Tarkistaako työkkäri oletko hakenut mainitsemiasi työpaikkoja?
Tai että laittaako sinne hakemuksen jossa lukee diipadaapa?
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle työnantajana on soitettu, onko xx hakenut töitä , kuten häntä oli kehoitettu. Ei ollut. Toivottavasti joutui asiasta tilille.
No pikkukylissä on juuri tämmöistä. Yksi tantta lähettää toisen pilkattavaksi, eli kehoittaa hakemaan töitä firmasta xx jossa sitten ollaan mahdollisimman vittumaisia ja ilkeitä, kun hakija niin tekee. Kaksinkertainen nöyryytys.
Sen vuoksi muutin kirjani Helsinkiin, jossa mulla on sijoituskämppä. Menetän vuokratulot, mutta kyllä kannattaa, kun ei siellä ole aikaa eikä kiinnostusta kenelläkään kytätä, miten jonkun työnhaku edistyy, kun vaan päivämäärien mukaan on ilmoitettu.
Etköhän sortunut rikokseen jos paljastit jonkun hakeneen töitä teiltä.
Ei kukaan tarkista! Mieti nyt vähän kuinka kiukkuinen yrittäjä vastaa jos työkkäri päivittäin soittaa onko Möttönen hakenut töihin, onko Virtanen hakenut töihin!
Minulle tuli joku lyhyt karenssi, kun en ollut käynyt klikkaamas ruksia "Olen lukenut työttömän oikeudet ja työnhakuun liittyvät jutut yms." Minkä olin käynyt ruksaamassa kun ilmottauduin työttömäksi.
Jos palkkaisin ihmisiä niin heittäisin roskiin hakemukset, joiden perään joku lastenvahti soittelee.
Vierailija kirjoitti:
Hah hah haa! Jos joku työkkäristä soittaa ja kysyy, onko henkilö x hakenut meille töihin, vastaan: "en kerro! Arvaa!" Ja suljen puhelimen. En ole mikään lastenkaitsija tai kielikello, hoitakaa asiat ihan keskenänne.
T: yrittäjä
Kaikki eivät toimi noin. Osa kertoo rehellisesti ja osa jopa itse tarkastaa työkkäristä näitä hakijoita.
Vierailija kirjoitti:
Minulle tuli joku lyhyt karenssi, kun en ollut käynyt klikkaamas ruksia "Olen lukenut työttömän oikeudet ja työnhakuun liittyvät jutut yms." Minkä olin käynyt ruksaamassa kun ilmottauduin työttömäksi.
Miten tämä voi pitää paikkaansa, yleensä antaa virheilmoituksen vastaavat lomakkeet jos ei laita ruksia tuollaiseen kohtaan. Tällä varmistetaan että asia on tullut huomatuksi ja oikeasti ymmärretyksi oikein.
Eikö ole muuten hauskaa. Oleellista oli se, oliko ilmoittanut hakeneensa määräaikaan mennessä. Jos et ollut ilmoittanut tuli karenssi, vaikka olisit oikeasti hakenut siihen paikkaan.
Itselleni tapahtui kerran näin:
Sen hetkisistä säännöissä oli, että työpaikan hakemisesta piti ilmoittaa oliko14 päivän sisällä siitä, kun oli saanut työtarjouksen ja toki piti hakea myös määräaikaan mennessä, mitä työpaikka ilmoituksessa oli laitettu.
No hakemus piti lähettää vaikka 6.7 mennessä ja lähetin sen 5.7. Koska työkkärin ohjeistuksen mukaan, heille piti ilmoittaa jakemisesta 2 vko sisällä, en ilmoittanut heti. Sellaista sääntöä ei ollut, että työkkärille olisi pitänyt ilmoittaa hakemisesta samaan päivämäärään mennessä, mitä ilmoituksessa oli viimeinen hakupäivä.
No kun ilmoitin työkkärille hakeneeni paikkaa, oliko nyt vaikka 7 päivön kuluessa siitä kun olin saanut työtarjouksen, tuli päätös, että en ollut ilmoittanut heille ajoissa hakemisesta.
Kyselin, että mitä hemmettiä. Heidän omilla sivuillaan luki, että on ilmoitettava 14 päivän sisällä ja näin olin tehnyt. Joku virkailija ei kieltänyt eikä myöntänyt, että olisin toiminut virheellisesti. Ei ottanut kantaa mihinkään. Toinen taas sanoi, että kyllä olin toiminut sääntöjen ja ohjeistuksen mukaan, mutta silti oikeus työttömyysturvaan menee heidän ns. sisäiseen tutkintaan ja tutkinta kestää n. 8 vko ja oikeus työttömyystukeen jäädytetään tuoksi ajaksi. Kun tulee päätös, olinko toiminut sääntöjen vastaisesti ja onko oikeus työkkärin rahoihin, voin hakea rahat takautuvasti.
Todella hieno tuolio tuo kun virkailija sanoo itse, että joo ei tuossa väärin ole toimittu, mutta tutkintaan menee ja rahat jäädytetään siksi ajaksi.
Byrokratian helmiä tuo!
Eivät tarkasta. Ne on laiskoja paskoja siellä itsekin ja tietävät että heille on hyvä että työttömiä on paljon, koska heillä riittää "autettavia" ja siten oma työpaikka on turvattu. Joten ollos huoleton.
Kyllä itse asiassa on lupa kysellä ja meillä sitä ainakin tehdäänkin. Lisäksi jonkin verran on firmat myös yhteydessä, varsinkin niissä tapauksissa missä hakija on ilmoittanut hakevansa paikkaa vain velvoitteen takia.
T. Kunnan Oma - valmentaja
Vierailija kirjoitti:
Kyllä itse asiassa on lupa kysellä ja meillä sitä ainakin tehdäänkin. Lisäksi jonkin verran on firmat myös yhteydessä, varsinkin niissä tapauksissa missä hakija on ilmoittanut hakevansa paikkaa vain velvoitteen takia.
Vai on firmat yhteydessä :D. Joo joo, aivan takuulla. Eli kun nyt olen etsimässä uutta työtä, niin työhakemuksestani kiinnostunut rekrytoija soittaisi työkkäriin ja kyselisi, onkos tämän niminen henkilö teidän kirjoillanne, hakee meille töihin. Ja "te" sitten huulet levällään kertoilisitte, ettei sen nimistä löydy mutta hei, onhan hän tosiaan joskus ollut hetken meilläkin kirjoilla, kun teki osa-aikaista työtä :D :D :D
Mut hei, työttömille vinkki: sanokaa, että kyselevät lisätietoja työkkäristä, niin menee tieto että työtä on haettu XD
Aika moneen paikkaan haetaan jollain firman omalla rekrylomakkeella. Ei kai siitä rankaistakaan voi, jos et hoksannut kenttiä täyttätessäsi ottaa aiheesta videota. Pelkkä kuvakaappaushan ei todista mitään siitä, että hakemus olisi lähetetty.
Ei kertakaikkiaan ole minkäänlaisia resursseja tarkistella hakijoiden hakemisia. Jos jostain syystä x jäisi joskus kiinni siitä, ettei hae vaikka sanoo hakevansa, voitaisiin kai alkaa seurata asiaa jotenkin, mutta muuten olet vain yksi työtön muiden joukossa.
Edellinen pomo sanoi olevansa yhteydessä työkkäriin, kun sai selviä humpuukihakemuksia, mutta tuskin oli kun ei saanut paljon muutakaan aikaiseksi. Mutta ihan varmasti jotkut on, tuskin kovin yleistä kuitenkaan.
Noin pääsääntöisesti työkkäristä ei ehditä kysellä kenenkään työhakemusten perään, vaan pitää vaan luottaa työnhakijan sanaan.
Jos halutaan leimata henkilö liian kuuliaiseksi uskoessaan esim. että kysellään ja tarkastellaan perään kannattaa muistaa, että joskus tehdään myös päätöksiä, mitkä eivätcedes perustu lakiin tai jonkin puljun omiin ohjeistuksiin,
Kun kyseesdä on ihmisten rahat tai niiden epääminen ja jos jostain virheellisestä toiminnasta saa rangaistuksen, ei viitsi alkaa testaamaan tuollaisissa tilanteissa.
Vaikja todelka epätodennäköistä, että asiakkaiden perään soitettaisiin ainakaan isommissa kaupungeissa, on kaikki periaatteessa mahdollista. Se on sitten toinen asia, saako viranomainen edes tehdä niin, lain sallimissa puitteissa.
Ja isommissakin kaupungeissa jos on joutunut silmäätekevien silmätikuksi ei mahdotonta, että joku soittelisi jonkun perään, vaikka työkkäriasioissa, kuten muissakin henkilökohtaisissa asioissa.
Periaatteessa siis mahdollista: Työkkärin täti soittaa työpaikalle mihin lähetetty työtarjous, että onko henkilö x hakenut. Jos väite hakematta jättämisestä tulee, niin vastaajan täytyy sitten olla fiksu ja kieltää tämä.
Sen sijaan jos on joku muu asia kyseessä, kuten se että ei ole ilmoittanut työkkärille hakemisesta, ei ehkä kaikki viitsi alkaa vänkäämään toisin, koska tuosta pitäisi olla mustaa valkoisella.
Periaatteessa ei tuollaisistakaan saisi antaa vuosien tai edes kuukausien katensseja. Voi olla että unohtaa hakea määräaikaan mennessä. Voi olla, että unohtaa ilmoittaa työkkärille. Voi olla että sähköpostit katoaa tms.
Aina kun päätöksillä voidaan evätä ihmiset rahat, pitäisi olla muutakin kun puhelinkeskustelu tai sähköposti. Kirjeitäkin voidaan väärentää joo, mutta vähän eri kun päätökset perustuen puheluihin tyyliin se sanoi niin ja näin.
Ja ne karenssit unohduksissa voisi olla kohtuullisia. Nyt kai onkin, mutta esim. viiden vuoden karenssi on vitsi. Sen sai jo toisesta unohtamisesta. Kohtuullinen karenssi olisi vain muutama päivä ja vasta yli viidestä unohduksissa vuosi ja sen enempää ei saisi olla. Eikä kai olekaan.
Huhhuh kuvittele hos jotkut sellaiset olisi kimpussa, joilla vaikutusta edim. terveydenhuoltoon. Aina soitto sinne ennen kun henkilö x vierailee siellä? .
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä, niin minäkin tekisin ja toimisin asiaan kuuluvilla tavoilla jos olisin töissä siellä missä sinäkin.
Ehkä noilla ammattivalittajilla on kohta joku oppiläksy vielä edessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai on firmat yhteydessä :D. Joo joo, aivan takuulla. Eli kun nyt olen etsimässä uutta työtä, niin työhakemuksestani kiinnostunut rekrytoija soittaisi työkkäriin ja kyselisi, onkos tämän niminen henkilö teidän kirjoillanne, hakee meille töihin. Ja "te" sitten huulet levällään kertoilisitte, ettei sen nimistä löydy mutta hei, onhan hän tosiaan joskus ollut hetken meilläkin kirjoilla, kun teki osa-aikaista työtä :D :D :D
No tottakai he työttömistä voivat tiedustella tietoja työkkäristä. Oletushan on että työtön on työkkärin rekisterissä. Saattaa haluta tietoja sieltä, jotkut valehtelevat hakemuksissa itsestään esimerkiksi.
Nyt kun olemme viisaita niin säästäkää niitä ilmoituksia jotka tulevat sähköpostiin hakemuksen lähettämisen jälkeen.
Rehellisesti voi sanoa jos ei ole tullut ilmoitusta sähköpostiin.
Itsekin mietin joskus että mitähän nyt kun ei tule ilmoitusta mutta ruutukaappaus tai valokuva puhelimella siitä näytöstä vain reippaasti kun olet lähettänyt hakemuksen. Siinähän kuitenkin näkyy mikä sivu on kyseessä ja kuvassa näkyy aina se ottoaika. Muuta en ole keksinyt, tämä nyt vain tuo turvaa.
Joskus saa vastauksen siiitä haetusta paikasta niin silloin voi sen kuvan vaikka poistaa tai jättää tueksi. Näitä kannattaa säilyttää jonkun aikaa.
Vierailija kirjoitti:
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000001921733.html
"Ukkonen korostaa, että haastattelujen ulkoistaminen yksityisille yrityksille voi parantaa työllistymistä."
Hahahaahahhhaaa.
No pikkukylissä on juuri tämmöistä. Yksi tantta lähettää toisen pilkattavaksi, eli kehoittaa hakemaan töitä firmasta xx jossa sitten ollaan mahdollisimman vittumaisia ja ilkeitä, kun hakija niin tekee. Kaksinkertainen nöyryytys.
Sen vuoksi muutin kirjani Helsinkiin, jossa mulla on sijoituskämppä. Menetän vuokratulot, mutta kyllä kannattaa, kun ei siellä ole aikaa eikä kiinnostusta kenelläkään kytätä, miten jonkun työnhaku edistyy, kun vaan päivämäärien mukaan on ilmoitettu.