Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pahasti masentuneelle yleisin neuvo: Mene ulos kävelemään se auttaa

Vierailija
03.04.2025 |

Ei auta ja nytkin vaikka näköhavainto kertoisi jollekin että siellä on hieno ilma itse näen vain synkkää tyhjyyttä ulkona sama onko ulkona tai sisällä sama olo.

Kommentit (515)

Vierailija
241/515 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ulkoillut ja liikkunut koko elämäni. En juo, en polta. Olen kouluttautunut ja asiantuntija. Pidän huolta siitä, että saan ravinteita. En ole maannut sängyssä enkä ryve. Nousen, pesen, puen, syön, käyn ulkona. Silti vaan olen työkyvyttömästi masentunut enkä meinaa toipua.

Onko sinulla jotakin käsittelemättömiä asioita lapsuudesta tai menneisyydestä? Onko jokin ihmissuhde kuormittava? Tarkastele elämääsi hyvin kriittisin silmin, sillä jokin sitä masennusta ylläpitää. Itsellä se oli todella huono parisuhde, jossa minua lytättiin ja mitätöitiin jatkuvasti. Olin niin sokeutunut sille, että luulin sen olevan normaalia. Ihmettelin vaan kun ei se masennus parantunut. Kaverilla sen tuhoamistyön teki aivan hirvittävä esimies töissä. Toisella omat vanhemmat, jotka olivat yhä läsnä lyttäämässä tekemisiä. 

Juuri se, että jos olosuhteet ylläpitää masennusta niin eihän se pääse paranemaan. Saattaa joutua tekemään kivuliasta karsintaa elämässä, mutta se on vaan pakko. Jollekin se voi olla niinkin mitättömältä vaikuttava asia, että esim aviomies on muuten aivan täydellinen kumppani, mutta sitten kuitenkin todellisuudessa ei esim ota huomioon seksissä riittävästi. Ja jos tämän on hyväksynyt todellisuudeksi, niin on hyväksynyt sen että todellisuudessa parisuhde onkin oikeasti todella huono ja aiheuttaa masennusta. Mutta sitä ei vaan myönnä itselleen, kun ajattelee että parempaa ei ansaitse, eikä se vaihtamalla parane. 

Vierailija
242/515 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllähän tämä suomen tilanne& ja ilmapiiri masentaa ja vielä ero kumppanista niin soppa on valmis,ei ole mukavaa olla yksin .Tuntuu että mitä järkeä koko elämällä on..

Ihmisiä eroaa, eikä ne silti jää kotiin makaamaan masentuneena. Oletko varma ettei puoliso jättänyt sua siksi, koska makaat ja rutiset?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/515 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Masennukseen auttaa hyvä jointti. Helpottaa ihan oikeasti minuuteissa.

Hyvä viinakin auttaa ja hyvä fentanyyli ja metamfetamiini. Muita hyviä neuvoja?

Oon eri, mutta mulla tuo jointti auttoi ihan silleen pysyvästi. Auttoi astumaan sen kuplan ulkopuolelle, jossa pidin itemurhaa ihan hyvänä vaihtoehtona, ja se sai muutenkin haitallisten ajatusrakenteiden havainnoinnin ja muuttamisen helpommin saavutettavaks. Enpä usko, että mainitsemasi päihteet pystyis auttamaan niin, vaikka jotain helpotusta niistä saattaiskin löytää. Kannabiksella on myös lääkinnällisiä vaikutuksia, vaikka jotku käyttäjistä voi tehdä niiden vakavastiottamisen vähän vaikeaksi.

Vierailija
244/515 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on kyllä totta. Raitis ilma auttaa kummasti. Itse olen kyllästynyt katsomaan niitä itku videoita kun ollaan niin masentuneita kun istuu 24/7/365 neljänseinän sisällä. Ylös, ulos ja lenkille niin tulee parempi mieli!!!

Allergia,  katupöly, siitepöly, koiranpaskat...

Kyllä loinen aina löytää syyn, miksi ei voi ulos mennä 

Lisää listaasi nyt vielä, että sormea särkee ja pakottaa ja äiti katsoi pahalla silmälläs kun olin viisi 

No onpa nyt kommentti taas 🤦

Mulla ainakin allergia on niin paha, että yritän nukkua istuma-asennossa kun en saa happea. Keväät on aivan kamalia muutenkin. Oon ihan terveyteni takia enemmän sisätiloissa ilmanpuhdisti

Ja liittyi miten tämän ketjun aiheeseen? Itsesääli on ainakin hyvällä tolalla 

Vierailija
245/515 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on kyllä totta. Raitis ilma auttaa kummasti. Itse olen kyllästynyt katsomaan niitä itku videoita kun ollaan niin masentuneita kun istuu 24/7/365 neljänseinän sisällä. Ylös, ulos ja lenkille niin tulee parempi mieli!!!

Allergia,  katupöly, siitepöly, koiranpaskat...

Kyllä loinen aina löytää syyn, miksi ei voi ulos mennä 

Lisää listaasi nyt vielä, että sormea särkee ja pakottaa ja äiti katsoi pahalla silmälläs kun olin viisi 

No onpa nyt kommentti taas 🤦

Mulla ainakin allergia on niin paha, että yritän nukkua istuma-asennossa kun en saa happea. Keväät on aivan kamalia muutenkin. Oon ihan terveyteni takia enemmän sisätiloissa ilmanpuhdisti

Sinulla on lapsuudessa ja/tai aikuisuudessa narsisteja, psykopaatteja (tai henkistä väkivaltaa, jota et tunnista) jotka sairastuttavat ja masennuttavat ? Noiden ja allergoiden ja astman ja masennuksen välillä on linkki.

Vierailija
246/515 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säännöllinen päivärytmi, ulkoilu, puuhailu, mieluiten töissäkäynti, ei päiväunia, tasapainoinen ruokavalio ovat hyvien unien salaisuus. 

Tuon takia moni hankkii koiran, koska silloin on pakko ulkoilla 

Vierailija
247/515 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ulkoillut ja liikkunut koko elämäni. En juo, en polta. Olen kouluttautunut ja asiantuntija. Pidän huolta siitä, että saan ravinteita. En ole maannut sängyssä enkä ryve. Nousen, pesen, puen, syön, käyn ulkona. Silti vaan olen työkyvyttömästi masentunut enkä meinaa toipua.

Onko sinulla jotakin käsittelemättömiä asioita lapsuudesta tai menneisyydestä? Onko jokin ihmissuhde kuormittava? Tarkastele elämääsi hyvin kriittisin silmin, sillä jokin sitä masennusta ylläpitää. Itsellä se oli todella huono parisuhde, jossa minua lytättiin ja mitätöitiin jatkuvasti. Olin niin sokeutunut sille, että luulin sen olevan normaalia. Ihmettelin vaan kun ei se masennus parantunut. Kaverilla sen tuhoamistyön teki aivan hirvittävä esimies töissä. Toisella omat vanhemmat, jotka olivat yhä läsnä lyttäämässä tekemisiä. 

Juuri se, että jos olosuhteet ylläpitää masenn

Kyllä minä tiedän ihan tarkkaan, mikä kuormittaa (toki voi olla muutakin). Terapiaan on laitettu jo kymppitonni ja lisää menee. Lisäksi elämässä on ongelmia tyyliin hometalo vei terveyden ja rahat ja elämästä puuttuu myös ihmisten seura ja turva plus koettu väkivalta. Keksitty esimerkki tuo hometalo, en jaksa tulla tunnistettavaksi.

Olen saanut itseni niin hyvään kuntoon kuin tämän hetken elämäntilanteella voi. Yritän saada sitä paremmaksi, mutta läheskään kaikki ei ole itsestäni kiinni. Terveys ei jaksa tämän kaiken alla.

Vierailija
248/515 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ulkoilemassa käynti piristää, mutta on kuulema huono neuvo.

Mikä siihen masennukseen sitten auttaa? Sisällä möllimällä masentuu päästään tervekin ihminen.

Vierailija
249/515 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei kai jossain betonilähiössä kävely räntäsadepäivänä mitään auta?? Pitää matkustaa ulkomaille missä on kesä ja siellä kun kävel vaikka jossain kukkulalla josta näkyy merelle, niin takuulla ajatukset kirkastuu. 

Tämä. Ulkomaille muutto lämpimään maahan parantaisi monet. Helpommin sanottu kuin tehty. 

no ei kaikki sinne halua. Itse ainakin järsisin käteni, jos lämpöseen joutuisin, hyh.

Vierailija
250/515 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenköhän ennen vanhaan pärjäsivät ne masentuneet, jotka eivät torpastaan päässeet ulos kun masensi niin paljon.

Vierailija
251/515 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säännöllinen päivärytmi, ulkoilu, puuhailu, mieluiten töissäkäynti, ei päiväunia, tasapainoinen ruokavalio ovat hyvien unien salaisuus. 

Tuon takia moni hankkii koiran, koska silloin on pakko ulkoilla 

Niin, kerrotko vielä miten se säännöllinen päivärytmi pidetään kun ei saa unta?

Vierailija
252/515 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoidan mielenterveyttäni jatkuvasti ulkoilemalla. Minulla on ollut joitain lieviä masennuskausia, joista toipumisessa ulkoilu on ollut isossa osassa. Olen myös kerran kokenut vakavan masennusjakson. Tuolloin olin lähes toimintakyvytön. Kerran pakottauduin ulos väkisin, kävelin n kilometrin, ja jumiuiduin täysin. Tuntui, että keho ei ottanut vastaan käskyjä liikkua. En olisi jaksaanut liikkua metriäkään ja kyse oli nimenomaan henkisestä väsymyksestä. Oli uudenvuoden päivä ja pakkasta.. Vietin pitkän tovin vaan istumalla yhdellä reunustalla. Ajattelin, että en ikinä pääse kotiin eikä sillä tuntunut olevan edes merkitystä. Lopulta sain jotenkin raahauduttua kotiin ja peiton alle. Minut pelasti lopulta lääkkeet. Kun oireet vähitellen helpottivat, pääsin taas vähän liikkeelle. 

Vakavaa masennusta potevalle liikunta voi liikaa. Päivissä ja vuorokauden ajoissa voi olla vaihtelua, parempi

Lääkkeet määrättiin sairaalassa. Mihin riippuvuuteen viittaat? Käytin lääkkeitä 1.5 vuotta ja siitä on nyt 26 vuotta aikaa. Sen jälkeen en ole lääkkeitä tarvinnut. Minulla ei ole diagnoosia riippuvuussairauksista enkä mielestäni ole lainkaan riippuvuuksille altis persoona.

Vierailija
253/515 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

<

Ok, sain käsityksen että olet tehnyt kaikkesi ja silti jotenkin ihmeissäsi kun ei vaan olo parane. Jos on noin isoja juttuja elämässä pielessä, niin ymmärrän että eipä sieltä niin vain nousta. Voimia sinulle. Tosi hyvä että olet terapiassa! Pala kerrallaan. 

Vierailija
254/515 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenköhän ennen vanhaan pärjäsivät ne masentuneet, jotka eivät torpastaan päässeet ulos kun masensi niin paljon.

Ei tainnut sillon vielä olla masentuneita samalla tavalla mitä nykyään. Nythän ollaan todella erillään luonnosta ja siitä mistä elämän perusedellytykset kuten ruoka tulee. Se ei oo mikään normaali tila ihmiselle ja voi vaikuttaa psyykkisten sairauksien lisääntymisenäkin

Vierailija
255/515 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko joku tulla ulkoilemaan mun kanssa? 🙄

Oon joo vaikeasti masentunut mutta haluaisin ja jaksaisi  tuonne. Mutta mä panikoin ja dissosioin enkä vaan uskalla lähteä mihinkään tän epätodellisuuden tunnun kanssa kun tuntuu että jalat ei ota maahan kiinni. Tarviisin jonkun auttamaan vähän.

Vierailija
256/515 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä krooninen vaukea masennus. Vaikka saisi kengät jalkaan, en pääse ulko-ovesta ulos. Kevät vielä ahdistavinta aikaa vuodessa. Besserwisserit ärsyttävät, koska he tässä ketjussa tietävät neuvot ja kaiken, koska ovat kaikkien alojen erikoisasiantuntijoita. Toivon, että ette tätä maanpäällistä helvettiä tule  kokemaan.

Vierailija
257/515 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisko joku tulla ulkoilemaan mun kanssa? 🙄

Oon joo vaikeasti masentunut mutta haluaisin ja jaksaisi  tuonne. Mutta mä panikoin ja dissosioin enkä vaan uskalla lähteä mihinkään tän epätodellisuuden tunnun kanssa kun tuntuu että jalat ei ota maahan kiinni. Tarviisin jonkun auttamaan vähän.

Toivottavasti löyät jonkun. Lähtisin heti/millon vaan, mutta aika todennäköisesti et oo täältäpäin

Vierailija
258/515 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä krooninen vaukea masennus. Vaikka saisi kengät jalkaan, en pääse ulko-ovesta ulos. Kevät vielä ahdistavinta aikaa vuodessa. Besserwisserit ärsyttävät, koska he tässä ketjussa tietävät neuvot ja kaiken, koska ovat kaikkien alojen erikoisasiantuntijoita. Toivon, että ette tätä maanpäällistä helvettiä tule  kokemaan.

Ärsyttääkö entiset masentuneet, jotka on saanut ulkoilusta ja muusta itseään niskasta kiinni ottamisesta avun? 

Vierailija
259/515 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monella tilanne, että puoliso on aivan hirveä, sitten ihmetellään miksi ei masennus parane. Täällä oli vastakin keskustelu aiheesta. 

"Tero on siis muuten niin ihana ja täydellinen mies, että en haluaisi häntä jättää, ja sitten myös olisin aivan yksin..."

"Jouni ei nykyään enää humalassa juurikaan riehu, olen niin onnellinen siitä! Vielä kun saisi tämän oman masennuksen hoidettua!" 

"Piia on mun unelmieni nainen, ihana ja lämmin ja fiksu ja pitää seksistä, kaikkea ei voi saada, joten minun osani on sietää sitä miten hänen mielestään teen kotityöt lähes aina väärin" 

"Sain Nikon viemään tällä viikolla roskat yhden kerran aivan oma-aloitteisesti, aivan mahtavaa! Eikä vaatinut kuin kymmenen vuotta jankuttamista!"

"Heidi tuhlasi taas melkein koko palkkansa ostelemalla kaikkea turhaa, mutta teen muutaman viikonlopun ekstravuoroja niin kyllä me hyvin pärjätään"

Vierailija
260/515 |
04.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täältä tulee harvinaisempi neuvo: mene töihin

Artoko se siellä? Missäs lymyilee ne 100 000 uutta työpaikkaa ;)