Millainen avioehto yrittäjän kanssa
Puoliso haluaa perustaa yhden hengen konsulttiyrityksen IT-alalle. Hänellä on hyväpalkkainen työpaikka, mutta haluaa nyt ruveta yrittäjäksi. Joku asiakas on jo valmiina tyrkyllä. Hän haluaa tehdä avioehdon ja sulkea yritystoiminnan avio-oikeuden ulkopuolelle. Minä en oikein tiedä, kannattaako suostua?
Ollaan naimisissa, meillä on kaksi alle kouluikäistä lasta ja yhteinen asunto, johon on yhteistä asuntolainaa on aika paljon. Ennestään ei ole avioehtoa. Puolison palkka on melkein kaksi kertaa suurempi kuin minun, joten hän on maksanut selvästi enemmän kuluista ja lainasta. Nyt vähän pelottaa, miten varmalla pohjalla tulot on jatkossa ja kuinka tiukalle voidaan joutua. Varmaan tienaa hyvin, jos riittää asiakkaita, mutta mitä jos ei riitä koko ajan? Mitä, jos yritys kaatuu? Voiko myös minun omaisuus mennä ja miten avioehto auttaa? Entä, jos menee hyvin, niin saanko minä mitään, jos on avioehto vai meneekö kaikki voitot puolison sijoituksiin? En halua joutua huonoon asemaan puolison yrityksen takia.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikki olettavat että yrittäjäksi haluava on mies? Oletteko niin sovinisteja, ettei oletuksena nainen voi työskennellä It-alalla eikä ainakaan olla kunnianhimoinen?
Niin, tämä on palstan miesvihaajien paradoksi.
Onko kukaan ajatellut, että molemmat voivat olla miehiä tai molemmat naisia? Muuttaako se jotain?
Olen tilitoimistoyrittäjä ja olen aina neuvonut asiakkaitani, että tekevät avioehdon, jos perustavat yrityksen.
Eron sattuessa puoliso voi vaatia yrityksestä osansa. Itselläni on avioehto mieheni kanssa juuri tuosta syystä.
Mahdollisen avioeron sattuessa voisin menettää kaiken, kodin, perheen ja työn. Siinä olisi kyllä ihan liikaa kestettävää.
Maksamme kaiken puoliksi eli meidän parisuhteessa on kaikki yhdessä hankittu omaisuus on puoliksi molempien ja yritys
sekä mahdolliset perinnöt vanhemmilta on avioehdolla suljettu pois yhteisestä omaisuudesta. Reilu peli molempien
mielestä.
https://www.asiakirjatuki.fi/yrityksen-ositus-avioerossa-mita-yrittajan…
No miten menettäisit kaiken? Mutta joo, samaa mieltä muuten. Ilman muuta avioehto.
T. Toinen tilitoimistoyrittäjä (nainen)
Kalusto ja kiinteistöt miehen nimiin ja velat sinun nimiin. Näin mene tasan.
Vierailija kirjoitti:
En suostuisi avioehtoon, mikäli perheessä huollettavia lapsia. Voin kertoa kahdenkymmenen vuoden kokemuksella, että yrittäjän puoliso joutuu venymään äärimmilleen lapsiperheessä. Itselleni on jäänyt hoidettavaksi kolme lasta velvoitteineen. Puoliso ei ole heille hankkinut yhtään vaatekappaletta tai urheiluvälinettä, puhumattakaan Wilma- viestien lukemisesta jne. Olen siis hoitanut kaiken oman palkkatyöni lisäksi. Laskuista maksan oman osani.
Tämä. Avioehto tarkoittaisi, että sinä ap joudut kantamaan yrittämisen riskin kun mies tekee pitkää päivää yrityksensä eteen, eikä ehdi osallistua perheeseen. Puhumattakaan jos yritys tekee tappiota, eikä mies saa sieltä tuloja, sinä joudut kattamaan enemmän perheen kuluja. Yrityksen menestyessä jäisit taas nuolemaan näppejäsi, kun yritys olisi avio-oikeuden ulkopuolella ja mies voi säädellä myös paljonko tai vähänkö nostaa sieltä tuloja ihan itse ja jättää loput säästöön itselleen avioeron varalle. En suostuisi missään tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Ihme epäluuloista sakkia täällä. Ihanko tosissaan kuvittelette, että tässä on puolisolla joku parisuhteen exit-strategia menossa?
Toisaalta en kyllä ymmärrä avioehdon tarvetta jos yritys on vain yhden hengen puulaaki ja muutenkin ilmeisen kevyellä investoinnilla perustettava. Ymmärtäisin kyllä, mikäli kyseessä olisi vaikka useamman ihmisen perustama yritys, johon tarvitaan kalliita investointeja. Silloin on lähes pakko sulkea avioehdolla kaikki ylimääräiset ulkopuolelle, ettei käy niin, että yhden osakkaan avioero sekoittaa koko yrityksen toiminnan.
Ei se exitti yrittäjämiehillä mene vasta, kun lapset kasvatettu ja yritys myyty. Nuorempaan vaihtaminen tapahtuu siinä 55-60v, jolloin varallisuudesta riippuen vaihto voi olla aika nuoreenkin. Eli ei avioehtoa, se on vanhuuden turva. Suomessa eroaa 65 normaaleista suhteista. Paljonko luulet luvun olevan stressisissä yrittäjäsuhteissa?
Riski on tosiaan siinä, että yrittäjä keskittyy yritykseen, ja lasten ja kodin pyörittäminen jää yrittäjän puolisolle. Se taas voi vaikuttaa puolison työuraan, palkka ei nouse eikä ura etene. Tämä on hidas prosessi, mutta pahimmillaan lopputuloksena se yrittäjä on keski-iässä varakas, puoliso taas pienituloinen ja köyhä. Ja silloin se varakas yrittäjä tuumaa, että tuo puolisohan on lokki, joka hyötyy suotta minun suuresta omaisuudestani, kun eihän se itse tuo taloon mitään. Mikä on ehkä vähän tottakin siinä hetkessä, kun lapset ovat aikuisia ja omillaan eikä kodinhoito enää ole kummempi homma. Jännästi sitten unohtuu, miksi näin on tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikki olettavat että yrittäjäksi haluava on mies? Oletteko niin sovinisteja, ettei oletuksena nainen voi työskennellä It-alalla eikä ainakaan olla kunnianhimoinen?
Ehkä siksi, että JOS hän on mies, on paljon suurempi riski, että hän yrittämisen huumassa ei hoida osuuttaan lapsista ja kotitöistä. Naisethan käyttävät yrittäjyyttä myös niin päin, että voivat käyttää yrittäjinä enemmän aikaa perheeseen. Silloin yrityksellä harvemmin pääsee rikastumaan.