Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hallitus haluaa kaikki työttömät töihin nyt hinnalla millä hyvänsä - lisää kiristyksiä, leikkauksia ja rangaistuksia luvassa

Vierailija
01.04.2025 |

Ja vaikka tänään hutikuun ensimmäinen niin kyseessä ei ole aprillipila ja vaikka olisikin niin se olisi todella mauton. Jokatapauksessa Ylen ja Iltalehden mukaan medialle on näytetty kyseiset paperit, joita hallitus on valmistellut salaa kaikessa hiljaisuudessa. Perustelu uusille, työttömiin kohdistetuille leikkauksille ja kiristyksille on hallituksen mukaan se että työttömyys ei ole ollut laskussa ja vähentynyt Suomessa, kansalaisten velvotteita hakea työtä ja etenkin työllistyä on laiminlyöty, ja joidenka lisäksi työttömät eivä ole myöskään tehneet työhakemuksia tosissaan eivätkä he ole osoittaneet halua työllistyä. Uudistusta on valmisteltu työministeri Arto Satosen poliittisessa ohjauksessa.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/9e112365-b21e-47f0-bf7e-cad9e97fa…

https://yle.fi/a/74-20152955

Kommentit (649)

Vierailija
521/649 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Kaikki töihin, mutta minne?

Hallitus vetää päänsä pytystä nyt vaan sinne viemäriin ja katoaa sen siliän tien!

Tässä syyllistetään työttömiä siitä, että ovat työttömiä, vaikka työpaikkoja ei ole. 

Itse olin hoitoalalla, ja sain säästöjen vuoksi potkut. Enkä taatusti tule enää työllistymään, koska olen yli viisikymppinen, kohta kuusikymppinen. Osaamista ja työkokemusta on vaikka miten paljon, mutta hoitoalalla halutaan nuoria työntekijöitä, vanhoista halutaan eroon. 

Enää ei kannata edes opiskella uuteen ammattiin, eikä ole edes taloudellisesti varaa, kun hallitus poisti aikuiskoulutustuen.

Ei kai työtön edes saisi aikuiskoulutustukea vaikka sitä ei olisikaan lakkautettu. Mulla ainakin piti olla silloin työpaikka

Itse kouluttauduin työttömänä uuteen ammattiin juurikin aikuiskoulutuksessa. Sain siihen lisäksi sen kuuluisan kulukorvauksen.

Uudessa ammatissani sitten olinkin eläkkeelle asti ja tosiaan työllistyin heti valmistuttuani.

Nykyhallitus siis säästövimmoissaan menettää paljon enemmän, kuin säästää.

Vierailija
522/649 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvavien sakkomaksujen takia tänä vuonna irtisanotaan kaupungeissa opettajia ja päiväkodin hoitajia. 

Tosta oli lehdessä juttu. 

Opettajia pääsee työttömäksi. 

Pelkästään Vantaalla sakkomaksut nousee 13 miljoonaa, jostain se raha on leikattava pois, kun valtio ei anna tohon rahaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/649 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksessa luki hinnalla millä hyvänsä...no 98% työttömistä lähtee vaikka huomenna töihin, kunhan se hintalappu siinä palkassa on tarpeeksi suuri, eikä sillä toimenkuvallakaan silloin niin väliä ole, insinöörikin siivoaa 5 numeroisella liksalla.

Vierailija
524/649 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoa oikea ratkaisu on keventää työnteon verotusta ja alveja yleisesti. Ostovoima nousisi reippaasti, tulisi työpaikkoja ja vähemmän työttömiä eli vähemmän menoja.

Vastaavasti voidaan korottaa ulkomaisten kaivosten verotusta reippaasti ja poistaa kaikki verovaroilla annettu tuki - eettisyyden kuuluu nääs maksaa paljon.

Tätä Persut muistaa varmaan toitottaa sitten oppositiossa taas.

Ostovoimaa saadaan vain, jos pienituloisimmat saavat enemmän rahaa käteen joka kuukausi. Pienituloisten joukosta pitäisi vain karsia ne, joilla on  suuria tuloja, joista ei tarvutse maksaa veroja.

Vierailija
525/649 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisko matematiikan kertaus mitään? Kuinka 300tuhatta työtöntä menee 40tuhanteen työpaikkaan?

Työttömiä on oikeasti yli 420 000 eli työttömyysprosentti on jo yli 15.

Siis 2000-luvun versio 90-luvun lamasta. Niinpä. Meillä on sentään se laiha lohtu, että monessa muussakin Euroopan maassa on  vaikea taloustilanne.

Miten se meitä lohduttaa jos muualla Euroopassa on vaikea taloustilanne?

Sehän tarkoittaa että vientivetoinen Suomi kärsii entistä enemmän kun kauppa ei käy ja tulee lisää leikkauksia kun veroja ei kerry. Semmoinenko sinua ihmisparka lohduttaa???

Vierailija
526/649 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä hain just postinjakajan työtä, 12,5 euroa tais olla palkka. Olen amk-koulutettu ja amistutkintokin on, mutta omilla aloilla ei juuri nyt töitä. En vaan jostain syystä kelpaa mihinkään tuollaisiin töihin vaikka kuinka hakisin. 

Vierailija
527/649 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Fakta kuitenkin on, että Suomessa valtaosa tuista menee lapsiperheille.

Kuvittelepa sitten olevasi yksiasuva, joka maksaa kaiken itse ja jolle ei ole mitään erityisiä tukia missään."

Luuletko olevasi suurikin sankari kun maksat menosi ihan itse?

Jos olisit perheellinen, niin maksaisit tuloistasi myös puolison ja lasten menot ihan itse. Pari kymppiä saattaisit saada jotain tukea jos hyvin käy. Olisiko ihanaa? Pystytkö edes kuvittelemaan sellaista?

Turha jankuttaa itsestäsi. En ole työtön mutta toin esiin yksinasvuan työttämän tilannetta. Sinä varmasti olet tukia saava perheellinen kuin oma lehmä ojassa huutaa noin kovaa.

Minun ei tarvitse edes perustella väitettäni koska olen oikeassa. Voit tarkistaa sen kertomalla mitä etuja ja tukia on varattu ainostaan yksinasuville pe

No mun nettopalkka on 950e kun käy 5 päivänä viikossa töissä ja sillä maksetaan kaikki, että töissä kun käy, niin kuuluu pärjätä vähemmällä.

Vierailija
528/649 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täystyöllisyys on työnantajille haitallista.

Vierailija
529/649 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Fakta kuitenkin on, että Suomessa valtaosa tuista menee lapsiperheille.

Kuvittelepa sitten olevasi yksiasuva, joka maksaa kaiken itse ja jolle ei ole mitään erityisiä tukia missään."

Luuletko olevasi suurikin sankari kun maksat menosi ihan itse?

Jos olisit perheellinen, niin maksaisit tuloistasi myös puolison ja lasten menot ihan itse. Pari kymppiä saattaisit saada jotain tukea jos hyvin käy. Olisiko ihanaa? Pystytkö edes kuvittelemaan sellaista?

Turha jankuttaa itsestäsi. En ole työtön mutta toin esiin yksinasvuan työttämän tilannetta. Sinä varmasti olet tukia saava perheellinen kuin oma lehmä ojassa huutaa noin kovaa.

Minun ei tarvitse edes perustella väitettäni koska olen oikeassa. Voit tarkistaa sen kertomalla mitä etuja ja tukia on varattu ainostaan yksinasuville pe

Tämä on suomi, työttömällä 1300e/kk ruokaan ja laskuihin - OMG tuohan on taivallinen luxus summa, siis moni tienaa tuon 1300e jos maksetaan jopa vuokra ja ruokaan ja laskuihin jää muutama satanen ja siis nyt puhutaan töissä käyvän rahoista, eikä tämä pään silittely ikinä lopu, miksi työttömälle pitää kustantaa selvästi korkeampi luxus elintaso ja siis korkeampi kuin töissä käyvälle?

Vierailija
530/649 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Itse kouluttauduin työttömänä uuteen ammattiin juurikin aikuiskoulutuksessa. Sain siihen lisäksi sen kuuluisan kulukorvauksen.

Uudessa ammatissani sitten olinkin eläkkeelle asti ja tosiaan työllistyin heti valmistuttuani.

Nykyhallitus siis säästövimmoissaan menettää paljon enemmän, kuin säästää."

En puhunut tässä aikuiskoulutuksesta vaan aikuiskoulutustuesta. Ne ovat kaksi aivan eri asiaa. Viesti mihin vastasin koski nimenomaan aikuiskoulutustukea jota ei voi saada työttömänä. Sinä olet saanut jotain muuta tukea kuin aikuiskoulutustukea jos olet ollut työtön. 

Vierailija
531/649 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kurjuutta lisää ikääntyneiden kannalta Mariinin katastrofihallituksen päätös poistaa eläkeputki sekä ikääntyneiden ansiosidonnaisen lisäpäivät. Jos nuoret ei löydä töitä niin paljonko eläkeikää lähestyvällä on toivoa?

Kiitos kuspot tästäkin. Mariinin vihaa suomalaisia keski-ikäisiä ja vanhoja. Ei ikinä demareita ja vihervasuja päättämään tämän maan asioista 💩💩💩

Kyllä nyt PerusPersu yrittää sellaista silmänkääntötemppua että päivän paras.

Kyllä. Purra ja Satonen ja Orpo ovat sössineet hyvän työllisyystilanteen, joka oli edellisen hallituksen aikaan. 

Marinin hallitus otti velkaa ja tempputyöllisti 50 000 henkilöä heiluttelemaan käsiä. Suomen valtion velka kasvoi 50 %. Tuottavuus laski.

Nyt tämä hallitus lopettaa tuon tarpeettoman "työnteon."

Vierailija
532/649 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaiten hallitus lisäisi työllisyyttä tekemällä johtopäätökset aiemmasta menestyksestään asiassa eli eroamalla. Ilmeisesti se olisi kuitenkin hintana liiankorkea, kun joutaisi pois sieltä lihapatojen ääreltä.

Vierailija
533/649 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täystyöllisyys on työnantajille haitallista.

Olet asian ytimessä.

Vielä kun ymmärrät pienen pohdiskelun jälkeen, että Suomalaisten yritysten omistus on suurimmaksi osaksi ulkomailla ,niin käsität mitä ulkolaiset omistajat haluavat EKn ja hallituksen tekevän.

Vierailija
534/649 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokoomuksen Vartiainen sanoi ylen politiikkaradiossa muutama vuosi sitten että työttömyyttä ei ole aikomuskaan painaa alle 6prossan koska silloin duunareille pitäisi ruveta maksamaan kunnollista palkkaa kun työvoimaa olisi rajallinen määrä tarjolla.

USassa on vaan 2% työttömyys ja minimipalkka silti 7$/h

USA:ssa on todellakin mahdollista tehdä täysi työpäivä, mutta saada palkkaa niin vähän ettei sillä elä. Pitää hankkia toinenkin työ. Tai kolmas.

Me emme halua sellaista yhteiskuntaa tänne.

2000-luvun alussa tuli jo tutuksi termi "työtätekevä köyhälistö".

Vierailija
535/649 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parhaiten hallitus lisäisi työllisyyttä tekemällä johtopäätökset aiemmasta menestyksestään asiassa eli eroamalla. Ilmeisesti se olisi kuitenkin hintana liiankorkea, kun joutaisi pois sieltä lihapatojen ääreltä.

Hallitus istuu ja toimittaa EKn hallitusohjelmaa ja valvoo EKn etua. Miksi se eroaisi?

Vierailija
536/649 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokkarien kykyjohdolle ei tullut mieleen että ennen kuin kaikki on töissä, tarvitaan lisää työpaikkoja ja todella paljon?

Eipä tietenkään. Valitettavasti ei tullut vasureillekaan joita tuokin "ihmiset on pakotettava töihin" idea on varastettu.

Vierailija
537/649 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisko matematiikan kertaus mitään? Kuinka 300tuhatta työtöntä menee 40tuhanteen työpaikkaan?

Työttömiä on oikeasti yli 420 000 eli työttömyysprosentti on jo yli 15.

Siis 2000-luvun versio 90-luvun lamasta. Niinpä. Meillä on sentään se laiha lohtu, että monessa muussakin Euroopan maassa on  vaikea taloustilanne.

Miten se meitä lohduttaa jos muualla Euroopassa on vaikea taloustilanne?

Sehän tarkoittaa että vientivetoinen Suomi kärsii entistä enemmän kun kauppa ei käy ja tulee lisää leikkauksia kun veroja ei kerry. Semmoinenko sinua ihmisparka lohduttaa???

Tällä hetkellä tilanne on ihan sama pitkin Eurooppaa ja Yhdysvaltoja. Kauppa ei käy, kaikki on vähän niin kuin pysähdyksissä. 

Vierailija
538/649 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloituksessa luki hinnalla millä hyvänsä...no 98% työttömistä lähtee vaikka huomenna töihin, kunhan se hintalappu siinä palkassa on tarpeeksi suuri, eikä sillä toimenkuvallakaan silloin niin väliä ole, insinöörikin siivoaa 5 numeroisella liksalla.

Niin, puuttuu vaan ne työpaikat. Sitä ennen hinnasta neuvottelu on aika turhaa.

Vierailija
539/649 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tämä on suomi, työttömällä 1300e/kk ruokaan ja laskuihin - OMG tuohan on taivallinen luxus summa, siis moni tienaa tuon 1300e jos maksetaan jopa vuokra ja ruokaan ja laskuihin jää muutama satanen ja siis nyt puhutaan töissä käyvän rahoista, eikä tämä pään silittely ikinä lopu, miksi työttömälle pitää kustantaa selvästi korkeampi luxus elintaso ja siis korkeampi kuin töissä käyvälle?"

Hoh hoijaa. Tuo on siis raha joka jäisi NELIhenkiselle perheelle jossa toinen vanhempi jäisi työmarkkinatuelle ja TOINEN VANHEMPI OLISI EDELLEEN TÖISSÄ. Selkiskö nyt? Että sellaista päähän silittelyä saatana. Yhdelle henkilölle tuo olisikin luksusta. Ja ei, me ei asuta vuokralla vaan uudehkossa omakotitalossa joka on lähes velaton. 

Vierailija
540/649 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://yle.fi/a/74-20153173

Huvittavaa kun täälläkin ihan tosissaan kannustetaan työttömiä ryhtymään vaikka bussikuskiksi tai taksikuskiksi. Taksiin saattaa nopeesti päästä käsiksi, mutta eiköhän nekin pian korvata roboteilla. Bussikuskiksi pitää opiskella pidempään, valmistuukohan suoraan kortistoon? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kaksi