Värianalyysi, miten voi olla niin eriäviä ja ristiriitaisia mielipiteitä
Kukaan muu huomannut? Joittenkin mukaan voi olla kirkas vuodenaika ja vaalea, joittenkin mukaan voi olla kirkas vain jos tummat piirteet. Jotkut on vaaleita vaikka on tummia. Joittenkin mielestä vain vaaleat voi olla vaaleita. Jotkut sanoo että on pohjasävy ja se voi olla eri mitä ihon pintasävy. Joittekin mielestä ihossa ei ole pohjasävyä vaan pelkkä pintasävy. Ja tuntuu että kaikki korostavat sitä että melkein mahdotonta itse päätellä mikä on. Pitää maksaa ammattilaiselle. Mietin että laitetaanko näitä ristiin meneviä mielipiteitä ilmoille sen takia että ihmiset maksaa palvelusta
Kommentit (460)
Kävin värianalyysissä ja siellä toisteltiin just tuota että "väärät" värit saa ihmisen näyttämään sairaalta ja aneemiselta, väsyneeltä ja nuutuneelta. Mutta mielestäni siinä kun niitä värejä vertailtiin, niin ei niissä edes ollut kovin suuria eroja ja lisäksi tämä analyysin tekijä itse puhui monta kertaa ristiin, esimerkiksi väitti ettei tämä väri sovi yhtään vaikka omasta mielestäni se väri sopi just oikealla tavalla ja korosti hyviä puoliani.
Värianalyysi ei ole niin tarkkaa, että siitä mitenkään voisi sulkea pois subjektiivisuutta.
"Oliivibeige iho on Suomessa todella harvinainen. Jos on ostamassa meikkivoidetta tai puuteria, kannattaa oliivi-ihoisten katsoa alekorit, koska oliivibeiget jne päätyvät useimmiten sinne."
Se värianalyysin tekijä sanoi, että ei ole kovin harvinainen, varsinkaan sellaisilla joilla on sukujuuria idässä tai pohjoisessa. Oma sukuni on idästä.
Se oliivi-ihon oivaltaminen oli myös vähintään yhtä tärkeää kuin oikeiden värien löytäminen. Mä olin aina ihmetellyt, että miksi mulle ei oikein millään löydy sopivaa meikkivoidetta. Osa on liian keltaisia, mutta jos ostan niitä kylmänsävyisiä, ne on pinkkejä, ja kumpikin näytti yhtä pahalta. Yritin sitten mahdollisimman neutraaleja löytää, ja parhaita ne olikin, mutta usein vähän sameita nekin. Oliivi-iho ei ollut tullut edes mieleen, koska oletin että se on aina tumma, latinotyyppinen, enkä minä ole sillä lailla tumma, vaikken suomalaiseksi vaaleakaan, light/medium meikkivoidesävyissä. Mutta se oliivi tarkoittaa vain että ihon pohjaväri on vihreä, kun taas lämpimällä se on keltainen ja kylmällä pinkki. Oliivi-iho voi olla kaikkea varsin kalpeasta hyvin tummaan etniseen. Kun aloin etsiä meikkipohjia joissa on oliivi nimessä, johan löytyi hyviä! Graftobian Olive Glow oli juuri täydellinen. Oliivi-iho myös selitti, miksi esim. monet huulipunavärit näytti vaan räikeältä mun naamassa, oliivi vaatii ihan omat juttunsa joista opin googlettamalla paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla tällaista asiaa kohtaan niin paljon negatiivista, omituisia reaktioita saa täällä lukea. Eikö ihmiset ymmärrä että suurimmalla osalla meistä ei ole hyvä värisilmä.
"Kokeile itse mikä sopii sinulle" on nollaneuvo ja nollakeino. Sitähän meistä jokainen on tehnyt vaatekaupassa koko ikänsä. Moni tuskailee yhä edelleen tyytymättömyyttään.
Kaikki ihmiset eivät tajua, ettei heillä ole värisilmää.
Monilla analyysin tekijöillä ei taida olla kun ovat niin väärässä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Värianalyysi on vouhotus niille jotka eivät itse osaa valita itselleen sopivia värejä. Turhuuden turhuus vuosikymmenten takaa kaivettu naftaliinista.
Tv. Maire "minä-kyllä-osaan-ihan-itse" -täti. (Eikä ne muutkaan kyllä apua tarvitse kun pärjäävät ihan hyvin ilmankin)
Noi menee sen verran usein pieleen, että tossa on vinha perä terv. keväästä pehmeäksi kesäksi muuttunut
Vierailija kirjoitti:
Kävin värianalyysissä ja siellä toisteltiin just tuota että "väärät" värit saa ihmisen näyttämään sairaalta ja aneemiselta, väsyneeltä ja nuutuneelta. Mutta mielestäni siinä kun niitä värejä vertailtiin, niin ei niissä edes ollut kovin suuria eroja ja lisäksi tämä analyysin tekijä itse puhui monta kertaa ristiin, esimerkiksi väitti ettei tämä väri sovi yhtään vaikka omasta mielestäni se väri sopi just oikealla tavalla ja korosti hyviä puoliani.
Värianalyysi ei ole niin tarkkaa, että siitä mitenkään voisi sulkea pois subjektiivisuutta.
Joo on se subjektiivista tosiaan. Itselleni kävi jännä juttu tosin kun kävin, olin aina ajatellut että mulle naaman lähelle täytyy olla vaaleita värejä, että ne sopii parhaiten ja tummat tekee varjoja. No, analyysin tekijä hylkäsi esim. minusta erinomaisen vaalean persikanvärin ihan sopimattomana, ja kysyin miksi, kun itse siinä peilistä näin, että se sopii. Hän selitti, että väri latistaa kasvonpiirteeni, ja kasvot tulee vain pyöreän ja muodottoman näköiseksi. Ja minä tajusin, että sitä efektiä minä olin taas juuri hakenut! Ajattelin, että se näyttää nuorekkaalta, kun naama näyttää pyöreältä ja pehmeältä. Värianalyysin tekijän mielestä taas toivottu tulos oli, että kasvojen luusto korostuu esiin selkeänä, jonka minä taas olin ajatellut olevan niitä ei-toivottuja varjoja vääristä väreistä. Enkä mä ajattele, että kumpikaan on väärässä, vaan se on mitä efektiä itse hakee ulkonäköönsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo on se subjektiivista tosiaan. Itselleni kävi jännä juttu tosin kun kävin, olin aina ajatellut että mulle naaman lähelle täytyy olla vaaleita värejä, että ne sopii parhaiten ja tummat tekee varjoja. No, analyysin tekijä hylkäsi esim. minusta erinomaisen vaalean persikanvärin ihan sopimattomana, ja kysyin miksi, k
Niin siinä se just on. Sen takia ne analyysit menee niin usein ihan pieleen kun asiakkaalla ja analysoitavalla on eri näkemys siitä mikä näyttää hyvälle.
Mä huomasin jo nuorena, että vaalea persikka sopii mullekin hyvin. Raikastaa ilmettä ja neutraloi punoituksia ja varjoja yms.
Nyt 50+ ikäisenä valitsen värit sen mukaan mikä ei vanhenna. Se on tärkein kriteeri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo on se subjektiivista tosiaan. Itselleni kävi jännä juttu tosin kun kävin, olin aina ajatellut että mulle naaman lähelle täytyy olla vaaleita värejä, että ne sopii parhaiten ja tummat tekee varjoja. No, analyysin tekijä hylkäsi esim. minusta erinomaisen vaalean p
Analysoijalla
Korjaus edelliseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli muotia 80 luvulla. Oltiin vuodenaikoja.
Nyt on jokaisessa vuodenajassa kolme alavuodenaikaa. Sekin on jo hyvin jos löytää oman vuodenaikansa. Loppu on sitten hienosäätöä.Ei ole kaikissa. Edelleenkin käytetään myös vain sitä neljän vuodenajan analyysiä.
Löysin oman värini vasta kun aloin opiskelemaan 16 värin systeemillä,eli jokaisella vuodenajalla on neljä alavuodenaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo on se subjektiivista tosiaan. Itselleni kävi jännä juttu tosin kun kävin, olin aina ajatellut että mulle naaman lähelle täytyy olla vaaleita värejä, että ne sopii parhaiten ja tummat tekee varjoja. No, analyysin tekijä hylkäsi esim. minusta erinomaisen vaalean persikanvärin ihan sopimattomana, ja kysyin miksi, k
Niin, nämä on just niitä näkemyseroja siitä mikä näyttää hyvältä tai toivottavasti ja mikä ei.
Omituisin kokemus värianalyysissä oli kun analyysin tekijä alkoi tiukkaamaan että onko hiukseni värjätyt. Sanoi ettei minulla muka voi olla oikeasti tämän värisiä hiuksia vaan alkoi jankata että mutta minkä väriset sun hiukset oikeasti on. Siinä vaiheessa kun alkoi etsimään näkyykö juurikasvua alkoi ihan hillittömästi naurattaa. Olen siis viimeksi yläasteikäisenä värjännyt hiuksia ja nekin jollain kevytväreillä.
Vierailija kirjoitti:
Nyt 50+ ikäisenä valitsen värit sen mukaan mikä ei vanhenna. Se on tärkein kriteeri.
Tuo on juuri asia jossa värianalyysi voi auttaa niitä, joiden silmä ei itse sitä sano. Se ei meinaan tosiaan ole niin, että joku yksi väri, vaikkapa musta, vanhentaisi kaikkia, ja joku yksi sama väri raikastaisi ja nuorentaisi. Riippuu ihan sen ihmisen omista väreistä. Talvityyppiä musta ei vanhenna, mutta jos pehmeä kesä tai syksy, joita on suurin osa suomalaisista, pukeutuu mustaan, niin varsinkin 40+ iässä vanhentaa rajusti. Se talvityyppi taas näyttäisi rupsahtaneelta jossain lämpimässä kamelinsävyssä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on juuri asia jossa värianalyysi voi auttaa niitä, joiden silmä ei itse sitä sano. Se ei meinaan tosiaan ole niin, että joku yksi väri, vaikkapa musta, vanhentaisi kaikkia, ja joku yksi sama väri raikastaisi ja nuorentaisi. Riippuu ihan sen ihmisen omista väreistä. Talvityyppiä musta ei vanhenna, mutta jos pehmeä kesä tai syksy, joita on suurin osa suomalaisista, pukeutuu mustaan, niin varsinkin 40+ iässä vanhentaa rajusti. Se talvityyppi taas näyttäisi rupsahtaneelta jossain lämpimässä kamelinsävyssä.
Kiitos vaan mutta näen sen ihan itsekin peilistä, että vanhentaako vai eikö.
Vierailija kirjoitti:
Omituisin kokemus värianalyysissä oli kun analyysin tekijä alkoi tiukkaamaan että onko hiukseni värjätyt. Sanoi ettei minulla muka voi olla oikeasti tämän värisiä hiuksia vaan alkoi jankata että mutta minkä väriset sun hiukset oikeasti on. Siinä vaiheessa kun alkoi etsimään näkyykö juurikasvua alkoi ihan hillittömästi naurattaa. Olen siis viimeksi yläasteikäisenä värjännyt hiuksia ja nekin jollain kevytväreillä.
Kuulostaa vähän tämän keskustelun yli-inkvisiittorilta, joka selitti miten jo auringonvalokin tuhoaa kesätyypin hiuksien oikean viileän sävyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo on se subjektiivista tosiaan. Itselleni kävi jännä juttu tosin kun kävin, olin aina ajatellut että mulle naaman lähelle täytyy olla vaaleita värejä, että ne sopii parhaiten ja tummat tekee varjoja. No, analyysin tekijä hylkäsi esim. minusta erinomaisen vaalean p
Vaalea persikka on 95% suomalaisista parempi kuin iänikuinen musta. Jos haluaa todellisen universaalin värin hedelmäväreistä, eikä tiedä omaa vuodenaikaansa, kannattaa hankkia vesimelonin sisuksen punaista. Vaaleasta persikasta on siirrytään piirun verran kohti punaista ja päädytään tuohon neutraaliin väriin, joka sopii kaikille vuodenajoille. Toinen yhtä varma universaali väri on kissankellon sininen. Kauluspaitaa hankkimassa olevana miehenä tarkastaisin, onko noiden värisiä paitoja myynnissä. Miehillähän nimenomaan sopivan väriset vaatteet tuovat sitä persoonaa ja olemusta esiin positiivisella tavalla.
Miksi se musta ei muka sovi suomalaisille? Ihan siis perusteluja, että mistä syystä, mitkä tekijät vaikuttaa siten että ei muka sovi.
En suostu maksamaan ulkopuoliselle siitä että hän kertoo että minulle sopii viileät sävyt, olen kesä. Näen sen ihan itse.
Vierailija kirjoitti:
Kissankellonsininen: https://www.colorhexa.com/a2a2d0 .
Vesimelonin sisus: https://www.colorhexa.com/fdbcb4 .
Noiden esimerkkien alla on esimerkkejä yhdistettyinä muihin väreihin.
Saisimmeko Ikeaan jonkinlaisen oman kirppisringin. Voisi myydä itselleen vääräänväriset hutiostokset muille värianalyysista kiinnostuneille ja voisi ostaa omaan värivuodenaikaansa sopivan värisiä vaatteita pienemmällä riesalla kuin koluamalla vaatekauppoja. Minua ei haittaa se, että vaate on vuosimallia se tai tämä. Minulle väri ja vaatteen mallin sopivuus on tärkeämpää kuin muoti.