Miksi enää ei saa vanheta luonnollisesti?
Mä olen tällainen aivan perusihminen. Työssäkäyvä jo keski-ikää lähestyvä henkilö ja täti-ihminen.
Mä olen tosi onnellinen, kun saan elää just sitä parasta aikaa vähän rupsahtaneena ja olla onnellinen siitä, ettei enää tarvi olla mitään ihmeellistä ja jännittävää.
Moni mua kymmenen vuotta vanhemmatkin työkaverit koittaa löytää jotain ikuista nuoruuden lähdettä. Ja on tosi epävarmoja, vaikka pitäisi olla se paras aika elämässä, kun saisi vain olla.
Mä ainakin aion olla just niin vanha kuin olen, nautin niistä tavallisista asioista, mistä joskus silloin nuorena haaveili, kun piti olla sitä tätä ja tota ja opiskella ja tehdä uraa. Nyt oon vanhempi, vähän rupsahtanut ja ruosteinen, mutta onnellinen.
Kommentit (69)
Kyllä olen kokenut samaa. Reilu nelikymppisenä vanhenin todella lyhyessä ajassa oikein silmissä. Siitä huomauteltiin työpaikalla ja muualla. Minkäs sille tekee? Pukeudun edelleen kauniisti ja meikkaan hieman, mutta ikääntymistäni en voi peittää. Tuntuu olevan isompi ongelma muille kuin itselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai saa vanheta, naisilla on aina ollut ulkonäköpaineita ja järkevä nainen jättää ne huomiotta.
Sanoisin, että nykyään on jopa vähemmän ulkonäköpaineita, kuin ennen. Ei ole pitkä aika, kun esim. Raskaus ei saanut näkyä, ja kun nainen oli liian paksuna mahtumaan mekkoonsa, hän jäi kotiinsa raskauden loppuajaksi.
Tuo liittyi vanhoilliseen ajatusmaailmaan eikä mihinkään ulkonäköön. Raskaudesta ei ollut soveliasta puhua. Oma mummoni, vanhoillislestadiolainen, puhui kuiskaten ystävättärensä kanssa aviossa olevan tyttärensä raskaudesta. Olin mummon luona viikonloppukylässä ja opin pitämään raskautta jotenkin hävettävänä ja likaisena asiana ja ajattelin, että sen vuoksi sitä piiloteltiinkin. Lapset siis oppivat omassa yhteisössään asenteet seuraamalla aikuisia.
Nyt elämme yltiöulkonäkökeskeistä aikaa ja ihmiset päivittävät jatkuvasti omaa ulkonäköään someen. Sinnehän pestataan kaikki muukin ja sitten saadaan burn out kun on laitettu kaikki peliin elämän Instagram-kelpoiseksi saamiseksi. Nykyään käytetään valtavasti rahaa ulkonäköön/vuosi.
Kyllä sen iän silti aina jostain näkee, vaikka tekisikin kauneustoimenpiteitä. Esimerkiksi kaulasta ja käsistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa tietenkin. Ei paljon kiinnosta mitä muut tekee tai ajattelee, ja sehän tässä onkin aivan ihanaa.
Kovasti aloittaja silti muita tarkkailee ja arvostelee.
En arvostellut, vaan totesin, että monelle se vanheneminen voi olla todella kova paikka, vaikka ei tarvitsisi. Tottakai saa jokainen elää niin kuin haluaa.
Mutta se, että joku voi haluta ikääntyä luonnollisesti, ei pitäisi olla mikään nolo asia. Jos joku vanhempi ihminen haluaa keskittyä ulkonäköönsä ja yrittää näyttää nuoremmalta kuin on, on aivan ok.
Lähinnä nyt vaan tällaisessa ulkonäkökeskeisessä maailmassa halusin vain tuoda esiin sen, että on myös aivan ok olla just sen ikäinen ja näköinen kuin on. Ja voi olla onnellinen.
Jokainen tekee omat valintansa. Tuntuu vain monesti, että vanheneminen on jotain luotaantyöntävää, välteltävää ja jotenkin omituista. Minusta se on vain luonnollista.
Jos joku haluaa tehdä asioita erilailla kuin toinen, se on aivan ok. Lähinnä nyt vaan halusin tuoda esiin, ettei se onni ja onnellisuus välttämättä sieltä ulkonäöstä kiiinni ole.
Vierailija kirjoitti:
Mainonta luo tarpeen, eli tahallaan luodaan ihmiselle kuva ettet ole koskaan ok. Varsinkaan ikääntyvänä. Sitten okin kova tarve ostaa ryppyvoiteita, käydä hakemassa fillereitä, ottaa botoxia jne. Vastustan tällaista kulttuuria. En ole mikään meikitön hippi, minusta on ihanaa laittautua ja pukeutua feminiinisesti, mutta pyrin elämään 98% ajastani kaikelle muulle.
Se auttaa myös, ettei niin usein ja tarkkaan katso peiliin. En myöskään kauhean paljon ota selfieitä. Valokuvaan kaikkea muuta, muita ihmisiä, lemmikkejä ja maisemia. Uskon, että liika itsensä ympärillä pyöriminen tekee lopulta kamalan surulliseksi.
Elämme kapitalistisessa maailmassa, jossa tavoitellaan voittojen maksimointia. Nuoruus on valtava ja kannattava bisnes. Mutta sen voi päättää, haluaako olla osa sitä.
Mä oon meikitön hippi. Ikääkin jo 68.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän hyvin AP:n pohdintaa. Hän ei arvostele niitä, jotka etsivät nuoruuden lähdettä. Hän ihmettelee sitä ilmiötä. Ihmettelen itsekin, ja nuoruuden pakonomaiseen metsästämiseen menisi tolkuton kasa rahaa.
Kysymyksessä on mielenkiintoinen kulttuurin muutos, vanhenemista ei enää nähdä arvokkaana asiana. Vain nuoruus ja nuoret hyväksytään, kulttuurisesti vanheneminen koetaan nyt uhkana ja tarpeena, jolle luodaan markkinat.
Milloin ja missä naisen vanheneminen on nähty arvokkaana ja ikääntymisestä ei tehty bisnestä? Aikoinaan ryppyjen piilottamiseksi turvauduttiin kasvojen emalointiin, joka tosiaan oli ohut emalipinnoitus naamalle. Toimi jonkun aikaa, kunhan et puhunut tai hymyillyt, tai muutenkaan vaihtanut ilmettä.
Vain miten olisi vuosituhansia käytetty lyijyjauhe, tulee kaunis vaalea iho ja vain joitakin vakavia myrkytysvaivoja?
Tai maistuisiko virvoittava radonvesi, myrkkykoiso tai elohopea? Ehkä sähköshokit?
Otsikko ja aloitus ristiriidassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa tietenkin. Ei paljon kiinnosta mitä muut tekee tai ajattelee, ja sehän tässä onkin aivan ihanaa.
Kovasti aloittaja silti muita tarkkailee ja arvostelee.
En arvostellut, vaan totesin, että monelle se vanheneminen voi olla todella kova paikka, vaikka ei tarvitsisi. Tottakai saa jokainen elää niin kuin haluaa.
Mutta se, että joku voi haluta ikääntyä luonnollisesti, ei pitäisi olla mikään nolo asia. Jos joku vanhempi ihminen haluaa keskittyä ulkonäköönsä ja yrittää näyttää nuoremmalta kuin on, on aivan ok.
Lähinnä nyt vaan tällaisessa ulkonäkökeskeisessä maailmassa halusin vain tuoda esiin sen, että on myös aivan ok olla just sen ikäinen ja näköinen kuin on. Ja voi olla onnellinen.
Jokainen tekee omat valintansa. Tuntuu vain monesti, että vanheneminen on
Mikäs se sinä oikein olet päättämään, mikä on luonnollista vanhenemista? Saako käydä salilla? Seurata muotia? Meikata? Käyttää aurinkosuojaa ja retinolia? Opiskella uutta? Vaihtaa kumppania? Matkustella? Värjätä tukkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vanheneminen on seurausta siitä, että saa elää pitkään. Toinen vaihtoehto on kuolla nuorena. Usko pois, kun kaikki ihmiset ovat parannelleet ensin keinotekoisesti ilkonäköään, tuleekin MUOTIIN olla luonnollinen. Näin ne asiat menee.
Luin vanhasta naistenlehdestä (kun naiset olivat laihoja), miten tietyllä tuotteella onnistuu kaunistamaan itseään - lihomalla!
Kerrotko milloin tuo muoti sitten tulee kauneusleikkausten luvattuun maahan Etelä-Koreaan? Luonnolliset lihavat eivät ainakaan vielä ole trendi.
Me ollaan kaksi rumaa vanhaa ihmistä, silmäpusseissa ja alleissa löytyy. Silti ihanaa on elämämme, mahtavaa ruokaa laitamme, viiniä juomme, lemmiskelemme vapautuneemmin kuin koskaan ennen. Elintaso henkisesti korkealla, myös talous kunnossa. On aivan väärä luulo että onni löytyisi rasvapurkeista tai botoxista.
Saa vanheta normaalisti kun ei jaksa välittää ilkeistä ihmisistä ja on riittävän itsevarma. Tähän ei yhteiskunnalliset paineet vaikuta sillä tavalla. Täytyy vain kestää tämä elämä. Kannattaa keskittyä onnellisuuteen ja elämiseen eikä turhanpäiväisten murehtimiseen.
Onhan se tietty ikävää olla leikellyn ikäisensä tai itseään vanhemman seurassa, joka näyttää nuoremmalle. Oletkos muuten huomannut, että leikellyt ihmiset tuppaavat kuolemaan jostain syystä aiemmin? Tosin jos ei halua elää vanhaksi, niin silloinhan se ei haittaa, että leikkely lyhentää ikää. Yhteiskunta, miehet ja media ovat opettaneet naisille, että ryppyjä ym. tulee hävetä. Miksi antaa heidän määritellä miltä naisen tulisi näyttää?
Vierailija kirjoitti: Mikäs se sinä oikein olet päättämään, mikä on luonnollista vanhenemista? Saako käydä salilla? Seurata muotia? Meikata? Käyttää aurinkosuojaa ja retinolia? Opiskella uutta? Vaihtaa kumppania? Matkustella? Värjätä tukkaa?
Et voi muuttaa ja hämärtää kirurgisia toimenpiteitä luonnollisiksi :)
- eri
Vierailija kirjoitti:
Olen yli 50 ja todellakin tykkään vielä tehdä sitä ja tätä ja tuota, opiskella, liikkua, kokea aloittaa uutta! Ei ole mikään pakko jämähtää kuolemaan asti samaan asentoon.
Niinpä.Mutta ei tarvitse väkisin myös koittaa esittää nuorempaa kuin onkaan.
Ei mielestäni kyse ole siitä, etteikö nykyään SAISI luonnollisesti vanheta.
Nykypäivänä ihmisten ego ei vaan kestä vanhenemista ja ulkonäön menettämistä, jonka takia moni taistelee sitä vastaan kaikin keinoin.
Itse olen 60. Minua vähän jopa ärsyttää neuvot miten näyttää nuoremmalta. Kun olen 60, miksi ihmeessä pitäisi yrittää näyttää nuoremmalta kuin kuusikymppiseltä? Mitä hyötyä siitä mitenkään mihinkään on? Hyväkuntoinen haluan olla ja vielä toistaiseksi olenkin, mutta sekin vain itseäni varten, ei sitä varten miltä muille näyttää ulospäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen yli 50 ja todellakin tykkään vielä tehdä sitä ja tätä ja tuota, opiskella, liikkua, kokea aloittaa uutta! Ei ole mikään pakko jämähtää kuolemaan asti samaan asentoon.
Niinpä.Mutta ei tarvitse väkisin myös koittaa esittää nuorempaa kuin onkaan.
Mistä päättelet, että kaikki muut yrittävät esittää nuorempaa? Vai ärsyttääkö sinua vain muiden aktiivisuus? Jos on vaikka urheillut, meikannut, raidoittanut tukkaa, käyttänyt korkkareita, käynyt salilla ja lempibändien keikoilla koko aikuisen ikänsä, pitääkö se kaikki yhtäkkiä lopettaa? Ettei kukaan hapan sitruuna ajattele, että siinä sekin nyt yrittää olla nuorempaa...
Vierailija kirjoitti:
Aivan kamalan näköisiä ne ketkä menee muokkaan kasvojaan. Madonnan kasvotkin näyttää nykyään epänormaalilta.
No ei se kaikilla yli mene ja useimmat eivät edes huomaa, kun on järkevästi laitettu
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen iän silti aina jostain näkee, vaikka tekisikin kauneustoimenpiteitä. Esimerkiksi kaulasta ja käsistä.
Kaulanahan voi kiristää ja käsien ihon laseroida😁
Vanheneminen on seurausta siitä, että saa elää pitkään. Toinen vaihtoehto on kuolla nuorena. Usko pois, kun kaikki ihmiset ovat parannelleet ensin keinotekoisesti ilkonäköään, tuleekin MUOTIIN olla luonnollinen. Näin ne asiat menee.
Luin vanhasta naistenlehdestä (kun naiset olivat laihoja), miten tietyllä tuotteella onnistuu kaunistamaan itseään - lihomalla!