Neuvola käski alottamaan soseet vaik haluisin viel imettää
eli siis oltiin juuri 4 kk neuvolassa ja oli lääkärin tarkastus, siellä oltiin sitä mieltä et meidän 4 kk tytön paino liian alhainen, nyt oli pituutta 66cm ja painoi 6090g...viimeks eli 3kk neuvolas oli 63,5 cm ja 5700g...eli vaan 400 g oli tullu painoa lisää...olisin niin tahtonut imettää sinne 6 kk asti ja sitten alottaa soseita mutta nyt kai pakko. tyttö on tyytyväinen lapsi eikä juuri ikinä itke, nukkuu pitkät yö unet jne. joten ei sillä nälkä taida olla mutta en ymmärrä miten noin vähän paino noussu juuri kun pääsin imetyksestä nauttimaan.... onko kellään muilla näin pieniä vauvoja? olemmet isän kanssa molemmat pitkiä ja hoikkia joten itse en kovin huolestunut ole mutta mietityttää lääkäri sanoi että pulleampi pitäisi olla...
Kommentit (65)
Ja asian vierestä ensin, että tuon linkin viesti on nyt näköjään poistettu, en tiedä mitä siellä suurperh äiti kirjoittele mutta olen aiemminkin nähnyt hänen todella omituisia imetyskommenttejaan. Mistä johtuu hänen rintaruokinta vastasuutensa, en tiedä eikä suoraan sanottuna kyllä kiinnostakaan..
6kk täysimetyksestä sen verran, että vauvat ovat erilaisia. Tuttavan vauva imetettiin myös 6kk ja kiinteät alkoivat mennä alas hyvin. Itse en todellakaan ole sitä mieltä, että nyt kun meidän vauva (ensi viikolla 7kk) syö niitä heikosti, söisi niitä välttämättä (ja tuskinpa söisikään) yhtään sen paremmin vaikka olisi aiemmin aloitettu. Ja rintamaito on varmasti ravitsevampaa kuin nuo soseet. Ja eiköhän se ruoka ala maistua sitten kun hän on sitä valmis syömään.
Ja niistä neuvolakäynneistä siis, niin vaikka nelikymppinen terveydenhoitajani olisi kuinka kokenut tahansa, niin väitän kyllä tietäväni enemmän imetyksestä kuin hän - sen verran uskomatonta soopaa se rintamaidon laihuusepäily yms. aiemmin kirjoittamani oli..! Eli ne työvuodet eivät todellakaan tarkoita sitä, että olisi tietävämpi. Lähes poikkeuksetta se on kuitenkin äiti, joka tietää miten vauva voi.
Ja itse käyn siellä neuvolassa vain huvikseen mittauttamassa tytön. Saahan sieltä toki joskus jotain kivoja vinkkejä ja vähän ohjelmaa päivään, kun käy neuvolassa. Muutoin oma henkkoht kokemukseni on niin synnäristä kuin neuvolastakin että en ole sieltä apua saanut, vaan suurin apu on tullut itse etsimällä ja kysymällä internetistä. Toki neuvolat ovat erilaisia kun siellä on töissä erilaisia tätejä, mutta huvittaa miten jotkut pitävät yhtenä ainoana totuutena neuvolan sanaa..
Enkä myöskään ole imetysfanaatikko vaikka minua on sellaiseksikin täällä kutsuttu, mutta yksinkertaisesti se rintamaito on lapselle parasta ravintoa.
Olet itse lapsesi kanssa 24 h vuorokaudessa, joten itse myös tiedät parhaiten, mikä on parasta lapsellesi. Meillä poika oli syntyessään 3710g 50 cm, eli ihan normaali kokoinen. 4 kk:n ikäisenä paino oli 5880g ja 62 cm, 5 kk:n ikäisenä 6130 g ja 62,9 cm ja nyt vuosikkaana 8400g 72,5 cm. Pieni on ollut koko ajan ja kasvaa -10 käyrällä omaa tahtiaan. Nähtävästi myös pieni tulee olemaan aikuisenakin, kuten me vanhemmatkin olemme. Minuakin neuvola kehoitti jo 3,5 kk:n ikäisenä aloittamaan soseet. Kuitenkin täysimetin 6 kk:een sillä poika oli tosi tyytyväinen ja iloinen rintamaidolla. Kehitys on ollut normaalia ja hieman keskiarvoista aikaisemminkin on asiat oppinut. Välillä meinasivat kaikenmoisia tutkimuksia kasvun tähden. Meillä painoa huonoimmillaan tuli vain 100 g/kk ja pituutta ei nimeksikään. Lastenlääkäri kuitenkin oli sitä mieltä, että kun vanhemmatkaan eivät järin isoja ole, ei ennuste lapsellekkaan voi olla kovin kummoinen. Itse tiedät parhaiten, kuinka teet.
Yhdessä ketjussa haukkuu lääkärit, etteivät ne mitään tiedä ja että äidin pitää käyttää omaa maalaisjärkeä kiinetiden aloituksen suhteen---ja nyt sitten HUUTAA, että kyllä ne lääkärit tietää, mikä on parasta lapsellesi...;)
No, tämän jätän omaan arvoonsa.
Minullakin on pieni tyttö, jonka painoa on seurattu laitokselta asti. Sitä kun ei muka ole tullut riittävästi. Olemme juosseet kontrolleissa ja minuakin kehoitettiin aloittamaan kiinteät 4kk iässä. No, niin tein, sillä seurauksella, että oma tissimaito alkoi vähentyä ja kiinteitä meni silti tosi vähän. Tytön paino ei siitä ainakaan noussut! Imetin vajaa puoli vuotta, jonka jälkeen siirryttiin kokonaan kiinteisiin. Edelleen, vaikka tyttö syönyt kiinteitä ja juonut korviketta jo monta kuukautta, painonnousu on hidasta ja käyrät menee alakantissa.
Meidän neiti vaan on pieni ja siro rakenteeltaan. Ei siihen kiinteiden aloitus auttanut! Kukin kasvaa omalla käyrällään, kuhan tasaisesti menee suhteessa pituuteen.
kuuntele siin omaa lastasi ja sydäntäsi, kiinteiden aloitus ei ole tie autuuteen-
e&e 0706/0504
Minusta alkuperäinen puhui ikäänkuin hänen täytyisi _lopettaa imettäminen_! Eihän kiinteiden aloitus sitä tarkoita! Ainoastaan TÄYSimetyksen lopettamista, sitä että imetyksen ohessa aletaan antaa muutakin. Se imetystukipuhelin on kyllä hyvä, toivottavasti alkup otti jo yhteyttä sinne ja sai kunnon tietoa aiheesta.
Tämä " imetysmyönteisyys" on suomessa mielestäni mennyt liian pitälle. Tiedän lapsia, joita on täysimetetty vaikka paino ei ole oikein noussut sillä seurauksella etta pieneksi ovat jääneet. EI kannata pelleillä näillä asioilla. Mikään imetys ei ole tärkeämpi asia kuin lapsen hyvinvointi. Ei ne siellä neuvolassa huvikseen kehota äitejä antaman lapsillen lisäravintoa. Itse kannatan täysimetystä (imetän itsekin, tosin vasta 3 vkoa vanha pikkuinen). Mutta mielestäni on hyviä syitä myös osittaisimetykselle, joista tärkein on juuri vauvan kasvuun liittyvät asiat ja toisaalta, joillekin äideille myös se oma henkinen jaksaminen on mielestäni myös riittävä syy lopettaa/harventaa imetystä. Että IHMISIÄ täällä kaikki olemme ja aivojen käyttö on sallittua. En kerta kaikkiaan käsitä imetyksen fanaattisia kannanottoja.
ottamatta kantaa siihen mitä sinun pitäisi tehdä, niin kannattaa muistaa, että neuvolassa ovat kuitenkin nähneet vauvasi toisin kuin täällä palstalla tai imetystukipuhelimessa. Mikään ei estä hankkimasta toista mielipidettä imetysmyönteiseltä lastenlääkäriltä, jos neuvolan neuvot epäilyttää. Itse en ymmärrä ihan sitä, miksi kiinteiden aloituksesta tehdään sellainen mörkö. Tosiasia on, että joku lapsi hyötyy pitkästä täysimetyksestä ja toinen taas aikaisemmasta kiinteiden aloituksesta tai vaikka korvikkeen käytöstä tai jopa imetyksen lopetuksesta. Tärkeintähän on, että lapsi saa sopivaa ruokaa tarpeeksi, ei se että äiti saa täysimettää mahdollisimman pitkään.
Komppaan Kamua.
Ja alkuperäiselle vielä sanoisin, että neuvola tämän asian suhteen varmasti ennakoi. Niitä kiinteitä aloitetaan pikku hiljaa maistelemaan, ei siis purkkitolkulla heti, niin että painoon vaikuttaisi saman tien. Varmasti hakevat tällä sitä, että aloitatte jo maistelemaan, että ei sitten tule niitä painon notkahduksia enempää. Meillä esim. vähän lyhyempi ja painavampi vauva, ja pitivät oikein hyvänä että olemme harjoittelun aloittaneet jo.
Maailman terveysjärjestön suositus on, että täysimetetään 6 kk, mutta soseet voi aloittaa 4-6 kk, viimeistään 6 kk. (emilynille tiedoksi, että vauvat eivät automaattisesti osaa syödä soseita, vaan siksi sitä harjoitellaan:) Vauvat on yksilöitä, ja vilpittömästi toivon että alkup. ei tee päätöksiään näiden kirjoitusten perusteella. Imetys ja imetystuki on hyvä asia, mutta kiinteiden aloittaminen on normaali vauvan kehitykseen kuuluva asia. Meillä ainakin on imetys sujunut ihan niin kuin ennekin ja vauva saa sen tarvittavan ravinnon vielä rintamaidosta. Soseita vasta maistellaan ja harjoitellaan. Useammat vauvat joutuvat opettelaan kiinteiden syömisen pikku hiljaa, saattaa olla että joutuu pitämään taukoakin välillä.
Ja tuo että 1 % täysimettää on ihan silkkaa soopaa. Alle kaksi kuukautisilla luku on 60 %.
En myöskään ymmärrä, miten se on fanaattisuutta että sanoo sen tosiasian, että tissimaito riittää ruoaksi varmasti vähintään ekat 6kk. Enemmänkin ihmettelen tuota fanaattista rintamaidon ja imetyksen väheksyntää. Ja siihen kommenttiin taas, että neuvolasta eivät muka huvikseen ehdota lisäruokaa niin ehkä eivät huvikseen, mutta tiedon puutteesta johtuen kyllä. Ja neuvolasta saamiani ohjeita jo kirjoitinkin ylemmäs joten en niitä tähän käy enää toistamaan.
Viitaten mtaivas kirjoitukseen, niin sanon vaan ettei ne kyllä neuvolassa aina tiedä mitä puhuvat, meitä käskettiin aloittaa esikoiselle kiinteät 4 kk iässä koska painoa ei ollut tullut entiseen malliin 3kk-4kk välillä (siihen aikaan aloitettiin kiinteät 4 kk iässä yleisesti mutta itse olin päättänyt imettää 6 kk WHOn suosituksen mukaisesti jos vain mahdollista), huvittavaa tässä on se että siihen asti painoa tuli +15 käyrällä suhteessa pituuteen eli vauva oli ylipainoinen (jos nyt vauvat voi olla). Kokeilin kuitenkin epävarmana pari viikkoa kiinteitä, mutta tuli kamalat vatsavaivat ja lopetin ne. Painokin vain haki oman oikean käyränsä ja " täysimetin" sitten 6 kk asti. Hyvin on lapsi kasvanut omaa käyräänsä, vaikka pieni onkin, joka johtuu taas alhaisesta syntymäpainosta ja pituudesta, olemme itse pienikokoisia joten ei nyt voi odottaa että lapsesta ois tullut kamala jätti.
Mutta olen kyllä samaa mieltä siitä, että ei sitä nyt tietenkään lapsen terveyden kustannuksella voi imettää. Pitää kuitenkin arvioida että onko kyse oikeasti terveyden vaarantumisesta vai vaan yli-innokkaasta kiinteitä suosittelevasta terveydenhoitajasta, onhan se tiedossa että ennen kiinteät aloitettiin 3 kk iässä ja sitten 4 kk iässä ja kaikki terkkarit eivät ihan ole pysyneet uuden tiedon tasalla. Täällä pyöri mielenkiintoinen linkki artikkeliin jossa oli tietoa siitä että joskus imetetään lapsen kuivumisen uhalla ja joskus kasvu vaatii oikeasti muutakin kuin rintamaitoa. Tietenkin pissavaippojen painavuus on yksi merkki että vauva saa nestettä riittävästi. Lisäksi lapsen yleisvointi kertoo jotain käyrien ohella. Tässä tapauksessa yleisvointi ainakin vaikuttaa ap:n kuvailuiden perusteella hyvältä.
Mutta en siis ota kantaa ap:n tilanteeseen kun en tiedä kaikkia faktoja.
Minä tarkoitin myös kirjoituksessani sitä, että toisilla vie se syömään opettelu aikaa, ja siksi ei ole kaikkien kohdalla se 6kk paras aika aloittaa jos on painonnousussa ollut ongelmia. Ja mun käsitykseni mukaan sen imetyksenkin sujumisen yksi avainasia on se, että ei minun vauva oikein osannut imeä ja sitäkin opeteltiin ja kauan. Ja syömistä opetellaan myös samoin kuin kaikkea muuta tästä maailmasta. Puhumaan myös opetellaan ja oppimista on koko elämä eikä odottelua, että koska se taito sieltä itsestään pölähtää.
Ja joku se väläytti ettei neljäkuukautisen suolisto olis vielä ehkä tarppeksi kehittynyt. No, eihän se alkuun ole tarpeeksi kehittynyt äidinmaidollekaan, siksi alun koliikit ja useat ulostamiset. Sitten se pikkuhiljaa se suolisto siihen tottuu. Ja kun soseita aloitetaan niin eihän sinne mitään häränsisäfilettä ensimmäiseks lykätä ;), vaan pikkuhiljaa niillä kaikista vatsaystävällisimmillä aloitetaan, vähitellen. Niin se suolisto siinä pikkuhiljaa opettelee kiinteiden sulatusta ja ei ne suolet " opi" sitä jossain tietyssä iässä, vaan altistamalla. Ja 4 kk aikaisintaan on se ikä kun voi aloittaa. Täällä ruotsissa esim. sanotaan, että 4-6kk välillä, silloin kun vauva aloittaa osoittamaan kiinnostusta ruokaa kohtaan ja ihmetellen katselee kun vanhemmat syö. Ja silloin kun on maidon riittävyyden tai muuten ongelmia imetyksen kanssa saa aloittaa jo 4kk iässä pikkuhiljaa.
Ja olen yleisesti sitä mieltä, että kaikki tehkööt niin kuin itse parhaaksi näkevät lapsensa kanssa niin kauan kun siitä ei ole lapselle haittaa. Kaikki me olemme olevinamme toisiamme viisaampia, mutta suvaitsevaisuutta ja toistemme mielipiteiden kunnioittamista peräänkuulutan. Oma edellinen kirjoitus oli myös liian arvosteleva, se oli vain oma näkemys asiasta. Täällä on niin helppo tulkita toisten kirjoituksia tietämättä oikeasti näiden ihmisten ajatusmaailmasta mitään.
Jotkut nyt tuntuvat teilaavan ihmiset, olipa mitä mieltä tahansa. Älä niistä välitä. Näillä ruoka-asioilla todella ei pidä leikkiä. Siksipä sinun on kuunneltava ja seurattava lastasi. Sinä olet paras mittari siihen. Jos sinusta tuntuu, että on parempi aloittaa kiinteät, niin aloita. Jatka imetystä rinnalla. Jos taas tunnet, että lapsesi kehitys ja kasvu ei ole kiinni soseista ja lapsesi on tyytyväinen, jatka pelkällä rinnalla. Itse tiedät parhaiten. Eihän sinun tosissaan tarvitse imetystä kokonaan heittää. Tarjoat vaikka alkuun imetyksen väleissä sosetta, jos poika huolii. Silloinhan näet huoliiko vai ei. Nälkäinen lapsi varmasti huolii.
Meillä poika syö kuin hevonen nykyään eli pituuteen ja painoon nähden todella paljon tuon ikäiseksi ja silti on tooosiii pikkuruinen. Tajusi heti ruuan merkityksen silloin 6 kk:n iässä. Ei ole tarvinnut houkutella tai opetella sen kummemmin. Vieroitti itse itsensä tissistä 10 kk:n ikään mennessä. Olisin halunnut kyllä pidempään imettää, ehdottomasti. Liikkuukin kyllä mahtavan paljon ja on aina liikkunut. Kiinteät eivät meillä sitä autuutta tehneet, kuten lastenlääkärikin jo silloin 5 kk:n iässä totesi. Minua pyydettiin toimittamaan neuvolaan minun ja mieheni neuvolakortit, onneksi olivat kummallakin tallessa. Siitä nähtiin tarkasti meidän kasvu. Minä olin vielä pienempi kuin poikani, isänsä hieman paksumpi, mutta lyhyt hänkin. Minun mitat olivat 70 cm ja 7800g vuoden ikäisenä, joten pienen pieni olinkin. Silloin -70 luvulla annettiin korvikkeena tavallista maitoa laimennettuna veteen. Minua oli täysimetetty 2 kk ja sitten aloitettu tuo vesimaito ja raasteet ja soseet (porkkana ja peruna). Miettikää: 2 kk:n ikäiselle raasteita. Nyt sanottais hui! 6 kk:n ikäisenä on mennyt jo kaikki ruoka sekä tavan maito ilman laimennusta. Nämä näkyy neuvolakortissani. Silti jäin näin pieneksi ja pieni olen ollut aina. Allergioita tms. ei ole ollut, kai olen siis onnellinen siinä suhteessa, kun noin on minuakin ruokittu.
Jos asia kovasti sinua askarruttaa, niin ota ihmeessä uudelleen yhteyttä sinne neuvolaan ja käy juttelemassa näistä asioista. Pyydä vaikka lääkärinaika, jos haluat. Jutelkaa myös noista perintötekijöistä yms. Pääasia, että saat mielellesi rauhan, mitä ikinä päätätkin ja että lapsesi voi hyvin!
Hohoijaa, Emilyn, kukaan ei ole väittänyt että yksikään vauva EI OSAA tai KAIKKI VAUVTA
Hups, lähti liian aikaisin...
Siis Emilyn on iha mahdoton yleistäjä. Kukaan harvoin täällä sanoo että KAIKKI VAUVAT aitä tai tai tätä, tAi KUKAAN VAUVA tms.
Niin kuin varmasti monessa ketjussa todettu, vauvat on yksilöitä. Ja jotkut tosiaan osaa syödä heti, useammet ei (paitsi Emilyni lähipiirissä kaikki vauvat on samanlaisia kuin Emilynin vauvat)
Kannattaiskos vähän panostaa luetun ymmärtämiseen ja lopettaa tuo jatkuvan kärjistämine, yleistys, rivien välistä lukeminen ja toisten sanomisien vääristely.
Musta on ihan hulluutta olla aloittamatta kiinteitä viimeistään 6 kk iässä. Kun kerran on todettu, että ihmislapsi tarvitsee muutakin ravintoa kuin rintamaitoa. No, kukin tyylillään.
Itse olen imetys-myönteinen, mutta tällainen kaikenlainen fanaattisuus suuntaan tai toiseen ihmetyttää kyllä.
Tähtinova, se olin minä, joka kirjoitti suoliston valmiudesta tms. Tällä tarkoitan sitä, koska on valmis HARJOITTELEMAAn edes murusen verran kiinteitä. Aivan kuin kaikki muksut eivät rupea kävelemään 6kk iässä (kuten meidän esikoinen 6kk iässä), eivät kaikkien muksujen elimistöt tuossa iässä (ja taas esimerkkinä vaikka sama esikoinen)ole valmiita kiinteille. Ei se aina ole elimistö äidinmaidollekaan tosiaan valmis, jos on puhe vko:lla 25 syntyneestä, niin ei muistaakseni silloin passaa kaikilla - tai sitten totuttelua siihen voi olla vielä paljon, paljon, vanhempana syntymän jälkeen.
Tuolle esikoistytölle maistatimme kiinteitä 7kk iässä, kun saimme neuvolasta ja muualta tosi kovaa painostusta kärsiä. Sillä seurauksella, että hän tuli todella sairaaksi ja paino tippui muutamassa päivässä hänellä 1KG. Äidinmaidolla sitten tankkasin hänelle tuon kilon ja vähän lisääkin parissa päivässä takaisin - terveyden lisäksi.Korostetaan, että ko. ruoka-aineesta ja toisesta kokeillusta hän ei ole saanut allergiaoireita (kuten lukuisista muista) äidinmaitoni kautta, eikä sitten 9kk iässä, jolloin oli " valmis" kiinteille, jolloin itse sitä lukuisia lusikallisia lappasi kurkustaan alas ; ).
Tällaisia ne lapset vaan ovat - yksilöitä. Ja aina tiukan paikan tullen kannattaa kysyä useammankin ammattilaisen mielipidettä noinkin olennaisessa asiassa kuin kiinteiden aloitus - ei vain korvatulehduksissa, nuhissa, motorisessa ja kielellisessä kehityksessä etc.
Meillä on just " valmistunut" jonkin sorttisesti kuopus kiinteille. Ikää kohta 8kk. Mutta myönnettäköön, että henkisesti hän ei ole täysin valmis ; ) meinaan ei minulta päärynäsosettaan huoli, vaikka kuinka nälkäinen olisi. Kyllä minun pitää maastoutua ja jonkun muun tulla syöttämään.. eli pitää sosettaan korvikkeen asemassa. Mutta hyvä näinkin. Helpottaa kummasti arkea ja voi antaa hänet muidenkin hoidettavaksi (kun ei sitä ämmääkään pullosta tai paljon muualtakaan osaa ottaa)!
- Tiina -
Kiinteiden aloittamisesta vielä sen verran, että kakominen, pulauttelu, ruualle irvistely ja sen suusta valuminen on ihan normaalia tuossa kiinteiden aloittamisessa (juu, JOTKUT osaa heti, emilyn). Meidän vauva ei ainakaan osannut aluksi laisinkaan koko hommaa, ei tiennyt mitä sille tavaralle pitää suussa tehdä.
Meilläkin oksensi ekat kokeilut, sitten pidettiin vähän taukoa. Ekaa makua ei niellyt laisinkaan, seuraavaa veti innolla ja oli suu ammollaan seuraavaa satsia odotellen. Ja meillä on ainakin pidetty myös taukopäiviä.
Mun piti Emilyniltä vielä kysyä, että kun TOISET vauvat osaa, niin oletatko että kaikkien pitää sitten osata? Aiotko oman lapsesi kiinteiden aloittamisen lykätä siihen asti, että osaa niitä jo itse vaatia?
Emilyn:
En myöskään ymmärrä, miten se on fanaattisuutta että sanoo sen tosiasian, että tissimaito riittää ruoaksi varmasti vähintään ekat 6kk. Enemmänkin ihmettelen tuota fanaattista rintamaidon ja imetyksen väheksyntää. Ja siihen kommenttiin taas, että neuvolasta eivät muka huvikseen ehdota lisäruokaa niin ehkä eivät huvikseen, mutta tiedon puutteesta johtuen kyllä. Ja neuvolasta saamiani ohjeita jo kirjoitinkin ylemmäs joten en niitä tähän käy enää toistamaan.
Sanot tässä tosiasian, että RINTAmaito riittää varmasti ruuaksi ensimmäiset 6 kk. Laitapa linkki sinne mistä olet saanut ällaisen tietouden. Myös haluaisin linkin sinne mistä olet löytänyt tämän että 1 % vaan täysimettää.
Huh huh, onpa pelottavaa tällaisen " tietouden" jakaminen.
Sinun asemassasi minä luultavasti ensin yrittäisin tarjota lapselle rintaa useammin tai lisäksi lypsettyä rintamaitoa, jos hän suostuisi syömään enemmän. Pyytäisin myös neuvolasta ylimääräisiä punnituksia esim. kerran viikossa ja tarvittaessa sitten asian uudelleen pohdintaa.
400 g kuulostaa aika pieneltä painonnousulta. Meidän pojan painonnousut täysimetyksellä ovat olleet syntymästä neljään kuukauteen yli 1000 g/kk ja nyt neljästä viiteen kuukauteen noin 600 g. Nelikuisena painoa oli 7900 g ja pituutta 67 cm. Syntymäpaino oli 3270 g ja pituus 50,5 cm.
Toivottavasti voitte jatkaa täysimetyksellä :)
.. suuntaan tai toiseen. Kannattaisi varmaan ensin tarkistaa - jos vain mahdollista - että kuinka itse isä ja äiti ovat kasvaneet vauvoina, minkälaista käyrää ja kommenttia neuvolakortista tms. löytyy. Haastatella niitä isovanhempia, jos onnistuu. Nuo muksut kun tuppaavat kasvamaan ja kehittymään saman sorttisesti kuin vanhempansa, usein menuun katsomatta.
Tuskinpa se kiinteiden antaminen tässä vaiheessa tappaa, mutta saattaa kyllä vaurioita tehdä, jos on vähän hitaammin kehittyvä ruuansulatuselimistö kuin joillain toisilla vauvoilla, tai sitten taipumusta allergioihin. Mutta kuten sanottu, eipä se teelusikallinen tai kaksi päivässä mitään suurta painonnousu- ja kehitysräjähdystä saa aikaiseksi..
Ja mitä siihen tulee, että alle 6kk helpommin oppisivat kiinteille kuin myöhemmin.. Noh, saattaapi pitääkin paikkansa, kun harva vauva tuossa vaiheessa on edes vielä oppinut kunnolla syömään tissiäkään (ks. imetys" ongelmat" , jotka ovat runsaimmillaan tuohon asti ja lopahtavat, yllätys, yllätys 1v. synttäreihin mennessä/vähän jälkeen kokonaan, jos imetys vielä jatkuu - näin ainakin meillä esikoisen kohdalla ja olen useilta muiltakin pidempään imettäneiltä kuullut).
Mutta kerkeehän niitä kiinteitä syömään. Miksi kaivaa verta nenästä, jos lapsi nyt voi hyvin, nukkuu hyvin, kaikki kuulostaisi olevan ok?Vinkkejä siihen, että vauva alkaa olla valmis kiinteille on mm. se, että tunkee kaikkea eteen sattuvaa suuhunsa ja SYÖ sen (siis ei vaan imeskele, tai hinkkaa ikeniä), vauvan kakka alkaa muuttua kiinteämmäksi, vauva on ITSE kiinnostunut " aikuismaisesta" syömisestä ja tarjottaessa ruokaa esim. lusikalla, avaa suunsa. Ja jos sinne suukkiin jotain laittaa, niin ymmärtää syödä, niellä sitä tavaraa, eikä pärryyttele sitä sinne sun tänne/valuta leualleen tai suu supussa pistä hanttiin (puhumattakaan kunnon taistelusta). Niin ja tietysti kannattaa kiinnittää huomiota, että tuleeko sitä kakkaa saman verran kuin aiemmin, vai vähemmän? Lisää vinkkejä löytyy sieltä Imetystuki-sivuilta ja vaikka mistä.
Itse tulkitsen näitä asioita lapsen näkökannasta, eli voiko hyvin, kehittyykö hyvin, tuleeko sopivasti mittoja ja ennen kaikkea edellisessä kappaleesta löytyvistä asioista. Kyllä se päivä varmasti jokaisen vauvan kohdalla koittaa, kun heistä selkeästi huomaa kiinteille ruuille kypsyyden/tarpeen/halukkuuden. Liian vähän muuten puhutaan siitä, että ihan oikeasti kaikki lapset eiavät ole valmiita (tavalla tai toisella) kiinteille, kuin vasta ensimmäisen vuotensa loppupuolella tai sen loputtua. Mutta jos näin on, niin sitten tosiaan kannattaa keskittyä siihen tissinä olemiseen, olla koko ajan tyrkyllä ja syödä ja juoda itse niin maan kauhiasti!
- Tiina -