Olen ammattiurheilija, kysy mitä vaan
Kommentit (87)
Miten 400 m aiturin harjoittelu eroaa 400 m sileän juoksijan harjoittelusta?
Mitä muita asioita teet urheilun vastapainoksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paneeko siellä kansainvälisissä kisoissa tosiaan kaikki kaikkia, kuten huhutaan?
Ei, ei todellakaan pane kaikki kaikkia. Tuo on just sitä perätöntä huhupuhetta, mitä ulkopuolelta heitetään kun ei tiedetä, miten homma oikeasti toimii. Me ollaan siellä kilpailemassa, ei missään lomareissulla.
Mihin niitä kortsuja (joita kuluu valtavia määriä) sitten käytetään?
Jos joku ihmettelee, mihin niitä kortsuja kuluu kisoissa, ja kyselee siihen malliin kuin ei ois koskaan nähnykään sellaista, niin voi olla, että kyse on vähän siitä, ettei oma kokemusasiantuntemus ihan riitä hahmottamaan tilannetta. Ja hei ei se mitään. Kaikki ei saa seksiä, eikä tarvitsekaan, mutta ehkä silloin kann
Kisaturistit (joita Suomenkin joukkueista on yleensä pääosa) ovat toki asia erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Miten 400 m aiturin harjoittelu eroaa 400 m sileän juoksijan harjoittelusta?
400 metrin aiturin treeni on ihan eri peli kuin sileän nelosen. Molemmat on rankkoja lajeja, mutta aidat tuo siihen oman teknisen ja rytmityksellisen helvetin.
Aiturilla pitää olla paitsi kova vauhtikestävyys, myös rytmitaju ja tekniikka kunnossa joka ikisellä aidalla. Sileällä sä voit juosta vähän miten sattuu, kunhan kuljet kovaa aidoissa yksikin askelvirhe tai hätäily ja koko juoksu on sekunnin hitaampi. Me joudutaan treenaamaan tarkasti askelmäärät, molempien jalkojen aitominen, aidan ylitykset väsymyksessä ja vielä kestämään maitohapot ilman että tekniikka hajoaa.
Sileän juoksija voi keskittyä enemmän maksimaaliseen vauhtiin ja rentouteen, me taas joudutaan yhdistämään se vauhti aitatekniikkaan ja rytmiin. Eli yksinkertaisesti: 400 sileä on brutaali, mutta 400 aidat on brutaali plus pirullinen.
Mitä tavoitteita sinulla on urallesi?
Mikä on suurin unelmasi urheilijana?
Vierailija kirjoitti:
Mitä muita asioita teet urheilun vastapainoksi?
Urheilun ulkopuolella mä yritän pitää elämän mahdollisimman normaalina, niin paljon kuin se on mahdollista. Näen kavereita, kuuntelen musaa, pelaan välillä jotain kevyttä konsolilla tai katon leffoja ja sarjoja. Jos on aikaa ja fiilis, käyn luonnossa se tyhjentää pään tehokkaasti.
Lisäksi opiskelen osa-aikaisesti, se pitää ajatukset välillä ihan muualla kuin treenissä ja kisakalenterissa. Ja välillä teen myös yhteistyöjuttuja, somea ja muuta, mikä kuuluu nykyään vähän niin kuin työnkuvaan.
Pointti on se, että urheilun pitää olla iso osa elämää, mutta ei koko elämä. Jos kaikki pyörii vaan suoritusten ympärillä, palaa loppuun nopeasti. Tasapaino pitää mielen kirkkaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paneeko siellä kansainvälisissä kisoissa tosiaan kaikki kaikkia, kuten huhutaan?
Ei, ei todellakaan pane kaikki kaikkia. Tuo on just sitä perätöntä huhupuhetta, mitä ulkopuolelta heitetään kun ei tiedetä, miten homma oikeasti toimii. Me ollaan siellä kilpailemassa, ei missään lomareissulla.
Mihin niitä kortsuja (joita kuluu valtavia määriä) sitten käytetään?
Jos joku ihmettelee, mihin niitä kortsuja kuluu kisoissa, ja kyselee siihen malliin kuin ei ois koskaan nähnykään sellaista, niin voi olla, että kyse on vähän siitä, ettei oma kokemusasiantuntemus ihan riitä hahmottamaan tilannetta. Ja hei ei se mitään. Kaikki ei saa seksiä, eikä tarvitsekaan, mutta ehkä silloin kann
Olettaisi myös, että pääosa kisoihin osallistuvista urheilijoista olisi seurustelu- tai parisuhteessa eivätkä heidän kumppaninsa olisi paikalla. Gangbang on toki aina kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Tavoitteet on selkeät: haluan juosta itseni mitaleille kansainvälisissä kisoissa. EM-, MM- ja olympialaiset on kaikki tähtäimessä, eikä pelkästään osallistumisen takia mä haluan sinne taistelemaan oikeasti sijoituksista.
Suurin unelma on se, että jonain päivänä seison arvokisojen finaalissa, tiedän että oon parhaassa kunnossa, ja juoksen elämän parhaan juoksuni kun sillä on eniten väliä. Ja jos se juoksu tuo mitalin, niin se ei ole pelkkä unelma, vaan palkinto kaikesta siitä duunista, jota oon tehnyt hiljaisuudessa vuodesta toiseen.
Miten te vielä tähän provoon jaksatte kommentoida? Kansallisen tason yleisurheilija ei elä urheilulla.
Ootko vahva, paljonko nostat pelkkien ojentajien voimalla?
Vierailija kirjoitti:
Miten te vielä tähän provoon jaksatte kommentoida? Kansallisen tason yleisurheilija ei elä urheilulla.
Kyllä elää, kun on oppinut kirjautumaan someen ja luomaan sisältöä jota sponsorit rakastavat. Yhdestä kuvasta voi saada jopa 1000 euroa.
Jos oot 15 vuotta vääntäny SM-tasolla, etkä kuitenkaan ole siellä kirkkaimmassa kärjessä, lienevät unelmasi MM-tason menestyksestä menetetyt jo aikapäiviä sitten. Ei millään pahalla mutta Suomi on täynnä näitä ihan ok -urheiljoita joista ei oikein kuitenkaan tule mitään. Ja en usko hetkeäkään, että tienaat urheilemalla 50 000 vuodessa.
Mutta sinun kannattaa ehdottomasti ruveta valmentajaksi. Vaikutat rehelliseltä ja työteliäältä.
Vierailija kirjoitti:
dippejä lisäpainoilla menee reippaasti, ja köysikäännöissä tai pushdown-variaatioissa saa laittaa ihan kunnolla rautaa. Ei ehkä kehonrakentajan luvut, mutta sen verran että vedän aidat yli eikä ne vedä mua alas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä elää, kun on oppinut kirjautumaan someen ja luomaan sisältöä jota sponsorit rakastavat. Yhdestä kuvasta voi saada jopa 1000 euroa.
Millaista sisältöä luot someen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
dippejä lisäpainoilla menee reippaasti, ja köysikäännöissä tai pushdown-variaatioissa saa laittaa ihan kunnolla rautaa. Ei ehkä kehonrakentajan luvut, mutta sen verran että vedän aidat yli eikä ne vedä mua alas.
Mikä on köysikääntö?
Vierailija kirjoitti:
Jos oot 15 vuotta vääntäny SM-tasolla, etkä kuitenkaan ole siellä kirkkaimmassa kärjessä, lienevät unelmasi MM-tason menestyksestä menetetyt jo aikapäiviä sitten. Ei millään pahalla mutta Suomi on täynnä näitä ihan ok -urheiljoita joista ei oikein kuitenkaan tule mitään. Ja en usko hetkeäkään, että tienaat urheilemalla 50 000 vuodessa.
Mutta sinun kannattaa ehdottomasti ruveta valmentajaksi. Vaikutat rehelliseltä ja työteliäältä.
Ymmärrän kyllä, mistä tollainen ajatus kumpuaa moni näkee vaan sen näkyvimmän kärjen ja ajattelee, että jos et ole siellä, et ole "mihinkään" päässyt. Mutta totuus on, että tie huipulle ei ole suoraviivainen, eikä kaikki tapahdu nuorena tai nopeesti. Jokaisen kehityskaari on erilainen.
Se, että oon painanut hommia 15 vuotta ja edelleen kisaan SM-tasolla, kertoo ennen kaikkea sitkeydestä. Jos mä en uskoisi mahdollisuuksiini, mä en enää jaksaisi tehdä tätä. En tee tätä siksi, että haluaisin olla ihan ok mä teen tätä koska tiedän, että mun parhaat vuodet on vielä edessä. Ja vaikka se huippu ei koskaan tulisikaan, tää tie itsessään on arvokas.
Tuloista sen verran, että jos et oo sisällä lajissa, et myöskään tiedä kaikkia tukirakenteita, yhteistyökuvioita tai oheistoimintoja, joista voi kertyä ihan kelpo elanto vaikka ei otsikoissa paistatteliskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavoitteet on selkeät: haluan juosta itseni mitaleille kansainvälisissä kisoissa. EM-, MM- ja olympialaiset on kaikki tähtäimessä, eikä pelkästään osallistumisen takia mä haluan sinne taistelemaan oikeasti sijoituksista.
Suurin unelma on se, että jonain päivänä seison arvokisojen finaalissa, tiedän että oon parhaassa kunnossa, ja juoksen elämän parhaan juoksuni kun sillä on eniten väliä. Ja jos se juoksu tuo mitalin, niin se ei ole pelkkä unelma, vaan palkinto kaikesta siitä duunista, jota oon tehnyt hiljaisuudessa vuodesta toiseen.
Olet kilpaillut jo peräti 15 vuotta SM-tasolla. Eikö sinun olisi jo vuosia sitten pitänyt menestyä arvokisoissa? Onko raja tullut jo vastaan?
Vierailija kirjoitti:
"Ei tule mitään"
Tiedätkö miten vaikeaa on päästä vaikkapa Suomen huipulle? Tai rikkoa em-kisarajoja yleisurheilussa?
T. Ei ap
Tätä on ihmetelty kovasti iltapäivälehdissä. Olettaisi, että kilpailusuoritus vaatisi niin paljon, ettei sen jälkeen (tai sitä ennen) juuri olisi energiaa muuhun.