Inhoan, kun ihmiset kerjää kyytejä
Ymmärrän hätätilanteet ja niitä on jos on oma, tai läheisen henki kyseessä, silloin kyydin pyytäminen on ok, mutta taitaa ambulanssi olla tällöin paras ratkaisu.
Saa koko ajan olla varpaillaan ja joku selitys keksittynä, kun tietyt ihmiset ruinaavat kyytejä itselleen, tai perheenjäsenilleen. Muutama on julistautunut autottomaksi perheeksi, mikä tarkoittaa ettei itse makseta autoilun kustannuksia, vaan kuljetaan muiden maksamilla autoilla.
Milloin mitäkin syitä kyydin kerjäämiselle; sataa eikä lapsi voi kävellä koulusta, voinko kyyditä kun haen oman lapseni (en, hae ihan itse oma lapsesi), bussiaikataulut ovat huonot, voitko koukata mut kyytiin (en, osta oma auto, tai mene bussilla), toisen lapsen harrastus samaan aikaan, voitteko noukkia meidän Maijan kyytiin (ei voida, jos hankitte useamman lapsen, ei ole toisten tehtävä kyyditä harrastuksiin, jos teillä on vain yksi auto ja harrastus samaan aikaan, ei ole meidän tehtävä)..
Lopettakaa ihmiset kyytien kerjääminen. Selviytykää elämästänne itse kuten aikuisten ihmisten kuuluu, ei ole muiden tehtävä kustantaa teidän ja perheenne kyytejä ja käyttää aikaa ja olla hyväksikäytettyinä.
Kommentit (32)
Hyöty-ystävyys ei ole ystävyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kuulostaa pikkuasiat taasen kovin vaikeilta.
Kertoo tosin vain nykyajan itsekkäästä luonteenlaadusta.
90 % näistä kyytikerjääjistä kokee olevansa parempia ihmisiä ekologisen autottomuutensa takia kuin se auton omistaja. Tai vähintäänkin jeesustelevat, miten ilman autoa pärjää kyllä, ja se on asennekysymys jne. Harvemmalle olisi samanlainen ongelma kyyditä ihmistä, joka tarvitsisi oman auton, mutta myöntää avoimesti, ettei taloustilanne salli.
Uskomatonta p..kaa suoraan sanoen. Kyllähän joku höyrypää voi mukana löytyä. Mutta noin kun sanot, niin tuskin sinulla on tapana missään ollut ihmisiin oikeasti tutustuakaan.
Loppu sitten kertoo, että toivot ihmisen olevan vain väliaikaisesti autoton? Siis mitä h..lvettiä tämäkin sairaus on, pitäisikö jokaisen olla sitten yksityisautoilija, ja ajaakin vielä yksikseen mielellään?
Mä sanon aina, että oon kännissä (vaikka en olekaan).
En tajua miten jotkut edes kehtaavat kerjätä kyytejä, itse en kehtaisi. Ainoastaan silloin jos tiedän että joku on menossa samaan aikaan samaan paikkaan ja takaisin omalla autollansa, saatan kysyä kyytiä tarjoten samalla omaa osuuttani matkan kustannuksista. Muussa tapauksessa ei tulisi mieleenkään, kokisin sen liian röyhkeänä käytöksenä itseltäni.
Sama pätee toisin päin myös. Ainoastaan läheisiäni kyyditsen, muut menkööt millä menevät. Taksi ja julkiset kulkevat.
Vierailija kirjoitti:
Hyöty-ystävyys ei ole ystävyyttä.
Jaahah, ja hyödytön ystävyys sitten mielestäsi on ystävyyttä? Taidat kuule olla yksi täällä kirjoittelevista, joka on tälle yhteiskunnalle täysin hyödytön.
Meillä on kaksi tällaista kerjääjätuttua. Toista pitää kuskata aina paikkohin, joihin olisi todella yksinkertaista mennä bussilla. Hän lupaa vastavuoroisesti aina kyyditä meitä, mutta kun muutaman kerran on kysytty, niin ei tietenkään koskaan käy. Toinen taas kovaan ääneen mainostaa, miten heillä ei ole autoa, koska haluavat ajatella ilmastoa ja tulevia sukupolvia. He ovat ihan pahimpia kerjääjiä. Milloin pitäisi kuskata mitäkin tavaraa meidän autolla ja hakea omia lapsiaan milloin mistäkin.
Vierailija kirjoitti:
Oletpa itsekäs ihminen! On ensinnäkin äärettömän epäekologista ajella puolityhjällä autolla. Ja mihin katosi lähimmäisestä välittäminen? Itse menen aina muiden kyydissä, enkä todellakaan maksa mitään kellekään
On äärettömän epätaloudellista tarjoilla aina yksipuolisesti.
Sama tuntuu olevan rahanlainaamisessa. Joka päivä joutuu miettimään, että kukahan tänään himoitsee rahojani.
Meillä on monta lasta ja harrastusiän ollessa kuumimmillaan oli kyllä joitain iltoja, joissa kyytirinkiläiset oli mieletön apu ja kiitollinen saa olla, että hyvin kyydit lopulta sujui. Mutta kieltämättä välillä ärsytti, kun tuntui että osa porukasta ei kyennyt yhtään joustamaan tai valitsi vain ne helpot reissut. Myös niitä tilanteita oli, että tunsi tulevansa hyväksikäytyksi - molemmat vanhemmat haluu kattoo formulakisat telkusta, hakekaa hei mein poitsu kotoo ja palauttakaa.
No onneks toi aika on nyt ohi. Ja tota tyyliä että hei, ei meidän perhe tarvi autoo, mut kuskatkaa te, en ymmärrä lainkaan.
Tämä on todella raivostuttavaa. Ajoin opintojen ohella ammatikseni autoa, niin nämä sankarit luulivat minun haluavan ajaa sitä vähäisellä vapaa-ajallakin. Bensarahaa ei ikinä saa muuta kuin sellaisilta, jotka ovat itsekin olleet kuskeina. Aloin kuskaamaan vain sellaisia, joilta itsekin saan vastapalveluksia. Tällöin ei rahankaan tarvitse käsiä vaihtaa. Muille aloin sanomaan juoneeni juuri pari kaljaa, vaikka oikeasti juon vain muutaman kerran vuodessa. Ehkä luulevat minua nyt juopoksi, mutta eivätpähän soittele enää.
Kuka muka ei inhoa. Jos tänään ajat sinä, ensi kerralla on toisen vuoro. Muu on täysin lokkeilua.
Mitähän se ap:lle sitten mahtaa merkitä. Tuntuu, ettei hänelle tulisi mieleenkään tarjota kyytiä ystävälle. Ei sellaista asennettakaan juuri ystävyydeksi sovi kutsua...