Neuvola käski alottamaan soseet vaik haluisin viel imettää
eli siis oltiin juuri 4 kk neuvolassa ja oli lääkärin tarkastus, siellä oltiin sitä mieltä et meidän 4 kk tytön paino liian alhainen, nyt oli pituutta 66cm ja painoi 6090g...viimeks eli 3kk neuvolas oli 63,5 cm ja 5700g...eli vaan 400 g oli tullu painoa lisää...olisin niin tahtonut imettää sinne 6 kk asti ja sitten alottaa soseita mutta nyt kai pakko. tyttö on tyytyväinen lapsi eikä juuri ikinä itke, nukkuu pitkät yö unet jne. joten ei sillä nälkä taida olla mutta en ymmärrä miten noin vähän paino noussu juuri kun pääsin imetyksestä nauttimaan.... onko kellään muilla näin pieniä vauvoja? olemmet isän kanssa molemmat pitkiä ja hoikkia joten itse en kovin huolestunut ole mutta mietityttää lääkäri sanoi että pulleampi pitäisi olla...
Kommentit (65)
Imetystukipuhelin 041 528 5582
" ..on Imetyksen tuki ry:n kännykkä, jota päivystävät vuorollaan koulutetut, riittävää imetystukikokemusta ja -tietoutta omaavat ryhmänvetäjät. Puhelimesta voidaan ohjata soittajia eteenpäin lähimmälle tukihenkilölle tai -ryhmään, mutta myös keskustellen soittajan kanssa pyritään auttamaan kaikenlaisissa imetyskysymyksissä.
Päivystys toimii vapaaehtoisperiaatteella, ja päivystäjät vastaavat puhelimeen normaalin perhe-elämänsä lomassa. Mitään ehdotonta päivystysaikaa ei siis voida antaa, vaan kannattaa kokeilla soittaa eri kellon- ja viikonaikaan."
Nyt täytyy muistaa se, että vaikka neuvolasta sanottaisi mitä, niin sinä olet loppukädessä se, joka päätöksen lapsesi ruokinnasta tekee. Jos lapsi kerran kasvaa ja voi sinusta hyvin, niin luota itseesi. Tuo 400 g painon nousu ei minusta kuulosta hälyttävältä, mutta voihan se käyrillä näyttää siltä. Paha sanoa, en muista paljon oma poikani tuolloin painoi.
Meillä aloitettiin kiinteät jo tuolloin ihan siitä syystä, että poika oli selvästi nälkäinen eikä pärjännyt enää korvikkeella. Minusta se oli tuolloin hyvä ratkaisu, mutta kukin vanhempi tekee loppupeleissä päätökseni itse.
Imetystukipuhelin antaa sinulle täysin päinvastaisen mielipiteen kuin neuvolassa eli ei missään nimessä kiinteitä 4 kk ikäiselle, mutta voithan sinne soittaa. Imetystä voi hyvin jatkaa vaikka lapsi lisäruokaa saisikin, ihan niin usein kuin siltä tuntuu eli ei sitä ole mikään pakko eikä kannata lopettaa.
Piti ihan kaivaa neuvolakortti esiin ja tarkistaa viimekesäisiä mittoja. Elikkäs meillä vauva oli 4 kk:n neuvolassa 6195g ja 65,5cm ja vastaavat mitat 3kk:n ikäisenä 5570g ja 62,4cm. Eli painoa oli tullut kuukaudessa vähän reilut 600g.
Mutta vaikka paino on aina kulkenut käyrän alapuolella, ei koskaan neuvolassa olla kyseenalaistettu täysimetystä, vaan todettu, että jos vauva on tyytyväinen, syö hyvin ja nukkuu hyvin ja mikä tärkeintä - kasvaa tasaisesti omalla käyrällään, ei ole mitään syytä aloittaa kiinteiden antamista aikaisemmin.
Jotkut neuvolatädit/lääkärit tuijottavat niitä käyriään. Jos vauvasi on tyytyväinen - ja sinä sen tiedät parhaiten, niin voit oikein hyvin imettää 6kk asti. Tuskinpa se painoa yhtäkkiä jollain perunalla tai porkkanalla alkaisi noustakaan..!
E ja tyttö melkein 7kk ja pääosin rintamaidolla, kun ei soseita vielä erityisesti osaa niellä.
Meilläkin tilanne se, että alakäyrillä mentiin. Neuvolan suosituksesta aloitettiin kiinteät tuossa iässä, mitä teilläkin nyt suositeltais. Vaan ei mitään vaikutusta käyriin! Myös me vanhemmat ollaan hoikkia ja menty vauvana omilla käyrillä.
Lopputuloksena se, että näissä tapauksissa, kun kyse ei ole mistään hälyttävästä, henkeen ja terveyteen vaikuttavasta asiasta, niin käyrät saa painua hiiteen. Seuraavan lapseni täysimetän puolivuotiaaksi, oli käyrät mitä hyvänsä. Meillä ne kiinteät ei tuoneet mitään helposta, ei pulleutta, eikä kokonaisia öitä. Mun omatunto vaan koki ison kolauksen, kun aloitin liian aikaisin kiinteät :( Imetys sujui hyvin. Mut tämmöistä tää on, kun on eka lapsi, eikä vielä osannut luottaa itseensä.
Tsemppiä, ja ota ihmeessä yhteyttä tuonne Imetystukeen!
ON SE KUMMA KUN VERTAILETTE TOISTENNE VAUVOJENNE PAINOJANNE ,EI NE SANO MITÄÄN KUN JOKAINEN LAPSI ERI PAINONEN OLLUT SYNTYESSÄÄNKI..KYLLÄ LÄÄKÄRIT TIETÄÄ ELI ILMEISESTI LAPSESI EI SAA SILTI TARPEEKSI TISSISTÄSI...TOSI ASIA VAIN..EN YMMÄRRÄ KUN ÄITEIL KAMALA PAKKOMIELI IMETTÄÄ VAIK TYHJÄÄ.KAI LAPSESI TYYTYVÄINEN ,MENEE KAI SITÄ APAATTISEKSI JOS MAHA TYHJÄNÄ..
Ns yksi notkahdus käyrällä sallitaan ->eli jos yhden kk aikana on tullut painoa alle tai tasan 100g/vko niin se ei haittaa. Mutta kahta perättäistä kk pienellä painonnousulla ei ole hyväksi.
Itse tiedät parhaiten oman lapsesi ruokinnan riittämisen, se on totta. Mutta painon nousullakin on merkityksensä.
Mutta, jos lapsi on tyytyväinen, nukkuu unensa rauhallisena, ilman heräämisiä ja katkoksia, niin ei kiirettä ole vielä ollenkaan soseiden aloituksella.
Muistathan kuitenkin sen, että VAIKKA täysimetys 6kk ei onnistuisikaan, tärkeämpää on, että lapsesi saa nälän pois, kun sinun halusi täysimetyksessä!!
Muiden lasten painoja ei todellakaan kannata ottaa huomioon, koska lapset ovat yksilöitä, lähtöpainot erilaisia ja jokaisen äidin maito on myös eri rasvapitoista. Kuulostele lapsesi tarpeita, ja toimi niiden mukaan.Soseiden antaminen EI kuitenkaan pois sulje imetyksen jatkamista.
Tuo imetys tuntuu olevan asia, joka on joko joo tai sitten ei -> järjellä ajatellen, lapsen ruokatarpeet ovat noita mielipiteitä kuitenkin tärkeimpiä, hyvinvointi ennen kaikkea jalustalle. Tulee ruoak pullosta, rinnasta tai lusikasta, vain sillä on merkitystä että lapsi saa sitä!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Yksi mittaustulos ei vielä paljon kerro. Kiinnitin huomiota siihen, että vauvallehan oli kuitenkin tullut tosi hyvin pituutta. Ja monesti vauvat tuossa iässä hakevat kanaviaan. Olikohan tuo painokäyrä laskenut edes yhden kanavan verran?
Kiinteistä ei yleensä mitään kovin nopeaa helpotusta ole odotettavissa, ne kun usein sisältävät vähemmän energiaa kuin äidinmaito. Tosin äidinmaidoissakin on eroja energian ja ravintoaineiden suhteen.
Imetyshän ei kiinteiden aloittamiseen vielä lopahda, mutta jos tuntuu, ettet millään haluaisi niitä aloittaa, keskustele vielä lääkärin kanssa. Pyydä selvät perustelut. Voit vaikka kysyä, saisitko parin viikon päähän punnituksen, ja jos paino on edelleen laskussa, voisit miettiä kiinteitä uudelleen.
Hyvähän se on että lapsien kasvua seurataan, mutta kun on isompiakin lapsia jotka ovat " liian laihoja" . Siis joita ei edes enää imetetä. Siinä sitten neuvola patistaa syöttämään lasta lisää ja lisäämään öljyjä ja vaikka mitä, mutta minkäs teet jos lapsi ei syö? Ei voi lasta väkisin syöttää ja varsinkin isommalle taaperolle tulee helposti täysstoppi jos ruokaan kiinnitetään kamalasti huomiota ja syömistä vahditaan ja siihen patistetaan. Mun mielestä jokaisella lapsella on omat ruokailutavat ja kasvutahtinsa, ei lapsia oikein väkisinkään voi syöttää!
Itse olen myös sitä mieltä, että kyllä äitinä tiedät saako lapsesi tarpeeksi ruokaa vai ei. Jos on jatkuvasti nälkäinen ja kiukkuinen ja sitä jatkuu kauemmin kuin tiheänimun kauden verran, niin sitten aloittaisin kiinteiden antamisen.
Vastaukseeni juontui oma kokemukseni neuvolasta kun tyttö oli vajaa 2kk vanha ja kasvoi miinus käyrällä, neuvolatäti kyseli olenko laihiksella, miten ja mitä syön, epäili suoraan sanoen maitoani laihaksi ja ehdotti korvikkeen antoa iltaisin. Siis miksi ihmeessä olisin antanut korviketta, kun tissistäkin maitoa tulee..!
Suomessa vain 1% täysimettää ja syynä tuskin on, etteikö 99% äideistä siihen pystyisi - suurin syy on varmasti aivan väärät imetysneuvot ja tuo käyrien tuijotus.
Niin ja todettakoon, että ekan 2kk jälkeen tyttömme käyrät lähtivätkin plussan puolelle eikä varmasti ikinä lapsi nälkää nähnyt. Kuten ei nykyäänkään, vaikka enemmän syökin tissistä kuin muulta ruokapuolelta ruokaa. Väkisin ei voi syöttää, ihmisillä ja lapsillakin on erilainen ruokahalu. Itseäni on pienestä pitäen syötetty väkisin ja isoja annoksia ja kärsin siitä vielä tänäkin päivänä. Lapsi syö kyllä nälkäänsä.
E ja tyttö melkein 7kk
Lapset ovat erimallisia. Esikoisemme saavutti aluksi suhteellisessa painossa 0-tason, mutta pian mentiin -5%:ssa, sitten tuli -10% ja viimein -15%. Keskosuuden takia käytiin tarkemmissa kontrolleissa ja tsekattiin ravitsemus mm. verikokein. Kaikki oli OK, ainoastaan rautalisää tarvittiin.
Äidit usein tietävät, saako lapsi tarpeeksi ruokaa, mutta on muistettava, että se ruoka ei aina ole tarpeeksi energiapitoista tai sisällä tarpeeksi kaikkia ravintoaineita. Siksi on hyvä, että kasvua seurataan. Pituus on kuitenkin painoa tärkeämpi, eikä yksittäinen mittaustulos kerro vielä mitään. Esikoiselle hyväksyttiin aikanaan muutaman kuukauden iässä jopa 100/kk painonnousu.
kiitos kaikille vastauksista, ensinnäkin aika loukkaavasti sanottu minusta sinä super.perh.äiti vai mikä lie nimimerkkisi olikaan että lapsi on apaattinen ja näkee nälkää tms.
meillä on todellakin erittäin tyytyväinen lapsi, ei itke juuri koskaan, nukkuu hyvin 11 tunnin yö unia, illalla tankkaa useaan kertaan jotta nukkuu noinkin hyvin joten jos meidän lapsella nälkä olisi ja maha tyhjä niin en usko että näin hyvin nukkuisi. eli siis hyväntuulinen positiivinen vauva on, olen paljon nähnyt ns.kitinä ja itkusia vauvoja joilla voi tod.olla kyse että on aina vähän nälkäinen, meillä ei siltä vaikuta.
ja toiseksi mulla ei ainakaan ole mikään yli suuri into imettää ja siksi en antaisi soseita, vaan kyse siitä että alussa imetys oli takkuilevaa ja meinasin lopettaa sen ja antaa korviketta, annoinkin jo pari viikkoa mutta sitten rupesin kasvattamaan omaa maitomäärää ja pääsinkin taas täysimetykseen ja rupesin jopa nauttimaan siitä, tytölläni on atooppinen iho jonka takia olisi tärkeää että saisi mahd.kauan hyvät vasta-aineet eikä turhan aikasin alottaa kiinteitä kun voi olla että ihokin reagoi niihinkin...
en ees tiedä miks tätä kerron mutta inhottaa kun kysyy neuvoa täältä niin sit jotkut alkaa tosi pahasti sanomaan...
tietysti jos painoa tai pituutta ei olisi tullut yhtään lisää niin tottakai äitinä huolestuisin mutta kun kuunnellut oman äidin + muiden juttuja niin tän kaltasia ollut muitakin...itse olin jopa pienempi ton ikäsenä ja ollut koko neuvola/koulu ajan hoikka ja aina valitettu painosta vaikka syöny ku hevonen..
ehkä tässä nyt imetän vielä muutaman viikon ja käyn punnitsee vaik neuvolassa sitte, jos painoa tulee edelleen niin en alota soseita, ja kyllä maitoa mulla tulee ihan riittävästi että tyttö tyytyväinen ainaki, alkoi jo 3kk iässä kääntyilee vatsalleen ja touhuaa koko ajan lattialla joten ehkä sekin jo kuluttaa eri lailla kun pelkkä vauvana makoilu...
kiitos kaikille ystävällisille vastanneille=) siis todella paljon!
Jos haluat lukea lisää hänen lapsenruokkimisajatuksistaan niin käypä katsomassa tämä. Siellä hän kertoo antavansa kiinteitä 6 viikkoa vanhalle vauvalle.
Jatka sie hyvillä mielin imetystä!
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9158300&t=9150465&appid=&…
suurperh.äiti:
..EN YMMÄRRÄ KUN ÄITEIL KAMALA PAKKOMIELI IMETTÄÄ VAIK TYHJÄÄ.KAI LAPSESI TYYTYVÄINEN ,MENEE KAI SITÄ APAATTISEKSI JOS MAHA TYHJÄNÄ..
siis pakko vielä kommentoida että ON AIVAN uskomatonta miten joku voi todellakin olla noin tyhmä ja ilkeä toista äitiä kohtaan ja käytännössä haukkua toisen lasta apaattiseksi kun toinen ilmoittaa että on tyytyväinen lapsi. kuule ihan tiedoksi vaan että jos lapsi on nälkäinen niin silloin lapsi HUUTAA ja itkee ja kitiseen, EI muutu apaattiseksi!! mene itseesi , taidat saada kiksejä muiden loukkaamisesta...ja tuskin kukaan äiti imettää tyhjää tissiä, vaan siksi että äidinmaito on parasta ravintoa lapselle, siksi imetetään!
juu kävin lukemassa hänen ajatuksiaan, taidan jättää hänen kommentit omaan arvoonsa, taitaa olla juuri näitä vastarannan kiiskejä täällä keskustelu sivuilla että joka asiasta pitää väkisinki olla eri mieltä... kiitos tuestasi!
Rauhoitu ap ja jätä hänen kommenttinsa omaan arvoon. Kaikki me muut osaamme lukea, että vauvasi on tyytyväinen.
Ihan ajattelin vaan pikkuisenkommentoida. Siis eihän se neuvola sinua kuitenkaan imetystä lopettamaan käskenyt. Joskus kai on ihan viisastakin aloittaa ne kiinteiden maistelut ajoissa jos sattuu olemaan sellainen vauva, jolla se opettelu vie aikaa. Siis minun tarkoitus ei ole arvostella ketään ja kaikkihan me lapsen parhaaksi toimimme. Minun mamma-ryhmässä täällä ruotsissa, joka on myös suomen esikuva maa imetyksen suhteen ;), ne vauvat, jotka aloittivat kiinteät " vasta" silloin tasan 6 kuukauden jälkeen on olleet tosi hankala saada oppimaan/ syömään kiinteitä. En tiedä onko sattumaa, että näin heillä kaikilla on vai onko se kuitenkin niin, että se paras herkkyys on siinä 5kk tietämillä. No enpä tiedä ja menee asian vierestä...kaikki me muka tiedetään toistemme asiat paremmin kuin itse...
Mutta yksi asia ihmetyttää...miksi lapsia käytetään neuvolassa ja lääkärissä jos ne ei kuitenkaan tiedä mistään mitään? Mä luulen kyllä, että niille onkin ihan yksi ja sama täysimettääkö joku 4 vai 6 kuukautta, vaan tärkeää on, että vauva voi hyvin, paino nousee ja lapsi kasvaa. Pakkohan heidän on etiikkansa mukaan toimia, sillä kenenkä vastuulla ne vauvat sitten ovat, jotka voivat huonosti siitä, että se ravinto ei riittänytkään (kaikki kunnia imetystukilistalle, mutta rajansa kaikella)ja pahimmassa tapauksessa joutuvat sairaalahoitoon(siis tämä kärjistetty ilmaisu, ja en tarkoita sinua a.p.). Pointtini on vain se, että joskus herää kyllä ajatus, että lapsen parastako se on kun moni äiti on tehnyt täysimetyksestä ihan henkilökohtaisen äitiydessä onnistumisen mittarin, ja lapsen hyvinvointi ehkä jopa siinä vouhotuksessa unohtuu. Siis tämä ei sinulle a.p. vaan niille jotka kiihkoilee asian kanssa :).
Tottakai sinä voit jatkaa imetystä, mutta ehkä se ei ole maailman pahin asia aloittaa niitä kiinteitä pikkuhiljaa. Eihän se tosiaankaan heti painoon vaikuta, mutta ehkä sen opettelun jättäminen sinne 6 kuukauden tienoille ei ole kaikkien kohdalla viisasta. Mutta siis sinä itse tiedät parhaiten ja päätät lapsesi ruokinnasta. Neuvola ja lääkärit ovat niitä, jotka antaa ohjeita ja suosituksia omaan kokemukseen perustuen ja hyviä ja huonoja varmasti mahtuu joukkoon. Käy punnituttamassa lapsesi vaikka joka viikko neuvolassa niin tiedät ja saat varmuutta. Ja tuo minun alku kommentointi oli vaan siksi kun minua välillä ihmetyttää täällä annettu vertaistuki, joka ei aina ole parasta mahdollista. Toivottavasti en nyt loukkaa ketään noilla kahdella ekalla kappaleella, se ei ole tarkoitus, vaan herättää miettimään ettei aina se omakohtainen kokemus ja ajatus ole kaikkivoipa ja käypä. Mie poistun nyt kun en varmaankaan saanut ajatuksiani oikein artikuloitua ja herätän ehkäpä jopa närkästystä y.m. enkä sitä missän nimessä halua :) Yritän siis olla ei arvostelija, enkä halua koskaan olla tällä palstalla silä mielellä, että minä olen oikeassa ja minun tapani paras tapa, vaan tuoda oma näkemykseni tähän asiaan.
Hyvää yötä kaikille
Tähtinova ja kulta 6,5kk
Tähtinovan kanssa siitä, että neuvolassa työskentelevillä on kuitenkin usein vuosien kokemus lapsista, jota ei mun mielestä pidä ihan täysin ohittaa tai sitten voi jättää kokonaan neuvolakäynnit väliin. Tietenkin suositukset muuttuvat ja kaikki neuvolassakaan eivät välttämättä ole asioista loppuun asti perillä. Mutta täytyy muistaa, että tämä 6 kk täysimetys suositus on loppujen lopuksi ollut voimassa todella lyhyen aikaa.
Mutta alkuperäiselle: mitä jos tekisit niin, että jatkaisit vielä pari viikkoa täysimetyksellä, koska koet sen tärkeäksi ja kävisit sitten neuvolassa punnitsemassa lapsen? Ainakin mulla se on onnistunut ihan puhelinajalla. Sitten näkisit, mihin suuntaan paino on menossa ja voisit tehdä ratkaisun ihan sen mukaan.
Tausta tälle ehdotukselle on se, että oman vauvan paino laski syntymän jälkeen yli sen 10 sallitun prosentin, koska maitoa ei vain noussut riittävästi. Siitä huolimatta lapsi oli tyytyväinen vastasyntynyt, seurustelikin unien välillä, söi tissiä ja nukkui 3-4 tunnin pätkiä. Joten ihan aina ne lapsetkaan eivät ilmaise itseään selkeästi. Kymmenen päivän ikäisenä alettiin sitten joka syötöllä antamaan tissin päälle korviketta, koska paino oli pakko saada nousuun. Meni vielä viikko ennen kuin lapsi rupesi tissittelyn (siis yleensä toista tuntia) jälkeen ilmaisemaan nälkäänsä.
toivottavasti et pahoita mieltäsi tuosta mun aikaisemmasta viestistä. Vasta luin tuon sinun tarinasi allergioista y.m. myöhemmin ja ymmärrän hyvin, että niitä vastaan haluat taistella täysimettämällä ja varsinkin sen takkuisen alun jälkeen on varmasti mahtavaa kun se alkoi sitten sujumaan! Itse imetin vain 3,5 kuukautta kun ei maitomäärät kasvanneet vaikka pumppu oli imetysten jälkeen aina tissillä. Ja olihan se kova paikka kun siinä ei onnistunut enkä enää kokenut mielekkäänä osittaisimetystäkään, jota se mulle oli melkein koko ajan. Ja koin pitkään surua siitä, enkä vieläkään ole oikein yli päässyt.
googleta imetystukipuhelin ja soittele sinne. Saat ainakin jutella jonkun tahon kanssa joka on ymmärtäväinen sinun kannaltasi. Heillä myös tietoa mitkä ovat oikeasti niitä merkkejä että kiinteät pitäisi aloittaa, valitettavasti osalla neuvolahenkilökunnasta on aika vanhaa tietoa. En osaa sanoa onko teidän tapauksessanne tarpeellista aloittaa kiinteät vai ei, mutta puhelu varmaan rauhoittasi omaa mieltäsi kun saisit toisenkin mielipiteen. Jaksamista ja muista että vaikka päätyisit kiinteät aloittamaan, niin voit myös jatkaa imetystä :)