meillä melkein kahden kuukauden kiinteiden syömisen jälkeen ruokalistalla on bataatti, riisi, päärynä, lammas, mustikka ja vadelma.
vastaavassa tilanteessa:
Aloin herättää (turhankin?) hyvin nukkuvan vauvani kerran yössä tissille. Tai ei vauva kunnolla herännyt, mutta imutteli masun täyteen kerran yössä. Heräsin usein itse muutenkin yöllä (vessaan tai katsomaan onko vauvalla peitto jne) joten siinä samalla sitten imetin. Yöllä imettäminen lisää maidon määrää + yöllä erittyvä maito on jotenkin erilaista kuin päivällä, hyvällä tavalla. En ikävä kyllä muista miten :)
Mutta siis täysimetys on hyvä vaihtoehto, kun kerran vauvasi on rintamaidolla kuitenkin kasvanut! Koita siis lisätä hiukan imetystä, tämä on todennäköisesti vain väliaikainen vaihe. Kohtahan teillä on kuitenkin jo seuraava neuvolakin. Tai voit pyytää päästä esim. 2vko päästä lisäpunnitukseen, onnistuu helposti yleensä, olen ymmärtänyt.
Tsemppiä, miten sitten päätätkin :)