Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko muuttanut pois pieneltä paikkakunnalta ja jos olet, niin miksi?

Vierailija
04.04.2025 |

Itse muutin pois nimeltä mainitsemattomasta kaupungista, jossa oli silloin 32 000 asukasta. Tunkkainen ilmapiiri ja ahdasmieliset "kyläläiset", ovat saaneet väkiluvun laskemaan jo 25 000. Toki myös luontainen poistuma, mutta ei tässä "kylässä" nuoria ja keski-ikäisiä ole enää kun persuja äänestäviä bensalenkkareita, jotka vihaa homoja ja naisia. Ja sen puoleen etenkin nuoret naiset muuttaa pois. Ne peräkammarin pojat sitten somessa räyhää ja syyttää wokea yms. mutta mikään ei ole heidän oma syynsä, vaikka väkivaltakin on toimintavalikoimassa ihan perustyökalu. Ja se on jännää, kun tässä kylässä on ääniharavana yksi poliisi (persujen listoilla), ni tääkin syyttää transsukupuolisia pervoilusta ja kaikkea muuta älytöntä, mutta silti valitsee itse kuulua perussuomalaisiin.

Kommentit (94)

Vierailija
61/94 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri tuo asioiden vääristely: joku on nähnyt jonkun auton jossakin pihassa -> niillä on nyt suhde. Jossakin asunnossa vuokralaiset vaihtuvat -> ne on myymässä äitinsä vanhuudenvara-asuntoa. Joku maalaa lapsuudenkotiaan -> se on muuttamassa sinne. Ihan vaan esimerkiksi  pari asiaa, jotka kyläläiset ovat tienneet minua paremmin. En ostaisi edes kesäasuntoa tuolta nyt noin 8000 asukkaan paikkakunnalta. Siellä asuu edelleen pari tätiäni, joita käyn katsomassa muutaman kerran vuodessa. Joka kerta paikkakunnalle meno hiukan ahdistaa, vaikka tädit ovat ihan mukavia.

Mutta mitä HAITTAA noista puheista on? Mitä väliä sillä on mitä muut puhuu?

Vierailija
62/94 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuitenkin sen verran laumaeläin, että kyllä minua haittaa. Eniten otti päähän tuo, että sisarusteni kanssa olisimme muka myymässä vanhan äitimme "kaupunkiasuntoa" heti isämme kuoleman jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/94 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri tuo asioiden vääristely: joku on nähnyt jonkun auton jossakin pihassa -> niillä on nyt suhde. Jossakin asunnossa vuokralaiset vaihtuvat -> ne on myymässä äitinsä vanhuudenvara-asuntoa. Joku maalaa lapsuudenkotiaan -> se on muuttamassa sinne. Ihan vaan esimerkiksi  pari asiaa, jotka kyläläiset ovat tienneet minua paremmin. En ostaisi edes kesäasuntoa tuolta nyt noin 8000 asukkaan paikkakunnalta. Siellä asuu edelleen pari tätiäni, joita käyn katsomassa muutaman kerran vuodessa. Joka kerta paikkakunnalle meno hiukan ahdistaa, vaikka tädit ovat ihan mukavia.

Liiallinen kiinnostus muiden asioihin ja niiden jatkuva pohtiminen luo epämiellyttävää ilmapiiriä. Usein siihen liittyy myös juoruilu. Tällainen on usein oire virikkeettömästä elämänpiiristä, jossa ihmisillä ei ole riittävästi omia kiinnostuksen kohteita, mikä jo itsessään kertoo ongelmallisesta ympäristöstä.

Vierailija
64/94 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kuitenkin sen verran laumaeläin, että kyllä minua haittaa. Eniten otti päähän tuo, että sisarusteni kanssa olisimme muka myymässä vanhan äitimme "kaupunkiasuntoa" heti isämme kuoleman jälkeen.

MIKSI se haittaa? Mitä väliä? Sinähän tiedät totuuden ja samoin kaikki joille asia kuuluu.

Vierailija
65/94 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liiallinen kiinnostus muiden asioihin ja niiden jatkuva pohtiminen luo epämiellyttävää ilmapiiriä. Usein siihen liittyy myös juoruilu. Tällainen on usein oire virikkeettömästä elämänpiiristä, jossa ihmisillä ei ole riittävästi omia kiinnostuksen kohteita, mikä jo itsessään kertoo ongelmallisesta ympäristöstä.

Mutta edelleenkään en ymmärrä miksi se sinua haittaa, millaisia ongelmia ja oireiluja ja elämänpiirejä vierailla ihmisillä on? Anna heidän elää omaa elämääsi ja elä itse omaasi.

Vierailija
66/94 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole töitä eikä tulevaisuutta. Yksityisyyden puuttuminen. Juoruaminen. Jos et ole meidän puolellamme olet meitä vastaan. Olet aina ja ikuisesti isäsi poika tai äitisi tyttö. Teot vaikuttavat kolmanteen sukupolveen.

Vierailija
67/94 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MIKSI se haittaa? Mitä väliä? Sinähän tiedät totuuden ja samoin kaikki joille asia kuuluu.

Olen eri, mutta ymmärrän hyvin, ettei viihdy paikassa, jossa muut kyyläävät muiden asioita ja vatvovat niitä. En viihtyisi itsekään.  Se haitta on tuon muiden kyttäämisen aiheuttama  epämiellyttävä ilmapiiri. En vaan haluaisi olla tekemisissä ihmisten kanssa, jotka tykkäävät vatvoa tuolla lailla muiden tekemisiä ja keksiä omasta päästään motiiveja jollekin talon maalaamiselle. En viihdy yhteisöissä, joissa ihmiset ovat tuollaisia.

Vierailija
68/94 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liiallinen kiinnostus muiden asioihin ja niiden jatkuva pohtiminen luo epämiellyttävää ilmapiiriä. Usein si

Mutta edelleenkään en ymmärrä miksi se sinua haittaa, millaisia ongelmia ja oireiluja ja elämänpiirejä vierailla ihmisillä on? Anna heidän elää omaa elämääsi ja elä itse omaasi.

Eri. Kun et voi elää omaa elämääsi. Sinä et ilmeisesti ole asunut pikkuisella paikkakunnalla. Tarkoitan oikeasti pientä. Asiasi tiedetään paremmin kuin sinä itse. Et voi mennä kauppaan ilman että koko kylä tietäisi että kävit siellä. Jos sinusta on levinnyt joku juoru, niin samalla kauppareissulla huomaat ihmisten tuijottavan ja kuiskuttelevan keskenään. Et voi mennä minnekään tuntemattomana.

Vierailija
69/94 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, mutta ymmärrän hyvin, ettei viihdy paikassa, jossa muut kyyläävät muiden asioita ja vatvovat niitä. En viihtyisi itsekään.  Se haitta on tuon muiden kyttäämisen aiheuttama  epämiellyttävä ilmapiiri. En vaan haluaisi olla tekemisissä ihmisten kanssa, jotka tykkäävät vatvoa tuolla lailla muiden tekemisiä ja keksiä omasta päästään motiiveja jollekin talon maalaamiselle. En viihdy yhteisöissä, joissa ihmiset ovat tuollaisia.

On, kiitos vastauksesta. Olen siis vain vilpittömän utelias kuulemaan miksi tämä haittaa jotain. Itse olen asunut hyvin monella pikkupaikkakunnalla, siis ihan muutaman tuhannen tai alle tuhannenkin asukkaan kunnassa, osassa ollut tuntematon ja osassa jo suvun kautta tunnettu, ja varmasti juoruja on liikkunut vaikka kuinka paljon, mutta se ei ole koskaan mua haitannut. Mulle ei vaan ole mitään väliä, mitä muut höpöttää tai kuvittelevatko jotain tietävänsä 😄 Jos he saa siitä itselleen jotain, niin hyvä juttu, on heilläkin jotain tekemistä elämässään 😄

Sen sijaan isolla paikkakunnalla jouduin häirikön kohteeksi, joka kiersi säännönmukaisesti tuttaviani ja työpaikkojani ym läpi ja levitti minusta törkeää huhua, jonka mukaan teen laittomuuksia. Tuon toimintansa takia hänet tuomittiin käräjilläkin. TÄMÄ minua häiritsi, mutta pikkukylän juoruilijat ei pätkääkään. Se on harmitonta.

Vierailija
70/94 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liiallinen kiinnostus muiden asioihin ja niiden jatkuva poht

Eri. Kun et voi elää omaa elämääsi. Sinä et ilmeisesti ole asunut pikkuisella paikkakunnalla. Tarkoitan oikeasti pientä. Asiasi tiedetään paremmin kuin sinä itse. Et voi mennä kauppaan ilman että koko kylä tietäisi että kävit siellä. Jos sinusta on levinnyt joku juoru, niin samalla kauppareissulla huomaat ihmisten tuijottavan ja kuiskuttelevan keskenään. Et voi mennä minnekään tuntemattomana.

Mä nimenomaan olen asunut usealla pikkupaikkakunnalla. Ja asun edelleen. Eikä mua haittaa lainkaan se että joku näkee minut kaupassa ja saa kuiskutellakin. Menen ohi ja tervehdin hymyillen 😊

Vierailija
71/94 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvoin ruotsinkielisessä kunnassa suomenkielisenä. Siis siinä yhteisössä alemmantasoisena asukkaana. Muutin ja opiskelin ja minusta tuli erittäin hyvä veronmaksaja. Siihen kuntaan en koskaan palannut.

Vierailija
72/94 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liiallin

Mä nimenomaan olen asunut usealla pikkupaikkakunnalla. Ja asun edelleen. Eikä mua haittaa lainkaan se että joku näkee minut kaupassa ja saa kuiskutellakin. Menen ohi ja tervehdin hymyillen 😊

Olet asunut usealla pikkupaikkakunnalla. Tässä tarkoitetaan pikkupaikkakuntaa jossa olet syntynyt ja kasvanut. Olet saanut leiman otsaasi. Hyvän tai pahan. Sinä olet menettänyt leiman joka kerta kun olet muuttanut toiselle paikkakunnalle. Sinä et ole heitä. Sinä olet vieras. Sinä olet ulkopuolinen.

Vierailija
73/94 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt ja kasvanut Helsingissä, asunut suurimman osan elämästäni täällä, mutta myös kymmenisen vuotta pienellä paikkakunnalla. Molemmissa on puolensa eikä Helsinki nyt mikään paratiisi ole vaikka monet niin kuvittelevat. Typerää dissata maaseutua ja maaseudulla taikka pienissä kaupungeissa asuvia.

Vierailija
74/94 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse harkitsen pois muuttoa Oulusta aika lailla samoista syistä, kuin tuossa ap:n tekstissä. Ei tämä mikään iso kaupunki ole loppupeleissä, kyllä täällä kaikki on jotain sukua toisilleen jotain kautta ja geenit ovat täten mitä ovat. Jo noista kauppakeskus Valkeaa liittyvistä uutisista voi päätellä minkälainen junttikylä tämä on. 

Nyt on kyseessä tosi maailmankansalainen kyseessä, kun Oulukin on pikkukaupunki.

Vierailija
75/94 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olet asunut usealla pikkupaikkakunnalla. Tässä tarkoitetaan pikkupaikkakuntaa jossa olet syntynyt ja kasvanut. Olet saanut leiman otsaasi. Hyvän tai pahan. Sinä olet menettänyt leiman joka kerta kun olet muuttanut toiselle paikkakunnalle. Sinä et ole heitä. Sinä olet vieras. Sinä olet ulkopuolinen."

No se synnyinpaikkakuntanikin on pikkupaikka. En ole kokenut mitään leimaa missään vaiheessa. Asuin siellä 35 vuotta. Ehkä joku leima on ollut, mutta mitä sitten? Nykyisellä paikkakunnalla kaikki tietää kuka olen, koska tuntevat sukuni. Suku on täältä. Minä en tunne kuin pienen osan ihmisistä. Ulkopuolinen olen ollut monella paikkakunnalla ja olisin sitä, iso tai pieni paikka. So? 

Turhahan tätä on jatkaa. Minä suosittelen vaan olemaan välittämättä puheista. Antakaa olla ja keskittykää omaan elämään 😊

Vierailija
76/94 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Olet asunut usealla pikkupaikkakunnalla. Tässä tarkoitetaan pikkupaikkakuntaa jossa olet syntynyt ja kasvanut. Olet saanut leiman otsaasi. Hyvän tai pahan. Sinä olet menettänyt leiman joka kerta kun olet muuttanut toiselle paikkakunnalle. Sinä et ole heitä. Sinä olet vieras. Sinä olet ulkopuolinen."

No se synnyinpaikkakuntanikin on pikkupaikka. En ole kokenut mitään leimaa missään vaiheessa. Asuin siellä 35 vuotta. Ehkä joku leima on ollut, mutta mitä sitten? Nykyisellä paikkakunnalla kaikki tietää kuka olen, koska tuntevat sukuni. Suku on täältä. Minä en tunne kuin pienen osan ihmisistä. Ulkopuolinen olen ollut monella paikkakunnalla ja olisin sitä, iso tai pieni paikka. So? 

Turhahan tätä on jatkaa. Minä suosittelen vaan olemaan välittämättä puheista. Antakaa olla ja keskittykää omaan elämään 😊

Eivät kaikki koekaan sitä leimaa. Mikäli kuuluu oikeaan sukuun tai on muuten "oikeanlainen" ei ole ongelmaa. Turha sanoa anna olla jos olet hyljeksitty entisten, nykyisten ja tulevien asukkaiden toimesta syystä että satut syntymään sukuun jossa joku on tehnyt "syntiä". Olet leimattu.

Vierailija
77/94 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No niinhän teenkin. Elän omaa elämääni toisenlaisessa ympäristössä. Itse olen sen verran sosiaalinen(kin) eläin, etten haluaisi vain elää omaa elämääni erakkona naapurikyttääjien ja muiden ankeiden ihmisten keskellä. Katsos kun minä en viihdy sellaisten ihmisten kanssa, jotka tykkäävät vatvoa ja kytätä muiden asioita. Eli en haluaisi viettää aikaa sellaisten ihmisten kanssa, ja jos jossain kaupungissa sosiaaliset piirit ovat lähinnä tuota, se tarkoittaisi esim. sitä, ettei esim. oikein olisi kavereita tai muuten sellaisia ihmisiä, joiden tunteminen olisi mukavaa. Sitähän tässä ketjussa juuri on sanottu, että tuollaisten ankeiden sosiaalisten piirien takia ei viihdytä pikkukaupungeissa. Mieluummin elän itse sitä omaa elämääni sellaisessa kaupungissa, jossa on miellyttävä ilmapiiri ja paljon sellaisia ihmisiä, joiden kanssa on mukava jutella ja jopa viettää aikaa.

Vierailija
78/94 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet haluavat siihen omaan elämäänsä muutakin kuin yksinäisyyden ynseässä ympäristössä. On ihan normaalia kaivata miellyttävää kanssakäymistä, ystäviä, mukavia juttutuokiota, miellyttävää ilmapiiriä. Jos jossain kaupungissa tätä ei ole, silloin ei siellä asuminen tunnu omalta elämältä.

Vierailija
79/94 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta junttius ei suoraan katso paikkakunnan kokoa. Kaupungissa on myös juntteja, sekä maalta muuttaneita että kaupungissa syntyneitä. On myös kaupunkeja, joiden asukasluku on kasvanut sillä, että sinne on muutettu maalta ja tehty kuntaliitoksia, kuten syntymäkaupunkini Oulu, ja silloin on aivan luonnollista että siellä asuu paljon juntteja, koska samoja ihmisiähän ne asukkaat ovat kuntaliitosten ja kaupunkiin muuton jälkeenkin. Ilmapiiri on tunkkainen, ahdasmielinen ja sisäänpäin kääntynyt, sukulaisia ja uskonveljiä suosiva. Vaatii ainakin pari sukupolvea lisää ennen kuin ajattelukulttuuri ja asenteet muuttuvat ja syntyy isoille kaupungeille ominaisia, erilaisia rinnakkaisia kaupunkikulttuureita, joista voi valita oman kuplansa. 

Vierailija
80/94 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ajattelet sosiaalista ympäristöä, niin on aika paljonkin haittaa. Negatiivissävytteisellä juoruilulla stigmatisoidaan joitakin henkilöitä niin, että heille käy mahdottomaksi tulla hyväksytyksi osaksi yhteisöä. Kyse on alkeellisen tason syrjinnästä, jolla pyrittiin aikoinaan suojaamaan omaa pientä yhteisöä ulkopuolisilta ja pitämään koossa oman kylän yhteisöä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän seitsemän