Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomessa todellavähän palkallista lomaa verrattuna muuhun maailmaan

Vierailija
01.04.2025 |

Tuli yllätyksenä tämä ainakin minulle! Olen aina kuvitellut, että meillä on maailman mittapuun mukaan paljon palkallista lomaa, mutta eipä olekaan! Löysin listan, jossa Suomi on vasta sijalla 88 palkallisten lomien määrässä! Eniten palkallista lomaa on Iranissa. Taisi olla 53 päivää vuodessa. Kaikissa pohjoismaissa taisi olla Suomea enemmän palkallisia vapaapäiviä. Sen lisäksi, että palkkakin on parempi. Miten voi olla?

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten mun mielestä ministereillä ja kanistereilla on lomia ihan helvetisti, mikään Iranin 53 päivää riitä mihinkään. Pelkkä Joululoma on kuukauden verran, vähän yli, kesälomaan ei taida kaksi kuukautta riittää etc. Eihän toi 53 päivää oo mitään kun kansanedutajat ja ministerit lomailee...

Vierailija
22/47 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iranissa on eniten palkallista lomaa. Myös monissa Afrikan maissa. Sinne vain muuttamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kaikissa pohjoismaissa taisi olla Suomea enemmän palkallisia vapaapäiviä."

Palkallinen vapaapäivä on näissä minimimäärä vapaapäiviä:

Suomi: 25 lomapäivää + 11 juhlapyhää =  36 palkallista vapaata

Tanska: 25 lomapäivää + 10 juhlapyhää = 35 palkallista vapaata

Norja: 25 lomapäivää + 10 juhlapyhää = 35 palkallista vapaata

Ruotsi: 25 lomapäivää + 9 juhlapyhää = 34 palkallista vapaata

Islanti:  24 lomapäivää + 14 juhlapyhää = 38 palkallista vapaata

Ja se Iran...

Iran: 26 lomapäivää + 27 juhlapyhää = 53 palkallista vapaata tosin vapaa on suhteellinen käsite

Suomessa: ministerit ja kansanedustajat...noin neljä ja puoli kuukautta palkallista lomaa. Karkea laskentakaava 4,5 x 30 on 135 päivää lomaa...ilmankos asiat menee päin helvettiä!!!

Vierailija
24/47 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tapasin yhdellä reissulla pari amerikkalaista ja heillä oli vaan kahden viikon loma vuodessa. En teidä sitten oliko totta. 

On varmaan. Siellä on lyhyet lomat. Ja Kiinassa. Ja monessa muussakin maassa. Mutta tosiaan on myös 87 maata missä palkallista lomaa on enemmän kuin meillä. 

Vierailija
25/47 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ryhdy sinä itse yrittäjäksi ja lupaa kaikille työntekijöille 50 palkallista lomapäivää. Kyllä tulijoita varmaan olisi. 

Eikö saa todeta faktaa? Vai mistä nyt kenkä puristaa?

Vierailija
26/47 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on lomaa  runsaasti otin loparit katellaan sitten syksymmällä. 

Vierailija
27/47 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monessa maassa esim. Euroopassa puhutaan vuosipalkasta ja palkkaa maksetaan 13-14 kk vuodessa eli tuplapalkka kesällä ja jouluna. 

Jep! Ainakin Italiassa on näin. Ja myös enemmän palkallisia lomapäiviä kuin meillä. Sielläkin. 

Vierailija
28/47 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mee vaa nyt kiltisti töihin et mä saan taas aamulla kylmää juotavaa tuolla Aurinkorannikolla. 

Vierailija
29/47 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja se Iran...

Iran: 26 lomapäivää + 27 juhlapyhää = 53 palkallista vapaata tosin vapaa on suhteellinen käsite

Ei ollut noin sillä listalla minkä minä löysin (vuodelta 2024 oli ne tiedot)

Vierailija
30/47 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Japanissa vuodessa viikko lomaa. Revi siitä. 

Vierailija
31/47 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja se Iran...

Ei ollut noin sillä listalla minkä minä löysin (vuodelta 2024 oli ne tiedot)

Meillä on töissä samanlainen lista. Työskentelen siis Jenkki yrityksessä ja meille jaetaan maa kohtaiset lomapäivät. Suomessa oli muutama päivä enemmän palkallista vapaata kuin meillä Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa. Lisäksi Suomessa oli enemmän lakisääteisiä lomapäiviä kuin meillä Ruotsissa. 

Vierailija
32/47 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iranissa on eniten palkallista lomaa. Myös monissa Afrikan maissa. Sinne vain muuttamaan.

Häh? Ei kai nyt kukaan sen vuoksi tuollaisiin maihin muuttaisi? Mieluummin vaan ottaa yksinkertaisesti loparit, niin sillä tavalla on sitä lomaa täälläkin! Kummallista miten jotkut vetää herneen nenään, kun tuodaan esiin että meillä ei kaikki olekaan niin maailman parasta joka asiassa. Meille vaan uskotellaan, että Suomessa muka kaikki on NIIN paljon paremmin kuin muualla. Harva lopultakaan tietää niin kattavasti muiden maiden lomista, palkoista, asumiskuluista, terveydenhoitomaksuista, veroista, jne, että oikeasti voisi isommassa mittakaavassa vertailla.

Vierailija
33/47 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla 38 vuosilomapäivää + juhlapyhät.

Niin on mullakin, mutta sehän ei tarkoita että kaikilla Suomen työntekijöillä olisi asiat näin hyvin. Keskivertoisesti palkallista lomaa on vähemmän kuin muualla.

Vierailija
34/47 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinassa ei ole mitään vuosilomia, paitsi uuden vuoden aikaan pieni pätkä.

Vierailija
35/47 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se neljän-viiden viikon kesäloma hirveän lyhyt kun kesäkin on niin harvoin. Onni on työ syyskuulta toukokuulle. Lomat rahana.

Vierailija
36/47 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten mun mielestä ministereillä ja kanistereilla on lomia ihan helvetisti, mikään Iranin 53 päivää riitä mihinkään. Pelkkä Joululoma on kuukauden verran, vähän yli, kesälomaan ei taida kaksi kuukautta riittää etc. Eihän toi 53 päivää oo mitään kun kansanedutajat ja ministerit lomailee...

Onhan niillä sitä "lomaa".

Mutta jos yhtään pystyisi oman vihan takaa katsomaan asioita vähän isommasta reiästä, niin saattaisi huomata, että asia ei ehkä ole ihan niin.

Aika usein ministeri ja kansanedustaja joutuu lomalla töihin. Eihän se mene niin, että eduskunta ja valtioneuvosto laitetaan kiinni lomien ajaksi.

Toiseksi. Kansanedustajan ja ministerin työ on pätkätyö ja jotta duuni jatkuu, niin vaalikarjan luona on kierrettävä.

Aika usein saa lehdestä lukea, että oman kylän kansanedustaja on viikonloppuna jossain tavattavissa tai muuten vaan esillä. Se ei ole julkisuuskaipuuta, vaan työtä seuraaviin vaaleihin.

Joten, kyllä ne kansanedustajan ministerit ihan töitäkin tekee.

Jos asia harmittaa, niin kannattaa itse pyrkiä sinne nauttimaan pitkistä lomista.

Vierailija
37/47 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla 28 lomapäivää ja vielä 11 lomapäivää lisää kun on joulut sun muut. Olen tyytyväinen.

Mä taas ottaisin kyllä mielelläni enemmän lomaa.

Vierailija
38/47 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häh? Ei kai nyt kukaan sen vuoksi tuollaisiin maihin muuttaisi? Mieluummin vaan ottaa yksinkertaisesti loparit, niin sillä tavalla on sitä lomaa täälläkin! Kummallista miten jotkut vetää herneen nenään, kun tuodaan esiin että meillä ei kaikki olekaan niin maailman parasta joka asiassa. Meille vaan uskotellaan, että Suomessa muka kaikki on NIIN paljon paremmin kuin muualla. Harva lopultakaan tietää niin kattavasti muiden maiden lomista, palkoista, asumiskuluista, terveydenhoitomaksuista, veroista, jne, että oikeasti voisi isommassa mittakaavassa vertailla.

Joillain on pakkomielle ajatella että meillä täällä Suomessa on ihan kaikki paremmin kuin missään muualla, ja jos jos tätä kyseenalaistetaan, tulee väistämättä hirveä ryöpytys niskaan. Jos jokin on muualla paremmin, niin siitä on oltava hiirenhiljaa, ja leikittävä että se ei ole edes totta.

Vierailija
39/47 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Japanissa vuodessa viikko lomaa. Revi siitä. 

Niin? Mitä se tähän kuuluu? Jos 87 maassa on vähemmän palkallisia vapaita kuin Suomessa, se ei muuta sitä tosiasiaa, että 87 maassa on enemmän. Kukaan ei ole väittänytkään etteikö missään muualla olisi vähemmän. 

Vierailija
40/47 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ryhdy sinä itse yrittäjäksi ja lupaa kaikille työntekijöille 50 palkallista lomapäivää. Kyllä tulijoita varmaan olisi. 

Muissakin maissa on varmaan yrittäjiä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yhdeksän