Aikuinen miesystävä on pikkutarkka tasajakomies - nykyaikaako?
Kyse ei ole nyt vain tarjoamisesta treffeillä, vaikka sitäkään ei toki ole, vaan siitä kun miesystävä on jotenkin omituisen tarkka siitä, että kaiken on mentävä tasan. Autoreissutkin on vastenmielisen hankalia, kun pitää muistella kumman autolla nyt mentiin minnekin ja oliko se matka niin pitkä, että nyt pitää mennä toisen autolla pari lyhyempää peräkkäin että "menee tasan", normiajot pitää mennä vuorotellen. Minulle on se ja sama, mennäänkö millä autolla ja kuinka monta kertaa, mutta jos miehen autolla on menty kerta enemmän tai pitempi matka ja mennään vaikka kahville niin mies vihjailee, että minun pitäisi nyt tarjota hänelle kahvit kun on menty hänen autolla enemmän. Minulle ei kuitenkaan ole tarjoamassa jos minä olenkin hänen logiikallaan "saamapuolella". On aikanaan kertonut, että hän ei naiselle tarjoa vain siksi, että naisystävä tai ilahduttaakseen, mutta jostakin palveluksesta voi kiitokseksi tarjota - no en tarjoa minäkään tietenkään hänelle koska sitä saa mitä tilaa, joten sikäli ihan sama, mutta erikoinen on suhtautuminen rahaan ja ihmisiin.
Onkä tämä jokin nykyajan ilmiö kun ei vielä nuoruudessa viime vuosituhannella tällaista ollut? Kumpikaan ei siis ole työtön tai muuta vastaavaa, joka olisi looginen selitys sentinvenytykselle ja autotkin ihan kunnollisia uusia, tosin eihän tuossa oikeastaan säästäväisyydestä ole kyse vaan jonkinlaisesta saituudesta ja haluttomuudesta antaa kenellekään mitään.
Kommentit (343)
Huh, onneksi mulla on ihana miesystävä, joka tarjoaa mulle usein, mitä milloinkin, teatterilippuja, aterian ravintolassa tai kahvit. Hän on parempituloinen kuin minä. Mullahan ei siis olisi varaa yhtään mihinkään extraan, emmekä voisi käydä yhdessä missään, jos hän ei tarjoaisi. Jos tilanne olisi toisinpäin, niin toki mä silloin olisin tarjoava osapuoli. Teen meille sitten vastaavasti usein ruokaa, leivon ja siivoan myös hänen asunnollaan, koska mulla on aikaa, jota hänellä taas ei ole.
Tarkka olen kuitenkin siitä, että jos kysymyksessä on raha rahana, niin silloin tykkään, että ollaan sujut koko ajan. Miestä on käytetty taloudellisesti hyväksi entisessä liitossa, enkä halua, että hänelle tulee yhtään hyväksikäytetty olo.
Lasku puoliksi ja kulut 50-50 ei tarkoita TASAjakoa kuin silloin kun puolitus tarkoittaa kahta yhtä suurta osaa kuluista. Se on toki tasajako laskennallisesti, mutta jokainen normaaliluokat peruskoulussa suorittanut ymmärtää, että jos tasajakopariskunta pirjo ja pena (joka meuhkaa erityisesti tasajaosta ja ettei tarjoa) menee syömään ravintolaan ja pirjon ruoka maksaa 30e ja pirjo juo jäävettä penan ottaessa 50e annoksen ja viiniä, laskun laittaminen 50-50 ei ole tasajako vaan pirjo maksaa penan ruokia ja juomia.
Jos jommallekummalle tai molemmille on tärkeää, ettei parisuhdekumppani vain pääse "hyötymään" senttiäkään, silloin maksetaan kumpikin oma laskunsa, kuljetaan julkisilla maksaen oma matkalippu tai ajetaan peräkkäin omilla autoilla. Play stupid games win stupid prizes. Sitä saa mitä tilaa. Jne. Jos toinen antaa 0 niin miksi toinenkaan antaisi sen enempää.
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen ihminen ei halua koskaan antaa mitään, ei myöskään itsestään. Sellainen on todella raskas kumppani pidemmän päälle, ja heillä on yleensä jokin sielullinen ongelma, empatiakyvyttömyys myös.
Muistan menneisyydestä yhden ystäväni tapauksen, hän seurusteli sellaisen erittäin pihin miehen kanssa myös. Viettivät kaikki viikonloput (asuivat ja työskentelivät eri paikkakunnilla) naisen luona, nainen syötti koko viikonlopun herkkuruoat miehelle, niin aamiaiset kuin muutenkin kaikki mitä viikonloppuna tarvittiin. Mies lähti käymään lenkillä ja ystävättäreni pyysi miestä tuomaan jonkun Sisupastilli askin tms koska oli ollut pientä köhää ja R-kioski oli miehen lenkin varrella. No juu, mies toi sen askin ja veloitti sentilleen, oliskohan siihen aikaan ollut jotain 62 senttiä, ystävätär joutui sitten pyöristämään pyynnöstä tuon 70 senttiin koska hänellä ei ollut 5 sentin kolikkoa,
Uskon, tuollaisia ihmisiä on. Näissä tapauksissa nimenomaan ei ole kyseessä tasa-arvo tai tasapuolisuuteen pyrkiminen vaan omat tarjoamiset ym. jostain kumman syystä muistetaan paljon paremmin kuin toisen. Ideana lienee vetää mahdollisimman paljon hyötyä itselle. Rakkautta tai mitään muutakaan positiivista ei tällaisessa ole.
Todella köyhinä opiskelijoita minä ja puolisoni laskimme ja jaoimme kaikki kulut Excelissä. Ongelmaa ei ollut koska kumpikin tilitti yhtä huolellisesti niin omat kuin toisen ostamat asiat jne. eikä yrittänyt repiä aiheetonta hyötyä itselle. Nykyään emme enää tee noin koska rahatilanne on toinen eikä jokaista penniä tarvitse laskea. Mutta tarkka kirjanpito ei siis ole välttämättä se ongelma, asenne on. Ap:n tilanteessa kyseessä näyttää olevan tuollainen hyödyt toisesta irti repivä "löytö", josta on parasta päästä eroon.
Vierailija kirjoitti:
Lasku puoliksi ja kulut 50-50 ei tarkoita TASAjakoa kuin silloin kun puolitus tarkoittaa kahta yhtä suurta osaa kuluista. Se on toki tasajako laskennallisesti, mutta jokainen normaaliluokat peruskoulussa suorittanut ymmärtää, että jos tasajakopariskunta pirjo ja pena (joka meuhkaa erityisesti tasajaosta ja ettei tarjoa) menee syömään ravintolaan ja pirjon ruoka maksaa 30e ja pirjo juo jäävettä penan ottaessa 50e annoksen ja viiniä, laskun laittaminen 50-50 ei ole tasajako vaan pirjo maksaa penan ruokia ja juomia.
Jos jommallekummalle tai molemmille on tärkeää, ettei parisuhdekumppani vain pääse "hyötymään" senttiäkään, silloin maksetaan kumpikin oma laskunsa, kuljetaan julkisilla maksaen oma matkalippu tai ajetaan peräkkäin omilla autoilla. Play stupid games win stupid prizes. Sitä saa mitä tilaa. Jne. Jos toinen antaa 0 niin miksi toinenkaan antaisi sen enempää.
Älä laske vain toisen velkoja, vaan ole mies ja laske myös omasi. Maksa ne pyytämättä.
Jos et niin teen, pissit jatkuvasti toista silmään eli et arvosta kumppaniasi.
Mikä siinä tasa-arvossa niin pelottaa, naiset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hän pyytää sinua jonnekin, silti vaatii puoliksi maksamista, sitten on niuho.
Meneekö se sitten kiin jos nainen pyytää miestä jonkin niin naisten pitäisi maksa se kokonaan? Kun tähän asti naiset on AINA kaatanut kaiken maksu rasitteen miehen niskaan vaikka nainen pyytäisi miestä jonnekin
Naisethan ottaa taloudellisesti takkiinsa parisuhteissa, ja mies puolestaan hyötyy.
Nyt oli kyllä vuosisadan vitsi. Te naisethan olette aina kaikessa loisimassa.
Noh ap, joko kerrot, kauanko olette olleet ystävinä?
Vierailija kirjoitti:
Hyi, mikä äijä! Pihiys on vastenmielinen piirre. Miehen kuuluu olla reilu ja suurpiirteinen, nipottaminen on turn off.
Minä olin suurpiirteinen. Kiitos ex-vaimoni en ole enää, ei senttiäkään naisille enää koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hän pyytää sinua jonnekin, silti vaatii puoliksi maksamista, sitten on niuho.
Meneekö se sitten kiin jos nainen pyytää miestä jonkin niin naisten pitäisi maksa se kokonaan? Kun tähän asti naiset on AINA kaatanut kaiken maksu rasitteen miehen niskaan vaikka nainen pyytäisi miestä jonnekin
Naisethan ottaa taloudellisesti takkiinsa parisuhteissa, ja mies puolestaan hyötyy.
lololololoiseeeet!!
Vierailija kirjoitti:
Huh, onneksi mulla on ihana miesystävä, joka tarjoaa mulle usein, mitä milloinkin, teatterilippuja, aterian ravintolassa tai kahvit. Hän on parempituloinen kuin minä. Mullahan ei siis olisi varaa yhtään mihinkään extraan, emmekä voisi käydä yhdessä missään, jos hän ei tarjoaisi. Jos tilanne olisi toisinpäin, niin toki mä silloin olisin tarjoava osapuoli. Teen meille sitten vastaavasti usein ruokaa, leivon ja siivoan myös hänen asunnollaan, koska mulla on aikaa, jota hänellä taas ei ole.
Tarkka olen kuitenkin siitä, että jos kysymyksessä on raha rahana, niin silloin tykkään, että ollaan sujut koko ajan. Miestä on käytetty taloudellisesti hyväksi entisessä liitossa, enkä halua, että hänelle tulee yhtään hyväksikäytetty olo.
Jos tilanne olisi toisin päin, mies ei ikinä ryhtyisi kodinhoitajaksi kuten sinä nyt.
Ja sinä tiedät että häntä on käytetty taloudellisesti hyväksi siksi että hän kertoi sinulle niin. Ja tavoitteena miehellä oli luultavasti juuri tuo mitä hän saikin. Nöyrä palvelija joka vääntyy vaikka mille mutkalle, että ei vain hyväksikäytä miesparkaa. Onhan näitä nähty vaikka miten paljon.
Laske nyt ainakin itsellesi tuntipalkka kun siivoat miehen asuntoa, leivot, kokkaat ja palvelet. Siivousfirmat veloittaa noin viisi kymppiä tunti. Ja vertaa sitten niiden teatterilippujen hintaan.
Vierailija kirjoitti:
Niinkö?
Kaksi ensimmäistä vuotta asuttu yhdessä ja mies ei maksanut mitään. Sen jälkeen hän on maksanut puolet menoista.
Vierailija kirjoitti:
Miten ne syntymäpäivät ja joulut teillä ap.
Ostatko lahjan ystävällesi?
Entäpä hän, ostaako vuorostaan sinulle lahjan?
Ostin hänelle syntymäpäivälahjan, en saanut itselleni (minun syntymäpäiväni myöhemmin, on kuulemma niin vaikeaa ostaa sopivaa lahjaa). Jouluna sanoi, että ostetaan toisillemme jotakin ja hän on jo ajatellutkin mitä ostaa, minä ostin hänelle ihan kunnollisen lahjakortin mieluisaan asiaan, mutta en saanut mitään. Sen jälkeen en ole ostanut hänelle edes suklaapatukkaa.
Mun miesystävä sanoi aikoinaan, että hän säästää, niin mun pitää maksaa siellä täällä.
Tosi outo ja sairashan hän oli. Vihelsin suhteen poikki heti tuon röyhkeyden jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hitto mitä ininää. Tasa-arvoa ollaan vaatimassa, mutta sitten kun pitäisi oma osuutensa kuluista maksaa niin äijä on pihi tai niuho...
Muistatko itse maksaa oman osuutesi? Vai pitääkö sinua aina muistuttaa, kun "unohdat"? Jos ei toinen muistuta, velkasi nollaantuu? Seuraavalla kerralla sitten itse kyllä muistat muistuttaa naista? Tiesitkö, että hyviin käytöstapoihin kuuluu muistaa myös se oma velka, ei vain toisen?
Tähän olisi kiva saada vastaus pihiltä mieheltä.
Excel on hyvä ohjelma, jolla voi pitää kirjaa kilometreistä ja euroista. Voisit vinkata miehelle siitä, jos ei jo ennestään käytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ne syntymäpäivät ja joulut teillä ap.
Ostatko lahjan ystävällesi?
Entäpä hän, ostaako vuorostaan sinulle lahjan?
Ostin hänelle syntymäpäivälahjan, en saanut itselleni (minun syntymäpäiväni myöhemmin, on kuulemma niin vaikeaa ostaa sopivaa lahjaa). Jouluna sanoi, että ostetaan toisillemme jotakin ja hän on jo ajatellutkin mitä ostaa, minä ostin hänelle ihan kunnollisen lahjakortin mieluisaan asiaan, mutta en saanut mitään. Sen jälkeen en ole ostanut hänelle edes suklaapatukkaa.
Miksi vielä hengaat hänessä? Tuosta ei hyvää seuraa. Merkit on täysin selvät. Minä sain hèlvetillisen riesan aikoinaan tuollaisesta tyypistä.
Vierailija kirjoitti:
Kuten sanoit, hän on vain luonteeltaan pihi. Todella raskasta seurustella sellaisen tyypin kanssa, varsinkin jos itse et ole niin tarkka siitä, että kaikki menee tasan. Sekin on jännä, miten yleensä tuon tyyppiset ihmiset eivät kuitenkaan huomioi niitä juttuja, jotka se toinen ihminen on maksanut enemmän. Mutta jos hän maksaa jostakin vaikka euron enemmän, niin ihan varmasti hän muistaa sen, että sinä olet euron velkaa hänelle.
Ainakin tuollaisessa suhteessa pitää olla selkeät pelisäännöt, eli ole sinäkin tarkkana siitä, että et maksa yhtään ylimääräistä.
Just tämä. Tunnen yhden sellaisen miehen, joka yrittää aina hyötyä muista. Mökkireissuillakin hän tarjoutuu aina tuomaan ne halvimmat ketsupit, sinapit ja makkarat, kun muut tuovat kalliimpia lihoja yms. Mutta kyllä ollaan vuosien varrella kuultu niistä kerroista, kun hän on jotain ylimääräistä tuonut. Vaikka ne eivät oikeasti ole mitään ylimääräisiä, kun hän yrittää aina kaikin keinoin mennä toisten siivellä.