Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen ammattiurheilija, kysy mitä vaan

Vierailija
06.04.2025 |

SM-tasolla urheillut 15 vuotta.

Kommentit (87)

Vierailija
21/87 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Öööö...missä urheilulajissa voi urheilla kansallisella tasolla ammattilaisena?

Aika monessa. 

Jääkiekon sm-liiga on ammattilaisliiga.

Vierailija
22/87 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun laji on yleisurheilu, tarkemmin sanottuna 400 aitajuoksu. Se on se yhdistelmä raakaa nopeutta, tekniikkaa ja mentaalista sietokykyä, joka koukutti mut.

Puhut paskaa. Kukaan ei elä yleisurheilulla kotimaan kentillä. Myös nuo toisen ketjun sponsorirahat ovat hatusta vedettyjä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/87 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä teet urasi jälkeen? Onko sinulla toinen ammatti?

joo, oon miettinyt tätä tosi paljon. Urani jälkeen haluan pysyä urheilun parissa, joten oon opiskellut liikuntatiedettä ja valmennusta siinä sivussa. Tavoitteena on siirtyä valmentajaksi tai jollekin asiantuntijapuolelle ehkä myös urheilupsykologian pariin, se kiinnostaa.

Eli tavallaan mulla on toinen ammatti jo valmiina. En halua, että ura loppuu ja jää tyhjän päälle. Rakennan sitä seuraavaa vaihetta koko ajan, vaikka fokus on vielä täysin urheilussa.

Vierailija
24/87 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika monessa. 

Jääkiekon sm-liiga on ammattilaisliiga.

No tämä "urheilija" ei ole jääkiekkoilija.

Vierailija
25/87 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko olet käyttänyt anabolisia steroideja tai muuta dopingia?

Vierailija
26/87 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuleeko urheilusuorituksen aikana useasti pieru samalla kun ponnistaa?

Joo, aitajuoksussa voi joskus käydä niin, että ponnistuksen tai kovan vedon aikana pääsee pieru. Laji on tosi räjähtävä, keskivartaloon tulee kova paine, ja joskus kroppa vaan reagoi niin. Se on ihan normaalia, eikä siinä kisatilanteessa sitä juuri edes huomaa tai mieti. Fokus pysyy suorituksessa.

Vierailija
27/87 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten saisimme suomalaiset innostumaan liikunnasta?

Vierailija
28/87 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

SM taso etkö parempaan pysty?

Vierailija
29/87 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko olet käyttänyt anabolisia steroideja tai muuta dopingia?

En ole käyttänyt anabolisia steroideja tai mitään dopingia, enkä aio käyttää. Rehellisyys ja puhtaus on mulle iso osa urheilun arvoa mä haluan tietää, että mun tulokset on täysin oman työn ja treenin ansiota. Lisäksi testejä tehdään säännöllisesti, eikä tohon hommaan kannata edes lähteä, jos aikoo rakentaa pitkän uran. Mä oon mukana siksi, että rakastan tätä lajia, enkä halua pilata sitä vilpillä.

Vierailija
30/87 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olet varautunut siihen hetkeen, kun lopetat kilpaurheilun, ja kalorien kulutus romahtaa? Tarkoitan, ettei kävisi näitä Jutilan ja Sievisen tapaisia pullahtamisia.

Vierailija
31/87 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten saisimme suomalaiset innostumaan liikunnasta?

Mun mielestä se lähtee siitä, että liikunnasta tehdään mahdollisimman matalan kynnyksen juttu. Kaikkien ei tarvitse urheilla tavoitteellisesti tärkeintä on löytää se oma tapa liikkua, joka tuntuu mielekkäältä.

Vierailija
32/87 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka on sinun mielestäsi kaikkien aikojen urheilija

A) Suomessa

B) koko maailmassa?

Vierailija
33/87 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ammattiurheilija?

Paljon menee cooperissa? Entä paljon nousee penkistä? Pituus ja paino?

50 km SM-hiihdon tv-lähetyksessä kerrottiin, että yhdellä osallistujalla menee 3500 m Cooperissa ja jää silti kilpailuissa yleensä viimeiseksi.

Vierailija
34/87 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten olet varautunut siihen hetkeen, kun lopetat kilpaurheilun, ja kalorien kulutus romahtaa? Tarkoitan, ettei kävisi näitä Jutilan ja Sievisen tapaisia pullahtamisia.

Oon miettinyt sitä tosi realistisesti. Kun ura loppuu ja kulutus laskee, en voi enää syödä samalla tavalla kuin aktiivivuosina. Mutta koska ruokavalio on jo nyt aika fiksulla pohjalla, uskon että se siirtymä tulee luonnostaan. En ole koskaan syönyt vain kalorien takia, vaan enemmän palautumisen ja hyvinvoinnin ehdoilla.

Liikkuminen ei lopu myöskään siihen, että kisat loppuu. Mä tuun varmasti jatkamaan liikkumista, eri muodossa vaan. Juoksu, sali, luonto, joku uusi laji ehkä. Se on elämäntapa. En myöskään ajattele, että mun pitäisi näyttää samalta kuin huipulla tärkeintä on pysyä terveenä ja hyvässä fiiliksessä. Jos kroppa muuttuu, niin muuttuu. Kunhan pysyn liikkeessä ja teen järkeviä valintoja, ei oo pelkoa mistään pullahtamisesta.

Vierailija
35/87 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko opiskellut jotain?

Vierailija
36/87 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herkutteletko? Käytätkö alkoholia? 

Vierailija
37/87 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka on sinun mielestäsi kaikkien aikojen urheilija

A) Suomessa

B) koko maailmassa?

A) Paavo Nurmi. Uskomaton saavutustaso ja legenda, joka nosti Suomen maailman kartalle.

B) Michael Jordan. Ylivoimainen kentällä ja valtava vaikutus koko urheilumaailmaan.

Vierailija
38/87 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä elät, paljonko saat tukia tai apurahoja ym?

ps ja paljonko tuloksesi laskevat kun kirjoittelet vauva-palstalle?

Vierailija
39/87 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herkutteletko? Käytätkö alkoholia? 

Joo, herkuttelen silloin tällöin. En mitenkään usein, mutta jos tekee mieli jotain hyvää, niin en kiellä itseltäni kaikkea. Se kuuluu elämään, kunhan kokonaisuus pysyy tasapainossa.

Alkoholia käytän harvoin. Kisakaudella en ollenkaan, ja muutenkin tosi harkitusti. Se ei oikein sovi yhteen palautumisen tai treenin kanssa, joten ei ole mulle iso juttu.

Vierailija
40/87 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi valitsit juoksumatkan, jossa suomalaisilla ei ole mitään mahdollisuuksia menestyä kansainvälisesti?