Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

30min juoksua päivittäin pitää kehon kunnossa

Vierailija
04.04.2025 |

Siihen päälle 30-50 punnerrusta ja 5 min lankutus. Yksinkertaista. Eikä vie paljon aikaa. 

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kerrot täällä miksi? 🤷

Vierailija
22/43 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tolla kyllä pitemmän päälle, pitää olla variaatiota ja treenata jalkojakin joskus

Käsilläkö juokset?

Juoksijoilla ei ole mitkään hyvät jalkavoimat. Kestävyyttä kylläkin. Muuttoapuna ovat huonoimpia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viidenkympin jälkee tulee nivelrikko ja sen myötä ylipaino. 

Olen 60. Ei ole ylipainoa eikä nivelissä ongelmia. Juoksua olen harrastanut 45 vuotta. Ja muuten ensin tulee ylipaino ja sen myötä nivelrikko, koska eihän ne nivelet kestä jatkuvaa ylikuormaa. 

Olet noin vanha etkä tiedä syitä nivelriikkoon. Syytät vain lihavuutta. 😄

No ainakin kaikissa lähteissä mainitaan tuo ylipaino ja nivelrikko on nimenomaan lisääntynyt ylipainon myötä. 

Vierailija
24/43 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö olisi parempi jakaa juoksutreenit 3-5 päivään ja vastaavasti lihasvoimaharjoittelu? Tarvitaan palautuspäiviä.

Vierailija
25/43 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö olisi parempi jakaa juoksutreenit 3-5 päivään ja vastaavasti lihasvoimaharjoittelu? Tarvitaan palautuspäiviä.

Optimaalinen liikunta olisi aina paras vaihtoehto. Mutta toisaalta jos vaihtoehtoina on tuo 30 minuuttia tai sohvanpohja, niin kannattaa valita liikunta. 

Vierailija
26/43 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulosta kovin järkevältä. Missä lihasharjoittelu ja välipäivät? Kannattaa myös muutakin tehdä kuin juoksua.

Vierailija
27/43 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otat siihen 3x20 kyykkyä niin alkaa jo olla parempi. Myös loukkaantumisien ehkäisy lihasvoimaa parantamalla, lämmittelyllä, venyttelyllä ja kunnollisella levolla huomioon. Kehityt enemmän jos otat välipäiviä.

Vierailija
28/43 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan kanankoivet kääritty juoksutrikoisiin?

Vierailija
29/43 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ortopedi kielsi minulta juoksemisen ja eräitä muita urehielulajeja jo ollessani 18-vuotias. Ne rikkovat kuulemma kehoni. Ei taida siis vinkkisi kaikilel sopia, mutta hyvä, että sinulle sopii.

Vierailija
30/43 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Optimaalinen liikunta olisi aina paras vaihtoehto. Mutta toisaalta jos vaihtoehtoina on tuo 30 minuuttia tai sohvanpohja, niin kannattaa valita liikunta. 

Jos vaihtoehtoina ovat 30 minuutin juoksulenkki joka päivä tai 30 minuutin juoksulenkki 4-5 kertaa viikossa, niin jälkimmäinen on kunnon kehittymisen kannalta selvästi parempi. Mutta sitä selvästi parempia vaihtoehtoja löytyy ilman, että tarvitsee välttämättä kasvattaa liikuntaan käytettyä kokonaisaikaa.

Vierailija
31/43 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 60. Ei ole ylipainoa eikä nivelissä ongelmia. Juoksua olen harrastanut 45 vuotta. Ja muuten ensin tulee ylipaino ja sen myötä nivelrikko, koska eihän ne nivelet kestä jatkuvaa ylikuormaa. 

Olet noin vanha etkä tiedä syitä nivelriikkoon. Syytät vain lihavuutta. 😄

No ainakin kaikissa lähteissä mainitaan tuo ylipaino ja nivelrikko on nimenomaan lisääntynyt ylipainon myötä. 

Nivelrikon syntyyn vaikuttavat ikääntyminen, perimä, nivelvammat, nivelen epävakaus, liian raskas työ tai liikunta ja alaraajojen nivelissä ylipaino.

Vierailija
32/43 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tolla kyllä pitemmän päälle, pitää olla variaatiota ja treenata jalkojakin joskus

ei kyllä tarvitse. Juoksu on jalkojen treenaamista todellakin

Olen harrastanut juoksua, mutta kun lisäsin siihen 1-2 lihaskuntoharjoitusta viikossa kuntosalilla, niin huomasin jo kolmen kuukauden jälkeen huikean eron reisilihasten kunnossa. Vaelluksella 22 kilon painoinen rinkka tuntui tuntureiden rinteitä noustessa helpommalta kuin 17 kilon rinkka aikaisemmilla vaelluskerroilla. Varmasti myös vatsa- ja selkälihasten vahvistaminen auttoi rinkan kantamisessa.

Vierailija
33/43 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääasia on, että liikkuu. Olkoon se liikkuminen minkälaista vaan. Vielä parempi, jos kroppa vähän kuormittuukin liikunnasta. 

Paremmin keho pysyy kunnossa, kunhan syö terveellisesti ja on terveemmät elintavat.

Vierailija
34/43 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakko edes juosta. Sama vaikutus tulee kävellenkin, mutta vaatii pidempää suoritusta.

Vierailija
35/43 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehittyminen loppuu ap:n tyylillä n. 2kk päästä aloituksesta.

Vierailija
36/43 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. Nivelrikkoa tulee myös normaalipainoisille!

Vierailija
37/43 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitkä ihminen painaa ilman ylipainoakin sen verran että nivelet tulee ajettua loppuun ennemmin tai myöhemmin.

Vierailija
38/43 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kehittyminen loppuu ap:n tyylillä n. 2kk päästä aloituksesta.

Miksi pitäisi kehittyä? Olen huomannut, että itseltäni kehittymisen vaade tappaa innostuksen. Jossain vaiheessa esim. juoksin 10 km alle tuntiin, mutta en ollut siihen tyytyväinen, koska aika ei parantunut. Nyt kun en ole pariin vuoteen juossut ollenkaan, tajuan, miten typerä jatkuvan kehittymisen ajatus on, jos kyse ei ole kilpaurheilusta, vaan liikunnasta nauttimisesta ja peruskunnon ylläpitämisestä.

Tämän vuoksi olen luopunut kaikesta mittaamisesta liikunnan suhteen ja annan vaan mennä ilman urheilukelloja tai vertailua aiempiin suorituksiin.

Vierailija
39/43 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nivelrikko vaivaa tai uhkaa, voi fillaroida tai käydä vaikka uiskentelemassa, soutukin sopii. Olennaista on pitkäjänteisyys, säännöllisyys ja jonkun ajan kuluttua monipuolisuus. Aina on muistettava kuitenkin se, että kunto kasvaa vain levossa. Sairauksista pitää malttaa toipua rauhassa.

Vierailija
40/43 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelen tunnin päivittäin. Alkoon ja takaisin. Paluumatkalla on myös Prismasta ostetut blandikset repussa ja kävelen reippaasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän neljä