Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

sijoittamisen oppirahat

Vierailija
06.04.2025 |

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011148557.html

Mikään ei ole säälittävämpää kuin tuulipukusijoittaja, joka 15 vuoden nousumarkkinassa kuvittelee osakesalkun nousun johtuvan vain hänen mahtavista sijoitustaidoistaan ja jokaisen markkinoiden korjausliikkeen olevan hänen henkilökohtaiseksi kiusaksi tehty.

Älä sijoita sellaiseen mitä et ymmärrä, kuuluu sanonta. Näissä tapauksissa pitäisi pysyä kokonaan poissa osakemarkkinoilta.

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Puhut paskaa. Osakkeiden arvon muodostukseen kannattaa PIKKASEN paremmin perehtyä. Viime kädessä osakkeiden arvo muodostuu kyseisten firmojen tuotannontekijoiden arvosta JA arviosta kyseisten firmojen tulevaisuuden tuotoista. Jos taas ostat meemiosakkeita VAIN menneiden kurssimuutosten perustella on vain hyvä että häviät rahasi ja poistut markkinoilta."

Sun tiedot taas on jäänyt jonnekkin 80-luvulle. Mitä kuvailit oli yrityksen "book value", mutta melkein kaikki osakkeet vaihtaa sitä korkeammalla. Etkö usko? Vilkaiseppa huviksesi osakkeiden p/e-arvoa

Ei ole . Book value on LIKIMAIN "tuotannon tekijoiden arvo". Vastaavasti Tulevat tuotot EIVÄT OLE osana book valueta. Myöskää P/E  EI KERRO suoraan paljonko tulevaisuuden arvo on, mutta mitä isompi P/E on sitä ÉNEMMÄN ODOTETAAN yhtiön tuottavan TULEVAISUUDESSA.

Sulla on tainnut nyt jäädä epäselväksi mitä p/e-arvo tarkoittaa. P on vertailuhetken kurssihinta ja E on aikaisemman tilikauden tulos

Vierailija
42/53 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa pitää vaan pää kylmänä ja odottaa. Jos ei tiedä mitä pitää tehdä niin ei kannata tehdä mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Puhut paskaa. Osakkeiden arvon muodostukseen kannattaa PIKKASEN paremmin perehtyä. Viime kädessä osakkeiden arvo muodostuu kyseisten firmojen tuotannontekijoiden arvosta JA arviosta kyseisten firmojen tulevaisuuden tuotoista. Jos taas ostat meemiosakkeita VAIN menneiden kurssimuutosten perustella on vain hyvä että häviät rahasi ja poistut markkinoilta."

Ei pidä ollenkaan paikkaansa. Nykyään osakekauppaa käydään spekulaation varassa, ei noita tunnuslukuja katselemalla. Huomaat asian itse käytännössä kun tutustut kursseihin ja tunnuslukuihin itse ja seuraat miten kurssit heilahtelevat valtavasti pelkkien uutisten perusteella.

niin SPEKULANTIT tekevät kauppa noin. OMISTAJAT eivät tee. Minä en PELAA pörssiosakkeilla vaan minä OMISTAN hyviä yhtiöitä. Kun spekulanteilla paska osuu tuulettimeen on minulla paras hetki hankkia hyviä yhtiöitä edullisesti. Näin minä olen miljoo

Joo, niin varmasti miljonääri :D

Vierailija
44/53 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se on. Ärsyttää silti makuuttaa 200 000 euroa tilillä.

Ajattele, jos olisit laittanut 200 000e kiinni torstaina ja perjantaina kaikki olisivat laskeneet sen keskimääräisen -6,2%. Olisit menettänyt 12400e päivässä. Sioitit siis hyvin, kun et sioittanut minnnekään, vaan pidit tilillä. Olet nyt 12400e rikkaampi kuin sioittajana. Onnea!

Ja tässä skenaariossa AJALLINEN hajautus olisi ollut kunnossa? Jep jep.

Minä vältin AJALLISTA hajautusta ja ostin kun osakkeet olivat halpoja. Voitin reippaasti siihen verrattuna jos olisin keskiarvoistanut sijoitukseni hinnan ajallisella hajautuksella. Jep jep.

Eli, toisin sanoen spekuloit, eli pelasit arpapeliä ostohetkestä ja voitit. Huonoa toimintaa pitkäjänteiselle sijoittajalle, mutta kertaluontoinen voitto uhkapelurille. Onnittelut voitosta.

Vierailija
45/53 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä ollenkaan paikkaansa. Nykyään osakekauppaa käydään spekulaation varassa, ei noita tunnuslukuja katselemalla. Huomaat asian itse käytännössä kun tutustut kursseihin ja tunnuslukuihin itse ja seuraat miten kurssit heilahtelevat valtavasti pelkkien uutisten perusteella.

niin SPEKULANTIT tekevät kauppa noin. OMISTAJAT eivät tee. Minä en PELAA pörssiosakkeilla vaan minä OMISTAN hyviä yhtiöitä. Kun spekulanteilla paska osuu tuulettimeen on minulla paras hetki hankkia hyviä yhtiöitä edullisesti. Näin minä olen miljoo

Eli siis ostat spekuloimalla :D

Vierailija
46/53 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joku voittaa jonkun täytyy hävitä. Jos häviäjiä ei ole, kukaan ei voita.

Aikamoinen tonttu olet siis ap itsekin.

Ei tarvitse. osakkeet EIVÄT ole 0-summapeliä, niin toisen voitto EI OLE pois keneltäkään muulta.

Kyllä se pitkässä juoksussa on. Jos ei ole ostajia, niin ei ole markkinoita.

Vierailija
47/53 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se on. Ärsyttää silti makuuttaa 200 000 euroa tilillä.

Ajattele, jos olisit laittanut 200 000e kiinni torstaina ja perjantaina kaikki olisivat laskeneet sen keskimääräisen -6,2%. Olisit menettänyt 12400e päivässä. Sioitit siis hyvin, kun et sioittanut minnnekään, vaan pidit tilillä. Olet nyt 12400e rikkaampi kuin sioittajana. Onnea!

Ja tässä skenaariossa AJALLINEN hajautus olisi ollut kunnossa? Jep jep.

Minä vältin AJALLISTA hajautusta ja ostin kun osakkeet olivat halpoja. Voitin reippaasti siihen verrattuna jos olisin keskiarvoistanut sijoitukseni hinnan ajallisella hajautuksella. Jep jep.

Eli, toisin sanoen spekuloit, eli pelasit arpa

Kiitos. Ostin kyllä nämä osakkeet loppuiäksi enkä ole myynyt niitä pois yhtään enkä aio myydä. Jos sinun mielestäsi osakkeen arvojen seuraaminen, liiketoiminnan jatkuvuuden ja kannattavuuden arvioiminen ja näiden varassa historiallisesti alhaisen arvostustason tunnistaminen on spekulointia niin sitten se kai on sitä.

Vierailija
48/53 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joku voittaa jonkun täytyy hävitä. Jos häviäjiä ei ole, kukaan ei voita.

Aikamoinen tonttu olet siis ap itsekin.

Ei tarvitse. osakkeet EIVÄT ole 0-summapeliä, niin toisen voitto EI OLE pois keneltäkään muulta.

Kyllä se pitkässä juoksussa on. Jos ei ole ostajia, niin ei ole markkinoita.

Minulla on pitkässä juoksussa muutama osake joista olen saanut enemmän osinkoa kuin mitä niistä maksoin. 

Vierailija
49/53 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen noviisi sijoittajana, mutta oppinut sen, että kannattaa katsoa sekä tunnuslukuja että spekulaatio- ja meemijuttuja. Yhtä osaketta voi kerätä pitkään salkkuun ja yhtä hyvin veivata. Se on oikeastaan pirun hauskaakin. En ymmärrä miksi tämä on silti joillekin niin kauhean vakavaa, AOT on siksi hyvä kun mokat voi vielä vähentää verotuksesta :D Itellä on tiedossa melko veroton loppuvuosi :D

Vierailija
50/53 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskun kiihtymistä ja illuusiota siitä, että piensijoittajat myyvät hädissään sijoituksiaan aiheuttaa sekin, että monilla sijoittajilla on stop loss -toiminto ja kun sijoitusten arvo putoaa tiettyyn, heidän ennalta varmuuden vuoksi asettamaansa alarajaan, sijoitukset menevät automaattisesti myyntiin. Näin välttyy mahdollisilta suurilta tappioilta jos kurssit laskevat entisestään ja voi vaikka ostaa samoja osakkeita myyntirahoilla halvemmalla takaisin ja saa niitä silloin suuremman määrän.

Ei se, että ihmiset myyvät laskumarkkinaan tarkoita sitä, että kaikki ovat "tyhmiä" ja menettävät valtavasti rahaa. Moni, joka myy laskumarkkinassa säilyy aivan kuivin jaloita tai jopa tienaa myymällä ja ostamalla myöhemmin halvemmalla.

Vierailija
51/53 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa pitää kaikki rahat omassa kassakaapissa. Korkotuotot on muutenkin todella vähäisiä. Ei tarvitse joka helkkarin kerta täytellä lomakkeita ja vastailla outoihin tiedusteluihin, kun vähänkin enemmän tarvitsee nostaa käteistä.

Vierailija
52/53 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime viikko ja koko kuukausi on ollut hurja. Minulla on pienehkö salkku, mutta arvosta lähtenyt 10 tonnia kuukaudessa. Se on tosi paljon, kun salkun koko oli kuukausi sittenkin vain reilut 60 000. Olen ekan kerran sijoittanut rahastoihin 2001 ja suoriin osakkeisiin 2004. Eli historiaa on. Mutta toki välillä olen ottanutkin rahaa, kun on tarvinnut remonttia, autoa yms. Kun tarpeeksi laskee, ei halua käydä enää edes katsomassa ja joskus on mennyt 6-12kk, etten käynyt kertaakaan katsomassa, kun otti niin paljon päähän. Sitten yllätykseksi tappio oli nollaantunut ja taas mentiin. 

Nyt kyllä pitäisi haalia jostain rahaa. Tietäisipä vaan, missä on pohja. Voisin ottaa jopa luottoa, jos saisin kohtuullisen koron. Tietysti sen kokoisen, että pystyn sen maksamaan palkastani normaalisti pois ja vain hieman harmittaa. 

Vierailija
53/53 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viime viikko ja koko kuukausi on ollut hurja. Minulla on pienehkö salkku, mutta arvosta lähtenyt 10 tonnia kuukaudessa. Se on tosi paljon, kun salkun koko oli kuukausi sittenkin vain reilut 60 000. Olen ekan kerran sijoittanut rahastoihin 2001 ja suoriin osakkeisiin 2004. Eli historiaa on. Mutta toki välillä olen ottanutkin rahaa, kun on tarvinnut remonttia, autoa yms. Kun tarpeeksi laskee, ei halua käydä enää edes katsomassa ja joskus on mennyt 6-12kk, etten käynyt kertaakaan katsomassa, kun otti niin paljon päähän. Sitten yllätykseksi tappio oli nollaantunut ja taas mentiin. 

Nyt kyllä pitäisi haalia jostain rahaa. Tietäisipä vaan, missä on pohja. Voisin ottaa jopa luottoa, jos saisin kohtuullisen koron. Tietysti sen kokoisen, että pystyn sen maksamaan palkastani normaalisti pois ja vain hieman harmittaa. 

Jos sijoiutksesi on Nordnetissa, saat helposti lainaa salkkuasi vastaan kun kerran olet töissäkin. Muuta ei vaadita kuin vakituiset palkkatulot. sijoituslainen kuluhan on vähennyskelpoinen tulonhankkimiskulu, joten ei muuta kuin lainanhankintaan

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kahdeksan