Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Inhoan, kun ihmiset kerjää kyytejä

Vierailija
31.03.2025 |

Ymmärrän hätätilanteet ja niitä on jos on oma, tai läheisen henki kyseessä, silloin kyydin pyytäminen on ok, mutta taitaa ambulanssi olla tällöin paras ratkaisu. 

Saa koko ajan olla varpaillaan ja joku selitys keksittynä, kun tietyt ihmiset ruinaavat kyytejä itselleen, tai perheenjäsenilleen. Muutama on julistautunut autottomaksi perheeksi, mikä tarkoittaa ettei itse makseta autoilun kustannuksia, vaan kuljetaan muiden maksamilla autoilla. 

Milloin mitäkin syitä kyydin kerjäämiselle; sataa eikä lapsi voi kävellä koulusta, voinko kyyditä kun haen oman lapseni (en, hae ihan itse oma lapsesi), bussiaikataulut ovat huonot, voitko koukata mut kyytiin (en, osta oma auto, tai mene bussilla), toisen lapsen harrastus samaan aikaan, voitteko noukkia meidän Maijan kyytiin (ei voida, jos hankitte useamman lapsen, ei ole toisten tehtävä kyyditä harrastuksiin, jos teillä on vain yksi auto ja harrastus samaan aikaan, ei ole meidän tehtävä)..

Lopettakaa ihmiset kyytien kerjääminen. Selviytykää elämästänne itse kuten aikuisten ihmisten kuuluu, ei ole muiden tehtävä kustantaa teidän ja perheenne kyytejä ja käyttää aikaa ja olla hyväksikäytettyinä. 

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan täysin

Vierailija
2/32 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä bensaraha

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin inhoan tuota. Uusi työkaveri malttoi odottaa yhden päivän ennen kuin kysyi kyytiä töiden jälkeen. Kieltäydyin. Hän ei omista autoa ja ilmeisesti kyselee jatkuvasti kaikilta.

Vierailija
4/32 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan kerjää kyytiä. Mutta en myöskään haluaisi ap:tä ystäväksi. 🙄

Vierailija
5/32 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttamisen pitäisi olla vastavuoroista. Mulla ei ole enää autoa, kun en tarvitse. Kun minulla vielä oli auto, mielelläni otin jonkun kyytiin, jos oli sama matka tai vaan pieni koukkaus. Samalla voi jutella, mikä on kivaa. Kenenkään taksiksi ei pidä ruveta. En pyydä kyytejä keneltäkään, kuljen julkisilla tai kävellen. Hädän tullen voin ottaa taksin. Jos joku oma-aloitteisesti tarjoaa kyytiä, toki otan sen vastaan.

Vierailija
6/32 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä kyydin pummaajia on jatkuvasti. Naapurin 12 v tyttö ei voi mennä bussilla treeneihin kun sataa, voisinko heittää. Äiti tulisi samalla kauppaan, mä voisin odotella autossa ja sitten tytön treenien päätyttyä mentäis yhdessä kotiin. Perhe on hyvin ekologinen ja auto on ympäristöhaitta, siksi eivät hanki. Kyyti kyllä saastemasiinalla kelpaisi.en lähtenyt viemään.

Vierailija
7/32 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän itse kunkin elämä on täynnä valintoja ja niiden pohjalta sitten toimitaan.Etenkin jos autottomuus on oma valinta, niin ainahan taksin voi tilata tarpeen ilmetessä.

Vierailija
8/32 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyydä bensaraha

Itse en kyllä halua toimia kenenkään taksikuskina vaikka saisin muutaman euron. Läheisiä ihmisiä voin kuljettaa mutta en naapureita tai työkavereita.

Vierailija
9/32 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yllättävän monelle ystävyys tarkoittaa pelkästään palvelusten tekemistä. Ei mitään muuta.

Vierailija
10/32 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kysyin kerran voinko päästä työkaverin kyydissä paikkaan x. Ja tarjosin heti rahaa. Onko se ok? 

Vierailija
11/32 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kysyin kerran voinko päästä työkaverin kyydissä paikkaan x. Ja tarjosin heti rahaa. Onko se ok? 

Ei.

Vierailija
12/32 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajakaa taksilla älkääkä koko ajan kyselisi voitko viedä tai voitko hakea saaaaaatana! 

Vierailija
13/32 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei ole toisten velvote kustantaa?"

Siis kuljettaako joku täällä ilmaiseksi? Kyllä siitä pitäisi jotain maksaa, vähintäänkin polttoainekulut ja sitten vastavuoroisesti tehdä toiselle palvelus.

Uskon että kyytien kysely (ainakin ilmaiseksi) vähenee jos Kyytimies kysyy vastavuoroisesti apua: "voisitko mitenkään tiskata puolestani kun mulla on tämä kipsi kädessä (tai jalassa).

- Voisitko vaihtaa vauvani kakkavaipat kun kyyditsin sut niin moneen kauppaan kauppakeskuksessa ja multa jäi eräs homma sen takia tekemättä.

Toinen homma on, että teette sopimuksen kyydistä, että lasket kilometrit Bensanhinnan lisäksi. Sitten lasket paljon auto kuluttaa ja paljon ajat sillä seuraavaan katsastukseen saakka. Jos autoa joutuu korjaamaan ja siitä tulee lisähintaa niin prosenttilaskulla lasket minkä verran olet autoa käyttänyt kuskaamiseen ja vähennät sen vuosikulutuksesta ja sen mukaan laitat vuoden lopussa laskun hänen osuudestaan auton huoltolaskuun ja katsastukseen. Tämä vaatiin vihkon ja kynän. Pidä ne autossa ja jos kyselee niin kerro miksi pidät kirjaa.

Jos se ei kyydittävälle sovi niin hommatkoon oman auton. Tietysti hän voi osallistua muullakin kuin vaivaa vaativalla kirjanpidolla (Sinulle vaivaa vaativalla) antamalla hieman ylimääräistä tai kertasumman vuoden lopussa bensarahojen päälle.

Voit ehdottaa myös että voi tuoda vaikka kahvipaketin jos rahat on sillä kertaa lopussa kukkarosta - jos ylimääräistä kahvia sattuu olemaan. 

Mutta jos haluat todella auttaa - ole ainakin kohtuullinen ja huomioi että ilmainen kyyti voi olla toiselle arvokas lahja esim. merkkipäivinä.

Lillan Luu

Vierailija
14/32 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin. Ystäväksi kelpaavat ne jotka tarjoavat ilman että tarvitsee kerjätä. Jos muista ei hyödy, miksi ystävystyä?

Vierailija
15/32 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletpa itsekäs ihminen! On ensinnäkin äärettömän epäekologista ajella puolityhjällä autolla. Ja mihin katosi lähimmäisestä välittäminen? Itse menen aina muiden kyydissä, enkä todellakaan maksa mitään kellekään

Vierailija
16/32 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ei ole enää autoa. Olen kuskannut työkaveria ja opiskelukaveria kun osin sama matka. Sukulaisia tietty aina kun tarvis. Olen liian kiltti enkä osaa kieltäytyä. Kukaan ei koskaan maksanut mitään. Olen autottomana saanut kyytejä pyytämättä. Eli enköhän ole tasoissa. 

Vierailija
17/32 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kuulostaa pikkuasiat taasen kovin vaikeilta.

Kertoo tosin vain nykyajan itsekkäästä luonteenlaadusta.

Vierailija
18/32 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on yleensä rahan sijaan ensisijaisesti aika ja vaiva. 

Vierailija
19/32 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kuulostaa pikkuasiat taasen kovin vaikeilta.

Kertoo tosin vain nykyajan itsekkäästä luonteenlaadusta.

90 % näistä kyytikerjääjistä kokee olevansa parempia ihmisiä ekologisen autottomuutensa takia kuin se auton omistaja. Tai vähintäänkin jeesustelevat, miten ilman autoa pärjää kyllä, ja se on asennekysymys jne. Harvemmalle olisi samanlainen ongelma kyyditä ihmistä, joka tarvitsisi oman auton, mutta myöntää avoimesti, ettei taloustilanne salli.

Vierailija
20/32 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on yleensä rahan sijaan ensisijaisesti aika ja vaiva. 

Ja mitähän sen sijasta on vähemmän vaivalloista, mitä et voi tehdä tuntemasti ihmisen eteen?

Toki poissulkien sellaiset joilla elämäntapa pummata toiselta kaikkea kaiken jälkeen. Mutta eihän sellaisia ole kuin ehkä 5% tapauksista. Tuskin kuitenkaan noin vaan pummataan kyytiä esim.Espoosta Rovaniemelle, ja jos tosin niinkin, niin onhan se yleensä rattoisempaa kun on pitkällä matkallakin seuraa. Täysin edesvastuutonta ajella itsekseen ympäriinsä ja katsoa se sitten kovin tärkeäksi. Yksinautoileville pitäisi säätää kovia sanktioita ja paikalla !!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi seitsemän