Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En tiennytkään, että mustaherukkamehutiiviste korvaa loistavasti punaviinin ruuanlaitossa

Vierailija
05.04.2025 |

Niin, tein naudan sisäpaistista burgundinpataa. Siihen pitäisi laittaa punaviiniä, mutta en halunnut sitä ostaa, sillä minulla meneillään nyt alkoton jakso ja itseni tuntien se loppuviini olisi sitten tullut juotua. Ei olisi siihen jäänyt, vaan olisin käynyt kaupasta sitten olutta. Joten punaviini oli nounou.

Löysin sitten ohjeen, missä kehoitettiin korvaamaan punaviini mustaherukkamehutiivisteellä. Toimii loistavasti. Aivan uusi juttu minulle. Aivanko olisi punkkua käyttänyt. Tuo samaa täyteläisyyttä ja syvyyttä tuohon pataan. 

Ajattelin jakaa tännekin, sillä en voi olla ainoa ihminen Suomessa, jolle tämä oli uusi oivallus.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse korvasin tänään luumumehulla, sekin toimi.

Vierailija
2/22 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse laitan joko outta tai mustaviinimarja gelettä .On vaan hyvää . Laitan sitä myös ihan ruskeisiin kastikkeisiin, tyyppi lihapullille. Ens kerralla kun on viiniä laita jääkuutiopakkaukseen ja pakasteeseen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rypälemehulla minä korvaan. Tummalla punkun, vaalealla valkkarin. On sama makukin.

Vierailija
4/22 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein joskus omista mustaviinimarjoista kotiviiniä, hyvää oli sekin, makua oli runsaasti. Pitääpä tehdä vähän mehuakin ensi kesänä, niin saa hyvää burgundinpataa. Itsekään en käytä nykyään alkoholia juuri lainkaan, niin ei sitä viiniä ole varastossa.

Vierailija
5/22 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse laitan joko outta tai mustaviinimarja gelettä .On vaan hyvää . Laitan sitä myös ihan ruskeisiin kastikkeisiin, tyyppi lihapullille. Ens kerralla kun on viiniä laita jääkuutiopakkaukseen ja pakasteeseen. 

Tuo pakastaminen on muuten hyvä idea. Tuskinpa alan niitä jääkuutioita imemään.... Pari purkkia olutta olisi ollut jääkaapissa, mutta halusin nyt sellaisen, missä olisi nimenomaan se punaviinin tuoma täyteläisyys. 

Täytyy kokeilla punaviinikuutioita seuraavan kerran, kun viiniä tarvitsen ruokaan. 

Vierailija
6/22 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haen Alkosta ruuanlaittoon sellaisen pikkupullon punaviiniä. Reseptissä oli 200 dl, laitoin sen 250 dl pullon. 

Vierailija
7/22 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haen Alkosta ruuanlaittoon sellaisen pikkupullon punaviiniä. Reseptissä oli 200 dl, laitoin sen 250 dl pullon. 

Oho, olipa määrä :D.

Piti tietty laittaa 200 ml ja 250 ml. 

Vierailija
8/22 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo pakastaminen on muuten hyvä idea. Tuskinpa alan niitä jääkuutioita imemään.... Pari purkkia olutta olisi ollut jääkaapissa, mutta halusin nyt sellaisen, missä olisi nimenomaan se punaviinin tuoma täyteläisyys. 

Täytyy kokeilla punaviinikuutioita seuraavan kerran, kun viiniä tarvitsen ruokaan. 

Senkin lisäksi voit laittaa gelettä , se antaa ihanan pikkumakean maun. Tuohon sinun ruokaan täytyy itse asiassa olla juuri punaviiniä tai nämä korvikkeet, olutta muihin patoihon. 

Vierailija
9/22 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein joskus omista mustaviinimarjoista kotiviiniä, hyvää oli sekin, makua oli runsaasti. Pitääpä tehdä vähän mehuakin ensi kesänä, niin saa hyvää burgundinpataa. Itsekään en käytä nykyään alkoholia juuri lainkaan, niin ei sitä viiniä ole varastossa.

Ja varmana oi hyvää. 

Vierailija
10/22 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen korvannut mustaherukkamehulla punaviinin jo 20 v sitten.

Vierailija
11/22 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuin monellekymmenelle teit ruokaa jos noin paljon viiniä laitoit?

Vierailija
12/22 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos muistutuksesta. Mustaherukkamehua käytin ruuanlaitossa 2010-luvulla todella paljon ja se sopii lähes ruokaan kuin ruokaan, mutta se sitten unohtui. Pitääkin heti ostaa mustaherukkamehua. Se sopii myös hyvin kasvisten kanssa ja grilliin. 

Vierailija
13/22 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika erikoinen ajatus, kiitos kun jaoit. Olen monesti korvannut viinin etikkatilkalla, koska olen ajatellut, että pitää olla happoa. Mutta tuota pitääkin kokeilla.

Vierailija
14/22 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On myynnissä ihan alkoholitonta punaviiniä pienissä pulloissa. Lisäksi alkoholi kiehuu pois. Loppuviinin voi pakastaa sopivissa annosmäärissä.

Vierailija
15/22 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rypälemehulla minä korvaan. Tummalla punkun, vaalealla valkkarin. On sama makukin.

Noh, entäs hapot? Tanniini?

Vierailija
16/22 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen paahtopaistin ns patapaistina hellalla ja teen siihen haudutusliemen lihaliemestä, mustaherukkamehusta, tilkasta soijakastiketta, pippurista ja yrteistä. 

Liemen keitän kasaan ihanaksi kastikkeeksi tai suurustan vaikka padassa olleilla porkkanoilla. 

Hyvin toimii!

Vierailija
17/22 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tölkkiä ei purkkia

Vierailija
18/22 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika erikoinen ajatus, kiitos kun jaoit. Olen monesti korvannut viinin etikkatilkalla, koska olen ajatellut, että pitää olla happoa. Mutta tuota pitääkin kokeilla.

Laitoin valkoviinietikkaakin pataan eli kyllä se happo siellä pitää olla. 

ap

Vierailija
19/22 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tölkkiä ei purkkia

Mitä väliä sillä tässä yhteydessä on miksi kutsumme oluttölkkiä/purkkia?

Vierailija
20/22 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tölkkiä ei purkkia

No, ymmärsit ilmeisesti, mitä tarkoitin, joten ei mitään vahinkoa ole tapahtunut.

ap