Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hallitus haluaa kaikki työttömät töihin nyt hinnalla millä hyvänsä - lisää kiristyksiä, leikkauksia ja rangaistuksia luvassa

Vierailija
01.04.2025 |

Ja vaikka tänään hutikuun ensimmäinen niin kyseessä ei ole aprillipila ja vaikka olisikin niin se olisi todella mauton. Jokatapauksessa Ylen ja Iltalehden mukaan medialle on näytetty kyseiset paperit, joita hallitus on valmistellut salaa kaikessa hiljaisuudessa. Perustelu uusille, työttömiin kohdistetuille leikkauksille ja kiristyksille on hallituksen mukaan se että työttömyys ei ole ollut laskussa ja vähentynyt Suomessa, kansalaisten velvotteita hakea työtä ja etenkin työllistyä on laiminlyöty, ja joidenka lisäksi työttömät eivä ole myöskään tehneet työhakemuksia tosissaan eivätkä he ole osoittaneet halua työllistyä. Uudistusta on valmisteltu työministeri Arto Satosen poliittisessa ohjauksessa.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/9e112365-b21e-47f0-bf7e-cad9e97fa…

https://yle.fi/a/74-20152955

Kommentit (649)

Vierailija
541/649 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tämä on suomi, työttömällä 1300e/kk ruokaan ja laskuihin - OMG tuohan on taivallinen luxus summa, siis moni tienaa tuon 1300e jos maksetaan jopa vuokra ja ruokaan ja laskuihin jää muutama satanen ja siis nyt puhutaan töissä käyvän rahoista, eikä tämä pään silittely ikinä lopu, miksi työttömälle pitää kustantaa selvästi korkeampi luxus elintaso ja siis korkeampi kuin töissä käyvälle?"

Hoh hoijaa. Tuo on siis raha joka jäisi NELIhenkiselle perheelle jossa toinen vanhempi jäisi työmarkkinatuelle ja TOINEN VANHEMPI OLISI EDELLEEN TÖISSÄ. Selkiskö nyt? Että sellaista päähän silittelyä saatana. Yhdelle henkilölle tuo olisikin luksusta. Ja ei, me ei asuta vuokralla vaan uudehkossa omakotitalossa joka on lähes velaton. 

Jos molemmat vanhemmat jäisi pitkäaikaistyöttömiksi niin tulot olisi 595€+595€ jotka menisi täysin asumiskuluihin. Ei saatais muita tukia omistusasunnon ja säästöjen vuoksi. Sit vois mennä laipäjonoon hakemaan lapsille ruokaa. 

Vierailija
542/649 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka kuin kiristää  niin niitä työpaikkoja ei vaan tule ja konkurssien myötä työttömyys vaan kasvaa.👍👍👍

Jostain kummasta syystä esimerkiksi itse olen tälläkin keväällä istunut varmaan 20 kertaa Uberin tai Boltin kyydissä, jossa kuskina on töitä onnistunut saamaan korkeintaan muutama vuosi sitten Suomeen muuttanut henkilö, jolla ei ole suomenkielentaitoa. Sama juttu, esim Woltilla ruokaa tilatessani. Mikä siinä on, että henkilö joka pari vuotta aikaisemmin on Suomeen muuttanut onnistuu töitä löytämään ja sitten täällä kymmeniä vuosia asunut suomea puhuva ei onnistu? Kyllä se on asenteesta kiinni! Sama juttu, viimeisen viiden vuoden aikana esimerkiksi käymissä partureissa. Kaikki Lähi-Idän kavereita ja töissä!

Totta, yksi nykyalan hommia olla Bolt kuski, tekoälyn avulla voi minkä näköinen vaan luoda vaikka mitä sisältöä nettiin, tekoälyn avulla voit tarjota yrityksiin botteja, avustavia töitä on vaikka kuinka. Oma nuori tekee 15€ tunti koko ajan avustavia töitä vanhuksille ja lapsiperheille ilman mitään koulutusta. Töitä on jokaiselle kuka niitä haluaa tehdä. Käyt vaikka järjestäen läpi kaikki yritykset kunnes saat töitä. Itse olen yrittäjähenkinen niin koko ajan keksiä uusia juttuja joilla tienaan rahaa. Yksi suurempi vakiyritys ja sen lisäksi tosiaan pienenmpiä juttuja lisänä, juurikin esim bottien teko yrityksille. Korvaukset on todella hyviä ja jokainen pystyy jos vaan omistaa tietokoneen tai edes kännykän. En ihan ymmärrä miten joku voi olla työtön kun töitä on aivan liikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/649 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokkarien kykyjohdolle ei tullut mieleen että ennen kuin kaikki on töissä, tarvitaan lisää työpaikkoja ja todella paljon?

Eipä tietenkään. Valitettavasti ei tullut vasureillekaan joita tuokin "ihmiset on pakotettava töihin" idea on varastettu.

Höpönassu. Älä nyt ota Satosen puheita noin vakavasti. Ei ole tarkoitus että kukaan saa töitä. Mutta tarvitaan palkkamalttia ja siinä auttaa työttömyys.

Pörssiyrityksissä on täysmiehitys ja alhaiset palkat takaavat vientimenestyksen. Suomen talouselämä on "sweet spotissa". Nyt vaan pidetään tämä ja hei me kaikki tienataan tällä, myös valtio osinkotuloja ja veroja.

Vierailija
544/649 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus tuntuu epäreilulta et yks tuttu joka sai vuonna nakki mt-syistä työkyvyttömyyseläkkeen, saa ilmeisesti tukien kanssa lähemmäs tonnin kuussa vaikka nykyään olisi työkykyinen. Kuulema työnteko ei kiinnosta ja kuukausittain tuleva raha on ihan sopiva kun saa siitä säästöönkin.

Itse saan tällä hetkellä vaan työttömyysrahan. Asumistukea en saa kun puolison osa-aikatulot ylittää just jonkun rajan. Ja olisi kiva kun itselläkin olisi kuukausittain vähän paremmat tuet, eikä tarvisi puolisolta ottaa rahaa elämiseen. Laitan koko ajan hakemuksia, mutta vielä ei ole lykästänyt. Miksi tämä sitten tuntuu epäreilulta niin varmaan just sen takia kun me sentään edes yritetään maksaa Suomelle veroja ja mäkin olen niitä maksanut, mutta nyt kituutan tämmösellä summalla millä en yksinäni sais edes vuokraa maksettua ja samaan aikaan joku melkeen nauraa mulle päin naamaa kun saa tonnin kuussa ihan vaan kotona makoilemalla

Vierailija
545/649 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Fakta kuitenkin on, että Suomessa valtaosa tuista menee lapsiperheille.

Kuvittelepa sitten olevasi yksiasuva, joka maksaa kaiken itse ja jolle ei ole mitään erityisiä tukia missään."

Luuletko olevasi suurikin sankari kun maksat menosi ihan itse?

Jos olisit perheellinen, niin maksaisit tuloistasi myös puolison ja lasten menot ihan itse. Pari kymppiä saattaisit saada jotain tukea jos hyvin käy. Olisiko ihanaa? Pystytkö edes kuvittelemaan sellaista?

Turha jankuttaa itsestäsi. En ole työtön mutta toin esiin yksinasvuan työttämän tilannetta. Sinä varmasti olet tukia saava perheellinen kuin oma lehmä ojassa huutaa noin kovaa.

Minun ei tarvitse edes perustella väitettäni koska olen oikeassa. Voit tarkistaa sen kertomalla mitä

Moni työtön saa vain 595.

Oletko kuullut, että asumistukeen ja toimeentulotukeen vaikuttavat puolison pienetkin tulot. 

Omistusasuntoon ei saa edes yleistä asumistukea. 

Vain eläkeläiset saa omistusasuntoon asumistukea. 

Vierailija
546/649 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokkarien kykyjohdolle ei tullut mieleen että ennen kuin kaikki on töissä, tarvitaan lisää työpaikkoja ja todella paljon?

Eipä tietenkään. Valitettavasti ei tullut vasureillekaan joita tuokin "ihmiset on pakotettava töihin" idea on varastettu.

Höpönassu. Älä nyt ota Satosen puheita noin vakavasti. Ei ole tarkoitus että kukaan saa töitä. Mutta tarvitaan palkkamalttia ja siinä auttaa työttömyys.

Pörssiyrityksissä on täysmiehitys ja alhaiset palkat takaavat vientimenestyksen. Suomen talouselämä on "sweet spotissa". Nyt vaan pidetään tämä ja hei me kaikki tienataan tällä, myös valtio osinkotuloja ja veroja.

Suurin osa Suomalaisyritysten voitoista menee ulkomaille. Mutta jokainen voi päästä osille ostamalla osakkeita. Itse ostin 5 tonnilla erään yrityksen osakkeita viime keväänä ja nyt myin ne yli 2 tonnin voitolla. Ilmaista rahaa jaossa Helsingin pörssissä.

Vierailija
547/649 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Omat pääomatulosi ja muut tulosi voivat vähentää työmarkkinatuen määrää. Ne ovat siis tarveharkinnassa huomioon otettavia tuloja. Pääomatuloja ovat esimerkiksi vuokra-, metsä-, korko-ja osinkotulot (myös osakesäästötilille maksettavat osinkotulot)."

https://www.kela.fi/tyomarkkinatuki#paaomatulot-ja-muut-kuin-palkkatulot

Vierailija
548/649 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus tuntuu epäreilulta et yks tuttu joka sai vuonna nakki mt-syistä työkyvyttömyyseläkkeen, saa ilmeisesti tukien kanssa lähemmäs tonnin kuussa vaikka nykyään olisi työkykyinen. Kuulema työnteko ei kiinnosta ja kuukausittain tuleva raha on ihan sopiva kun saa siitä säästöönkin.

Itse saan tällä hetkellä vaan työttömyysrahan. Asumistukea en saa kun puolison osa-aikatulot ylittää just jonkun rajan. Ja olisi kiva kun itselläkin olisi kuukausittain vähän paremmat tuet, eikä tarvisi puolisolta ottaa rahaa elämiseen. Laitan koko ajan hakemuksia, mutta vielä ei ole lykästänyt. Miksi tämä sitten tuntuu epäreilulta niin varmaan just sen takia kun me sentään edes yritetään maksaa Suomelle veroja ja mäkin olen niitä maksanut, mutta nyt kituutan tämmösellä summalla millä en yksinäni sais edes vuokraa maksettua ja samaan aikaan joku melkeen nauraa mulle päin naamaa kun saa tonnin kuussa ihan vaan kotona makoilemalla

Se mua aina ihmetyttää, että nämä pienet työttömyys tms rahat saa aikaan katkeruutta, samalla kun isorikkaille törsätään jättimäisiä palkkoja, boonuksia ja tukia. Ne ei haittaa yhtään, mutta jonkun toisen pienituloisen parikymppii saa riehumaan. 

Vierailija
549/649 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa palstalaisista on sosialisteja. Heidän ideologia kieltää kapitalismin ja sijoittamisen. He eivät vaurastu koskaan. He kituuttavat mieluummin Kela-tuella koko elämänsä.

Vierailija
550/649 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumistukeen tuli varallisuusraja tänä vuonna. 

Vierailija
551/649 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ihan kaikkiin yrityksiin ja kertonut mitä osaan ja mitä voin oppia. Eria lojen yrityksissä on eri alojen töitä ja toki työtön voi tehdä muutakin kuin oman alansa hommaa kunnes saa haluamansa työn."

Juu niin varmaan voi jos on työkykyä muuhunkin kuin oman alan työhön. Itse vielä opiskelen kuntoutusrahalla enkä voi tulevaisuudessa ottaa vastaan mitä tahansa työtä koska työkyky on hyvin rajallinen tapaturman seurauksena. Kyllähän sitä täysin työkykyisenä olisikin hieman helpompaa... Koitapa samaa  vajaakuntoisena! 

Ajatus varmasti onkin että saataisiin työkykyiset töihin kun järjetön työvoimapula! Sairaiden ei tietenkään tarvitse tehdä töitä!

Vierailija
552/649 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa palstalaisista on sosialisteja. Heidän ideologia kieltää kapitalismin ja sijoittamisen. He eivät vaurastu koskaan. He kituuttavat mieluummin Kela-tuella koko elämänsä.

Mun puoliso on ainoa lapsi ja perii asunnon, kesämökin jne. Ja itsekin saan perintöä. 

Vierailija
553/649 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta. 

Moni saa perintöä. 

Vierailija
554/649 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eläkkeitä maksetaan 39,1 miljardia vuodessa." https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/kokonaiselak…

"Yli 24 prosenttia palkasta menee eläkkeisiin, ja se on enemmän kuin koskaan ennen.

Eläkerahoista vain noin viidennes tulee aiemmin maksetuista ja rahastoihin sijoitetuista rahoista. 

Tänään eläkkeellä olevien ihmisten eläkkeistä pääosa rahoitetaan tänään työtä tekevien ihmisten ja heidän työnantajiensa työeläkemaksuilla. "

https://yle.fi/a/74-20058453

Vierailija
555/649 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ansiosidonnaista maksettiin viime vuonna vain 2 miljardia. https://www.tyj.fi/tilastot/

Vierailija
556/649 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse saan tällä hetkellä vaan työttömyysrahan. Asumistukea en saa kun puolison osa-aikatulot ylittää just jonkun rajan. Ja olisi kiva kun itselläkin olisi kuukausittain vähän paremmat tuet, eikä tarvisi puolisolta ottaa rahaa elämiseen. Laitan koko ajan hakemuksia, mutta vielä ei ole lykästänyt. Miksi tämä sitten tuntuu epäreilulta niin varmaan just sen takia kun me sentään edes yritetään maksaa Suomelle veroja ja mäkin olen niitä maksanut, mutta nyt kituutan tämmösellä summalla millä en yksinäni sais edes vuokraa maksettua ja samaan aikaan joku melkeen nauraa mulle päin naamaa kun saa tonnin kuussa

Oma rehellinen (ja tällä palstalla varmaan epäsuosittu) mielipide on, että jos nää rikkaat ihmiset on itse omalla kovalla työnteolla, ideoilla tai muulla rikastuneet niin sehän heille sitten ansaittakoot. Onhan se jollain tavalla outoa sekin, jos joku ihan ääneen sanoo ettei työnteko maistu ja haluaa ottaa Suomen valtion tuet, mutta samaan aikaan nauraa toiselle joka saa pienen työttömyysrahan JA YRITTÄÄ edes saada niitä töitä. Itse arvostan ihmisiä, jotka on joko rohkeita yrittäjiä tai muuten jollain omilla ideoilla tai työnteolla rikastuneet. Joskus käy myös niin, että joku idea kantaa pidemmälle ja sitä rahaa alkaa tulla passiivisesti; mutta harvoin nuo ihmiset myöskään jää ihan täysin passiivisiksi vaan jatkavat työntekoa ja muuta luomistyötä. On se minusta arvostettavampaa kun kehua työttömyydellä ja sillä että viettää päivänsä ihan vaan tietokoneella pelatessa.

Vierailija
557/649 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkemaksu on 7,15 % palkasta ja 8,65 %, jos on 53-vuotta ja se menee nyt eläkkeellä oleville.

Omaa eläkettä sulle kertyy 1,5 % vuosipalkasta https://www.tyoelake.fi/paljonko-saan-elaketta

Vierailija
558/649 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka kuin kiristää  niin niitä työpaikkoja ei vaan tule ja konkurssien myötä työttömyys vaan kasvaa.👍👍👍

Jostain kummasta syystä esimerkiksi itse olen tälläkin keväällä istunut varmaan 20 kertaa Uberin tai Boltin kyydissä, jossa kuskina on töitä onnistunut saamaan korkeintaan muutama vuosi sitten Suomeen muuttanut henkilö, jolla ei ole suomenkielentaitoa. Sama juttu, esim Woltilla ruokaa tilatessani. Mikä siinä on, että henkilö joka pari vuotta aikaisemmin on Suomeen muuttanut onnistuu töitä löytämään ja sitten täällä kymmeniä vuosia asunut suomea puhuva ei onnistu? Kyllä se on asenteesta kiinni! Sama juttu, viimeisen viiden vuoden aikana esimerkiksi käymissä partureissa. Kaikki Lähi-Idän kavereita ja töissä!

Totta, yksi nykyalan hommia olla Bolt kuski, tekoälyn avulla voi mink

Miksi vtus kouluttautua, kun ilman koulutusta saa 15€/tunti???? Sairaanhoitajana tuntipalkkani on 17€. 

Vierailija
559/649 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvi käydä töissäkään ja silti kela antaa rahaa. Tämä laki on vääryys niille jotka oikeasti haluavat työtä. Ei heitä saa sakottaa. Hallitus on hieman pihalla.

Vierailija
560/649 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkärin sivuilla tarjolla jotain epämääräisiä rekry firmojen

työpaikkoja.  Työnantajista ja työnkuvasta ei tietoakaan.

Missä on ne oikeat työpaikat,  kysyn vaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yhdeksän