Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Värianalyysi, miten voi olla niin eriäviä ja ristiriitaisia mielipiteitä

Vierailija
05.04.2025 |

Kukaan muu huomannut? Joittenkin mukaan voi olla kirkas vuodenaika ja vaalea, joittenkin mukaan voi olla kirkas vain jos tummat piirteet. Jotkut on vaaleita vaikka on tummia. Joittenkin mielestä vain vaaleat voi olla vaaleita. Jotkut sanoo että on pohjasävy ja se voi olla eri mitä ihon pintasävy. Joittekin mielestä ihossa ei ole pohjasävyä vaan pelkkä pintasävy. Ja tuntuu että kaikki korostavat sitä että melkein mahdotonta itse päätellä mikä on. Pitää maksaa ammattilaiselle. Mietin että laitetaanko näitä ristiin meneviä mielipiteitä ilmoille sen takia että ihmiset maksaa palvelusta

Kommentit (460)

Vierailija
321/460 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Värianalyysissa hassusti kutsutaan puhtaita värejä kylmiksi ja murrettuja lämpimiksi. Siten tulee sellaisia paradokseja kuin lämmin turkoosi. Ei siinä mitään, kunhan ei sotketa tiedettä asiaan.

Ja sitten kun yrität kysellä, että miten muka tämä sininen on lämmin, vastaus on että ne, joilla on värisilmää, kyllä ymmärtävät!

Silmä aistii sen vihreään taittavan sinisen lämpimäksi, koska siinä on mukana keltaista. Eivät ihmisen aivot ja silmä toimi aina kuten oppikirjassa lukee. Aivan samalla tavalla se punaisella taitettu sininen vaikuttaa yllättäen kylmemmältä sävyltä jos siinä ei ole mukana yhtään keltaista väriä. Taulua maalatessa saa syvyysvaikutelmaa maalatessa esimerkiksi järveä ja vastarantaa siten, että edessä olevat aallot ovat turkoosiintaittavan sinisiä ja mitä kauemmak

Täyttä roskapuhetta. Sävyn muuttuessa ei puhuta taittamisesta. Punaista lähenevä sininen on lähempänä väriympyrän lämpimintä kohtaa kuin turkoosia lähestyvä sininen. Turkoosi on yksiselitteisesti väriympyrän kylmin väri.

Olet tottunut käyttämään vääriä termejä ja omaksunut virheellistä tietoa. Jos kyse olisi musiikkitermeistä, et erottaisi duuria mollista etkä tuntisi tonaalisen ja atonaalisen eroa. Kyllä niin voi elää, mutta ei kannata esiintyä asiantuntijana. 

Kun kirkkaaseen väriin lisätään mustaa, valkoista tai harmaata, puhutaan taitetusta, ei murretusta väristä. Murrettuun väriin on lisätty sen omaa vastaväriä. Toki väri voi olla yhtaikaa sekä taitettu että murrettu. 

Vierailija
322/460 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sininen on kylmä väri. Jotkut sävyt siitä on kylmempiä kuin toiset. Edes sinipunainen ei ole lämmin. Punainen nimittäin ei ole lämmin väri jos siinä ei ole keltaista. Vain keltaista sisältävät värit on lämpimiä. Muut ovat kylmiä tai neutraaleja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/460 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sininen on kylmä väri. Jotkut sävyt siitä on kylmempiä kuin toiset. Edes sinipunainen ei ole lämmin. Punainen nimittäin ei ole lämmin väri jos siinä ei ole keltaista. Vain keltaista sisältävät värit on lämpimiä. Muut ovat kylmiä tai neutraaleja.

Ah, oletkin trolli. Ei siinä mitään. Rauha vain ja jatka satuilua. 

Vierailija
324/460 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sininen voi olla kylmä tai lämmin.

Itse olen syksy, vaikka esim vaaleaksi värjätyllä tukalla voin muistuttaa kesää.

Olen vaalea, mutta minulla on suklaan ruskeat silmät ja nykyään luonnostaan tummat hiukset jotka taittaa vahvasti punaiseen. Pisamia tulee kesällä, vähän. Iho palaa herkästi, ja kohtalaisesti voi ruskettua.

Silti olen syksy.

Pastellivärit ei sovi lainkaan. Sen sijaan esim siniset, army vihreät ym murretut sopii hyvin.

Harmittaa ettei pastellit sovi, ovat kuin liian laimeita kuitenkin vahvempaan väritykseen. Suurimmalle osalle suomalaisista pastellit käy tosi hyvin.

Vierailija
325/460 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sininen voi olla kylmä tai lämmin.

Itse olen syksy, vaikka esim vaaleaksi värjätyllä tukalla voin muistuttaa kesää.

Olen vaalea, mutta minulla on suklaan ruskeat silmät ja nykyään luonnostaan tummat hiukset jotka taittaa vahvasti punaiseen. Pisamia tulee kesällä, vähän. Iho palaa herkästi, ja kohtalaisesti voi ruskettua.

Silti olen syksy.

Pastellivärit ei sovi lainkaan. Sen sijaan esim siniset, army vihreät ym murretut sopii hyvin.

Harmittaa ettei pastellit sovi, ovat kuin liian laimeita kuitenkin vahvempaan väritykseen. Suurimmalle osalle suomalaisista pastellit käy tosi hyvin.

En aina ymmärrä näitä, että tummapiirteiset eivät voisi käyttää mitään pastellivärejä tai vaaleille ei sopisi tumma vaatetus. 

On myös aivan makukysymys, onko ongelma, että kontrasti kasvojen&hiusten ja vaatteen välillä on suurempi kuin kasvonpiirteiden ja hiusten sisäinen kontrasti. Värianalyysi on tavallaan vain sertifioitu yhdentyyppisten mieltymysten toteuttamisjärjestelmä. 

Vierailija
326/460 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika loukkaavaa tulla väittämään trolliksi jos on eri mieltä.

Minun mielestäni vain keltapohjaisissa väreissä on selkeästi sellainen lämmin tuntu. Muut ovat kylmiä tai neutraaleja.

Mulle ei oikein sovi mikään sininen. Monen värisiä olen kokeillut mutta aina se vie värin kasvoilta. Jopa neutraaliksi sanottu laivastonsininen. En ole koskaan edukseni sinisessä.

Vierailija
327/460 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni vain keltapohjaisissa väreissä on selkeästi sellainen lämmin tuntu. Muut ovat kylmiä tai neutraaleja.

Mulle ei oikein sovi mikään sininen. Monen värisiä olen kokeillut mutta aina se vie värin kasvoilta. Jopa neutraaliksi sanottu laivastonsininen. En ole koskaan edukseni sinisessä.

Jos sinua ei pue jokin väri, ei se tee siitä kylmää tai lämmintä.

Voisinhan minäkin sanoa, että minun korvaani G-duuri kuulostaa niin synkältä, että se on oikeasti molli eikä mikään duuri.

Mutta onko moisessa mitään järkeä?

Vierailija
328/460 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en tiedä musiikista mitään. Siihen en ota kantaa. Mutta minusta sininen on aina kylmä väri, sanoi värianalyytikot mitä tahansa. Voi olla, ja onkin, että joku sininen on vähemmän kylmä kuin joku toinen mutta kun nyt asiaa ajattelee, niin kyllä noi värianalyysit, niin viihdyttäviä ja kiinnostavia kuin ovatkin, niin melkoista hölynpölyä.

Sanoihan joku väreihin perehtynyt täällä just, että turkoosi on väreistä kylmin. Silti se on kevään väripaletissa mukana vaikka kevään värityksen pitäisi olla lämmin!

Vierailija
329/460 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan täällä enää yhtään värianalyysitietäjää paikalla, joka osaisi vastata, että onko mahdollista, että värivuodenaika vaihtelee vuodenajan mukaan, vai mihinköhän vuodenaikaan kaltaiseni kameleontti kuuluu? Talvisin ihoni on aika vaalea, hiukset tummanruskeat (kylmä tai neutraali ruskea), kun taas kesällä iho ruskettuu helposti ja hiukset vaalenevat punertavamman ruskeaksi. Ruskettuneena minusta sekä kultaiset että hopeiset korut sopivat hyvin, talvisin hopeiset näyttävät silmääni paremmalta. Kovin haaleat ja pastelliset sävyt eivät minulle sovi, minkä vuoksi olen päätellyt olevani joko syksy tai talvi, mutta sitä ratkaisevaa tekijää en vain keksi, että mistä tiedän olenko kylmä vai lämmin? Verisuonetkin vaihtelevat sinisen ja vihreän välillä riippuen siitä, mistä kohdasta katsoo.

Vierailija
330/460 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan täällä enää yhtään värianalyysitietäjää paikalla, joka osaisi vastata, että onko mahdollista, että värivuodenaika vaihtelee vuodenajan mukaan, vai mihinköhän vuodenaikaan kaltaiseni kameleontti kuuluu? Talvisin ihoni on aika vaalea, hiukset tummanruskeat (kylmä tai neutraali ruskea), kun taas kesällä iho ruskettuu helposti ja hiukset vaalenevat punertavamman ruskeaksi. Ruskettuneena minusta sekä kultaiset että hopeiset korut sopivat hyvin, talvisin hopeiset näyttävät silmääni paremmalta. Kovin haaleat ja pastelliset sävyt eivät minulle sovi, minkä vuoksi olen päätellyt olevani joko syksy tai talvi, mutta sitä ratkaisevaa tekijää en vain keksi, että mistä tiedän olenko kylmä vai lämmin? Verisuonetkin vaihtelevat sinisen ja vihreän välillä riippuen siitä, mistä kohdasta katsoo.

Oletko miettinyt sitä, että auringon aiheuttama hiusten kuivuminen aiheuttaa sen hiusten punertumisen? Vaaleammilla hiuksilla hiukset vaalenevat kultaiseksi oljenvaaleaksi auringossa? Sehän tekee hiuksesta kuivemman käpyhiuksen eli ei tee itselleen hiukselle hyvää. 

Ihon viileä pohjasävy ei katoa sen rusketuksen alta. Monesti unohtuu, että heleä ja kirkas kulta sopii ruskettuneelle kesä-tyypille. Kaikista paras olisi kuitenkin kullan ja hopean välimuoto eli ruusukulta. True summer ei ole väripaletiltaan mitenkään pelkkiin pastelliväreihin nojautuva vuodenaika. Kuuluisia True summer-henkilöitä, jotka ovat pukeutuneet myös talven väreihin usein, ovat Lady Diana ja Sanna Marin.

Vierailija
331/460 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle ei oikein sovi mikään sininen. Monen värisiä olen kokeillut mutta aina se vie värin kasvoilta. Jopa neutraaliksi sanottu laivastonsininen. En ole koskaan edukse

Mä en tiedä musiikista mitään. Siihen en ota kantaa. Mutta minusta sininen on aina kylmä väri, sanoi värianalyytikot mitä tahansa. Voi olla, ja onkin, että joku sininen on vähemmän kylmä kuin joku toinen mutta kun nyt asiaa ajattelee, niin kyllä noi värianalyysit, niin viihdyttäviä ja kiinnostavia kuin ovatkin, niin melkoista hölynpölyä.

Sanoihan joku väreihin perehtynyt täällä just, että turkoosi on väreistä kylmin. Silti se on kevään väripaletissa mukana vaikka kevään värityksen pitäisi olla lämmin!

Minä olen opiskellut värioppia osana koulutustani. Kyllä, turkoosi on kylmin. 

Värianalyysin terminologia on jossain kohden lähtenyt vääristymään, vaikka se pohjautuukin Ittenin värioppiin -jossa siis turkoosi on kylmin ja punaoranssi lämpimin sävy. 

Värisnalyysin termit ovat pielessä, eivät värien keskinäiset suhteet. 

Vierailija
332/460 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi olla niin eriäviä ja ristiriitaisia näkemyksiä?

Olisiko, koska se on HUMPUUKIA? Joo, on aivan totta, että jotkut värit sopivat joillekin paremmin kuin toisille, ja jotkut värit ei sovi joillekin ollenkaan, mutta eipä siitä mitään yleismaailmallista kaikkiin ihmisiin pätevää teoriaa voi muodostaa, koska aina on poikkeuksia. Värien sävyillä, vivahteilla ja asteilla on myös aivan valtavan paljon merkitystä tässä asiassa sekä visuaalisella kokonaisuudella.

Ainoa väriteoria, mikä on oikeasti olemassa ja pitää paikkansa on kuvataiteen kentällä käytetty väriympyrä, josta selviää mitä värejä sekoittamalla saadaan mitäkin värejä ja sävyjä, ja mitkä on vastavärejä.

Vierailija
333/460 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus kuulin sattumalta vaatekaupassa myyjältä, että olisin lämmin syksy. Sittemmin tajusin, että sinapinkeltainen, poltettu oranssi ja sellainen tietty lohenpunainen sopivat mulle loistavasti. Käytän myös paljon oliivinvihreää ja sen lähellä olevia vihreitä.

Silmät on sinivihreät, hiukset luonnostaan ruskeat ja kultaan vivahtavat ja iho sellainen keskivaalea josta ei oikein osaa sanoa minkä sävyinen se on. Geeniperimä ei ole ihan sataprosenttisen suomalainen. 

Vierailija
334/460 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole mikään asiantuntija, enkä ymmärrä näistä teorioista mitään. Kävin kuitenkin nuorena aikuisena värianalyysissa (se vanha neljän vuodenajan juttu) ja myöhemmin olen vielä lukenut kirjoja. Ehkä voisit kokeilla yksinkertaisesti hankkia syksyn ja talven värisiä kankaita ja ohjeiden mukaan kokeilla niitä kasvojen eteen ja sitten arvioit miten vaikuttaa juonteisiin ja sellaiseen "hehkuun".

Olen itse syksy, joka luuli olevansa talvi. Olen kalpea, mutta rusketun kyllä, enkä pala helposti. Nuorempana hiukseni olivat mielestäni "vain tummanruskeat", iän myötä punerrus on lisääntynyt. Ja kesällä hiuksen sitten kai kärsiessä se lisääntyy aina, mutta en kyllä ihan koko ajan viitsi hattu tai huivi päässä olla. Se punerrus alkaa kyllä heti valon lisääntyessä, ei tarvitse hiusten ihan kärähtää. Silmäni ovat harmaanvihreät, vihreä aika kellertävää.

Mutta tosiaan ulkonäköään analysoimalla voi usein karsia pari vuodenaikaa pois, mutta itselläni se oivallus tuli vasta kankaita kokeilemalla, kun käytännössä näki miten väri vaikuttaa kasvoihin. Itseäni muuten vain tuijottamalla en olisi ikinä tajunnut olenko syksy vai talvi.  Nettikirpparilta löysin mm. vanhan Carole Jacksonin kirjan Kaunistu väreillä. Vanha tyyli hymyilyttää, mutta minusta perusajatus toimii, vaikka muoti muuttuu.

Vierailija
335/460 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan ole väittänytkään, että värianalyysi olisi tiedettä :) Aivan hupsu ajatus. Värianalyysi on vähän kuin meikkaajan tai kampaajan palvelut; osaava tekijä osaa suositella tyyliä, joka pukee asiakasta.

Vierailija
336/460 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kukaan ole väittänytkään, että värianalyysi olisi tiedettä :) Aivan hupsu ajatus. Värianalyysi on vähän kuin meikkaajan tai kampaajan palvelut; osaava tekijä osaa suositella tyyliä, joka pukee asiakasta.

Eiköhän olisi siis aika luopua tieteellisiltä kuulostavista väitteistä, jotka eivät perustu oikein mihinkään. 

Tyylipalvelua voi tarjoa ilmankin.

Vierailija
337/460 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän olisi siis aika luopua tieteellisiltä kuulostavista väitteistä, jotka eivät perustu oikein mihinkään. 

No saahan sitä pohdiskella miten tykkää, mutta itse en piittaa teorioista. Muutama viesti sitten kirjoitin miten vasta kankaita kokeilemalla tajusin olevani syksy ja minusta asian pihvi onkin se miltä kukin näyttää missäkin väreissä ihan käytännössä. Ei se analyysin minulle aikanaan tehnyt kai mistään teorioista tiennyt, mutta kyllä hän vaan näki mikä sopii. Muutenkin se yksinkertainen neljän vuodenajan systeemi toimi minusta hyvin ilman mitään monimutkaistuksia. Koska logiikka oli yksinkertainen, värit muistaa hyvin.

Sitä kyllä ihmettelen miksi värianalyysi nähdään joskus turhana humpuukina. Kai nyt jokainen silmällä näkee miten ihmiset ovat erityyppisiä ja jos on aika ostaa pusero, ei se sopivan värinen maksa sen enempää kuin huonon värinen.

Vierailija
338/460 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, jos verisuonesi näyttävät pikemminkn vihertäviltä kuin punertavilta, olet jonkun tämmösen systeemin mukaan syksy. Kokeile, sopivatko sinulle murretut lämpimät värit.

Vierailija
339/460 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No saahan sitä pohdiskella miten tykkää, mutta itse en piittaa teorioista. Muutama viesti sitten kirjoitin miten vasta kankaita kokeilemalla tajusin olevani syksy ja minusta asian pihvi onkin se miltä kukin näyttää missäkin väreissä ihan käytännössä. Ei se analyysin minulle aikanaan tehnyt kai mistään teorioista tiennyt, mutta kyllä hän vaan näki mikä sopii. Muutenkin se yksinkertainen neljän vuodenajan systeemi

Niin. Yhdenkoon vaatekin istuu aina jollekulle, vaikkei kaikille. 

Neljä lokeroa kaikille maailman ihmisille on aika vähän. 

Vierailija
340/460 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Värianalyysi on työkalu joka toimii mainiosti kun etsitään itselle kaikkein sopivimpia värejä. Värianalyysi ei ole koskaan väittänyt olevansa tiedettä. Näin "arkiseen" asiaan ei tarvita tiedettä. Tuota tiede-termiä tunkee keskusteluun joku joka on nyt saanut pakkomielteen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kahdeksan