Onko kukaan lukenut Jumalan Synty-teosta, ja mitä ajatuksia se herätti?
Kommentit (118)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seurailin some-keskustelua kirjan tiimoilta. Jämsässä ei kirkko antanut pitää teoksesta esitystä tiloissaan. Aika outoa suhtautumista ottaen huomioon, että tekijät ovat kovan tason tutkijoita.
Minua jaksaa aina huvittaa ihmiset, jotka ampuvat totuuden-/viestintuojan.
Ei niitä viestejä haluta ottaa vastaan.
Esimerkiksi Jeesustakin kuunneltiin hyvin intensiivisesti ja häneltä odotettiin paljon, nykyisin ammutaan alas saman tien jos joku yrittää tuoda jotakin tietoa tai edes ajatuksia. Kukaan ei arvosta ketään.
Jumala tuo meille enkeltensä kanssa tietoa aina kyseiseen ajankohtaan sopivalla tavalla ja näin alkavat asiat myös muuttua tavallaan.
Nykyisin meillä on jo paljon enemmän tietoa elämästä mutta elämäkin on muuttunut hyvin paljon vuosisatojen saatossa. Tietyt asiat ja tieto pysyvät silti aina mukanamme.
Vierailija kirjoitti:
Mikä loi Jumalan?
No sitähän nämäkään ihmiset eivät voi tietää.
Eikö Jumala luonutkaan itse itseään? Kuka sen synnytti?
Luomiskertomuksen mukaan ainakin puhutaan luomisesta, ei syntymisestä.
Jumalahan on sana, eivätkä sanat synny ne luodaan.
Vierailija kirjoitti:
Eikö Jumala luonutkaan itse itseään? Kuka sen synnytti?
Luomiskertomuksen mukaan ainakin puhutaan luomisesta, ei syntymisestä.
Jumalahan on sana, eivätkä sanat synny ne luodaan.
Täytyy pitää nämä asiat erillään toisistaan sillä Jumalan syntyminen ei liity ihmisten elämään suoranaisesti. Olennaisinta on se kuinka Jumala on syntynyt meille, meidän tietoisuuteemme ja miksi hän on tuonut tietoa itsestään meille.
Kirja sisältää ateististen tutkijoiden evolutionaarisen selitysmallin siitä, miten kristittyjen Jumala Jahve muka kehittyi. Kyseessä on puhtaasti heidän puolueellinen mielipide ja tulkinta. Luonnollisesti he pyrkivät horjuttamaan Raamatun ja kristinuskon uskottavuutta oman maailmankuvansa hyväksi, yleensä varsin kyseenalaisin ja älyllisesti epärehellisin argumentein. t. muinaisen Lähi-idän historiaan erikoistunut tutkijatohtori
Onhan noita kirjoja kirjoitettu vaikka kuinka paljon, jokaisella on joku oma näkemys aina asioista eikä näissä yleensä ole mitään sen kummallisempaa kuitenkaan.
En, mutta pirun hyvän kirjan olen.
Vierailija kirjoitti:
Kirja sisältää ateististen tutkijoiden evolutionaarisen selitysmallin siitä, miten kristittyjen Jumala Jahve muka kehittyi. Kyseessä on puhtaasti heidän puolueellinen mielipide ja tulkinta. Luonnollisesti he pyrkivät horjuttamaan Raamatun ja kristinuskon uskottavuutta oman maailmankuvansa hyväksi, yleensä varsin kyseenalaisin ja älyllisesti epärehellisin argumentein. t. muinaisen Lähi-idän historiaan erikoistunut tutkijatohtori
Höpö höpö
Joku debiili oli jo polttanut kirjan takassa 😃
Uskovaiset saattavat suhtautua negatiivisesti. Kuin tutkimustuloksiin joiden perusteella ensimmäistä ristiretkeä eikä piispa Henrikkiä ollut olemassakaan. Ei ollut toistakaan ristiretkeä. Sen ajoilta löytyy jopa asiakirjat jotka kertovat mitä oikeasti tapahtui 1200-luvun alussa.
En ole lukenut, mutta saatan lukaista, kiinnostaa uteliaisuudesta.
Olen uskovainen, ja kokenut niin ison yliluonnollisen ihmeen henkilökohtaisesti, että ihan sama sinänsä mitä kirja kertoo, uskoani se ei voi horjuttaa.
Kyllähän maailma tähänkin asti on huutanut kovaa koko ajan, kuinka uskovat ovat "satukirjaan uskovia hihhuleita", ei mitään uutta tällainen sinällään siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seurailin some-keskustelua kirjan tiimoilta. Jämsässä ei kirkko antanut pitää teoksesta esitystä tiloissaan. Aika outoa suhtautumista ottaen huomioon, että tekijät ovat kovan tason tutkijoita.
Minua jaksaa aina huvittaa ihmiset, jotka ampuvat totuuden-/viestintuojan.
Ei niitä viestejä haluta ottaa vastaan.
Esimerkiksi Jeesustakin kuunneltiin hyvin intensiivisesti ja häneltä odotettiin paljon, nykyisin ammutaan alas saman tien jos joku yrittää tuoda jotakin tietoa tai edes ajatuksia. Kukaan ei arvosta ketään.
Jumala tuo meille enkeltensä kanssa tietoa aina kyseiseen ajankohtaan sopivalla tavalla ja näin alkavat asiat myös muuttua tavallaan.
Nykyisin meillä on jo paljon enemmän tietoa elämästä mutta elämäkin on muuttunut hyvin paljon vuosisatojen saatossa. Tietyt asiat ja tieto
Mutta kun meillä ei ole edes tietoa, että onko jumala ja enkelit olemassa. Todisteita ei ole esitetty niistä.
Vierailija kirjoitti:
Voi että, kuinka sinua harmittaa, kun esitetään todisteita uskomuksiasi vastaan. Luulen, että tunnet pahoinvointia lukiessasi tuota kirjaa. Kunhan joskus tulevaisuudessa sen teet. Nyt et vielä rohkene. Haukut lukematta.
Vierailija kirjoitti:
En ole lukenut, mutta saatan lukaista, kiinnostaa uteliaisuudesta.
Olen uskovainen, ja kokenut niin ison yliluonnollisen ihmeen henkilökohtaisesti, että ihan sama sinänsä mitä kirja kertoo, uskoani se ei voi horjuttaa.
Kyllähän maailma tähänkin asti on huutanut kovaa koko ajan, kuinka uskovat ovat "satukirjaan uskovia hihhuleita", ei mitään uutta tällainen sinällään siis.
Kokemus yliluonnollisesta ihmeestä on eri asia kuin yliluonnollinen ihme. Jälkimmäisiä ei ole todistettu.
Juuri eilen oli television uutisissa tms., että jumala on syntynyt noin 2600 vuotta sitten. Maailmankaikkeus on syntynyt noin 14,3 miljardia vuotta sitten ja maapallo reilut 4 miljardia vuotta sitten. Taitaa uskovaisilla luterilaisilla olla aika lailla selittämistä ja ehkä jotain muutakin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä pistin Tekoälyn refedoimaan kirjan ja se antoi tällaista:
" Kirja "Jumalan synty Isän ja Pojan kätketty historia" on suomalaisten teologien Ville Mäkipellon, Juha Pakkalan ja Raimo Hakolan kirjoittama tietokirja, joka valottaa juutalais-kristillisen Jumalan kehitystä ja varhaishistoriaa. Kirja on ensimmäinen suomenkielinen yleistajuinen teos tästä aiheesta ja se avaa kiehtovan arkeologisen aineiston ja kriittisen tekstintutkimuksen kautta uuden näkökulman juutalaisuuden ja kristinuskon syntyyn sekä muinaiseen maailmaan.
Kirja käsittelee, miten muinaisesta myrskynjumalasta kehittyi kaikkivaltias Jumala ja juutalaisesta opettajasta ylösnoussut Kristus ja Jumalan poika. Se tutkii myös Jumalan sukupuolta sekä enkeleitä, demoneja ja helvettiä. Kirjan mukaan Jumala on yksi historiaan eniten vaikuttaneista ideoista, jolla on perusteltu niin sortoa kuin hyviä tekoja. Juutalaisuudessa
Muuten voit olla oikeassa kohdaltasi, mutta kirja on puppua, eli on otettu valikoituja kohtia ilmeisenä tarkoituksena rapauttaa uskoa. Voi niinkin tehdä mutta ei keinotekoisesti historiaa vääristellen.
Vierailija kirjoitti:
Jep. Tuli kyllä todella epäluuloinen olo koko kristinuskon suhteen.
Siirry islamiin. Se on todistetusti yhden miehen luomus. Ja uskot koska on pakko. 🤣
Vierailija kirjoitti:
Ainakin Ylen referoinnissa ilmeni historiakäsityksessä räikeä virhe. Siihen virheeseen koko kirjan teesi kai perustuukin. Mutta lukijakuntaa löytyy tietysti, vaikkei itse uskon asiaa muutakaan.
Mitä! Että uskonnot olis ihmisten vilkkaan mielikuvituksen tuotetta vailla mitään todisteita? Ei kai. Kyllä pitää luottaa rehellisen uskonihmisen sanaan. Kaikki uskonnot on totta.