Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hallituksen uusin innovaatio työllisyyden kasvuun

Vierailija
31.03.2025 |

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011136553.html

Ekasta rikkeestä viikon karenssi, toisesta kuuden viikon työntekovelvoite.

Hankkiiko hallitus työn vai mikä tuossa on ideana? Kenet voi pakottaa palkkaamaan työttömän? 

Tälläkö sitten saadaan se työttömyyden ja konkurssien kasvu taittumaan? Tämäkö saa työnantajat palkkaamaan työttömiä? Tämäkö kääntää Suomen jättimäiseen talouskasvuun tämän taantuman ja orastavan laman sijaan? Tälläkö tavoin luodaan uusia työpaikkoja niiden tekoälyn ja automaation viemille? Eikö hallitus oikeasti MITÄÄN MUUTA KEKSI? 

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos työtä ei löydy, tulee karenssi. Niinpä niin. Aivan kuin olisin kuullut tämän "innovaation" ennekin.

No helvetti. Menen väkisin työpaikoille. Pakottaako hallitus työnantajat sen jälkeen maksamaan minulle palkan?

Mistä tuon keksit? Jos ei suostu hakemaan töitä, tulee karenssi.

Et ymmärrä lukemaasi?

Jos työnhausta huolimatta et saa töitä, seuraa karenssi.

En sanonut, että jos en hae töitä, tulee karenssi. "Jos työtä ei löydy---"

Vierailija
22/45 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan työttömät jotenkin saada mukaan johonkin yhteiskunnan raketamiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites olisi ne työpaikat ja vielä hurjempi ajatus; kunnollinen palkka?

Vierailija
24/45 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Ihan oikea tarkoitus näillä toimilla on vain provosoida työttömät mahdollisimman vihaiseksi. En kyllä yritäkään ymmärtää mitä luulevat saavuttavansa.. Ehkä toimivan anarkialiikkeen?!?

Vierailija
25/45 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo en tee lapsia, lapset kuolee nälkään jos joutuu karenssiin.

N28

Vierailija
26/45 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa työttömistä ei tee rikkeitä! Ei kai se oikeasti ole noin vaikea hakea töitä, että ehdoin tahdoin haluaa itselleen tuetonta aikaa?

No ei niin, mutta kaikki on mahdollista. Itse sain huomautuksen, vaikka luulin kaiken olevan ok. Olin päässyt työllisyyskoulutukseen, omasuunnitelmani oli päivitetty, olin suunnitelman hyväksynyt ja omaohjaajan mukaan kaikki piti olla ok. Koulutus oli kestänyt hieman yli kolme kuukautta, kun sain etanapostissa ukaasikirjeen, että olin laiminlyönyt velvollisuuksiani. Olin ihan että wtf ja kävi ilmi, että minun olisi _sen jälkeen,_ kun koulutukseni oli alkanut, pitänyt tietää raksia omapalvelusta kohta missä ilmoitan hakevani koulutuspaikkoja.

Siis kun minulla ja työllisyyspalvelulla oli jo tieto, että minut on hyväksytty koulutukseen, ja se koulutus oli kirjattu työllistymissuunnitelmaani, joka oli hyväksytty molempien osapuolten taholta, niin sen jälkeen, minun olisi pitänyt tietää ilmoittaa työllistämispalveluihin, että haen sopiviin töllisyyskoulutuksiin. Ja tätä ei voinut ruksia siinä vaiheessa, kun hyväksyi päivitetyn suunnitelman. Ei, vaan ruksittava kohta oli ilmeisesti ilmestynyt sivuilleni myöhemmin, se olisi pitänyt ruksia vasta sen jälkeen, kun koulutukseni oli jo alkanut.

Eli tällaisten kafkamaisuuksien seurauksena nyt sitten uuden lain myötä saisi karenssin, ei pelkästään huomautusta. Koen että tuokin "velvollisuus" oli kyllä ihan täysi ansa. Eli vaikka koulutuksen aikana ei työnhakuvelvoitetta ollut, niin siitä huolimatta olisi pitänyt tuhlata pankkitunnuksia tunnistautumiseen ja käydä vähintään joka viikko tarkistamassa, että onko mahdollisesti putkahtanut uusia "velvotteita" suoritettavaksi. 

Vierailija
27/45 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen voi kylä työllistää itse itsensä kunhan halua on ja palkka riippuu tietenkin ahkeruudestasi. Ei sitä kaikkea tarjottimella aina tuoda eteen, pitää olla tahtoa ja tarmoa yrittää itsekin jotakin.

Vierailija
28/45 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsittääkseni orjuus ja ihmiskauppa on kielletty ainakin EU:n alueella. Ihmisoikeusjärjestöillä voisi olla vähän enemmän ääntä näiden asioiden suhteen. Jos minä 30vuotta työttömänä ollut ihminen,joka ei kuulu työnhakijaksi,vaan eläkkeelle,mutta jonka estää Kelan minua tuntematon taho ja te-palvelut ovat tästä täysin tietoisia ja minulla ei ole ollut työnhakuvelvoitetta vuosikausiin, en minä niitä töitä nytkään saa.  Persreikääni myymällä on ilmeisesti tultava toimeen oman henkensä kaupalla vai halutaanko,että omaisuusrikokset ja ilkivalta sekä ryöstöt lisääntyvät? Siihenhän tämä nimittäin menee tällä politiikalla ja on mennyt jo. Aivan sairas,sairaampi,pahoinvointi Suomi.

Vierailija
29/45 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa työttömistä ei tee rikkeitä! Ei kai se oikeasti ole noin vaikea hakea töitä, että ehdoin tahdoin haluaa itselleen tuetonta aikaa?

No ei niin, mutta kaikki on mahdollista. Itse sain huomautuksen, vaikka luulin kaiken olevan ok. Olin päässyt työllisyyskoulutukseen, omasuunnitelmani oli päivitetty, olin suunnitelman hyväksynyt ja omaohjaajan mukaan kaikki piti olla ok. Koulutus oli kestänyt hieman yli kolme kuukautta, kun sain etanapostissa ukaasikirjeen, että olin laiminlyönyt velvollisuuksiani. Olin ihan että wtf ja kävi ilmi, että minun olisi _sen jälkeen,_ kun koulutukseni oli alkanut, pitänyt tietää raksia omapalvelusta kohta missä ilmoitan hakevani koulutuspaikkoja.

Siis kun minulla ja työllisyyspalvelulla oli jo tieto, että minut on hyväksytty koulutukseen, ja se koulutus oli kirjattu työllistymissuunnitelmaani, joka oli hyväksytty molempien osapuolten ta

Tarkoitus on nöyryyttää työtöntä, tämäkin tapaus on siitä oppikirjaesimerkki. Mitäs kuvittelit pääseväsi ihan työllisyyskoulutukseen noin vain!??! Kyllä siitä joku rangaistus keksitään. 

Vierailija
30/45 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei Ihan oikea tarkoitus näillä toimilla on vain provosoida työttömät mahdollisimman vihaiseksi. En kyllä yritäkään ymmärtää mitä luulevat saavuttavansa.. Ehkä toimivan anarkialiikkeen?!?

Ilmeisesti. Lisää levottomuuksia Suomeen, meillä oli asiat liian hyvin vielä 80-luvulla. Sen jälkeen kusetus alkoi kunnolla. 

Vierailija
31/45 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis kun minulla ja työllisyyspalvelulla oli jo tieto, että minut on hyväksytty koulutukseen, ja se koulutus oli kirjattu työllistymissuunnitelmaani, joka oli hyväksytty molempien osapuolten ta

Sinun on tehtävä kantelu, tuossa ei ole toimittu oikein.

Vierailija
32/45 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo ole hallituksen vaan työministeriön (demari) virkamiesten ikivanha idea jota satonen ei näytä olevan riittävän järkevä torppaamaan. Mutta keinolla millä tahansa demarien kannatus nousuun kun kokoomus ottaa iskut tästäkin. 

Vierailija
33/45 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

on vähän liian julma systeemi omasta mielestäni, jos kyse on samankaltaisesta työssäolovelvoitteesta joka on tällä hetkellä käytössä. Työssäolovelvoite tarkoittaa sitä, että menettää oikeuden työttömyysetuuteen toistaiseksi (nykyhetkellä 5 vuodeksi), jos velvoitetta ei täytä velvoitetta olemalla töissä velvoitteen vaatiman määrän  tai pura velvoitetta jollakin muulla hyväksytyllä palvelulla. Velvoite voisi tuossa artikkelin ehdottomassa mallissa napsahtaa pahimmillaan jo todella nopeasti. Se voisi olla katastrofaalista ihmiselle joka on ansiosidonnaisella ja omistaa omistusasunnon eikä pysty leikkaamaan helposti kulujaan. Nopeasti työllistyminen voi olla hankalaa tai jopa mahdotonta tämänhetkisessä työmarkkinassa, joten aika rajulta kuulostaa.

Vierailija
34/45 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen voi kylä työllistää itse itsensä kunhan halua on ja palkka riippuu tietenkin ahkeruudestasi. Ei sitä kaikkea tarjottimella aina tuoda eteen, pitää olla tahtoa ja tarmoa yrittää itsekin jotakin.

Ja kun yrität, kunta varastaa sinun liikeideasi ja tienaa sitten oikein kivasti "palkkaamalla" kehittelemääsi konseptiin orjatyövoimaa? Voi nyt v..u sun järjen juoksusi heikkoutta. Been there,done that.

Vierailija
35/45 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan niillä ne 100 000, sorry, 150 000 työpaikkaa jossain jemmassa. Tuollainen pakkotyö olisi mielenkiintoista. Eiköhän se kumminkin johonkin perustuslakiin kumminkin kaadu. Tai EU- pykäliin.

Perustuslakiin, kun Heikki Vestman on perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja? Hyvä vitsi!

Kyllä sen silti KKO sitten torppaisi, vaikka eduskunta säätäisikin perustuslain vastaisen lain, kunhan se aikanaan tulisi sovellettavaksi.

Vierailija
36/45 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jutussa lukee että kiristysten arvioitaan tuovan 700 työllistä tai mitä siinä nyt lukikaan.

Kai siinä joku virhe oli, kun se summa mikä säästetään ( tai säästettäisiin jos toteutuisi) oli sitten niin valtava

Vierailija
37/45 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vammalan ylivammainen, sian ja paviaanin risteymä, ajatusten ulosteviemäri Arto Satonen on näköjään taas saanut ideoita työllistämiseen.

On se hyvä että vasuri tekee parhaansa saadakseen oman puolensa näyttämään pelkiltä mt-tapauksilta :D

Vierailija
38/45 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan kuin jostain sketsistä

Vierailija
39/45 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos työtä ei löydy, tulee karenssi. Niinpä niin. Aivan kuin olisin kuullut tämän "innovaation" ennekin.

No helvetti. Menen väkisin työpaikoille. Pakottaako hallitus työnantajat sen jälkeen maksamaan minulle palkan?

Mistä tuon keksit? Jos ei suostu hakemaan töitä, tulee karenssi.

Et ymmärrä lukemaasi?

Jos työnhausta huolimatta et saa töitä, seuraa karenssi.

En sanonut, että jos en hae töitä, tulee karenssi. "Jos työtä ei löydy---"

Niin, eli valehtelet koska ei ehdotuksessa tuollaista kohtaa ole että "jos töitä ei löydy". Mutta teidän vasurien kaikki keskustelu on pelkkää vääristelyä ja olkiukkoja, joka asiassa. Muuten te ette mitään teekään. 

Vierailija
40/45 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan niillä ne 100 000, sorry, 150 000 työpaikkaa jossain jemmassa. Tuollainen pakkotyö olisi mielenkiintoista. Eiköhän se kumminkin johonkin perustuslakiin kumminkin kaadu. Tai EU- pykäliin.

Perustuslakiin, kun Heikki Vestman on perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja? Hyvä vitsi!

Kyllä sen silti KKO sitten torppaisi, vaikka eduskunta säätäisikin perustuslain vastaisen lain, kunhan se aikanaan tulisi sovellettavaksi.

Ei tää ole amerikka sergei. Lait säädetään eduskunnassa, ei oikeudessa.