Värianalyysi, miten voi olla niin eriäviä ja ristiriitaisia mielipiteitä
Kukaan muu huomannut? Joittenkin mukaan voi olla kirkas vuodenaika ja vaalea, joittenkin mukaan voi olla kirkas vain jos tummat piirteet. Jotkut on vaaleita vaikka on tummia. Joittenkin mielestä vain vaaleat voi olla vaaleita. Jotkut sanoo että on pohjasävy ja se voi olla eri mitä ihon pintasävy. Joittekin mielestä ihossa ei ole pohjasävyä vaan pelkkä pintasävy. Ja tuntuu että kaikki korostavat sitä että melkein mahdotonta itse päätellä mikä on. Pitää maksaa ammattilaiselle. Mietin että laitetaanko näitä ristiin meneviä mielipiteitä ilmoille sen takia että ihmiset maksaa palvelusta
Kommentit (460)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan täällä enää yhtään värianalyysitietäjää paikalla, joka osaisi vastata, että onko mahdollista, että värivuodenaika vaihtelee vuodenajan mukaan, vai mihinköhän vuodenaikaan kaltaiseni kameleontti kuuluu? Talvisin ihoni on aika vaalea, hiukset tummanruskeat (kylmä tai neutraali ruskea), kun taas kesällä iho ruskettuu helposti ja hiukset vaalenevat punertavamman ruskeaksi. Ruskettuneena minusta sekä kultaiset että hopeiset korut sopivat hyvin, talvisin hopeiset näyttävät silmääni paremmalta. Kovin haaleat ja pastelliset sävyt eivät minulle sovi, minkä vuoksi olen päätellyt olevani joko syksy tai talvi, mutta sitä ratkaisevaa tekijää en vain keksi, että mistä tiedän olenko kylmä vai lämmin? Verisuonetkin vaihtelevat sinisen ja vihreän välillä riippuen siitä, mistä kohdasta katsoo.
En ole mikään asiantuntija, enkä ymmärrä näistä teorioista mitään. Kävin kuitenkin nuorena aikuisena värianalyysissa (se vanha neljän vuodenajan juttu) ja myöhemmin olen vielä lukenut kirjoja. Ehkä voisit kokeilla yksinkertaisesti hankkia syksyn ja talven värisiä kankaita ja ohjeiden mukaan kokeilla niitä kasvojen eteen ja sitten arvioit miten vaikuttaa juonteisiin ja sellaiseen "hehkuun".
Missä on niin laajat valikoimat, että olisi mahdollista testailla eri värien sopivuutta? Vaatekaupoissa hyvin harvoin on tarjolla samasta väristä sekä kylmä että lämmin vaihtoehto, vaan sesongin mukaan vaihtelee onko valikoimassa smaragdinvihreä vai mintun vihreä. Kangaskaupassa valikoima on laajempi, mutta melko tyyriiksi tulee ostaa kangaspaloja ns. huvin vuoksi. No, varmaan jostain Temusta saisi tilattua vaikka kokonaisen diy-värianalyysisetin viuhkoineen.
En saa lainausta toimimaan, mutta siis noista kasvojen alla kokeiltavista kankaista. Aika usein omastakin vaatekaapista löytää valikoimaa, on vaikka pinkkiä ja oranssinpunertavaa. On smaragdinvihreä ja kellertävämpi vihreä jne. Puolison ja lasten vaatekaapeista löytyy. Ja kuten luin (ja toteutin), sillähän ei ole väliä onko kangas edes vaate. Se voi olla vaikka pyyhe tai lakana :) En ole itse toteuttanut kokeiluja mitenkään systemaattisesti jokaisen värin kohdalla, mutta kun olen talven ja syksyn värejä kokeillut, niin aika helposti kotoa löytyy vaikka jotain talven punaista ja syksyn punaista. Mutta varmaan tosiaan voi tilata jotain täydellisiäkin kokeilusettejä. Kokeiltaessa oleellista on sitten tosiaan katsoa kasvoja eikä sitä vaatetta tai pölyrättiä :)
Vierailija kirjoitti:
Värianalyysi on työkalu joka toimii mainiosti kun etsitään itselle kaikkein sopivimpia värejä. Värianalyysi ei ole koskaan väittänyt olevansa tiedettä. Näin "arkiseen" asiaan ei tarvita tiedettä. Tuota tiede-termiä tunkee keskusteluun joku joka on nyt saanut pakkomielteen.
Asia ratkeaisi yksinkertaisesti käyttämällä vakiintuneita väriopin termejä oikein tai jättämällä ne kokonaan käyttämättä. Ja sama valo-opin kohdalla :)
Vaalea kevät vaiko vaalea kesä?
https://thealignedlover.com/light-spring-vs-light-summer-comparing-sist…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Värianalyysi on työkalu joka toimii mainiosti kun etsitään itselle kaikkein sopivimpia värejä. Värianalyysi ei ole koskaan väittänyt olevansa tiedettä. Näin "arkiseen" asiaan ei tarvita tiedettä. Tuota tiede-termiä tunkee keskusteluun joku joka on nyt saanut pakkomielteen.
Asia ratkeaisi yksinkertaisesti käyttämällä vakiintuneita väriopin termejä oikein tai jättämällä ne kokonaan käyttämättä. Ja sama valo-opin kohdalla :)
Kannattaa antaa värianalyysin olla pukeutumiseen ja meikkaamiseen liittyvä värianalyysi, joka on neljästä vuodenajasta nykyiseen neljän vuodenajan kolmeen alavuodenaikaansa kehittynyt työkalu henkilölle sopivimpien värien valitsemisen työkalu. Värioppia saa käyttää muutoin sitten siellä, missä kokee tarvetta. Harva meistä soveltuu väreiltään verrattavaksi mihinkään väriympyrään. Me ihmiset olemme kaikki hillitymmän värisiä kuin väriopin kaavakuvien värit.
Sen vuoksi on mielestäni turhaa ja hedelmätöntä yrittää saada aiheesta riitaa täällä käyntiin. Ettekö te värioppi-ihmiset saa tehtyä tänne aiheesta omaa ketjuanne? Enemmän minua kiinnostaisi lukea muiden ihmisten kokemuksia värianalyysista. Kyseessä kun on työkalu, jonka avulla pyritään löytämään ne pukevimmat värit vaatteisiin. Suomalaisia moititaan aina huonosta mausta pukeutumisessa. Se ei ole keneltäkään pois jos nyt kirkkaassa päivänvalossa muutama ihminen ihan omin avuin tai keskenään vertailee ja neuvoo toisia sopivien värien suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli muotia 80 luvulla. Oltiin vuodenaikoja.
Nyt on jokaisessa vuodenajassa kolme alavuodenaikaa. Sekin on jo hyvin jos löytää oman vuodenaikansa. Loppu on sitten hienosäätöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan täällä enää yhtään värianalyysitietäjää paikalla, joka osaisi vastata, että onko mahdollista, että värivuodenaika vaihtelee vuodenajan mukaan, vai mihinköhän vuodenaikaan kaltaiseni kameleontti kuuluu? Talvisin ihoni on aika vaalea, hiukset tummanruskeat (kylmä tai neutraali ruskea), kun taas kesällä iho ruskettuu helposti ja hiukset vaalenevat punertavamman ruskeaksi. Ruskettuneena minusta sekä kultaiset että hopeiset korut sopivat hyvin, talvisin hopeiset näyttävät silmääni paremmalta. Kovin haaleat ja pastelliset sävyt eivät minulle sovi, minkä vuoksi olen päätellyt olevani joko syksy tai talvi, mutta sitä ratkaisevaa tekijää en vain keksi, että mistä tiedän olenko kylmä vai lämmin? Verisuonetkin vaihtelevat sinisen ja vihreän välillä riippuen siitä, mistä kohdasta katsoo.
En ole mikään asiantuntija,
Kirpputoreilla on monen sävyisiä vaatteita yleensä. Tai sitten kokeilee ensin ihan pinkillä ja oranssin/selkeästo korallin sävyisillä huulipunilla. Jompikumpi niistä ei sovi puhtaan ihon kanssa yhteen. Tekee ihosta kirjavamman näköisen. Esimerkiksi minun on vaikeaa löytää sopivaa nuden sävyä. Viime vaiko toissa vuonna muodissa ollut 90-luvin punaruskea ei missään nimessä sovi minulle. Se kertoo, etten ole kumpikaan lämpimistä vuodenajoista (kevät ja syksy). Kevään ja syksyn kuulumisen lämpimiin vuodenaikoihin ymmärtää kun ajattelee kirkasta kevätvaloa, puhkeavien puunlehtien vihreän sävyjä ja leskenlehtien keltaisuutta. Syksyyn kuuluvat taas lämpimät ruskan värit loistossaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei se nyt mitään tiedettä ole jos olen huomannut olevani syksy ja tietyt värit sopivat upeasti. Huoh tätä tosikkoa aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sininen on kylmä väri. Jotkut sävyt siitä on kylmempiä kuin toiset. Edes sinipunainen ei ole lämmin. Punainen nimittäin ei ole lämmin väri jos siinä ei ole keltaista. Vain keltaista sisältävät värit on lämpimiä. Muut ovat kylmiä tai neutraaleja.
Ah, oletkin trolli. Ei siinä mitään. Rauha vain ja jatka satuilua.
Aika loukkaavaa tulla väittämään trolliksi jos on eri mieltä.
Minun mielestäni vain keltapohjaisissa väreissä on selkeästi sellainen lämmin tuntu. Muut ovat kylmiä tai neutraaleja.
Mulle ei oikein sovi mikään sininen. Monen värisiä olen kokeillut mutta aina se vie värin kasvoilta. Jopa neutraaliksi sanottu laivastonsininen. En ole koskaan edukse
Keväälle sopii loistavasti sinisen sävy Kingfisher Blue https://www.color-name.com/kingfisher-blue.color . Välimallin lisäksi sivustolla selitetään, että mistä väreistä tuo sinisen sävy koostuu. Se lämpö tulee siitä, että sävyn sekoittumisessa käytetään keltaistakin väriä.
Värianalyysin tarkoitus ei ole ahdistaa ihmisiä käyttämään paria, kolmea väriä kuten tavallisesti neuvotaan summittaisesti käyttämään erottelematta sen kummemmin sitä, että yhden värin sisällä on vaikka kuinka paljon eri sävyjä, jotka joko sopivat loistavasti, ovat jotain siltä väliltä tai sopivat huonosti henkilölle. Värianalyysi antaa mahdollisuuden löytää (miltein) jokaisesta väristä sen sopivimman sävyn.
Kuten tässäkin ketjussa on monta kertaa toistettu, ei ole olennaista hankkia ensimmäisenä sopivan värisiä sukkia vaan sopivan värisiä vaatteita kasvojen lähelle. Kasvojahan me katsomme ja jokainen kai haluaa olla kasvoistaan terveen värisen näköinen? Onhan se kätevämpää käyttää t-paitaa, joka ei korosta mustia silmänalusia kuin t-paitaa, joka vaatii peiteväriä ja meikkivoidetta sekä puuteria mustien silmänalusten peittämistä varten. Koska muodissa on on aina pari, kolme sävyä kerrallaan, ovat kirpputorit ja ompelutaito omassa arvossaan nykyään jos haluaa sopivan värisiä ja -mallisia vaatteita. Tietenkin silloin kun on itselle sopivaa tarjolla kannattaa ostaa laadukasta, joka kestää vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on vaikeaa jos kesä on vaalentanut hiuksensa ja niihin on jäänyt keltaista pigmenttiä, jota ei korjata hopeashampoolla. Kannattaa kasvattaa hiuksia ja katsoa juuresta hiusten omaa sävyä. Myös auringonvalossa paistattelu ja etenkin suomalaisessa merivedessä uiminen kuivattaa ja kellastaa helposti suomalaisen hiuslaadun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se nyt mitään tiedettä ole jos olen huomannut olevani syksy ja tietyt värit sopivat upeasti. Huoh tätä tosikkoa aikaa.
Juuri tätä samaa tarkoitin. Jos luit ketjua niin jollekulle on ollut tärkeätä ilmaista että värianalyysi ei ole tiedettä joten se on "humpuukia". Tuo on turhaa ajatuksenjuoksua, koska tämä on pätevä työkalu jonka ei tarvitse olla ja joka ei ole edes väittänyt olevansa tiedettä.
Sopivat värit on tärkeitä. Susanna Laine pukeutuu sinnikkäästi kevään väreihin, ei näytä hyvältä. Hänen värimaailma on pehmeässä kesässä tai pehmeässä syksyssä, joissa hän suorastaan kukoistaisi. Nyt ei kukoista vaan väärät värit tekevät hänestä suttuisen näköisen. Se kauneus ei vain pääse esille.
Vierailija kirjoitti:
Soft Summer https://www.spicemarketcolour.com.au/soft-summer vs Light Summer https://www.spicemarketcolour.com.au/light-summer . Moni suomalainen on kesä. Luin pisamia koskevan kohdan, jossa sanottiin että jos pisamissa on harmahtavanruskeaa sävyä, ne ovat kesän pisamia. Kevään pisamat ovat lämpimän ruskeita ja osalla jopa oranssihtavan näköisiä, koska myös ihossa on lämmin sävy. Nicole Kidman taitaa olla Australian kuuluisin vaalea kevät. Jennifer Aniston on pehmeä kesä. Hänellä taitaa olla ohuita raitoja hiuksissa ja se tekee hänen hiuksiinsa hämäävän lämpimän sävyn.
Vierailija kirjoitti:
Sopivat värit on tärkeitä. Susanna Laine pukeutuu sinnikkäästi kevään väreihin, ei näytä hyvältä. Hänen värimaailma on pehmeässä kesässä tai pehmeässä syksyssä, joissa hän suorastaan kukoistaisi. Nyt ei kukoista vaan väärät värit tekevät hänestä suttuisen näköisen. Se kauneus ei vain pääse esille.
En tiedä, että myydäänkö Suomessa edes ruskeaa ripsiväriä, jota suositellaan muille kuin talvelle? Kesälle sopii sininen ja greige vielä paremmin kuin keskiruskea ripsiväri. Yksi vaihtoehto on vain käyttää vähemmän ripsiväriä. Olen nähnyt ruskeita tekoripsiä netissä. Bongasin sellaisia Ylen Areenassa olevan sarjan La Promesa näyttelijöillä. Historiallisessa draamassa ei voikaan olla modernisti laittautunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tätä samaa tarkoitin. Jos luit ketjua niin jollekulle on ollut tärkeätä ilmaista että värianalyysi ei ole tiedettä joten se on "humpuukia". Tuo on turhaa ajatuksenjuoksua, koska tämä on pätevä työkalu jonka ei tarvitse olla ja joka ei ole edes väittänyt olevansa tiedettä.
Onhan sen oman värikartan avulla helppoa välttää hutiostoksia. En voi ostaa sähkönsinistä, vaikka kuinka pidänkin siitä. Minullakin on harmillisen monta väärän väristä vaatetta käyttämättöminä eikä niitä voi edes värjätä. Ainoa keino on hankkia kasvojen lähelle minulle sopivan värisiä huiveja vaikka itse värjäämällä silkistä askartelukaupan väreillä.
Siinä voi käyttää Ittenin värikiekkoa (maksaa Temussa alle 2€) hyväkseen, että sen kiekon avulla löytää suunnilleen sopivan vastavärin jne ja se voi löytyä väärän värisistä vaatteista. Voi yrittää luoda väriharmonioita ja hyödyntää sillä tavalla väärän väriset vaatteensa. Kun katsoo vanhoja rakennuksia ja esimerkiksi Manner-Euroopassa, huomaa että siellä on pyritty saamaan aikaan väriharmonioita jo satoja vuosia sitten. Samat väriharmoniat toistuvat myös maalaustaiteessa.
Minulle nopein keino määrittää ihon sävy oli verrata beigeä ja harmaata ihoani vasten. Lämmin beige sai ihoni näyttämään keltaiselta, kun taas kylmä harmaa sopi silmiini hyvin ja sai ihon näyttämään tasaiselta.
Toisaalta värianalyysin suurimmat vinkit olivat käyttää murrettuja sävyjä - olen soft summer ja läheisin värivuodenaikani on soft autumn, joten sekä lämpimät että kylmät harmaalla murretut sävyt sopivat.
Onko mulla viileä ihon pohjasävy jos viileä meikkivoide on paras? Tarkoitan että sitten sopii parhaiten viileälle pohjasävylle suositellut meikkivärit yms. Lämmin meikkivoide erottuu kaulalla tummempana
Vierailija kirjoitti:
Onko mulla viileä ihon pohjasävy jos viileä meikkivoide on paras? Tarkoitan että sitten sopii parhaiten viileälle pohjasävylle suositellut meikkivärit yms. Lämmin meikkivoide erottuu kaulalla tummempana
On todellakin viileä pohjasävy. Aurinkopuuteri ei ole silloin paras vaihtoehto. Kannattaa katsoa viileänsävyistä, mutta asteen tai pari tummempaa puuteria ja käyttää sitä kuten aurinkopuuteria. Viileäsävyisillä ihoilla se sinertävyys peittyy osalla rusketuksen alle, mutta posket pysyvät siitä huolimatta viileänpunaisina vaihteluvälillä vanha roosa-pehmeä pinkki. Siksi siinä aurinkopuuterin sijaan käytettävässä puuterisävyssä olisi hyvä olla sitä viileää punakkuutta tai sitten neutraalia beigeä.
Sitä meikkimyyjien juttua, että punaisia poskia tai couperosaa peittämään kannattaa hankkia kellertävä meikkivoide, ei kannata uskoa. Silloin jää raja kaulaan ja kaula näyttää jopa vaaleansiniseltä. Punaisen vastaväri on vihreä ja ihan edullinen Essencen vihreä meikkivoide on hyvä kun sitä lisää tipan tavalliseen meikkivoiteeseen ja levittää vain niiden liian punertavien kohtien päälle. Sitä kannattaa miettiä, että kannattaako se ihon terve väri ja hehku meikata piiloon? Itse teen niin, että sekoitan 3/4 aurinkovoidetta 1/4 meikkivoiteeseen ja pohjustan sillä ihon. Sitten vielä käyn läpi huolellisesti häivyttäen vihreällä meikkivoiteella sävytetyllä meikkivoiteella couperosa-kohdat. Sitten käytän todella vähän väritöntä irtopuuteria. Meikkipohjasta tulee luonnollinen.
Itse sen parhaiten tietää mitkä värisävyt on hyviä ja mistä tykkää. Värianalyysien tekijät ja stylistit ovat kyllä turhimpia ammatteja. Kaupoissakaan ei ole muuta kuin beigen eri sävyjä, harmaata, hailakoita pastelleja ja mustaa. Täytyy mennä ulkomaille jos haluaa hyvännäköisiä vaatteita.
Tämä oli muotia 80 luvulla. Oltiin vuodenaikoja.